Tästä oli muistaakseni joskus puhettakin, mutta haku ei näytä tällä hetkellä toimivan... Niin, foorumilaisten kokemuksia cross processing -menetelmästä kiinnostaisi kuulla. Onko koko homma täyttä sattumankauppaa, vai onko mahdollista saada johdon- ja odotuksenmukaisia tuloksia? Onko filmiä syytä yli- tai alivalottaa (dia -> C-41)? Juu google kertoo kyllä aiheesta runsaasti, mutta olisi kiva kuulla jotain menetelmää kokeilleilta.
Vs: Krossaus Krossauksen tulos riippuu paljon ainakin eri filmeistä, koska C41-prosessi värjää eri diafilmien pohjan eriväriseksi. Oon ite saanut mm. violettia, kellertävänruskeaa, cyaania... Kaikissa tapauksissa kontrasti lienee kuitenkin normaalia värinegakuvaa jyrkempi. Monissa ohjeissa väitetään, että kannattaa ylivalottaa pari aukkoa. Omien ja parin kaverin kokemusten perusteella en kuitenkaan suosittele näin rankkaa ylivalotusta. Ehkä ohje perustuukin kymppikuvalabrojen tulokseen tai johonkin vastaavaan, koska kyllä nuo aika pahasti yli ovat menneet tuon ohjeen mukaan valottaessa. Suosittelisin kuvaamaan suunnilleen kuten värinegaa, eli valottamaan reilusti (ennemmin kuin ali) mutta kuitenkin maltilla. Koko krossaustouhu taitaa kuitenkin lähinnä olla skannerien tai niiden softan automatiikan huijausta siinä mielessä, että ne krossauksen värivirheet taitavat lähinnä tulla siitä, kun softa koittaa korjata värinegatiivista sitä oranssin sävyistä pohjaa pois ja filmissä se onkin muun värinen. Sikäli en nykyään koe tuota kovin järkeväksi, mutta kyllähän sillä vähän erilaista jälkeä kuitenkin saa kuin ihan perusvärinegalla. Kun oon noi värit säätäny "käsin" ja krosseja pimiössä vedostellu, niin on vaan se efekti jääny hukkaan (paitsi että paljon kovempi homma) ja tullu ihmeteltyä että minkäs takia mää krossasinkaan ;-). Kyllä varmaan photarillakin saa kuvat vihreän kellertäviksi tai vastaavaa...
Vs: Krossaus Eiri se oli ystävällisesti crossannut edellisestä kahden Sensia 200 rullan satsista toisen rullan. paketissa mukana lappu että "kuvissa värivirheitä." (Älä, Ihanko tosi? ) Eniten ihmetyttää että miten on mahdollista Samassa pussissa lähetetyistä kahdesta rullasta toisen päätyä negaprosessiin ja toinen aivan kuten pitikin Kehystetty dia prosessiin... Onneksi oli vajaa rulla jonka crossasivat. Kyseessä oli kuitenkin yhden kaverin häät joissa olin apukuvarina. EDIT: penniäkään en siitä crossatun filmin kehityksestä maksanut.
Vs: Krossaus No mitäs niille krossatuille kuville kävi? Kyllähän niistä saa jotakuinkin normaalin näköisiä pienellä säädöllä... Ehkä. Ja voishan ne ihan hauskoja olla vähän erilaisinakin. Pirkanmaalla parikin liikettä ovat kovin nihkeitä krossailemaan filmejä ja toinen vaatii "pro"-tason diafilmejä jos haluaa että ne krossataan. En oikein tiedä miksi, kyllähän se E-6 diafilmi on melko samaa kamaa, oli sitten "Pro" tai ei (ja esim. Sensia 100 taitaa olla hyvinkin samaa tavaraa kuin pro-filmi Astia). Onneksi esim. sivummalla ystävälliset kameraliikkeet vain naureskelevat "onhan sitä joskus vahingossa diafilmejä tullu tuolleen kehitettyä" ja hoitavat homman alle tunnissa ilman extrahintaa.
Vs: Krossaus Crossaus on nykyään aivan joutavaa puuhastelua, sen saa Photoshopissa kurveja vääntämällä aivan yksinkertaisesti aikaan. Koko touhu alkoi siitä kun "Rock N Roll kuvaajat" oli niin persaukisia että niillä ei ollut varaa ammattimeikkaajiin. Kun heitti diat negaprosessiin tai päinvastoin negoista e-6 prosessissa dioja, oli kontrasti niin kova ettei meikkaaja tarvittu, iho paloi puhki ja silmät pikimustat...Diat menee kuin tyhjää nega c-41 prosessissa, mutta negat pilaa herkän E-6 prosessin balanssin, ellei ole kertakehitteitä, tuskin labbis haluaa pilata parinkymmenen litran per kylpy prosessiaan.
