Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Korjaus, Jobo ei suosittele esikostutusta Xtol kehitteellä jota itse myös käytän. Ja syy miksi he suosittelevat sitä rotaatiokehityksellä varsinkin on se, että kehitysajat ovat esikostuksen kanssa melko lailla samat kuin mitä ne ovat käsitankilla.
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Mä aloitin esihuuhtelun juuri Jobon rotaation takia ja heidän suosituksestaan. No, Jobo-seikkailu oli aika lyhytaikainen, mutta esihuuhtelu jäi, koska siirryin pääasiassa Pyrocat-HD:hen ja siihen yleisesti suositellaan esihuuhtelua. Koska mitään ongelmia ei ole ollut, ajattelin jatkaa samalla linjalla. Maailmalla kirjoitellaan paljon esim. rei'istä emulsiossa, yhtenä syynä on mainittu esihuuhtelun puute tai vahva stoppi. No, stoppikin on pitkään ollut erittäin laimea eli jos "pinholeja" ei tule, en ajatellut niitä tavoitellakaan.
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Siis mistä noi pinholet voi johtua? Mulla on ollu rullafilkassa niitä aika usein...
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Syytä ei ilmeisesti tiedä kukaan. Ilmeisesti niitä tulee herkemmin ex-itäblokin filmeihin, kuten Efkeen, mutta on niitä raportoitu muillakin. Luultavasti osin kyseessä ovat emulsiovirheet. En ole kemisti, mutta yhtenä syynä on mainittu myös jyrkkä ph-vaihtelu emäksisestä kehitteestä happamaan stoppiin. En ole niistä juurikaan kärsinyt, ehkä syynä on esihuuhtelu ja laimea stoppi. Tetenalin Indicet, jota käytän, tulisi ohjeen mukaan laimentaa filmille 1+17, itse käytän 1+130 laimennusta. Kannattaa ainakin kokeilla.
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Jos kehite on karbonaatti-pohjainen, tulee helposti pinholet kuulemma hiilidioksidista. En ole viitsinyt kokeilla miten hyvin väite pitää paikkansa, turhaa ongelmien kerjäämistä. Minä käytän vesistoppia, missä en ole havainnut mitään eroa happopysäytteeseen nähden, kun mun kehitysajat yleensä 10min luokkaa. Jos kehitysaika on lyhyt (tyyliin 3-5min), käytän minäkin happostopperia, jotta kehitys pysähtyy varmemmin haluttuun kohtaan. Mulla esiliotuksen tarkoituksena on poistaa osittain anti-haloa ja asettaa lähtölämpötila purkissa kohdalleen. Variaatiota se ei tunnu tuovan, kun huuhtelu on vakioitu osa kiinteää työtapaa. Joillain filmeillä antihalo tuntuisi kuluttavan kiinnitettä enemmän, joka taas vähenee kun antihaloa poistellaan jo etukäteen. Kulumisella sinänsä ei ole juuri väliä mulle, mutta eipähän tarvitse tehdä joka purkille uutta kiinnitettä, vaikka kehittelisi rullafilmiäkin.
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Uskaltaakohan tähän taas kommentoida, kun tää on taas tätä kun mä en tee asioita niin kuin pitäisi. Eli mä nykyään esihuuhtelen filkat, kehitän millä kehitän. N. 20 asteista, Ilfordin filkkoja kaikki. Viitisen minsaa. Sit loppuhuuhtelu pari minsaa purkissa juoksevan veden alla ja lopuks filkka sankoon uimaan lähes kädenlämpöiseen veteen. Joskus se ui siellä puolisenki tuntia, kun unohdan sen sinne. Ei ongelmia mihinkään suuntaan. Stoppina en oo ikinä kuunaan käyttäny mitään muuta kuin vettä. Kehitteet siis Pyrocat HD ja Rodinal (useimmiten nykyään 1+100 suhteella). Jos tykkätte kuvata HP5:lle niin sille suorastaan paras kamu on Pyro semi-standina 50 minsaa suhteella 1+1+300. Täydelliset negat.
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Jobon myötä mäkin olen päässyt pinholeja emulsiossa ihmettelemään.. Filkkoina juuri ex itäblokin laadut, Adox, Foma ja Classic. Esihuuhtelua vedellä käytän antihalo -kerroksen liottamiseen, kehitteenä Rodinal ja välihuuhtelu pelkällä vedellä. Lyhyen kokemuksen mukaan jo noissa kolmessa on silminnähtäviä laatueroja. Tasaisen harmaissa pinnoissa eron huomaa helposti. Adoxissa niitä on ollut noista vähiten.
