Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus)

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana mablo, 16 Tammikuu 2009.

  1. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus)

    Eipä siinä ständissä tarvi ajoista ressata, tai paljon muustakaan. Siinä on pointtina että kehite kuluu loppuun ja kehittää negaa just tarpeeks. Ainakin jotain semmosta, ite en oo harrastanu (ehkä pitäis joskus kokeilla).

    Ja kiinnitteillä ei isommin oo väliä lopputuloksen kannalta. Kirkastumistestillä aika saattais hyvinkin olla lyhyempi tuoreella kamalla kuin kyljessä lukee, yleensä 4-5 min. Se testi myös kertoo kuinka kulunut kiinnite on.

    Periaatteessa happamat kiinnitteet liian pitkällä ajalla voivat syödä sävyjä negoista, mutta se vaikutus ei varmaan ihan heti käytännössä näy. Mittareilla ehkä sitten, joten aika hifistelyä se ehkä on. On kuitenkin olemassa esim. lievästi emäksisiä kiinnitteitä, joissa on omat hyvät puolensa käytön kannalta. Ei ehkä niinkään jäljen.
     
  2. Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus)

    En muuta tähän nyt virka kun että laita kehitepulloihin vihreä tarrarengas ympärille ja fiksipulloihin punainen eli "Stoppi" teippimerkintä, eivät ainakaan niin helposti mene sekaisin. toinen vähän riskaabelimpi systeemi on että sekottaa kehitteen vihreseen sprite pulloon ja fiksin punaiseen Cokispulloon. kehitteen ruskeata spraittia tai kusekeltaista cokista tuskin kukaan juo mielellään. muutenhan sulla näyttää homma olevan hanskassa...
     
  3. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 377
    1 730
    113
    Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus)

    Olen toistaiseksi aina käyttänyt pelkästään tuoreita litkuja, koko satsi. Mutta kunhan Acufine-tilaukseni saapuu, ajattelin kokeilla seuraavaa systeemiä:

    Sekoitan kehitteen, keskeytteen, kiinniteen ja wetting agentin omiin Shellin yhden litran akkuvesipulloihin (Shell-merkkisiin koska niissä on iso pullonsuu, pitäisi pystyä kaatamaan nesteet purkista suoraan takaisin pulloon ilman suppiloa). Pullojen kylkeen tussilla tieto mitä pullot sisältää, sekä viivat eri filkkamäärille varmistuakseni että nestettä menee kehityspurkkiin riittävä määrä. Pullojen sisältö ei voi mennä keskenään sekasin, koska kaikki pullot ovat täysiä - kehityspurkissa oleva neste mahtuu siis ainoastaan omaan, oikeaan pulloon.

    Lopuksi vedän pullojen kylkeen tussilla viivan joka kehitetyltä filkalta. Aluksi ajattelin käyttää samoja nesteitä 10:lle filkalle, paitsi Acufine-kehitettä jota tuorestan niin kauan kun tuorestetta riittää, tai se muuten menee liian pahan näköiseksi. Keskeyte- ja kiinnitepullojen mahdollisia pieniä nestevajeita voi myöskin tuorestaa huikalla omalla laimentamattomalla aineella. En kuitenkaan halua mennä riskirajoilla, aineiden pitää olla sen verran hyvässä kunnossa että varmasti toimivat.

    Talvisin pidän pullorivistön pimiöni pöydällä, siellä on tasan 20°. Kesäisin pidän pullot pimiöni betonilattialla, jossa on tasan 20°. Köyhän miehen Jobo. ;-)

    Yksinkertaista eikö? Saa kommentoida tai ehdottaa parannuksia. Varsinkin arviot montako filkkaa tuollaisella satsilla psytyy ongelmitta työstämään, kiinnostaa kovasti. Kuten sanottua, en ole kokeillut tätä vielä käytännössä, mutta eiköhän tuon pitäisi toimia...
     
  4. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus)

    Kyllä se kiinnite ainakin kannattaa uusiks käyttää, sanotaan vähintään sen kymmenen filmiä litra (riippuen kulumisesta, ohjehan sanoo jotain 15 rullaa litralle ainakin Agefixilla). Rahan (ja ympäristönkin, jos sellainen kiinnostaa) tuhlausta melkeinpä jos joka filmille uuden tekee.
     
  5. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 377
    1 730
    113
    Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus)

    Jep - oikeassa olet, Frank. Lähinnä ympäristöä ajatellen olenkin muuttamassa kehitysrutiinejani, toki rahansäästökin on aina tervetullut. OK, jos aloittaa 10 filkalla per litra on varmasti vielä turvallisilla vesillä.
     
  6. Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus)

    Viimeisimmällä litran satsilla Moerschin alkalikiinnitettä olen kehittänyt 5 kuukauden aikana 18 rullaa (muutama kino, suurin osa 120), ihan mielenkiinnosta olen ajatellut vetää niin pitkälle kun toimii. Kirkastumisajan testaan tietenkin ennen joka kehitystä. Alle 30 sekunnin on pysynyt tuoreesta asti, reilun puolentoista minuutin fiksausaikaa olen käyttänyt.

    Oon kyllä ollut erittäin tyytyväinen tuotteeseen, litku on lisäksi laimennettuna käytännössä hajutonta mikä on boonus vedostaessa tuolla pienessä kylppärissä.
     
