Mustavalkokuvien kehittäminen on aihe, joka nousee jatkuvasti esiin eri puheenvuoroissa. Toisaalta ovat vihkiytyneet asianharrastajat ja toisaalta taas ne, joille aihe on täysin uusi ja vähän monimutkainenkin. Liittyyhän siihen erilaisten kemiallisten aineiden kanssa pläträämistä yksin pimeässä (huuh!). Olisiko mahdollista, että kanavan osaajat saisivat aikaan yksinkertaisen tutoriaalin kehittämisen ensikertalaisia varten ja se laitettaisiin stickyksi. Nöyrimmästi, --# Mablo Ylläpito / Teemu edit: siirretty toiselle alueelle + muokattu otsikkoa
Vs: Tutoriaaliehdotus Hyvä ehdotus. Olisi pitänyt ymmärtää aikoinaan tallentaa kotiin nämä kaikki aloittelijan ohjeet jota on tullut naputeltua eri saiteille, hieman ennen niiden kuolemaa ;-}
Vs: Tutoriaaliehdotus http://www2.uiah.fi/virtu/materiaalit/valokuvaus/kehitys_kehittaminen_1.html Tossa yks, kuvien kera.
Vs: Tutoriaaliehdotus Mielestäni kohdat 6, 15, 16, turhia kohta 18: 10min. aika on omituinen heitto, mutta kyseessä näkyy olevan joku minulle tuntematon kertakäyttökiinnite. kohta 21. filmiä EI kannata ottaa spiraalilta. Muuten ok.
Vs: Tutoriaaliehdotus Niin ja jos haluaa tehdä ton helpolla tavalla, niin kannattaa tutustua stand-kehitykseen liittyvään ketjuun: http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=5 eli tuo kehitysprosessi menee pelkistetysti niin, että filmi + kemiat lyödään purkkiin ja purkkia käännellään rauhallisesti minuutti tai pari. Tuon jälkeen jätetään purkki pöydälle, leffa pyörimään ja käydään esim. 30min välein pyöräyttämässä kerran. 1.5 - 2h jälkeen jatketaan tuon ohjeen mukaisella keskeyte - kiinnite - huuhtelu mallilla. Kannattaa kuitenkin muistaa että stand-kehityksessä kehityskemikaaleissa käytetään laimeampia liuoksia. Stand-kehityksessä tuloksena on matalampikontrastinen nega joka on mm. helpompi skannata. Ja omakohtaisista kokemuksista sen verran, että filmin pään leikkaamista ja spiraalille laittoa kannattaa harjoitella valoisassa paljon ennen kuin lähtee sinne pimiöön säätämään. Lisäksi spiraalit kannattaa pitää puhtaana, koska mikään muu ei laita hermoja niin kireälle kuin se, kun tajuaa että filmi on mennyt vasta puoliksi spiraalille ja filmin eteneminen pysähtyy
Vs: Tutoriaaliehdotus Joo toi kohdasta 21 oon samaa mieltä, eli mielummin huuhtelu tankissa niin noi ulkokehällä olevat filmin viimeiset kuvat eivät vaurioidu jos sattuu niihin osumaan. Muuten noihin aikoihin yms. on todella hankala antaa mitään oikeaa vastausta. Kehitys- ja kiinnitysajat riippuvat täysin käytetyistä kemikaaleista ja sekoitussuhteista, joten mitään "oikeita" vastauksia antavaa tutoriaalia on hankala kirjoittaa.
Vs: Tutoriaaliehdotus Itselläni on hieman erillainen tapa tehdä tota. 1-2) itse otan filmin aluksi kokonaan pois purkista. Jäänne edellisen rungon ajalta jossa moottori kelasi rullan aina kokonaan sisälle. Avasin aina nahkamiehellä rullan ja otin filkan pois. Nykyinen runko osaa jättää filmin pään ulos (vain kerran lapin erämaissa meinasi mennä valotettu ja valottamaton filmi sekaisin, onneksi muistin että valotetussa filmissä on isompi häntä pihalla). 3-4) Mä laitan tapin aina valmiiksi purkkiin kiinni ja työnnän spiraalin tappiin kun se on jo siis purkissa. Vähemmän osia jotka voivat tippua pimieässä lattialle. 6) Joku joskus väitti, että tuosta voi olla nyky filmeille enemmän haittaa kuin hyötyä. Osaakohan joku sanoa onko siinä perää? 13) Itse käänän kerran ylös alaisin ja takaisin 30s välein (kehite on ID-11 tai rodinal). 14) En koskaa käytä kehitettä useampaa kertaan, koska silloin ei ole enään sama prosessi. 16) keskeyte talteen. 18) en ihan koko aika pyörittele kiinnitettä. Itse kiinnitän noin 2,5-3 kertaa sen ajan missä koe liuska kirkastuu. 19) kiinnite talteen. 20) Pesen filmipesurissa noin. 20min 21) itse laitan yhteen filminkehitys purnukkaan vettä ja ilfordin vastinetta ageponille (ennen käytin vihreätä fairya). Teen loppuhuuhtelu veden valmiiksi aina ekana. Näin vesi pääsee seisomaan ja pintajännityspienenee. 24) käytän paperisia negataskuja ja kirjaan niihin ylös filmin, pvm, kehite liuos, lämpötila, kehitys aika tiedot. Olikohan siinä tarpeeksi poikkeuksia tuohon ohjeeseen. Tapajoja tehdä tämä on varmaan niin paljon kuin on opettajia...
