Näin syksyn pimeinä iltoina ajattelin kokeilla taas tuota filmin prässäystä... Mutta en sitten enää muistanutkaan, mites se vaikuttaa filmin kehittämiseen? Täytyykö aikaa pidentää ja onko siihen olemassa jotain taulukoita? Onkohan eri filmeissä paljonkin eroa tuloksen onnistumisessa? Kiitos jos joku voi auttaa hieman!
Vs: Filmin prässäys Aikaa pidennetään (tai yhtä lailla voisi lämpötilaa nostaa, agitointia tihentää tai käyttää voimakkaampaa laimennussuhdetta) yleensä. B&W Film Developing Times | The Massive Dev Chart Täältä taulukkoja. 400 ASA filmit yleensä prässääntyvät aika hyvin. Ei kai niissä suurta eroa ole, makuasioita lähinnä. Ite tykkään TriX:stä ja HP5+:sta.
Vs: Filmin prässäys On myös hyvä muistaa, että prässäys ei tuo tullessaan kuvanlaatuun mitään hyvää, päinvastoin. Nykyihmisten tyyliin toki sopii, kun halutaan sävyttömiä ja rakesia kuvia. kapa
Vs: Filmin prässäys kulutin osan sunnuntaipäivää testaillessani matskuja, kun on tullut kyselyjä. Tässä menee vähän tilaa kun koetan selittää detaljeja: Ensin kasasin tuon typerän "tabletop ryhmän radio-ohjattuja leluja" kun sattui olemaan nurkissa. halusin kokeilla miten rollein väittämät R3 matskun joustavuudesta pitää paikkansa eli käyttöalue 50-6400 asa: lopuksi vielä sama shotti osasuurennuksena ATP 1.1 ohutkalvofilkalla. kamera leica MP-2 ja linssi teemun Nokton 35mm 1,2 täydellä aukolla. (Tuli pieniä skarppausmokia, kyllä) ELI: ensin koko ruutu, Rollei R3 35mm matsku 64 asan mukaan. kehite Rollei RLS "low speed", 24 astetta 20 minuuttia 1+7 laimennus
Vs: Filmin prässäys sama filmi R3 mutta valotettu 1600 asan mukaan, kehitetty ohjeitten mukaan Rollei RHS kehite 1+9 laimennus, 20 minuuttia 20 astetta
Vs: Filmin prässäys sama filmi, mutta valotettu 6400 asan mukaan, samat kehitysohjeet kuin yllä mutta lämpötila 30 astetta
Vs: Filmin prässäys Eli vielä täysin käyttökelpoista jälkeä, mutta tumma pää alkaa olla aika ohut. lopuksi rollei ATP 1,1 filkalla sama näkymä kehitetty SPUR hienoraekehitteellä. 64 asa tsekkaa alusta mikä on osasuurennus !
Vs: Filmin prässäys Kannattaa myös muistaa, että voi olla parempi prässätä hieman, kuin yrittää valottaa sitä 400 ASA (tai hitaampaa) filmiä "oikein" kun on hämärää. Eikä sen kuvan aina tarvitse olla rakeetonta ja sävykästäkään, vaihtelu tekee ihan hyvää.
Vs: Filmin prässäys On mutta kehitteillä on myös. Joku Ilfordin Microphen ja HP5+@800-1200 on hyvännäköstä http://www.nicehouse.fi/verstas/valokuv/kemikaa.htm#Filmikehitteet "filmiherkkyyttä lisäävät" on prässäykseen soveltuvia.
Vs: Filmin prässäys lainaampas topiccia kysyäkseni millasta kehitettä suosittelisitte prässätylle tmax3200 -> 6400?
Vs: Filmin prässäys Mä olen aina tykännyt käyttää tmaxin kehitettä tmaxille. Voipi olla kyllä että olisi joku parempikin. Puhuvat jostain Xtolistakin. Mun mielestä kyllä toi tmax ei ole ihan parhaimpia filmejä tuollaiseen prässäykseen.
Vs: Filmin prässäys Mikä filmi mielestäsi on hyvä? Oletko kokeillut monia eri? Ja kiitos vain kaikille vastauksista!
Vs: Filmin prässäys Tmax Dev tai Xtol... Sit seuraavina D-76/ID-11 toimis kans varmaan ihan ok, tai HC-110. Mut ei se nyt niin kauheen tarkkaa oo. http://www.kodak.com/global/images/en/professional/products/chemistry/bwFilmProcessing/f002_0072hc.gif Ja kyllä se Tmax-filmi on prässäystä(kin) silmälläpitäen vissiin suunniteltu. Pitäs toimia siihen hommaan, mutta makuasioita...
Vs: Filmin prässäys Noita makujuttujahan tuo pitkälti. Ihan hyvä filmihän tuo tmax, mä käytän sitä vallan kun kuvaan 100 isoa, nyttemmin olen tykästynyt herkemmissä filmeissä Ilfordin Delta3200:aan kehitettynä ddx:llä, ehkä enemmälti siksi kun on alkanut kuvaamaan 645:tä, eikä tmz:aa saa rullakoossa.(tai ei ainakaan ole tullut vastaan.) Mun mielestä tuossa kodakissa nousee kontrasti turhan kovaksi. Ehkäpä kehitystä rukkaamalla tuota saisi korjattua, mutta edellä mainituista syistä en ole jaksanut kokeilla. Sanovat kyllä että tmy:tä voisi prässätä 4000 isoon asti, niin että saa vielä miellyttävämmän lopputuloksen kun tmz:sta. Ihan kuulopuheena, en ole testannut. Fomapanin 100 prässääntyy kyllä 6400:n sen olen kokeillut ja tuli aika mielenkiintoista lopputulosta. Mä kehitin tuota tmz:aa aikanaan jobon cpa:lla 24 asteessa, Tmaxin vakioliuoksella ja se teki aika jyrkkää jälkeä, mikä kyllä sopi sen aikaisiin punk-kuviin vallan hienosti.
Vs: Filmin prässäys Eipä saa TMZ:aa rullakossaa, mikä on kyllä sääli. En oo tota Delta 3200 saanu millään toimimaan niin että tulos miellyttäisi. Rullakoossa mä varmaan prässäisin ihan vaan Trixiä ja HP5+:aa, kyllä niillä 3200 pitäs irrota kevyesti. TMZ-mainoslehti pimiöllä sano, että sitä voi prässätä 50 000 asti ;-). Nykyään eivät taida uskaltaa noin kovia lukemia uhota.
Vs: Filmin prässäys Näinhän se valokuvauksessa menee. Ei ole olemassa mitään oikeaa vaihtoehtoa, vaan kaikki pitää valita käyttötarkoituksen mukaan. Pitää vaan kovasti kokeilla kaikkea, niin tietää sitten tarvittaessa, millaista jälkeä mikäkin yhdistelmä tuottaa.
Vs: Filmin prässäys Sitä kutsun "Ilmaisukeinojen Spektriksi". Siitä on kyse käsityötaiteessa nimeltä Mustavalko valokuvaus. "ensimmäinen ja kenties viiminen ihastukseni"