Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Lienee hyvä ketju kysellä kiinnittämisestä.. Kun ensi kertaa kehittelin vuodenvaihteessa mustavalkonegoja kotona, löysin ihan ok ohjeet TAIKin sivuilta. Näin jälkeenpäin on vaan ehkä vähän jäänyt ihmetyttämään tuo ohjeistettu 10min kinnitysaika (kohta 18). Missään muualla en ole oikeastaan törmännyt informaatioon siitä, kuinka kauan noita filmejä tarttee kiinnittää. Pari viime kertaa olen jättänyt palasen kehittämätöntä filmiä ihan mielenkiinnosta pieneen määrään 1+7 (20°C) laimennettua agefixiä ja parissa- kolmessa minuutissa näyttäisi kaikki hopea (vai mitä ikinä lieneekään) kadonneen filminpinnalta. Aiheuttaako tuo ylipitkä kiinnittely edes kemiallisesti mitenkään negoihin? En ainakaan omilla silmilläni huomaa mitään suurempia eroja noiden ensimmäisten, n. 10min kiinnitettyjen ja viimeisimpien, < 5min kiinnitettyjen välillä..
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Hyvä yleinen ohje nettioppaiden lukemiseen (erityisesti tämän aiheen suhteen): Kaikkea ei kannata ottaa kirjaimellisesti, eikä ainakaan ainoana oikeana totuutena. Esim. Agfa Agefixin mukana tulevassa ohjeessa taidetaan sanoa kiinnitysajaksi 6-8 min. Kyllä niitä pakettien ohjeita voi noudattaa. Tärkeä huomio: Filmipalan kirkastumisaika kiinnitteessä <SIZE size="100"]EI</SIZE> ole se oikea (sopiva, järkevä) kiinnitysaika. Kiinnitysaikatestissä tuo kirkastumisaika tuplataan ja siten saadaan sopiva kiinnitysaika (tietysti vain nyrkkisääntö, ei tarkka tieteellinen tulos). Kiinnitettä voi käyttää myös uudelleen suunnilleen niin kauan, että tuo kirkastumisaika on tuplaantunut. Kaikki hopea EI poistu filmistä kirkastumisajassa, sen takia tuo aika tuplataan. Näkyvimmän osan poistuessa saattaa filmiemulsioon vielä jäädä niitä valolle herkkiä hopeayhdisteitä, jotka ajan kuluessa voivat valoon reagoidessaan filmin pilata.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Niin joo unohtu vastata tuohon ylikiinnittämiseen. Ei se käytännössä ole kovin kriittistä ainakaan hieman yli ohjeajan mennessä. Happamilla kiinnitteillä sanotaan olevan riski, että liian pitkä kiinnitysaika alkaa huippuvaloista syödä myös kuvaa muodostavaa hopeaa. Lienee kuitenkin lähinnä teoreettinen riski, jota ei käytännössä kovin helposti huomaa ellei negojaan jollain densitometrillä mittaile ja tosi tarkkaan valottele ja kehittele.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Kiitos taas Frank, välillä suorastaan hämmästyttää tää sun vastausnopeus + tehokkuus täällä foorumilla Vaikka kuinka tuijottelen tuota agefix-purkkia, niin siinä ei oo mitään mainintaa ajasta. Olen kiinnittänyt yleensä jokusen minuutin yli sen ajan, missä filminpalanen on lasissa kirkastunut - en kuitenkaan enää ihan kymmentä minuuttia sen jälkeen, kun huomastin filminpalasen kirkastuvan paljon nopeammin. Eli siis arvalla suht oikein..
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) heitit sitten ohjeet roskiin. ne oli siinä pahvilaatikossa jossa se pullo oli. olikohan niin että agefix : 1+5 : 5 min 1+7 : 8 min "kirkastettu tehotippa häviää loppufilkan palaan x2 = kiinnitysaika"
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Heh . Joo, voi tosiaan olla että jos myyvät sitä pullona ilman pahvipakettia, niin ei tule tuota aikaohjetta mukana. Agfalla (tai noiden Agefixien valmistajalla) taisi muutenkin ne touhut muuttua kun se firma vaihtu. Vanhoissa paketeissa oli kuitenkin muistaakseni 1+7 -suhteelle 6-8 minuuttia, mutta käytännössä ainakin itsellä tuoreella kiinnitteellä testin perusteella aika voisi olla 4-5 minuuttiakin aivan hyvin. Tuo paketin ohje lienee varman päälle jälleen.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Mutta ohje otti kantaa varmaan kiinnitteen uudelleenkäytön loppusykleihin..
