Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Filmin pesu/huuhtelu ja kuivaus

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana kilikku, 11 Helmikuu 2009.

1. kilikku

kilikku

3
    0
    1
    Vedättekö filmin kuivaksi huuhtelun jälkeen jollain vai nostatteko suoraan kuivumaan?

Itsellä semmoiset tuulilasin pyyhkijän näköiset pihdit joilla olen vetänyt kuivaksi, mutta jättävät ikävän viivan filmiin, eli menevät laatikon pohjalle tästä iäisyyteen.
    Toisaalta suoraan kuivumaan nostaessa pisaroistakin jää jäljet.

Eli mitä suosittelette?

2. Pan

Pan Well-Known Member

2 607
    1 320
    113
    Vs: Filmin pesu/huuhtelu ja kuivaus

Käytin tippaa astianpesuainetta altaalliseen vettä pintajännityksen poistoon ja sitten filmin nopea uitto vedessä ja pienen ravistelun jälkeen kuivumaan. Ei tullut laikkuja. Märkä emulsio on erityisen arka ja mielestäni tuollaisten pihtien myynti olisi pitänyt kieltää.

3. Vs: Filmin pesu/huuhtelu ja kuivaus

Mä kyllä urheasti vetäisen vastaavanlaisella vekottimella filmit kuivaksi, mutta sitä ennen huuhtasen/pesen vekottimen fairyvedessä (samassa, missä liotan filminkin puhtaaksi) mahdollisen naarmuttavan lian tms. pölyhiukkasten poistamiseksi.

Yhteen, elämäni ensimmäiseen itsekehitettyyn rullaan kylläkin onnistuin raapaisemaan naarmun, muuten jää mun mielestä ikävät jäljet, siis jos ei kuivaa. Niin.

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Omilla sormillaan voi kokeilla, jos kuminen työkalu tekee naarmua.

5. Vs: Filmin pesu/huuhtelu ja kuivaus

ageponkylvyn jälkeen etu- ja keskisormen välistä kuivauskaappiin.

6. Vs: Filmin pesu/huuhtelu ja kuivaus

Miksi pitää vetää sormilla ? onko liikaa vettä? kestääkö kuivaus liian kauan, haluatko välttämättä irrottaa lisää kökkää perforoinnin reunoista. jos vedessä ei ole kalkkia ja töhnää alunperinkään, mistä sinne sitten sitä hypää ? Jos ei välttämättä halua tuhlata suunnattomia määriä rahaa tislattuun veteen niin voihan sen sitten vaikka suodatta melita suotimen tms. läpi, jos taas on hiekkaa tai muuta törkyä, antaa veden seistä astiassa ja sitten kaataa tarpeellisen määrän siihen astiaan johon sen pintajännitteen poistavan nesteen laittaa. Jos tulee vaahtoa, on "pesuainetta" aivan liikaa.  Rulla huuhtelusta käteen, klipsit kumpaankin päihin, loppuhuuhtelunesteessä pari kertaa rauhallisesti läpi ja kääntää niin. että vesi valuu pois toista reunaa myöten, panee kuivumaan niin päin että jos jotakin vielä on kun nostaa pystyyn niin se valuu sille osalle jossa leaderi on alhaalla, eli mustaa pätkä. siihen sitten jää ja leikataan pois. jos on sellainen "vanhan mallinen filmi" joka käpristyy kun on kuiva, aivan varovasti isolle kelalle EMULSIO ULOSPÄIN,
    seuraavana päivänä aivan suora...

7. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

En koske filmiin, en sormilla enkä varsinkaan pihdeillä. Viimeinen huuhtelu tislatussa vedessa johon lisätty wetting agent ja suoraan roikkumaan kuivauskaappiin. Ei naarmuja, ei läikkiä. Piste.

8. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Ei mitään jälkiä:

Veteen kostutusainetta, filmispiraalilla pumppausta, filmi spiraalilta narulle, ja vielä vedet filmin molemmin puolin lasken lopuksi.  Voipi ennen veden laskemista filmin pintaan puhaltaa kuplat veden pinnalta.

