Mistä ostatte filminne? Pitäisi hankkia hieman suurempi erä seuraavia 120 filmejä. Oletuksena on siis, että suuremmassa erässä saisi halvemmalla. Tällä erää tarve siis olisi: mv: Ilford FP4 ~20-30 rullaa Ilford HP5 ~10-20 rullaa Dia: Provia 100 ~20-30 rullaa Provia 400 ~10-20 rullaa Tuon Provia 100:n kanssa olen vielä epävarma, onko ehdotuksia 100ASA:n hyvin scannautuvasta, mutta kuitenkin maisemakäytössä neutraalin sävykkäästä filmistä. Mv:t on valittu ja totuttu jo vuosia sitten
Kokeiles rulla tuota Agfan RSX II:sta, ainakin itse olin positiivisesti yllättynyt testirullasta ja tilasin 20 rll lisää saman tein.
Kyselin sitä tänään Tampereen Foto-Herteliltä, mutta heillä ei ollut lainkaan Agfaa. Ja täällä jos jotain ei ole Hertelillä, niin ei sitä yleensä ole muillakaan. Niin huonoksi on mennyt. Olisin kokeillut, jos olisin löytänyt rullan.... Saakohan sitä pikaisesti jostain? Niin, ja keneltä sinä nuo filkat ostat?
No ehkä halvimmalla olen filkat löytänyt Telefotosta. Viimeksi tuli paketti parissa päivässä. Edes tuo paljon mainostettu halpa Adorama ei myy RSX:ää halvemmalla.. päinvastoin, tulee forexin laskurilla käännettynä 4 centtiä/rulla kalliimmaksi. Tosin siellä on "aikas laaja valikoima" Tosin jos sattuu siellä pääkaupunkiseudulla asumaan, niin Liisankadulle on helppo mennä ostoksille.
Voisinkin tässä samalla kysäistä filmisuosituksia. Olen viikon kuluttua lähdössä luontoon uuden filmikameran kanssa ja hyviä kuvia pitäisi tietty saada. Maisemakuvissa näkisin mielellään runsaasti väriä ja kontrasteja vaikka päivä olisikin pilvinen. Jalusta on kyllä mukana, mutta osa kuvista tulee varmasti otettua käsivaraltakin. Mitä siis kannattaisi kameralle syöttää?
No valiste: Fujit: Provia 100/400 Velvia 100F (jos jostain löydät 50:stä ota se) Agfa RSX Pro, tai RSX II. Käy filkkavalmistajien sivuilla katsastamassa minkälaiseksi mikäkin filkka on tarkoitettu. Esim. RSX II on pitkälti portraitdia, mutta mä tykkään luonnollisesta maisemasta, luonnollisin värein niin siksi sekin menee maisemahommissa.
Kodakin E100VS on myös runsaasti saturoitua ja kontrasti ei ole ihan niin kova kuin Velvia 50:sessä. Mielestäni kokeilemisen arvoinen.
Telefotosta paketti tasan 250€, nouto hoituisi työmatkalla ilman kuluja. Adorama 265$ posteineen eli ~215€ + tulli 4% ja alv 22% eli~53€ päälle+ UPS:N ottama, olikohan se 16€ tullauksesta, yhteensä jotain 284€. Taidanpa ottaa sen ihan kotimaasta.
Filmin ostossa Jos mv-filmiksi kelpaa Agfan APX,niin tuolla Fimekon verkkokaupan poistonurkkauksessa näyttäisi olevan APX:ää satasena ja nelisatasena kohtuullisen edullisesti.En tosin tiedä päivitettyä tilannetta. Ostaisin ne itse pois kuleksimasta,mutta APX:n loppumisen pelosta on tullut filmiä hamstrattua pakastimeen jo sen verran paljon,että emäntä hermoilee jo syksyn marjasadon pakastamisen puolesta. APX 100 Rodinalissa (1+100 ja 20 min) on aika hyvä.(makuasia)
Re: Filmin ostossa Sorry threadin aloittajalle, menee jo offtopiciksi, mutta miten eeko agitoit tuota yhdistelmää? Itselläni on ekan kerran menossa APX + rotinaali kehitykseen tänä viikonloppuna.
Skannautuvuudesta en tiedä, mutta Astia oli viime kokeiluissa ihan ykkönen. Vähän romanttisempi, kuin kuivan tekninen Provia. Aika kallis vaan. Ja kehityksissä ei kannata tinkiä, JP Fotoprocess, http://www.jpfoto.fi Nelisatasissa mustavalkoisissa Fujin Neopan on hieno, jos Tri-X ei jostain syystä kelpaa. Hyvin samantapaisia. Mun mielestä HP5 on "tylsempi", mutta moni lienee eri mieltä. Yleisesti mustavalkoiset filmit on kaikki hyviä - filmivalinnalla ei kuvia pilata, ei tosin onnistutakkaan.
Höpöhöpö. Telefoton sivuilta minuutti sitten: "Fuji Neopan 400 120 * 10 rullaa Toimitusaika normaalisti 1-2 viikkoa Hinta: 34.50 eur Fuji Neopan Acros 100 120 * 10 rullaa Toimitusaika normaalisti 1-2 viikkoa Hinta: 33.00 eur " EDIT: Ja tuolta Speed Graphic - Online Camera and Photography Accessories Shop jos tilaat niin hinta on GBP 1,65 / rll. Jos tilaat alle 30 punnalla filmiä, niin postikulut on GBP 4,5 (muuten GBP 9,95) jolloin saat 18 rullaa vilmiä postikuluineen noin-hintaan 2,85 e/rll (1 GBP= 1,5 EUR). Itse tilasin tuolta juuri muutaman suotimen ke aamuna ja tänä aamuna ne oli jo hyppysissä.
Höpö höpö itsellesi. Kun menin mv-filmit Agfa kohtaan 16.15, niin sieltä löytyi kuusi tuotetta, ei 120 koon filmejä. Nyt kun menin sinne uudestaan 18.25, niin kas, löytyy kahdeksan tuotetta. Mukaan oli ilmestynyt juuri ne 120 koon filmit. Miksi näin, mene ja tiedä.
Neopan löytyy Fujin alta. EDIT: Tosin saattaahan olla, että ne on päivittäny nettisivuja just tänään iltapäivällä.
Re: Filmin ostossa Tämä olisi jo oman viestiketjun paikka.Yhdistelmä antaa tälläiselle litkuilla kuvansa vedostavalle suhteellisen ohuen ja sävykkään negatiivin. Suurennuskoneella saa ihanan mustuman sävyjä menettämättä kohtuullisella valotusajalla. Rodinaalin rakeesta ei ole haittaa ainakaan suuremmalla filmikoolla. Kokeile itse ensin koerullalla.Nämä ovat makuasioita. Tarkoititko tätä? Seos +20 C ja kääntely normaalisti puolen minuutin välein.
Re: Filmin ostossa Juu tarkoitin. Koko on mulla kino ja tilojen/välineiden (ja osaamisenkin) puuteessa nuo olisi menossa perinteisen vedostamisen sijasta skannaukseen. Mutta, kuten ehdotit, saatanpa postata tästä erillisen threadinkin.