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Mitenkäs tuo Semistand agitointi tapahtukaan? Ja mitä etua Standista ja Semistandista on verrattuna vähäisen liikuttelun kehitykseen ja normaalikehitykseen? Terävyys? Sävyt? jotain muuta?
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu No toi Olli kyllä sais kertoa sen, mutta negat on aivan ällistyttävän sävykkäät ja kontrastiset menettämättä sävyjä tummassa tai vaaleessa päässä. Selviää yhden jyrkkyyden valotuksella. Rae on tosi pientä. Esim. FP4 on jo vaikee tarkentaa kun raetta ei luupilla löydy. Joutuu lähes silmän sanomaan uskomaan. Semistandina ku mä kehitän niin kääntelen muutaman kerran kehityksen puolessa välissä, lopun aikaa pänikkä seisoo paikallaan omassa rauhassaan. Se on niin vaivatontaki verrattuna siihen että kököttää minsan välein kääntelemässä purkkia parikyt minuuttia... Varmaan muitaki juttuja, mut mä oon vain riviharrastaja niin en osaa enemmästä sanoa. Mä en muista mitä se olikaan nimeltään mikä on vaarana tommoisessa paikallaan seisovassa kehityksessä, mutta mulla ei oo ollu negojen kans mitään ongelmia.
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Mullakin on jokunen kokeilu stand -kehityksestä laakafilmille Rodinalilla suhteelle 200+1 aika oli 1h. Agitointi alussa 30 sekkaa ja keskella saman verranja siinä se. Tuloksena oli negatiivi, jonka ensimmäisenä silmiin pistävä piirre oli k ä s i t t ä m ä t ö n terävyys. Skannatessa sävyjä löytyi iloisesti sekä tummasta, että vaaleasta päästä. Negan yleisilme oli normaalia ehkä hieman loivempi. Rae oli minimaalista.
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Stand ja semi-stand kehitysten ero on se, että standissä ei hetkuteta purkkia välillä ollenkaan ja semi-standissa sitä keikutellaan puoles välis. Tää vaan siks, ettei mene sekas kellään .
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Eri kirjallisuuslähteet määrittelvät nämä erilailla. Käyttömäni resepri löytyi apug.orgista haulla stand kehitystä käsitelleestä juonteesta. Semastandi resepteissä aika oli keskimäärin lyhyempi ja agitointi tiuhempaa. Sama sinänsä, negat olivat mukavan näköisiä
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Juu, semistandi on lyhempää kuin standi. Ja apugissa olen itsekki kysellyt näistä ja kyl siel on ainaki foorumin puolella puhuttu molemmista.
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Mutta mistä saa oikeat ajat esim. semistandiin? Pitääkö itse kokeilla?
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Pitää. Ei ole olemassa kuin ohjeellisia aikoja. Mutta ainakin mulla ja GF:llä toimii HP5:lle tuo jo antamani aika ja suhde. Mulla taitaa olla jemmassa muitakin aikoja, kokeiltu on kait FP4,HP5, Delta 3200, TriX, Delta 100... Mutta se lienee taas kuvaajasta kiinni ja kuinka on valottanut että mitä se jälki loppujen lopuksi on. Lienee 400:set lähellä toisiaan, kuten sataset jne. Tuomo, tunnetaanko me?
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Mistä noita ohjeellsia aikoja saa? Onko tuolla apug.orgissa tästä paljon tietoa? offtopic: Emme me kai varsinaisesti tunne. Tiedämme toisemme on kai korrektimpi termi. Olimme viime keväänä samalla studiosalama-kurssilla.
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Mä oon käyttänyt happostoppia aina eikä pinholeja ole näkynyt, filmeinä trix, ja laakana fp4+ ja hp5+. Suurin ongelma on lähinnä tuo vesijohtoveden mukana tuleva ryönä, tarvisi löytää joku hyvä ja pitkäkestoinen suodatin. Semistand kehityksen suurin ongelma on kai mahdollinen epätasainen kehittyminen esim vaikka kuvan reunoilta.
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Okei, mä vain ajattelin kun ns. tunnen yhden kaverin joka on myös Tuomo ja TS . Mietin, että oletko hän, mutta et siis ole . Eli oltiin samalla kurssilla, sitten mulla lienee vallan kuvia susta
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Älä vaan laita näytille. Muuten... tiedät kyllä mitä (on minullakin sinusta kuvia) ;D