  7. Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus)

    Fiksin kestävyys riippuu mitä suurimmassa määrässä siitä millaisissa olosuhteissa kuvat on kuvattu. pimeät klubikuvat, etupäässä mustaa kuvassa , siis kirkasta negassa toisinsanoen hopea lilluu fiksissä. ja high key luontokuvat, asia toisinpäin, hopea negassa ja fiksi kestää ja kestää... kannattaa tsekata nimenomaan kirkastumisaikaa filkanpätkällä. sitten on olemassa testereita, kuten tetenalin fiksitesteri, joka tulee uuteen luetteloon, pikapuoliin...(kuten paljon muutakin tetenal ja Kodak tuotetta)
     
  8. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus)

    Kiinnitteen kanssa todellakin se paras, helpoin ja varmoin noin indikaattori yleensä on se kirkastumisaika. Kun sekoittaa uuden erän kiinnitettä, niin pieneen purkkiin tai johonkin kaataa sitä, sitten huljuttaa jotakin testifilmin häntää tms. siellä ja mittaa kuinka kauan kestää muuttua kirkkaaksi.

    Saman testin kun tekee vaikka joka kehityssession jälkeen tai ennen, niin näkee kuinka suurta se kuluminen on. Sitten kun kirkastuminen on hidastunut niin paljon että se vie jo tuplaten tuon ensimmäisen testin ajan niin kiinnite pois ja uusi tilalle.

    Agefix 1+5 on ainakin tehokasta, kirkastaa tuoreena alta minuutissa. Samoin neutraalit ja jopa emäksiset kiinnitteet tuntuvat alussa tosi tehokkailta, kirkastuminen tapahtuu helposti alta minuutin.

    Ultimaattinen hifistelijän testi on tietysti kaiman mainitsema fikseritesti-strippi, joka kertoo suoraan kuinka paljon kiinnitteeseen on kertynyt hopeaa. Jos sitä on liikaa niin kiinnite uusiksi.


    Forsbackan jutusta sen verran, että ei se kehittäminen tosiaan ole rakettitiedettä. Ei edes niin vaikeaa kuin monet keittiössä arkisin tehtävät leipomiset tai kökkäämiset :)

    Homma pysyy helppona jos saa jostain selkeät ohjeet, nettiaikana vaan kun neuvojia on heti 30 kappaletta ja jokainen neuvoo siten kuin olisi toivonut itse oppivansa alussa. Lopputuloksena varmaan aika sekava olo alkuperäisellä neuvon tarpeessa olijalla.

    Itse kehitin ensimmäisen filmin yksinkertaisesti: Tiesin että tarvitaan kehitettä ja faijan kanssa kaupassa katsottiin purkkeja ja D-76 kuulosti tutulta sille, joten sitä semmoinen tonnikalapurkin kokoinen säilyketölkki.

    Keskeyte - ei mitään semmoisia. Vasta myöhemmin opin 0,7% etikkaliuokset ja kodak indicator stopit - joista olen palannut pelkkään veteen..

    Kiinnite, no kaupassa oli purkki jossa luki agefix, joten se selvisi kiinnitteeksi ja ei kun menoksi.

    Kotona filmi purkkiin ja sitten vaan luin ohjeita kehitteen kyljestä, että jaaha pitäis antaa vigirous agitationia, mutta mun purkkia ei voi käännellä, siinä on vaan tikku - no faija neuvoi että tikulla sekin oli kehitellyt. Joten tikkua pyörittelin sitten niissä kohdin kun piti tehdä mystinen vigirous agitation -kuvio.

    Sitten vettä kehitteen tilalle ja kehite takaisin pulloon (silloin en tiennyt kertakäyttökehitteistä enkä yhtään mistään, joten D-76 meni ohjeen mukaan aikoja pidennellen :D ). Veden jälkeen agefixiä ja siinä pyörittelyä niin kauan kunnes purkin kyljessä oleva aika oli kulunut loppuun.

    Sitten vain filmi kuivumaan pyykkinarulle.  Lämpötilakin oli "suunnilleen" 20 astetta, mitattuna jollain 50-luvun maidon mittaamiseen tarkoitetulla lämpömittarilla.

    Noin meni varmasti ainakin 10 ensimmäistä rullaa, jollei enemmänkin... Kunnes luin kirjallisuutta, näin hienoja ja sävykkäitä reproja kuuluisalta maisemakuvaajalta ja ihmettelin että miten tollasia voi tulla kun mulla mustavalkoiset on hmm..... mustaa, pari harmaata ja valkoinen -sävyskaalaa :D

    Sitten alkoi pitkä opettelu jota on kestänyt jo 25 vuotta ja jatko näyttää loputtomalta...
     
  9. Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus)

    Komppaan Usagia (Film &sensitometry mastrubator, hehe...) Näen asian näin: kun katsoo kokki kirjojen ja elämäntapaviininmaistajien kirjoista syntyviä hyllymetrejä, aika simppelistä tarpeesta saada safkaa suoleen ja nestettä janon helpottamiseksi, on saatu aika paljon tekstiä ja kiiltäviä liitupaperisivuja ihmeteltäväksi. Niinkin perus asiasta kuin saada hopeakloridi yhdisteen  latentti kuva näkyväksi selluloidin tai nykyään PET muovin pinnalle, osoittaa mielestäni vain sen että on "yhtä monta reseptiä kuin on kokkiakin".
    Ihan hyvä että kokataan... aika tylsää on painaa vaan jotakin nappia ja sitten koko hupi onkin siinä, delete tai ei ? yleensä delete...
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus)

    Makkaran saa mikrossa ja hiiligrillissä suunnilleen yhtä kuumaksi/kypsäksi, mikrossa ehkä tasaisemmin.

    Sitä huolimatta tuylee hiiliä polteltua ina silloin tällöin.

    Kuvien kanssa sama juttu.  Vähän tuo filkkahomma on samaa turaamista kuin tulen puhaltelu hiiliin.