Vs: Krossaus Viimeksi kun vastaavan tarinan kuulin, niin Sensia vastasi Proviaa. Niin se juttu elää. Tiedä sitten missä totuus on. Ehkä jossain siinä välimaastossa? Sensiaa ja Proviaa kuvanneena jotenkin vaikea uskoa, että sama filkka olisi kyseessä. Väittäisin, että eron huomaa kyllä lopputuloksessa. Astiasta en tiedä mitään kun ensimmäinen rulla odottaa vielä hyllyssä.
Vs: Krossaus Sensia 100 muuttui (jo jokunen vuosi sitten), ennen se "oli Proviaa" nyt Astiaa. Erona lähinnä säilytysolosuhteet yms., mutta filmi periaatteessa samaa. Provia lienee vähän jyrkempää, Astia aika neutraalia ja loivaa. Krossauksen järkevyydestä olen kyllä melko pitkälti samaa mieltä kuin Jukka. Varsinkin jos käsin kuvansa säätää, on crosseissa loppupeleissä aika vähän eroa oikein kehitettyihin. Lähinnä se on tuo kontrasti, jota saa lisää muutoinkin kuin "pilaamalla lopullisesti" originaalinsa. Nojoo, hauskahan se on automaatilla skannatessa huvitella crosseilla joissa filmipohjan väriero ja kontrastikkuus aiheuttaa efektejä.
Vs: Krossaus Seuraavaksi kuulemme varmasti version, että Sensia itse asiassa onkin samaa kuin Velvia 100. Aika hauskaa, miten nämä vanhat sadut jaksavat elää vuodesta toiseen pienin variaatioin.
Vs: Krossaus Se mitään satua ole. Kävin muuten juuri rullallisen astiaa kehittelemässä. Astian filmimerkinnoissähän on "RAP" (P = Pro), Sensiassa vain RA. Ennen sensia oli RD, Provia taitaa olla RDP. Jossain kaapissa mulla on Kameralehti vuosimallia '96 (muistaakseni) jossa on eri diafilmejä testailtu kuvailemalla saarimaisemaa ja väritestikarttaa (mikälie). Sensia ja Astia saivat täysin samat tulokset resoluution ja värintoiston suhteen, muistaakseni densitometrillä tai jollakin värianalysaattorilla mitattuna.
Vs: Krossaus No sehän on selvä se. Itselläni vain photarin ja muun creative suiten käpistely tuo enemmän tai vähemmän leivän pöytään, joten harrastushommissa ei hirveämmin maistu mäkin rääkkääminen. Niinpä kuvaan keskaria lelukameroilla ja se on kivaa se. Skannereista koitan pysyä erossa... Pärähtänyttä jälkeä tulee ja mieleen juolahti päräyttää sitä vielä enemmän, siitä tämä kysely. Kiitti vastauksista kaikille!
Vs: Krossaus Mullakin on pakkasessa 8 laatikkoo Proviaa laakakoossa ja krossata olin ajatellu. Ovat niin vanhoi, että toimisko enää normidiana...
Vs: Krossaus Onko se sitä samaa -99 Proviaa mitä tuntuu yhdellä sun toisella olevan Jos on, niin toimii se edelleen normidiana, olen kehityttänyt Who´s next labissa, ja hyvää jälkeä tulee.
Vs: Krossaus Juu kyllä ne filmit aikas pitkälle ihan hyvin toimivat. Eipä oo raaskinu paljoakaan tuoreena kinodiaa ostaa mutta vanhat mitä on tullu hankittua on toimineet hyvin.
Vs: Krossaus Saattaapi hyvinkin olla just sitä Ah, no voishan sitä yhden laatikon kuvatakin normina ja kattoa kuin käy.
Vs: Krossaus Mustuma niissä yleensä heikkenee, samoin sävyt muuttuvat vuosien mittaan, yleensä magentaan. Se kerros kun vanhenee hitaiten.
Vs: Krossaus Mustuma heikkenee, kun "avaruusgammasäteily"valottaa filkkaa jääkaapissakin. Magentaa saa vähennettyä kun laittaa prosessin alkuun vesihauteen. Itse asiassa FUJI:n E-6 suosittelee vesihaudetta prosessin alkuun jotta valonsuojakalvot liukenee pois. Minkä labbiksen saat Suomessa tekemään tämän ? Fujit jotka kehitin Japanissa olivat aivan Kodchromen luokkaa...
Vs: Krossaus Tuota, eli ensin pidetään diat 38 asteen vedessä jonkin aikaa, ja vasta sitten kehitetään??? Ymmärsinkö oikein?
Vs: Krossaus Meneekö Provia Rodinalilla? Millä ajalla olit ajatellut/olet kehitänyt niitä? Entäs sitten valotus, pistätkö menemään 100 ASA:lla vai valotatko 125ASA:n mukaan, kuten olen ymmärtänyt että Dialle kannattaa tehdä, vaiko sitten MV-filmin mukaan 80 ASA:lla?