Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Hupsista. Kiinnityksestä tuossa toki pitäisi koko ajan puhua. Editoidaanpa originaali kuntoon niin ei hämää tämän jälkeen muita.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Jatketaanpa sarjassa "tulokkaan kysymyksiä": kauankos noiden kehitettyjen negojen kannattaa antaa kuivua ennen kuin tuuppaa talteen taskuihin tai skannailee? Yleensä olen antanut yön yli roikkua, mutta jos tekee mieli suihkuun tai muuta härväämistä kylppärissä, niin olis kiva siirtää noi pois tieltä ennen aamua...
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Tunti, puolitoista, siis ennen kuin ne voipi scannata... taskuihin sitten scannauksen jälkeen. Ihan kuivia ovat siihen mennessä.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Itsellä on riittänyt reilun tunnin, korkeintaan kahden roikotus. Filmi on vähintäänkin melko kuivaa siinä vaiheessa, kun se on koko pituudeltaan käpristynyt lopulliseen muotoonsa (joka vaihtelee filmipohjan, emulsion ja vissiinkin myös ilmankosteuden ja lämmön mukaan). Siihen päälle puolisen tuntia tai tunti "varoaikaa", jonka jälkeen olen surutta leikellyt ja pistänyt taskuihin.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Juuh, tattis molemmille. Puolen tunnin kuluttua ne tuntuu kyllä jo melko kuivilta, mutta ajattelin ny varmuuden vuoksi kysäistä ettei tartte itse todeta niitä vielä naarmuuntumisherkäksi liian vähäisen kuivattelun jälkeen
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Ite oon yleensä 15-30 minuutin jälkeen pussittanu. Hiustenkuivaajalla saa nopeutta, mutta pitää varoa ettei kuumenna filmiä (liikaa). On jopa tuntunu, että nopemmin taskuihin laitetut negat suoristuu paremmin kuin pitkään rauhassa kuivuneet.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Jos filmi on liian märkää sen huomaa negataskuihin tunkiessaan; se jumittaa ja tarttuu kiinni. Ja kerää pysyvästi kaiken pölyn
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Filmien käpristely voi lisääntyä hiustenkuivaajaa käytellessä ainakin mun kokemusten mukaan.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Voihan se olla; itse en föönaile filmejä ja vain huonolaatuiset filmit käpristelevät minulla riippumatta roikotusajasta
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Mikä filmi kuivuu täysin suoraksi ja lituskaksi? Itsellä ei ole moista ihmettä tullut vielä vastaan. HP5+ ja Agfa (Gevaert) APX ainakin kuivuvat selvästi U:n muotoiseksi profiililtaan, Fomapan ei, mutta pyrkii takaisin rullalle pituussuunnassa. HP5+ käpristyy niin kino- kuin rullakoossa, APX:ää olen ostanut vain 35-millisenä, Fomapania puolestaan vain rullakoossa. Moinen käpristyminen vain hankaloittaa hieman taskuihin ujuttamista, käärin täytetyt taskut pariksi päiväksi kuminauhojen avulla pahviputkilon ympärille emulsiopuoli ulospäin, tämän jälkeen negat ovat varsin litteitä.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Täysin ja täysin, mutta ihan ok on ainakin kaikki seuraavat: Tri-X, APX100, HP5+, Tmax400, Tmax100, Neopan 100, Neopan 400, PanF+ 50, APX25, ja muutama muu... Sen sijaan todella HUONOJA ovat olleet: MACO PO100C, EFKE R25 (120), kinoversio tuosta oli ihan ok... Adox CMS 20. Fujin värinegoille miinuspisteitä kinokoossa käyräksi nousemishakuisuudesta ja rullafilmikoossa löysyydestä joka johtaa vajoamiseen skannerin pitimessä
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Yleensä olen hiustenkuivaajalla kuivaillut ja sitten pussittanut pergamiiniin. Negat on suoristuneet pussituksen jälkeen. Viimeksi jätinkin kuivumaan rauhassa ja käpristyivät melkein U:n muotoiseksi ja vasta painon alla taskuissa suoristuivat kohtuullisesti. Liekö sitten sattumaa, kun ei otos ole suuren suuri... Tai olosuhteista riippuvaa.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Niin oikeastaan minua jäi vaivaamaan, että miten filmit menivät U:ksi kun sinulla oli kuitenkin _tietenkin filmin alapäässä punnus vetämässä sitä suoraksi, olihan?
