Olenko ymmärtänyt oikein, että kun Ilfordin filmeissä kun on semmonen violetti huntu kehitteen ja kiinnitteen jälkeen niin sen häviäminen huuhdellessä kertoo jotain kiinnityksen onnistumisesta? Eli jos se lähtee huutelussa pois niin on kiinnitetty tarpeeksi? Tossa vaan kehittelin päivänä muutamana yhen rullan FP4+:ssaa ja vaikka koepala kirkastui ihan järjellisessä ajassa vanhalla kiinnitteellä niin filmistä ei lähtenyt huntu kokonaan normaalikiinnitysajan (vähän reilu tuplat koepalan kirkastumisaikaa) jälkeen huuhtelussa. Tuoreella kiinnitteellä kiinnitetystä rullasta taas se huntu katosi. Kiinnitteenä agefix 1+7 suhteella, tuoreella kirkastumisaika on luokkaa 4 min, olen yleensä kiinnitellyt 10 minsaa aluksi ja pidennellyt sitten sen mukaan mitä koepala kertoo. Eikös filmiä voi kiinnitellä huuhtelun jälkeen lisää jos ei näytä valmiilta?
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Eipä noista filmeistä yleensä saa normaalilla kiinnityksellä sitä pohjaväriä pois. HCA huuhtelu saattaa auttaa, tai sitten ei. Joskus täälläkin oli threadi, jossa joku kehu huuhdelleensa filmit "kuumassa" vedessä, jolloin pohjaväri häipyi. Sitä neuvoa en itse ainakaan ole kokeillut, enkä taida suositella. Kuitenkaan pohjaväristä ei ole mitään haittaakaan.
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu No niikuin sanottu niin tuoreella kiinnitteellä kiinnitetystä filmistä se tuntuu yleensä lähtevän ainakin hyvin suureksi osaksi kun huuhtelee kunnolla. Ja nimenomaan huuhtelussa, koska se filmi on kiinnitteestä otettuna aina enempivähempi violettia. Ihan täysin kirkastahan siitä filmistä ei kai tosiaan saakaan. Tää tosiaan alkoi askarruttaa kun kiinnitteen kirkastusaika oli vielä yleisten suositusten rajoissa (ei tuplaantunut) mutta huntu jäi että oliko siinä kyse vanhentuneesta kiinnitteestä vai huonosta huuhtelusta, molemmat vaiheet tein kuitenkin mielestäni niinkuin yleensäkin. En sit tiedää onko mun huuhteluvesi paljonkin lämpimämpää kuin se 20 asteen kehitys&kiinnityslämpötila, en ole huuhteluvettä jaksanut mittailla, ihan sormella koittamalla ettei nyt suorastaan lämpimältä tunnu muttei jäävedeltäkään. Ja mä siis skannaan filmit, pimiöhommia en ole vielä kerinnyt opettelemaan. Skannatessa kai olis etua jos se huntu olis mahdollisimman vaalea?
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu http://www.kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=6 Tuolla tais olla enemmänkin juttua tuosta violetista hunnusta, jos kiinnostaa lukea vanhoja kommentteja
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Eipä siellä ollut sinun ohjeitasi lukuunottamatta juurikaan mainintaa siitä nyt kun tuon läpi kahlasin. Mut pitääkö tää nyt käsittää niin että mä olen kiinnittänyt tähän mennessä liian vähän jos se huntu ei ole vielä kiinnitteessä hävinnyt?
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu http://www.kameralaukku.com/forums/smf/ ... hp?t=05.40"]http://www.kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=05.40 Tuolla Matti ainakin kehui, että kun huuhtelee "tosi lämpimällä vedellä" niin väri lähtee...
