Olen lähdössä reissuun kolmeksi kuukaudeks ja mukaan pitäisi ottaa kerralla kaikki filmit mitä reissussa kuvaisi. Filmiä ei saa säilöttyä kylmässä ja tuskin kehtittyäkään. Tarkoitus olisi kuvata diaa ja mv:tä. Niin mites onkohan tuossa mitään ongelmia filmin säilyvyyden kannalta? Tuleeko diaan värivirheitä? Olisiko jotain filmejä jotka kestäisi paremmin? Näillä näkymin ainakin ottaisin Hp5:sta mukaan ja sitten diaksi Astiaa tai Sensiaa.
Vs: Filmin säilyminen reissussa. Hitaammat kai aina säilyy paremmin. Kuumaa varmaan kannattaa välttää, jos mitenkään pystyy.
Vs: Filmin säilyminen reissussa. Marsalkkahan kehitti kuvansa Aasian keikalla vuoristopurojen partailla, hiekkainen huuhteluvesi kuulemma kiusasi. Eikun: kyllä ne filmit kohtalaista pahoinpitelyäkin kestää. T. Kerkko.
Vs: Filmin säilyminen reissussa. Juu ei ne nyt varmaan ihan pilalle mee. Mut ei ehkä tykkää diat jos johkin saharan aurinkoon jättää paahtumaan (tai kuumaan autoon aurinkoon tms.). Tosin voi tulla "hauskoja" efektejä.
Vs: Filmin säilyminen reissussa. Niin että mv filmin kanssa ei pitäisi olla ongelmia ( ainakaan väri virhettä ei tuu =) ) Jospa sitten ottaiskin diaksi jotain iso 50 jos se kestäis vähän paremmin lämpöä.
Vs: Filmin säilyminen reissussa. Mä oon kuvannu 15-20 vuotta vanhaa sekä diaa että mustavalkofilmiä. Dialla on värit aina ollu jonkin verran "efektipuolella", hitaat tosin vähemmän. Mustavalkofilkoilla en oikein edes huomannut eroa uusiin, edes nelisatasella. Säilytysolot oli ollu ehkä aikalailla samoja, jääkaappia ja pakastinta. Reissuista mulla ei oikein oo kokemusta, mutten ihan heti ajattelis filkkojen vanhentuvan, varsinkaan jos reissu ei kohdistu mihinkään huippukuumaan tai -kosteaan paikkaan. Ainakin jos filkka on kohtuullisen tuoretta. On mulla kyllä joku filkka melkein koko kesän repun pohjilla pyöriny, eikä sekään muista oo juur poikennu.
Vs: Filmin säilyminen reissussa. Juu oon mäkin noita 5+ vanhoja dioja kuvaillu ja kyllä niistä ihan hyvät kuvat saa. Joissain on ollu vähän efektiväriä, vaikkei edes kymmentä vuotta vanhoja ollu ;-). Ihan 50 Velviassakin.. Eiköhän noi sataset ihan yhtä hyvin säily käytännössä.. Niin ja kai se siitä prosessistakin oli kii, toiset vanhat Velviat tuli ihan hyvinä Whos Nextissä.. Aiemmat oli kehitetty Eirillä .
Vs: Filmin säilyminen reissussa. Mitä tarkoittaa "reissuun"? Se kun mielestäni voi tarkoittaa niin monenlaisia asioita.
Vs: Filmin säilyminen reissussa. Tämä reissu on sellainen, että mennään Intiaan yhteen kylään asumaan 3kk ja sitten sieltä tehdään ympäristään jotain pienempiä reissuja. Niin ja asuntoon ei saa jääkaappia, mikä ois kyllä tuono filmin säilymiseen varmuutta.
Vs: Filmin säilyminen reissussa. Eikö filmi säily muutaman kuukauden ilman kylmiöitäkin? Taitaa muuten sitten olla niin että intiassa ei saa edes kylmiä juomia juorakseen kun seillä ei ole vielä jaakaappia keksitty. Varaudu juomaan jotakin kuumaa teetä ja polttelemaan vesipuuppuja.
Vs: Filmin säilyminen reissussa. Eiköhän ne säilyne, koita suojata auringolta... Jos oikein pelottaa niin jätä ammattilaisfilmit kotiin ja kuvaa Sensiaa.. olen käsittänyt että amatöörien filmit ei pilaannu yhtä äkäseen (vai onko niissä vain löysemmät toleranssit).
