Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus)

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana mablo, 16 Tammikuu 2009.

Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus)

OK Jalkanen, ei mitään kontaktia tai messagea. OK ollaan reiluja: Jos et ole lukenut mutta filkat on prolabista ostetut (kuitti/tosite), on sulla oikeus lunastaa VIIKON AIKANA vastaava määrä Superpan 200 matskua joka on oikeesti aivan uusi tuote kuten myös 80 Syntehetic, Kummatkin tulee myös Ilfordin tuotteena jossakin vaiheessa markkinoille mutta huomattavaan lisähintaan. Olkaa smartteja, multa saa samaan hintaan kuin Maco Directistä. Saan Maco Directin suomen tilauksista myös pienen provikan, kun eivät viitsi kierrättää kaikkia meilejä mun kautta, antavat vaan "tasotusta" lisää mun omiin tilauksiin. Iisimmällä pääsee kaikki kun nyt meilaatte mulle tai sitten kohta tilaatte 123Prolab webshopista. Se tulee oleen suomen-ruotsin ja englanninkielinen. Just yksi ukko Colombiasta ( Etelä Ameriikka) paikallinen valokuvauksen Proffa tilas 70mm Infrafilkkaa  sinne Colombiaan. Sano että olen ainoa paikka maailmassa mistä saa. No eihän se ole totta mutta tottakai panin purkit meiliin...

1. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

Mulle kans!  Just bongasin että Retro 400 -laatikolla, jonka vaihdoin hienoon Nikon F3 laukkuun, menee päiväys umpeen jo 4/2009.   Eikä kaupoista ole aikaa kuin jokunen kuukausi.  :p 

Oli se MD-4 myös.

(Eihän tällainen tähän ketjuun kuuluisi, mutta ei kyllä nuo edelläkään. Anteeksi. Mutta minkäs teet.)

"Muuten , ihan asian sivusta: Kun 123prolab kemiat on kaikilla teksteillä (Suomeksi/Ruotsiksi) ja selostuksilla hyllyssä ja myynnissä, tippuu meillä hinnat Maco Directin tasolle, eli lähelle puolta nykyisestä  ja kaikki kama on aivan UUNITUORETTA, ei mitään kusetuskamaa kymenen vuoden takaa  (Retro 100 ja 400).." 
      http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=8

2. jalakanen

jalakanen Well-Known Member

1 453
    210
    63

Noi on suoraan macolta noi mun filkat.

3. Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus)

Sorry jalkanen . koeta lähettää hartmundille ja sano että joku guru suomessa kusetti sua... katotaan mitä vastaa !  OK, suruun paan kyllä pari rullaa 80S:sää+ RLS kehitettä, on senverran tömäkkää että alkaa taas hymyilyttään.(laita osoittees yskärillä)