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Olen päässyt tutkimuksissani seuraavaan: Agefixilla 1+7-9 liuoksilla tuli lähes aina violettia kun oli hätänen huuhtelu alle 25 asteisessa vedessä (Metson alakerrassa). Hypam 1+9 violettia. Violetti jossain määrin katoaa pidentämällä välihuuhtelua suosituksen mukaiseen minsaan tai yli ,) 1+4 Hypam ei lainkaan pohjaväriä siis ihan kirkas kunhan pesu on yli 25 minsaa. HCA nopeuttaa pesua. Päätelmä, hertellin agefix vanhaa ja hypam ei ikinä sanokkaan toimivansa 1+9 suhteella. Kuvatarhassa kehittelin filkat ja kiinnitin Agefixilla jonka jälkeen ilkat meni E6 linjan pesu/stabiosuuden ja uunin ja tulos oli aina paitsi ylikehitetty niin myös hyvin kirkas, kupruinen ja kova ,D
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Muistan nähneeni jossain vinkin. Jotain litkua laitettiin vartavasten hävittämään se voiletti huntu, mutta se ei ollut märkimis agenttia. En vaan muista mitä se oli enkä löytänyt linkkiäkään. Hunnusta en ole huomannut olevan muuta haittaa, kuin se, että sen olemassaolo jurppii.
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Noi kirkastumisajat ovat yleensä vähän epämääräisiä - "kirkastuminen" on aika vaikeasti määriteltävissä, jos pitää aikaan saada kehitetylle filmille sama liikuttelu ja kemioiden kierto kuin koepalalle. Ja kiinnite on oikeastaan niin halpaa, että kannattaako sitä hirveästi uusiokäyttää? Katsoin vanhoista taulukoista, kiinnitin 1+5 Agefix seoksella 4 minuuttia FP4sta vuonna 2003 eikä "väristä" ollut tietoakaan. Varmaan teoreettista "ylikiinnitystä" ja tuhlausta - joka filmin jälkeen kiinnitteet menemään. Nykyään kiinnittenä taitaa olla jyrkkä Acufix (1+4), kiinnitysaika 90 sekunttia. Eli hieman ihmetyttää se, että FP4 normaalisti jättäisi emulsioon jonkun värin... Koska en ole violettia hirveästi nähnyt (TMax ei repertuaarissa), vaikea tietää, millä siitä pääsisi eroon. Jos kiinnitys on riittävä, huuhtelu 3xsuositus ja silti violettinega, joku kertoi laittaneensa negatiivit auringon valoon muutamaksi päiväksi - väri kuulemma hävisi. Toisaalta helppoa se on Kaliforniasta antaa neuvoja marraskuiseen Suomeen. Sen verran vielä, että olen esihuuhdellut filmit vuosikausia. Esihuuhtelun vesi on usein huomattavan "värikästä", ehkä kannattaisi kokeilla sitä.
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Ainakin kehityksessä joo. Ilmeisesti kannattanee aina uskoa filmin/kemianvalmistajaa, jos ne jotain kieltää.
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Täällä on kanssa FP4 käynyt esihuuhtelussa, eikä siitä nyt ole kauheasti haittaakaan näyttänyt olevan.
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu FP4+ filmi on ihan erilainen rullafilminä ja kinokoossa. Rullafilmiä kun esikostuttaa, niin vesi on kyllä pirun mustaa kun kaataa pois. Kinokoossa taas tulee aivan kirkasta vettä.
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Olen minä rahaakin ottanut kehityksestä jossa kaikki filkat kävi esikostutuksesta. mustaa tuli mutta varsinkin stockki kehityksissä joissa ajat oli lyhyitä voi tuo esikostutus olla perusteltua.
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Mä luulen (en siis tiedä, ettei kukaan vaan luule, että tiedän jotain ) että tuo veden värjäytyminen johtuu varmaan siitä teipistä joka jää osaksi kiinni siihen filkkaan.
