Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

filmin skannaus ja pöly

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana helu, 1 Huhtikuu 2009.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: filmin skannaus ja pöly

Oletkos Frank muuten tehnyt vertailua kinoskannauksesta
    dualscanin ja v700 välillä?
    Onko suuri ero?
    T Jukka

2. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Oon vertaillu ja on siinä pieni ero, kyllä Epson tekee vähän pehmeämpää, mutta melkeinpä voittaa varjosävyissä (dialla). Terävöitys vois tuon pehmeydenkin hoitaa ihan kivasti.

Kyllä mä Minoltaa vielä pidän kuitenkin, kun se on nopea ja mukava käyttää kinolle. Pitää kattoo jos tulee rahapula niin voishan tolla Epsoolla pärjätä.

Usagi on kans kuulemma noita testaillu...

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Onko käsitystä, miten sitten Nikonin v5000, onko huomattavasti parempi kuin epson?
    Oon vähän arponut, pitäisikö kinolle ostaa oma.
    TJukka

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Ainakin Coolscan V on "selkeästi" tarkempi kuin toi Minolta ja vähän parempi niissä tiheissä. Maksaa kyllä aika paljon ja etenkin toi 5000.

Ite en oo printtejä skanneista juuri tehny, joten en osaa sanoa paljonko ero niissä näkyis. Ero on kyllä selvä jos skanneja katsoo isossa koossa. Työnkulustakin paljon riippuu, paljonko se sitten näkyy lopputuloksessa, enkä tiedä oikein että paljonko tuo tulostus tuo omia "muuttujiaan" siihen prosessiin.

Nettikuviin en lähtis (enkä lähde) Nikonia himoitseen, mutta printteihin itselle varmaan ostaisin vähintään Minoltan jos kinoa paljon kuvais. Ehkä Nikonin ton halvemman (tosin niitä joutuu nykyään melkeinpä käytettynä kai ostaan).

Samalla hintaan (V700+Coolscan V tai 5000) tosin jo melkeinpä sais käytetyn 8000-Nikonin jolla hoituis keskaritkin kunnon laadulla...

5. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Niin ja englannista saa 9000 parin tonnin pintaan.
    T Jukka

6. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Niin paljoa en maksais kyllä ihan heti :). Kyllä tolla 8000:lla saa aivan hyvää jälkeä ja JAS-tekniikka osaa jotain korjauksiakin tehdä (toninikkasella kokemusta aiheesta kuulemma). Vähän yli tonnin pintaan pitäis tommonen hyvällä säkällä irrota, sis. kulut.

7. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Ainakin omien joskin hyvin rajoitettujen tasoskannerikokemusten perusteella noilla skannatuissa MV-kuvissa ei pöly näy niin selvästi kuin dedikoidulla filmiskannerilla skannatuissa kuvissa. Johtuisko siitä että valonlähde on melko erilainen ja lasilla olevien pölyjen osalta skanneri tarkentaa noiden ohi filmiä skannatessa. Vaan mitäs mä näistä tiedän. Skannailen Nikonilla, prikkaan ja kiroilen.

8. helu

helu Active Member

694
    34
    28

Minua vaivannut pöly skannauksessa näyttää mitä todennäköisimmin johtuvan paikallisen kuvausliikkeen heikosta kehityslaadusta, nimittäin kun nyt mitä olen muutamia filmejä kehittänyt telefoton kautta, niissä ei pölyt ole minua häirinnyt.

Jatkossa aion keskittyä kehittelemään mustavalkofilmit itse, ainakin laatu on sitten itsestä kiinni.