Kostutusaineena on viime aikoina ollut astianpesuaine.  Sen tarpeellinen määrä riippuu veden puhtaudesta (mm. kovuudesta). Yksi tippa Fairya on jo aika paljon kahden filmin tankkiin.  Täällä on hyvin pehmeä vesi.

9. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

No kun kerta kysyttiin millä voi pyyhkiä, niin vastattiin että sormilla jos muovinen tekee naarmua.
    Kyllä sitä useinkin haluaa negat kuivaksi että saa ne pimiöltä mukaan tai että pääsee kuvia tekemään (esim. pinnakkaiset).

Ei noita roskia tai muita ole näilläkään menetelmillä häiritsevästi tullut (spiraalilta sormien läpi kuivumaan ja joskus vielä hiustenkuivaajalla avitusta), mutta riippunee olosuhteista ja vaatimustasosta.

Tietysti järkevin varmaan olis se agepon tms. siihen jättää ja antaa rauhassa kuivua vaikkapa kuivauskaapissa, mutta se kestää.

10. Vs: Filmin pesu/huuhtelu ja kuivaus

Kehitä Frank tarpeeksi myöhään illalla, niin jo muut huvit kutsuu... saa roikkua filkat rauhassa.

11. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Sormien välistä olen joskus tavannut vetää, mutta yleensä sieltä sitten valuu kuitenkin ylhäältä jokin tippa, joka kestää kuitenkin kuivua kauan.  Jos on kiire, niin ehkä tuohon jonkin konstin keksii.

Naarmujen käyttäjiä lienee myös ja olen kuullut että ne pitäisi pitää likoamassa koko ajan, niin pysyvät tarpeeksi pehmeänä. Naarmut = kuivauspihdit.

12. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kyllä meillä kerholla muutamat "naarmutinta" käyttelevät, mutta ei siitä naarmuja oo tullu kun se on kostutettu ensin siihen agepon-veteen tai sitten ihan vaan veteen.

Ei niitä negoja helpolla raaski jättää yhteispimiölle, vaikka en sinänsä pelkääkään että kukaan niitä pahemmin tuhoaisi (jos edes siellä ketään sillä välin kävisi), mutta kun haluaa ne kuvat nähdä mahdollisimman pian noin yleensä niin pitää kotio tuoda (skannattavaks) tai vähintään pinnakkaiset vedostaa.

13. Vs: Filmin pesu/huuhtelu ja kuivaus

Kehitä omassa vessassa, on lyhyempi matka omaan sänkyyn...

14. Vs: Filmin pesu/huuhtelu ja kuivaus

Olen noin 40v tehnyt seuraavasti: Ennenkuin aloitan filmin kehitystä, pistäin purkkiin (esim 0,5l toinen terästankki) sopivanlämpöistä vettä ja annan sen seistä. Kun filmin pesu alkaa (mulla on pienikokoinen kätevä terässpiraaleille sopiva pesulaite), laitan seisseeseen puoleen litraan 2ml Kodak Photo-Flo 200 pintajännityksen poistajaa. 2ml voi annostella vaikka mittapipetillä (ovat halpaa laboratoriolasia). Otan filmin pois spiralilta ja vedän sen pari kertaa kostutusainepurkissa ja ripustan kuivumaan mutta kaadan molemmin puolin kostutusainetta (sitä laimennosta) jotta valuva neste vie roskat ja kuplat mennessään. Suljen veskin ovet ja otan kuivan filmin muutaman tunnin päästä.

15. Vs: Filmin pesu/huuhtelu ja kuivaus

Siinä se on paitsi mun labbis on vähän isompin. 100neliötä ja tuoksuu suitsuke , ei paska,

16. äyni

äyni Member

414
    0
    16

Puhdas vesi loppuhuuhteessa lienee hyvä keino vähentää tahroja.