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Ei se teipistä johdu. Se rullafilmien värjääntyminen johtuu veteen liukenevasta filmissä olevasta lisäkerroksesta, jonka tarkoituksena on joko vähentää heijasteluja filmin läpi tai sisällä tai sitten se on jokin lisäkerros, jolla on tekemistä valon aallonpituuksien- ja siten sävyntoiston kanssa. Laakafilmeistä sitä "mustaa" irtoaa ihan simona ja ilman esihuuhtelua sitä riittää kiinnitteeseenkin saakka. EDIT: Tarkistus Ilfordin sivuilta kertoo, että rulla ja laakafilmeissä on "anti-halation backing" joka liukenee kehityksessä. Ilmeisesti ensin mainittu arvaukseni kerroksen käyttötarkoituksesta osui oikeaan
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Rullafilmeissä tuntuu olevan taustassa reilu antihalo. Esihuuhtelussa tuntuu mun kokeilemilla filmeillä tulevan väriä *paljon* enemmän rullafilmeillä kuin kinofilmeillä. Monella filmillä esihuuhteluvesi on lähes mustaa rullafilmillä ja melko väritöntä kinolla. Osalla filmeistä antihalo on punaisempaa, toisilla sinisempää. Näiden lisäksi väriainetta voi ymmärtääkseni olla emulsion pohjakerroksessa tai emulsiopuolella filmin pohjaa. Tämän poistumiseen auttaa kuulemma emulsion turpoaminen eli emäksiset olosuhteet kuten HCA:ta käytettäessä. Monilla filmeillä irtoaa väriä vielä aika runsaasti kiinnityksen jälkeisessä ekassa huuhtelussa, jos käyttää ilford-säästö-metodia, missä purkkia keinutellaan ja vaihdellaan vesi aina välillä. Minä en ole törmännyt koskaan huntuun, joka olisi ollut filmissä, en edes TMax-filmeillä. Mun prosessissa on aina 3min esiliotus vedessä missä muutama tippa PhotoFlo:ta (jotta pintajännityksen alentajat ei ole nollissa kehityksen alussa). Normaali prosessi, kiinnitys 2x koeliuskan aika (n. 3min) ja 1min tuoreessa kakkoskiinnitteessä. Ei HCA:ta yleensä, pesu 25min. Prosessilämpötilana 20C, mutta pesuun mennessä nostan sen vaiheittain 22-24C paikkeille. Huntua en ole nähnyt myöskään HCA 2min + 10-15min pesu yhdistelmällä. Pesussani tuore vesi pakotetaan aina purkin pohjale, mistä se virtaa purkin yläpäätä kohti, ei siis purkki hanan alla ja alaosassa seisova vesi joka ei juuri vaihdu.
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Jep, Ilford ei suosittele ettei tule epätasaisuutta. Ilmeisesti filmissä on pintajännityksen alentajia, joiden takia väite on olemassa. Myös kehitysaika kuulemma pitenee. Jobo taas suosittelee esihuuhtelua ehdottomasti, ettei tule epätasaista jälkeä kun kehitys alkaa eri aikaan eri kohdissa. Väitteiden paikkansa pitävyydestä en sano mitään. Minä esihuuhtelen aina enkä ole muuta kokeillut kuin satunnaisesti aikanaan. Epätasaisuutta en ole itse havainnut. Nykyään lisään tosin esihuuhteluun vähän pintajännityksen alentajaa, ihan vaan varmuuden vuoksi ettei tule ilmakuplien tms kanssa ongelmia, ei tosin ole koskaan tullut ilmankaan. Puolen litran satseissa ostettu PhotoFLo on kuitenkin melko ikuista, vaikka uhraisikin pari tippaa kehityskerralla. En ole kokeillut systemaattisesti mitenkään, mutta hieman on tuntunut että PhotoFlo:n kanssa tulisi esihuutelussa enemmän väriä pois. Arvio pohjautuu niihin kertoihin, kun se satunnaisesti on unohtunut. Muuten mun prosessi on tietysti vakioitu eikä piiruakaan muuteta perusteetta, koska ainakin noin se toimii hyvin ja tulos on todella tasaista.
Vs: Filmin kiinnitys & violetti huntu Kodakin filmeissä (Trix) mulla ei ole ollut ongelmaa kun on tehnyt 10min kiinnityksen 1+4 rapid fixerillä, ja sitten huuhdellut niitä noin 40min jobon cascadella. Kun sitten negat skannaa väritilassa niin ei ole enää ripaustakaan tietoa purppurasta. Koskaan en ole tehnyt esikostutusta edes laakafilmillä, eikä kehityksen tasaisuudessa ole ollut mitään moitittavaa. Itse kaihdan tommoisia esihuuhteluita koska niistä ei minusta ole muuta kuin haittaa, eli lisäävät täysin turhia variaabeleita prosessiin.