Mirror:  Muistan kyllä, hait suoraan "sylttytehtaalta" ja oot varmaan niitä harvoja jotka on omin silmin nähneet mun koko kaameuden...
    Kyllä sä ansaitset laatikollisen Superpan 200 filkkaa ja pari 80S:sää päälle. en tartte noita retro 400 kamoja, niitä on ihan tarpeeksi vielä kun en päässsyt balderiin jakelemaan niitä lahjaksi. Anna jollekin joka ei valita, kun saa ilmaiseksi ! Ei tullut sun osoitetta, laita yskärillä ja montako rullaa on jäljellä tota retroa, paan tuleen ja sullekin ilman mitään velotusta.  Niin ja te muut, nyt on hyllyssä tota Superpan 200 uutuutta  joku nelisensataa rullaa. (Ulkkarit on alkanut tilaa multa myös) se on se mun perusmatsku nyt, kehitteestä riippuen:
    200/400 asa Rotsku ständillä, 50/100 asa RLS kehitteellä  ja RHS kehitteellä samat 200/400 asa mutta ERITTÄIN hienorakeista jälkeä ja kun nostaa lämmöt 24/26 asteeseen irtoaa lisänopeutta tonne 800/1200 asaan ILMAN LISÄKONTRASTIA.  sitten on toi 80S, sen kanssa alan vasta pelaamaan. Maco/rolleilta on tullut uusia kehitteitä Spur:kaverin kanssa yhteistyössä ATP filkkaa varten:
    Spur DSX 32/64 "Dynamic Speed developer"  Vähän on vaikeaselkoisia noi sakut ! noista Kirjainyhdistelmistä ei ota selvää Eskokaan, no ei väliks kun se menee eläkkeelle, mutta meille muille "Hardcore Diggaajille" vois vähän yksinkertaistaa termejä. Ajattelin ihan pokkana
    laitta rodinal purkin päälle "ROTSKU FILMIKEHITE" ja Ton "Advanced technical pan film ultra Fine grain Dynamic Speed Deeveloper"
    höpinän tilalle laittaa ihan vaan "SPEEDI FILMIKEHITE". Sitten on noi RHS "high performance Film developer" eli rollein nopeutta nostava
    peruskehite ja RLS "deep layer Film developer"  Niille olen ajatellut antaa nimeksi "POTKU FILMIKEHITE" ja "STAILI FILMIKEHITE"
    Vähän saattaa olla turhan "hardcore" nimiä, joten hyviä ehdotuksia , pliis -täähän on INTERAKTIIVINEN SAITTI  joten parhaat ehdotukset kyllä palkitaan, Nytkin alan postitteleen palkintoja niille jotka ehdotti miten Prolabin saitti ja narikka hoidetaan. TEEMU on jo saanut omansa...

4. Mirrored

23 779
    748
    113

Loistavaa Vatanen.  Aloin samantien lämmetä uudelle nettikaupallesi! 

Film, Love and Records vaan!   ;) Ja tsemiä!  t.  Kimmo

5. jalakanen

1 453
    210
    63

Ei noita ny enää kannata mihkään postitella. Onneksi toi oikenee skannauskelpoiseksi kun kierittää vastapäivään rullalle ja antaa olla yön yli.

6. Esterhaus

Esterhaus Member

412
    0
    16

Löytyykös tuolle RHS:lle kehitysaikoja muiden kuin Rollein filmien kanssa käytettäväksi?

7. jalakanen

1 453
    210
    63

Mullon tollanen pikkupullo tota ja siinä on Fujin, Illun ja Kodakin filkoille aikoja

8. Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus)

Joo laita se osoite vaan, jalkanen. Sain tarpeeksi demokamaa hartmutilta/maco bosse, etten mene konkurssiin vaikka vähän anteliasta tässä näyttelen... Se tajuaa että ollaan suunilleen ainoita jotka vähän saa läpeään auki ja sille palautetta, kai te sen merkkasitte että kun prolabin saitti mainittiin APHOG de foorumilla, samana päivänä oli kolmejapuolisataa hittiä mulla, kai niistä joku jotakin tilasi, Jos joitakin nyppi että on englantia, niin siksi ...

9. Mirrored

23 779
    748
    113

Ansaitsen tai en, mutta kiitos viidestä  Retro400:sta ja yhdestä Superpan200:sta, jotka saapuivat.  Olivat kinorullia yllättäin, mutta hyvin kelpaa.  Olen tyytyväinen.  ;)

10. Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus)

Sorry, oli senverran noita pussukoita pöydällä että meni sekaisin. kun ajattelin että ei kai haittaa kun aika halvalla meni, niin en sitten uutta pakettia kiikuttanut postiin. paas referaattia niin muutkin tietää mitä se 80S on.

11. jalakanen

1 453
    210
    63

Kiitoskia.

12. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    62
    48

Tuohon kiinnitykseen nyt vähän myöhäinen kommentti. Samaa asiaahan harri129 jo sivusikin, eli se oikea aika on 2x kirkastumisaika. Emäksisillä tai vain lievästi happamilla kiinnitteillä voi vedellä 3x kirkastumisajankin jos se omaa mieltä ahdistusta jotenkin helpottaa.