Vs: Tutoriaaliehdotus Olen tehnyt huomion, että vanhat pattersonin spiraalit on parempia kuin uudet. Vanhoin jo kellertäviin spiraaleille filmi menee nätistä, mutta uusissa rupeaa filmi tökkimään. Ja se on tosi rasittavaa kun tajuaa pimeässä, että nyt tyssäsi. Käyttääkö muuten joku metallisia spiraaleja?
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Ohjeita löytyy ihan kivasti (ainakin pari-kolme) googlellakin, mutta niitä kaikkia kohtaan vaan pitäisi osata olla sopivasti kriittinen. Ne kun tuppaavat kertomaan faktoina asioita, jotka pystyy tekemään täysin oikein (ehkä jopa paremmin) muutamalla muullakin tapaa. Esihuuhtelu ei ole tarpeellinen, jos kehitysajat eivät ole kovin lyhyitä. Ainakin Ilfordin filmeissä on ilmeisesti jotakin "pehmennysainetta" joka auttaa filmin imeytymistä emulsioon. Esihuuhtelu poistaisi tämän aineen. Tosi lyhyillä ajoilla esipesu kuitenkin auttaa vähentämään kehityksen epätasaisuutta. Keskeytettä en käytä mv-filmeillä, huuhtelen vain vedellä. Loppupesu tankin välikansi kiinni, jotta vesi kiertäisi pohjalta. Agepon samassa tankissa ja sormien kostutus ageponiin ja sillä isoimmat vedet pois (tai sitten jätetään ne vedet suosiolla filmille). Ainoita oikeita totuuksia on vaikea sanoa, tapoja on monia. Jotkut voi olla vähemmän järkeviäkin, mutta silti niitä tykätään käyttää .
Vs: Tutoriaaliehdotus Mullakin ne Patersonin spiraalit ovat vähän ruvenneet tökkimään. Onko olemassa Patersoinin tankkeihin sopivia metallisia? Ja jos on, mistä niitä saa?
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Meidän seuralla on metallisia spiraaleja jotka sopivat metallisiin kehityspurkkeihin. Tosin kukaan ei taida niitä käyttää.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Siirryin metallikierukoihin kolmisenkymmentä vuotta sitten. Ei töki vaikka kierukka olisi kostea, koska se ladataan keskeltä ulospäin...
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Mä olen tiskannut Patersonin spiraalit aika-ajoin, eikä ole tökkinyt sen jälkeen taas toviin. Ensimmäinen indikaattori pesun tarpeesta on, kun filminpään pujotus alussa kuulien ohi on vaikeata. Puhtaassa spiraalissa ne liikkuvat kallistellessa urassaan eikä ongelmaa ole. Mä yritän muistaa jättää pään näkyviin takaisin kelatessa ja silloin repäisen näpeissä sen alkukavennuksen veke valotetun filmin tunnisteeksi. Myöhemmin se on helppo siistiä saksilla. On sekin joskus unohtunut. Huomannut vasta kuivumaan ripustaesa.... Samasille Patri Pattersson Brass -spiraaleille pujottaessa on muutaman kerran tullut lievää jumitusta, kun olen ladannut samalle spiraalille 2 rullafilkkaa peräkkäin. Olen yhdistänyt ne ensimmäisen filmin kiinnitysteipillä ja se teippi välillä matkanvarrella hannaa vastaan.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Yksi hyvä aloittelijan ohje on Ilfordin sivuilta löytyvä "Processing your first black and white film" pdf (linkki: http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/200629163442455.pdf). Sen kun printtaa ja vaikka ostaa ne Ilfordin litkut ekalle kerralle, niin ei voi mitenkään epäonnistua. Mä laitan kanssa aina kaks rullafilkkaa samalle spiraalille, mutta en ole kyllä koskaan yhdistänyt niitä sillä teipilla. Mä taitan sen ekan filmin teipin siihen fimin päähän stoppariksi ettei se toinen pääse menemään sen kanssa päällekkäin.
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Metallikierukan keskiössä on yleensä jokin klipsi, jolla filkan pää kiinnitetään. Sen voi vielä varmistaa teipin palalla, jos tuntuu ettei muuten pysy tarpeeksi tukevasti. Sitten filmiä aletaan kelaamaan kasetista/rullalta sinne kierukan rakoihin. Ei siis työnnetä vaan "vedetään ulospäin". Kannattaa harjoitella valoisassa, se on helppoa kun sen opettelee...
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Vanhat parrat vannovat metalliin. Toivottavasti niitä saa vielä jostain. Helpoin ja turvallisin systeemi, jos on ensin (valossa kannattaa opetella, ja sitten silmät kiinni, josta kai juontaa se, että pimeässäkin on silmät suljettuna) opetellut latauksen. Nuo muoviset ehkä Jobon laakaa lukuunottamatta olivat harrastelijoille, väheksymättä heitä. kapa
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Linkissä Jason Brunner näyttää miten homma hoituu. Kohtuu hauska äijä, kannattaa kahtoa sen muutkin pätkät.. http://www.youtube.com/watch?v=6P9bNcBE_Hc&feature=PlayList&p=923949203FA8A982&index=0
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Tuon selittäjän perusteella, mä pitäydyn Patri Pattersson Brass -systeemissä. Etta osataankin tehdä spiraalille laitto vaikeaksi
Vs: Filmin kehittäminen (oli: Tutoriaaliehdotus) Joo eipä tuo spiraali helpolta näyttänyt, mutta ei sillä Brunnerilla mitenkään hirveän kauaa siinä nokka pimeässä tuhissut (videon loppupuolella)