Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Mainitaan taas kerran "split printing" -tekniikka, jolla ei tarvita jyrkyystaulukoita. Kameralaukusta löytyy haulla lisää.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) viimeaikaisisa testeissä olen tullut siihen tulokseen että sekä väripäätä tai multigrade päätä käyttäen, ei pääse samaan jyrkkyyteen kuin irtofolsuilla. eli "Oikea # 5" jää saavuttamatta ellei heitä "Focus" eli suodattamatonta valoa ja sitten Ilford # 5 filtteri boksii sisään. Sitten on "JYRKKÄÄ".
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Jotain tollasta jostain olin lukevinanikin, ei muista vain missä tosta oli mainittu.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) KIITOS! Aloitin tämän ketjun melko epätoivoisena. Halusin kehittää mv-kuvia kotona. Olin lukenut tutoriaaleja netistä mutta ongelmana oli se, että kaikissa neuvottiin eri tavalla. Lisäksi käytetty kieli oli (ja on vieläkin) vierasta. En ymmärtänyt mitä tarkoitettiin kiinnitteellä tai kun opastettiin tekemään kehiteliuos kryptisesti 1+50. Kaksi kuukautta, melkein 150 viestiä ja tuhansia lukukertoja myöhemmin isot - oikein Erskamaiset! - kiitokset kaikille jotka osallistuitte minun ja toivottavasti myös monien muiden opettamiseen. Alla on kuva - vaatimaton räpsy - joka on ensimmäisestä itse kehittämästäni rullasta. Se ihan eka rulla meni pilalle kun en tiennyt pimeässä rullan avattuani kumpi on suojapaperi ja kumpi filmi... Kaksi kuukautta sitten en olisi uskonut kirjoittavani tätä: FP4+, Rodinal 1+25 --# mablo (filmijäärä)
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Ohjeiden suuri eroavaisuus johtunee siitä, että jokaisella on vähän erilainen tapa tehdä asioita, eri asiat painavavat puntarissa ja ovathan monet asiat (esim. kehitevalinta) makuasioitakin. Tuosta se lähtee, alku tuntuu ehkä paljon hankalammalta kuin se oikeasti on, joskin jokainen vaihe alkaen filmin purkituksesta on opettelua alussa.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) laita mablo osoitteesi, samalla kun saat filkkaa, saat mun aloitelijakurssin kehitys ohjeet.-no nonsense juttua kylppäri pimoössä työskentelyyn. JV
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Ota mablo yhteyttä, kun seuraavat pari-kolme rullaa FP4+:sta on kuvattu niin kehitetään ne kimpassa Rodinalilla. Mä koitan turata omalla rutiinillani samaa matskua niin tehdään turtailevaa vetkimusta. Katotaan ASA:t, valonmittaukset, agitoinnit ja muut kuntoon saman tien. Mulla on yks Rollei 400 120:nä niin voidaan harjoitella sillä spiraalille laittoa niin vaihtopussissa kuin "silmät tiukemmin kiinni" -pimiössäkin. Mitään ei tarvii ostaa.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Kiitokset Jukka Best. Turattu on niin pimeässä kuin valossa ja rullafilmi menee jo muovispiraalille melko hyvin pimeässä vessanpöntöllä istuessa. Kiinnostaisi kyllä se sun kurssi eikä ne uudet Rollein filmitkään huono hankinta olisi. Osoite sulla pitäisi jo olla listoissa. Sen vaan sanon, että sellaiselle joka aloittaa kehityshomman *täysin* nollasta ja ilman apua tai opastusta niin ei se ihan kaikkein helpoin rasti ole. EDIT: Hetkinen.... kukas täällä nyt on kuka? Mä luulin että tää on Jukka Pro eli Piilolasi mutta noista (hyvistä!) musiikillisista valinnoista päätellen tää onkin Juhaa???? Noh... ymmärrätte vastaukseni olitte sitten kuka tahansa (kuka prkl aloitti tän nikkien vaihtamismuodin?) Lisää punaista.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) No niin Kuikuri, alas lähettään pojalle ilmaista filmiä, kai sun JOHONKIN SANOMISEEN VOI LUOTTAA, vai oletko moraaliltas niin maho ja mätä kuin suustasikin. ???
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Ai, että pitäisi tuollaisia valheita ja loukkauksia päästellä kuin taksikuski? Ei kiitos. Hoida sä se pesti vaan. Se istuu sulle hyvin.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Mistä olet saanut päähäsi että olen taksikuski??Olen yhtä vähän taksikuski kuin sinä Valokuvaaja. Kummatkin lötjöilee paremman puutteessa valepuvussa. kerro missä voin valokuvatuotannostasi nauttia,muualla kuin nettisivuilasi ja ilmaissaiteilla.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Missä voimme nauttia kun ajelet taksilla ympyrää? Onko paikalle lippuja ja ilotulituisraketteja? Ei tarvitse olla ilmaista, artisti voi maksaa. Ja pyytää kaikki kuuluisat kamunsa paikalle.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Annetaan pojille karkkia. Jaksavat sitten. viel' pitemp t. Eestläine valokuvaaja Vastvalo Parastvalo
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Jah. Kysellääns taas. Kehitin just rullan 02/2006 vanhentunutta APX400:aa, luultavastivissiinkuitenkin jääkaapissa säilytetty. Ihan kivaa oli, mutta kiinnityksen aika pisti ihmetyttämään: 1+7 agefix ja testipalanen samaa filkkaa kirkastui vasta n. 8.min huljuttelun jälkeen. Annoin sitten olla, kuten jostain muistan lukeneeni, vielä toiset samanmoiset jotta on sit ja pysyy. Mutta siis sitäpä teiltä fiksut filmijäärät kyselen, että onko tuommoinen kiinnitysaika agefixillä ihan normaalia APX400:lla vai johtuiko mahdollisesti kolme vuotta sitten umpeutuneesta leimasta? Aikaisemmin käyttämäni TMax & HP5 kirkastuvat 2-3 minuutissa... Ja kas, kurkkasin kylppärissä kuivuvaa rullaa ja kovin on rumasti U:n muotoisella rullalla. Johtuneeko myös päiväyksestä vai tekeeköhän tuore APX ihan samaa? (jos tekee, niin jää tulevaisuudessa ostamatta) Vielä tähän loppuun mablon tavoin suurensuuri tattis kaikille foorumin oiville neuvojille - vielä viime syksynä minäkin pidin tätä touhua rakettitieteenä.. .