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Joo voi olla. Ei siinä lukenu ku noi ajat, mutta tais olla joku määrä sanottu että montako filmiä litralla tekee.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Juuei tullu mulle pahvilaatikkoa. Myivät lurjukset Telefotosta pelkän pullon. Ja itse pullo ei ole laimennussuhteita lukuunottamatta kovin informatiivinen.. Mutta kauan eläköön kl.comim fiksut filmijäärät! Kaikki tuntuu taas - ah - niin selkeältä
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Kertokaapa muuten, onko teillä kokemuksia tai mielipiteitä alkalikiinnitteistä? Olen itse alusta asti käyttänyt samaa Moerschin alkalifikseriä sekä filmeille että papereille. Filmille 1+7 liuoksella 3 min kiinnitysaika (kirkastumisaika n. minuutti), vedostaessa normi minuutin kiinnitys, enkä ole käyttänyt lainkaan keskeytettä; lyhyt huuhtasu vain ennen fiksausta ettei mitään älyttömiä määriä kehitettä kuljeudu kiinnitteeseen. En tosin tiedä, vaikuttaisiko kehite olennaisesti kiinnitteen toimintaan, vaikka kulkeutuisikin. Tuntuu melkein liiankin näppärältä aineelta, onko happokiinnitteellä jotain etuja filkan/paperin säilyvyyden kannalta tjs? Ainakin paperin kohdalla käsitin niin, että happo on lähinnä pahasta? EDIT: Se vielä, ettei tuo alkalifikseri edes haise juuri millekään, Agefixistä taitaa tulla pientä hajuhaittaa?
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Hopeavedoksen (lievästi) emäksistä kiinnitettä olen käyttänyt itsekin ja välillä Agefixia. Etuna lievempi haju (haisee kyllä jos oikein läheltä nuuhkii) ja pitäisi peseytyä helpommin pois filmistä tai paperista. Kiinnitysajan vertaaminen vaatisi varmaankin yhtä "tehokkaiden" liuosten vertaamista. Kyllähän Agefixin saa vielä nopeammaksikin, jos tekee oikein vahvan kiinnitteen. Haposta ei mitään kovin selvää haittaa kai pitäisi olla, mutta tuo kuvahopean osittainen irtoaminen on yksi. Kuitenkin se on käytännössä varmaankin sellaista, ettei sitä silmin huomaa. Keskeytteenä toimii se vesi kyllä ihan hyvin varsinkin filmeille. Mahtaisiko jopa olla parempi kuin happokeskeyte ilman välihuuhtelua, emäksisen kiinnitteen kannalta? Kuitupapereille (jos ei muovillekin) suositellaan varmaan keskeytettäkin.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Mulla on vastaus, ihan tämänpäivän filkoillekin, mutta ajattelin laittaa sen uuden hinnaston kylkiäisenä. laittakaa meiliä osoitteeseen <EMAIL email="jukka.vatanen@kolumbus.fi"]jukka.vatanen@kolumbus.fi</EMAIL>
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) sulla on vastaus mihin? jossain kohtaa ajattelin kyllä vaivata sua sun importruletin tiimoilta. oliko niin että sua saa tulla jututtamaan johonkin 123Prolab-varastoihin, studioihin tai pimiöihin?
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) on se aika selvästi sanottuna tossa, jos et halua odotella että vastaan emaililla, jota kyllä teen teille kaikille, sillä kyllä niitä meilejä on jo tullut. kysy 118 tytöiltä noi koodit ja pälätetään livenä. se on ihan ookoo, ajan tänään taas Audia, siinä kyllä ehtii välillä jutskata. kello on nyt 6.20 kahdeksan jälkeen käy jo, olen silloin puikoissa. telle muille, jotka vaan haluaa viisastella, sanon PÖÖÖ, haist ITTE...
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Tota tekisi mieli testata. Onko millaisia kokemuksia?
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Hyviä, siinähän se toimii kuin muukin kiinnite ;-). Ei sitä käytössä sikäli kovasti huomaa, mitä kiinnitettä käyttää, paitsi ehkä hajusta. Ajat on aika lyhyitä mikä on kyllä jees. Toisin kuin emäksisistä usein sanotaan, väittäisin kuitenkin että jos harvoin kehittää, niin Agefix säilyy kunnossa pitempään. Voi toki olla että johtuu käyttäjästäkin ainakin osittain.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) mulla kaksi pussia rakeita jotka sekotetaan ennen käyttöä ja blandrataan liuossuhteeseensa. hyvää tavaraa ja säilyy erillään ihan hyvin.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Niin joo, jauheena ja kiteinä se tietysti säilyy vaikka kuinka .
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Mulla kiinnitys on 2x kirkastumisaika (niukasti arvioituna, tuohan on hieman vaikea arvioida) ja toinen kiinnitys käyttämättömän ajalla. Kun ensimäinen kehitys on suunnilleen tupla kestoltaan, vaihtuu II-kiinnite ensimäisen tilalle ja jälkimmäinen tehdään uusiksi. Keston mittaan vain kerran, ennen kehitystä (ennen prosessin alkua) ja läpi menee litralla yleensä kaksi neljän rullan settiä samalla ajalla. Parin kymmenen vuoden jälkeen osaan varmaan kommentoida oliko tuo hyvä tekniikka Tuplakylpy kompensoi ainakin mahdollista kehitteen loppuun ajoa kehitettävien settien välillä.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Olisko tuossa kehite ja kiinnite menneet sekaisin. Ei hyvä.