Testi on helppo tehdä (ei sitä nyt joka kiinnitystä ennen ole pakko sentään tehdä), ja samalla hyvä indikaattori kiinnitteen kulumisnopeudesta. Oppii ajan myötä hyvin arvioimaan kiinnitteen riittävyyksiä.

Sitten kun ensimmäisellä kerralla tuoreella kiinnitteellä saatu kirkastumisaika on pidentynyt kaksinkertaiseksi, on kiinnite viimeistään aika vaihtaa tuoreeseen.

Ylikiinnittäminen ei kannata. Happamilla kehitteillä se syö jopa ylisävyjä (noh, joskus pitäisi mitata kuinka tehokkaasti). Erityisesti tästä varoitetaan jos käyttää värjääviä kehitteitä (pyro, pyrocat jne).
    Ylikiinnityksestä ei hyödy mitään vaikka se kuinka tuntuisi paremmalta varmuuden vuoksi antaa lisää kiinnitystä. Ja liika alikiinnitys taas jättää negan pilaantumaan.

13. Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus)

Kantapään kautta asian oppineena en voi kylliksi suositella vähintään kolminkertaista kirkastumisaikaa sopivaa kiinnitysaikaa laskettaessa. Kaksinkertainen riittää yleensä, mutta ei aina - ja tämän huomaa valitettavasti vasta muutaman vuoden päästä. Koska niin vanhoja negoja ei yleensä tule kovin aktiivisesti selailtua läpi, saattaa pilaantuminen ehtiä jo pitkällekin.

Siitä olen samaa mieltä, että kaksinkertaiseksi kasvanut kirkastumisaika on merkki kiinnitteenvaihtotarpeesta.

14. Mirrored

23 779
    748
    113
    Vs: Tutoriaaliehdotus

Siinäpä sitä.  Minulle tuli yv, jossa jotakuinkin kysyttiin miten filmikamera toimii ja kuinka kuvia kehitetään.   Vastasin että kamera toimii kuten digikin, ja vain valoherkkä materiaali kuvaportin takana on toinen.  Viittoilin foorumin puoleen sekä kirjastoon.

----------------------
    OT
    http://www2.uiah.fi/virtu/materiaalit/valokuvaus/vedostus_tarvikkeet.html
    Raetarkenninta en ole ikinä tarvinnut ja jos sellainen on ollut käsillä, käyttämättä se on jäänyt. 

15. oldnick

oldnick Member

415
    0
    16

Kenellään sattuis olemaan jyrkkuustaulukkoa sähköisessä muodossa tai tietäis missä sellanen luurais?

16. Mirrored

23 779
    748
    113

Tarkoittanet sellaisia väripään suodatusasetuksia monijyrkkyyspaperille, jossa valotusajat pysyisivät samoina eri jyrkkyyksillä.   Käyttämäsi paperin laatikosta tai valmistajan muualla antamista tiedoista sellaista etsisin, koska ne ovat materiaalikohtaisia.  (Lisäksi voi huomata, että väripäitä on kahdella erilailla merkityllä skaalalla.  Fujimotossani esimerkiksi on se harvinaisempi joka ulottuu 200:aan saakka.  200 (tihein) vastaa käsittääkseni toisen 160 (myös tihein).  Itse useimmin käytän vain joko magentaa tai keltaista, sillä en ole kokenut juurikaan hyötyä kummankin yhtäaikaisesta käytöstä:  kun muutat jyrkkyyttä, kuhunkin kuvaan tarvittava valotus ei useinkaan ole sama.)

17. Frank

Frank Active Member

7 249
    1
    38
  18. oldnick

oldnick Member

415
    0
    16

Juuri tätä hain kiitos, Ilfordin matskuja käytän.

19. Mirrored

23 779
    748
    113

Jaa mutta väripäitä onkin erilaisia useampi kuin tiesinkään.   hieman kummallinen juttu kun katsoo Kodak-arvoja Single colour / Dual colour filter settings välillä jyrkkyyksillä  4,5 ja 5.   Hyvä dokumentti olla olemassa ja tiedossa.