Vs: Filmin säilyminen reissussa. Ota mukaan tai osta Elmu-kelmua, pakkaa aina kuvattu filmikasetti siihen ja lähetä saman tien kotiin ja kehitykseen. Mitä niitä siellä hautumaan jos ei ole käyntiä suuremmassa kylässä, sellaisessa, josta löytyy labrakin.
Vs: Filmin säilyminen reissussa. Niin ehkäpä tää on sittenkin vaan ihan turhaa murehtimista. Jostain vain olin saanut sellaisen käsityksen, että varsinkin kuvatut filmit pitäis lähes heti kehittää tai muuten ne pilaantuu nopeasti. Pitää kyllä harkita tuota takaisin lähettämistä. Mites tuo filmin kuljettaminen. Yleensä kun on reissussa ollut niin olen käsimatkatavaroissa filmit kuskannu ja mitään ongelmia ei ole ollut, mut nyt varmaan pitää ottaa suht reilusti filmiä mukaan. Niin voikos filmit laittaa huoletta kulkemaan ruumassa?
Vs: Filmin säilyminen reissussa. Nyt on reissu takana päin ja diat kehitettynä. Dia filminä oli Fujin Astiaa, kun ei oikeen muuta saanut. Kehitin filmit Who's Next Labissa ja ei kyllä ole mitään moittimista dioissa. Säilytys oli koko ajan huoneessa jossa oli jotain +30. Ihan turhaan kyllä murehdin. Mv filmiä en vielä oo ehtinyt kehittää, mutta ei kait siinä nyt mitään vikaa oo, jos diassakaan ei ollut.
Vs: Filmin säilyminen reissussa. Minulla on käsitys, että ei siinä erilaisesta pilaantumisesta ole kysymys. Filmi on kuin hedelmä. Sillä on eri vaiheet: raaka - passeli - ylikypsä. Amatöörifilmit lasketaan liikkeelle raakoina, koska oletetaan, että niiden säilytys ei ole optimaalinen, joten kestää aikansa, ennen kuin ne ovat ylikypsiä. Värien muutos on sen mukainen. Ammattifilmien annetaan vanhentua varastossa passeli-vaiheeseen tai melkein ja säilytetään sen jälkeen viileässä, jolloin filmi pysyy oletetun käyttöaikansa mahdollisimman samanlaisena. Muistan vuosien takaa tapauksen, jossa erä Ektachromea oli tuoreena selvästi magentaan viiraava, mutta parin kuukauden säilytys lämpimässä teki siitä aivan hyvää.
Vs: Filmin säilyminen reissussa. Jos intian postilaitos on luotettavatoiminen, niin filmejä voi hyvin postitella aina suomeenpäin. Tein joskus niin rullafilmien kanssa japanissa, kun niitä kertyi niin paljon aina odottamaan kehitystä. Sieltä käsin sen uskalsi tehdä. Vaan tekevätpä jotkut afrikastakin käsin postituksia... Minkälainen ilmasto intiassa on? Trooppinen, kostea? Japanissa filmin säilyvyys on ongelmallista koska kesää edeltää ensin sadekausi, ilman kosteus on 75%+ ja lämpötila heiluu 30 tietämissä ja ylikin, sitten alkaa kuuma kesä... Siellä myydäänkin erillisiä filminsäilytyskaappeja kaupoissa =) myös vähänkin kunnollisemmassa valokuvausliikkeessä filmit ovat hieman kuin täällä kylmätuotteet, suurissa laareissa joissa on viileää ja kuivaa ilmaa. Noissa oloissa home ja muut vauriot ovat olleet paikallisten kuvaaja-kavereiden riesana. Joten, jos siellä joku monsuunikausi on, kuumaa ja kosteaa niin jonkinlainen riski on olemassa. Mutta kolme kuukautta kuulostaa kuitenkin aika lyhyeltä ajalta. En oikein usko, että siinä kuvat pahasti kärsivät.
Vs: Filmin säilyminen reissussa. Mulla oli juuri samaisen ektachromen kanssa ongelmia magentakuvien kanssa. Labbiksen vaihto auttoi asiaan. Japseilla on ollut aina käsittämättömän hyvä tuo biznesvainu Vai eikös se ole siellä vähän kuin kunnia-asia. Toisalta ihan hyvä keksintö. Filmejä kun joutuu penkomaan pakastemarjojen ja jäätelöiden välistä..