Pitäisi valita Siverfast tai Vuescan. Vaihtoehtoja ei ole. Vaihtoehdot ovat kuin se kuuluisa kolera vai rutto. Yksinkertaisesti olen kyllästynyt kömpelöihin ja toimimattomiin ohjelmiin ja niiden kehittäjien ylimielisyyteen. Silverfast:ia ei ole päivitetty yli puoleen vuoteen mikä ennustaa uuden versionumeron tulemista ja uudelleen rahan keräystä kun yksinkertaisesti vanhakaan versio ei toimi. Pyysin korjausta keväällä 2017 ja sitä hutiloitiin pikakorjauksella joka auttoi hiukan mutta sama virhe esiintyy edelleen on melkein yhtä pahana. Vuescan:iin ilmoitin huomattvasta epäkohdasta ja tämän kehittäjä ilmoitti kiertokikkojen jälkeen ettei aio tehdä muutoksia ja että ohjelma muka toimii nykyisellään. Mutta kun ei toimi. Molemmat ohjelmat toteuttavat kuvanmuokkauksen ja jopa sen tärkeimmän tehtävän eli skannauksen todella huonosti. Olen niin kyllästynyt.
Käyttöliittymät ja yhteentoimivuus muiden ohjelmien kanssa on tosiaan jäänyt 1990-luvulle. Minkäs teet, oman open sourcen? Good luck...
Olen Vuescania käyttänyt vuosikaudet, ja olisi mielenkiintoista kuulla mikä siinä on mainitsemasi huomattava epäkohta joka tekee ohjelmasasta toimimattoman.
Yksinkertaisesti ottaen Vuescanin versio filmiskanneriini ei pysty säätämään ruutuvälit 645 ja 6x6 filmiliuskoissa, ja yleisesti kameroiden filmivälit vaihtelevat rajustikin (645 voi olla 15 tai 16 kuvaa). Tämä ominaisuus aiheuttaa sen että esim kaksi kuvaa neljästä skannautuu oikein mutta kaksi viimeistä kuvaa jää puoliksi skannaamattomiksi eli puolikkaita kuvia. Eihän tämmöstä voi käyttää ja joku suosetteli että käännä filmi aina nurin ja skannaa puolet ja puolet mutta kuka nyt moiseen ryhtyisi. Silverfast sen sijaan moitteettomasti säätää ruutuvälit mutta kun se ohjelma on HIIIIIDAS ja sisältää pahan preview bugin nykyisellään.
Koitin lähteä tekemään vertailua VueScanin ja SilverFastin välillä. "You can't open the application "Installer" because PowerPC applications are no longer supported." Pah. Mitä siitäkin tulisi jos autojen voimanlähteeksi valittaisiin ensiksi sähkö, sitten bensa ja sitten taas sähkö?
Pääsääntöisesti en päivitä OS X:iä koskaan just sen takia että haluan että ohjelmat joita olen joskus asentanut myös pysyy toimintakuntoisina. Suosin 10.6.8 ja 10.8 OS X:ää. OS X päivitykset ovat tehty nimenomaan estämään vanhempien ohjelmien toiminnan ????
Onko tuossa filmiskannerissa joku kelkka jossa keskarifilmi on? Jos ei ole, silloinhan ongelmaa voisi kiertää skannaamalla koko liuskan jättimäiseksi kuvaksi ja sen jälkeen leikkelemällä ruudut omiksi tiedostoikseen. Jos skannerin oma ohjelmisto ei enää toimi, niin joskus emulaattorit ovat olleet toimiva ratkaisu. Esim. virtuaalikoneessa pyörimään joku kivikautinen Windows95 + skanneriohjelma ja sillä skannailee.
Skannerini on Plustek Opticfilm 120 ja olenkin erittäin tyytyväinen laitteeseen. Silverfast kehitetään yhä tälle skannerille ja sain äsken jonkin pahoittelun ettei mainitsemani Preview virhettä ole korjattu edelleenkään. Vuescan on toinen tapaus ja saamani vastaus sieltä vihjaa ettei kyseiseen ohjelmaan ja minun skannerilleni kehitetä enää tarpeellisia ominaisuuksia. Vuescan:issa on tosiaan se ominaisuus että voi skannata koko 120 liuska yhdeksi megalomaaniseksi tiedostoksi ja sieltä sitten leikellä. Olen sitä vastaan koska en skannaa 16bit TIFF pläjäyksiä vaan yksittäin säädän valoisuuden jokaiselle kuvalle erikseen ja tallennan niitä 8bit JPG tiedostoina jotta koneeni jaksaisivat käsitellä niitä verkossa.
Minulla menee varmaan jotakin nyt ohi, mutta eikös Vuescanilla voisi ensin ottaa esikatselun ja siinä rajata aina ruudun kerrallaan samalla kun tekee muutkin ruutukohtaiset skannaussäädöt?
Niin no täytyy täsmentää. Plustek Opticfilm 120 Vuescan versiossa löytyy periaatteessa kaksi eri moodia - ensimmäinen - esim 645 antaa esikatselun neljälle kuva-alueelle filmistä jossa vuescan määrittelee esikatselun kohdat filmistä, ja tämä on siis se moodi joka menee täysin väärin erilaisille 645 filmeille. Toinen moodi on etsikatsella koko 120 liuska ja valita siitä YKSI ruutu. Tämä aiheuttaa sen että joutuu skannamaan yksitellen 645 filmin 16 ruutua ja istumalla määrittelemässä se ruutualue jokaiselle. Ei niin automaattista kun se ensimmäinen vaihtoehto jossa istutaan kerran skannerin ääressä ja samalla määrittää neljä ruutua jonka jälkeen skanneri skannaa automaattisesti neljä ruutua itsekseen.
Ymmärrän että työnkulku hidastuu. Itse olen Epsonin V700:llä ja Vuescanilla tottunut rajaamaan jokaisen ruudun erikseen ja samalla tekemään muutkin kuvakohtaiset säädöt. Mutta jos olisin nopeampaan työnkulkuun tottunut, niin toki tuo harmittaisi.
Niin jos joku ihmettelee työnkulun nopeutta niin Plustek OpticFilm 120 ja Silverfast skannailee liuskan 120 filmiä infrapuna korjauksella itsekseen 18 min. Jos sama moodi toimisi täydellisesti Vuescan:ssa niin se olisi valmista 15 min. Myös esikatselu on periaatteessa nopeampi Vuescan:ssa ja sitä yritettiin 'korjata' Silverfast:ssa jolloin tilalle tuli se preview virhe jonka olen maininnut. Vuescan olisi nopeampi, mutta Silverfast komppaa paremmilla 'loppukäsittely' kuvanmuokkauksilla.
Jäi mainitsematta että näillä ajoilla skanneri skannaa itsekseen neljä 645 tai kolme 6x6 tai kaksi 6x9 suunnilleen, ja tarkkuudella 4000ppi. Laatu on loistava jos kaikki toimii.