Akkuvettä saa huoltoasemalta halvalla, ja on riittävän puhdasta.

Salaattilinkoa kehuttiin joskus jossain. Loppuhuuhteen jälkeen spiraali filkkoineen salaattilinkoon ja muutama pyöräys ja ylimääräset vedet on hitoissaan.

17. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Mä kokeilin muutaman kerran filminnaarmuttimia, siihen jäi ne kokeilut. Sormiakin kokeilin kerran, tuli niin suttuinen pyyhintä (sormia ei saa tiiviiksi pyyhkimeksi kuten tuollaista filmikuivainta) että meni uusintahuuhdontaan.

Kodakin photoflo, annosteltuna noin 1:600 suhteella on hyvä. Samoin tetenal mirasol 2000 antistatic... Ja fairy, kunhan sitä osaa laittaa tarpeeksi vähän. Fairyn käyttöön vinkki: puolen litran pullon pohjalle korkillinen fairya, sitten loppu vettä. Ja tuosta puolesta litrasta lorauttaa muutaman tipan loppuhuuhteluveteen (esim. puoleen litraan) niin hyvä tulee.
    Ennen kuin keksin tuon niin pidin fairya huonona loppuhuuhteluun, ihan vain siksi että käytin liian tuhtina litkuna.

18. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

En oo huomannu että "suttuisella pyyhinnällä" olis erityisesti vaikutusta mihinkään. Sillä saa ne isoimmat vedet pois just hyvin ja lopun voi antaa kuivata.

Ennemmin mua itteeni melkein hämäis, että Naarmutin pyyhkii ne filmit niin aggressiivisesti.

Omaa vessaa on kyllä tullu harkittua. Ei tarttis saada omaa takalistoa niin pitkälle ylös, vaikka pimiökin on vain muutaman sadan metrin päässä... En tiedä sitten miten kämppis arvostais ja pitäishän sitä sit tankit ja litkut kotonakin olla.

19. Vs: Filmin pesu/huuhtelu ja kuivaus

Kyllä minäkin Fairya vuosikymmenet, sitten joku sanoi että siinä on sellaisia entsyymejä jotka pilkkovat rasvan eikä vaan poista pintajännitettä. Siihen jäi käyttö ja ongelmat. Missäs sun filkoissa on rasvaa ??  ellet ihan aluksi ala hieromaan nenänjuureen vaan sitten vasta kun puhdistuspinseteillä pilaat raihdoille, ja koetat paikata mokaa, siten ehkä... On tää kans aihe. ..

20. Vs: Filmin pesu/huuhtelu ja kuivaus

Olen parin vuoden ajan käyttänyt filmien pyyhkimiseen Sini mikrokuituliinaa (siivoustarvikeosastolta) eikä naarmuja ole tullut kuin ihan joskus kerran pari jos liinassa on ollut jostain syystä roskaa. Mun kameroista taitaa tulla enemmän naarmuja ja nekin filmin takapuolelle.

Emulsion vaurioherkkyys riippuu paljon lämpötilasta, esimerkiksi jos huuhtelet 40-asteisessa vedessä niin varmasti tulee pyyhkiessä reikiä emulsioon.

Olen pitänyt filmin pyyhkimistä tärkeänä sen jälkeen kun huomasin että filmille jääneistä vesipisaroista tuli jotenkin muutoksia densiteettiin. Pisaran kohdalla oli siis vaaleampi täplä negatiivissa. Tätä ilmeni vain tosi kylmässä kuivatessa (tyyliin 5 astetta) enkä ole löytänyt selitystä ilmiöön teoriakirjoista. Kylmässähän tuollainen vesipisara saattaa säilyä vaikka yön yli eli filmin eri osat kuivuvat tuolloin kovinkin eri aikaan. Sitten jos on vähän huonosti huuhdottu vielä niin siellä pisaran sisällähän voi olla menossa ties mikä reaktio.