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Olihan siellä, kaks pyykkipoikaa. Mutta siis leveyssuunnassa U:ksi, ei pituussuunnassa. (siis siinä 35mm leveässä suunnassa, eli filmin lopusta alkuunpäin katsoessa)
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Kummallista, että ainakin minulla nuo käpristyvät voimakkaasti U:n muotoisiksi. Käytän punnuksia, mutta ne nyt eivät poikittaissuunnassa tapahtuvalle kaareutumiselle voikaan mitään. Menisköhän nuo, mitä moitit todella huonoiksi, minulla sitten täysin putkilon muotoisiksi...
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Jaa niin siis SIINÄ suunnassa U:n muotoisiksi noh, ripustimilla voi olla jotain vaikutusta. Itse käytän nykyään rullafilmeillä tuollaisia 6cm leveitä akateemisen kirjakaupan askartelupuolen klipsuja molemmissa päissä.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Tämän ketjun alussa oli puhetta metallisista kehitystankeista ja spiraaleista. No, nyt tuli sitten hankittua käytettynä korkea metallinen tankki johon mahtuu samanaikaseisti kolme kino- ja kolme keskarifilkkaa. Patersionin tankkeja käyttäneenä yksi asia ihmetyttää: kelat liikkuvat vapaasti tankissa pystysuunnassa agitoidessa. Aika kovalla vauhdilla törmäävät päätyihin, kuuden spiraalin painovoimalla. Patersonin tankissa kelat ovat kiinni keskitapissa, ainaostaan neste liikkuu. Haittaako jos ne kelat siellä liikkuvat ja kolisevat? Onko syytä aina täyttää kaikki kelat tankkiin, vaikka filmiä olisi esim. ainoastaan kolmessa kelassa? Jos ovat täytteenä, kelat eivät ainakaan pääse liikkumaan niin paljon. Vai pitäisikö kehitellä joku stoppari? Vai onko peräti niin että näitä korkeita kehitystankkeja ei ole tarkoituskaan kääntää 180 astetta, ehkä 90 astetta vaakatasoon on riittävä? Muuten noi metalliset spiraalit tuntuvat ensituntumalta todella hyviltä. Filmi siirtyy nätisti kelalle. Mielestäni helpommin kuin työntämällä ne Patersonin muovisiin spiraaleihin. EDIT: Ratkaisin ongelman laittamalla Patersonin tankin keskitapin metallikelojen jälkeen päällimmäiseksi ennen kantta. Just sopivan pituinen - nyt voi surutta heilutella, kelat eivät liiku paljon.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Itsellä ainakin ilfordin Delta 400 on jäänyt täysin lituskaksi
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Toi rollein retro on ihan pohjanoteraus näissä käpristymisissä. Vituttaa että aikanaan kuuntelin "asiantuntijan" neuvoa ja tilasin moista sontaa ja aika kasan vieläpä.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Ai, mun vai ? Ihan jokaisen jäljellä olevan Retro 400 rullan saat vaihtaa päittäin superpan 200 matskuun, senjälkeen takaan että ei enää vituta. mutta tämä tarjous on vain sulle ja voimassa tänään. balderin salissa ei vaihdeta muuta kun antiikkia antiikkiin. ja vain Retro 400 sulle, satasta en koskaan myynyt, se oli vuoden 2005 aikana jo vanhaa... kai tiedät sylttitehtaan ? jos et, laita yskäriä, joku kuitti tai todisete että on multa, jos on maco directiltä, lähetä sinne... JV