Yritän digitoida vanhoja filmejä. Keskikoon filmit ja kinofilmit menevät ihan mukavasti, mutta tuossa on nippu filmejä, jotka ovat "koteloissa" missä filmi on rullalla, lienevät aps formaattia. Yritän kuvata ne makrolla, mutta filmi on niin kippuralla, ettei hommasta tahdo tulla mitään. Miten negatiivin saisi suoremmaksi?
Vs: filmin digitointi, miten suoraksi Nää vanhat ja kuivat käppyränegat on hankalia. Yksi aika ronski konsti, jota olen joskus menestyksellä käyttänyt on höyrysilitysrauta sopivan miedolla lämmöllä. Negatiivit vaimon puuvillaisten silityskankaiden väliin ja silitysraudalla silitellen sopivasti päältä niin, että negat lämpenee mutta eivät sula. Sitten lämmitetyt ja silitellyt negat pergamiinilehdissä esimerkiksi kirjan lehtien väliin ja paljon painoa päälle muutamaksi päiväksi. Kyllä suorenee.
Vs: filmin digitointi, miten suoraksi Kuulostaa agressiiviselta, kestääkö ne tosiaan tuollaista? Jäin miettimään jos laittaisi kahden lasilevyn väliin ja kuvaisi levyn läpi. Rullian on kuitenkin melkoisesti, tarvitsisi löytää jokin tehokas menetelmä.
Vs: filmin digitointi, miten suoraksi Liota tislatussa vedessä (akkuvesikin käy) ja ripusta kuivumaan. Sitten mohikaanin ehdotuksen mukaisesti "Pergamiinilehtiin vaan ja painon alle" muutamaksi viikoksi.
Vs: filmin digitointi, miten suoraksi Minkälaisessa pitimessä yritit? Teipatakin voi lasille tai lasittomaan negapitimeen. Tavallistakin lasia voi koittaa kun laittaa emulsion lasiin päin niin ei ehkä tule niitä newtonrenkaita. 'Diy film scanner' youtubesta selasin vaikka minkälaisia virityksiä. Ideoita sain, kun oma systeemi on suunnittelun alla. https://www.youtube.com/watch?v=kj7Em7VNHfU https://www.youtube.com/watch?v=PXy7RJwIBAo
Vs: filmin digitointi, miten suoraksi Antinewton -lasi on vähän kiven alla ja kallista, mutta tuohon kun piisaa pieni pala, sellaisen saa 6x6 dian kehyksestä. En ole koskaan nähnyt 6x6 dian kehystä mutta sehän saattaisi toimia itseasiassa sellaisenaan pitimenä mikäli on saranoitu ja reunoilta vuolee muovia pois niin että negaliuska voi tulla reunoilta yli.
Vs: filmin digitointi, miten suoraksi APS-filkan leveys on 24 mm eli kinokehyksenkin lasi riittää kokonsa puolesta.
Vs: filmin digitointi, miten suoraksi Nimen omaa kokonsa puolesta. Muuten kannattaa miettiä kannattaako (kokeilla tarviiko) ko. lasia laittaa ainakaan kameran ja mikroskooppisen filmiformaatin väliin. Valolähteen ja filmin väliin ehkä. Joskin makro-objektiivissa tuolla kuvausetäisyydellä lie sen verran syväterävyyttä, että saattaa silti vaikuttaa kuvaan pahemmin kuin ne mahdolliset newton-renkaat.
Vs: filmin digitointi, miten suoraksi Toki mitä vähemmän (puhdistettavia) lasi- tai filminpohjapintoja emulsion ja kennon välissä on sen parempi. Focus Stackingillä saa lisää terävyysaluetta. Kokeilin sitä joskus kinodioille, mutta Micro-Nikkorin himmentämisen haarukointi f/5.6-8-11 riitti, dian kupruilusta riippuen.
Vs: filmin digitointi, miten suoraksi Wet mount tai Fluid mount lasilevylle ja sitten kuvaaminen makrolla voisi toimia.
Vs: filmin digitointi, miten suoraksi lasillisia suurennoskoneen filmi pitimiä saa yleensä halvalla ja niitä löytää varmaan helpolla eikä sen pakosti tarvi edes olla lasillinen, kuhan on pidin tai mikätahansa mikä painaa filmin suoraksi ja jättää aukon kuvalle.. ei se varmaan hankala ole itse väkertää jotain. tuolla on jannu joka myy kaikenlaisia pitimiä skannereihin aika edullisesti: http://www.ebay.com/sch/negative-solutions/m.html?item=271825604295 paras tapa olisi tehdä ikäänkuin korotettu kuvaportti, jossa filmiä vedetään molemmista päädyistä alaspäin.. tällöin filmi jännittyis sen kuvaportin päälle ja ois aina tasainen.
Vs: filmin digitointi, miten suoraksi Uhrasin yhden vanhan skylight suotimen ja otin siitä lasin ja painoa reunoille. Filmi on suorassa. Nyt kuvanlaatu on tasaisen surkea koko alueelta. Oli näköjään naarmuinenkin lasi, näkyy makrolla hienosti. Keskelle muodostuu tumma alue, mikä toisaalta näkyi jo niissä edellisissäkin kokeiluissa, jotenkin outoa. Täytyy tutkia lisää. On hämmentävää miten helposti keskikoon ja kinokoon filmit digitoituivat, mutta nämä viimeisimmät tuntuvat olevan kuraa tai sitten olen muuttanut jotain radikaalia prosessissa. Jaa, taisin laittaa loiton näitä varten, ehkä se on nyt huonontanut laadun tällaiseksi.
Vs: filmin digitointi, miten suoraksi Käytätko jotain "zoom-makroa" vai kiinteän polttovälin makroa? Ts. mikä opiska on käytössä?
Vs: filmin digitointi, miten suoraksi Minolta MD 50mm f3.5 macro. Siinä on oma loitto, jolloin pitäisi olla 1:1, mutta näköjään kuvanlaatu menee aivan surkeaksi. Koitin ilman jolloin suurennussuhde 1:2, niin on parempi, muttei häävi. Ehkä filmissä on jotain, täytyy ottaa toinen purkki koitettavaksi.
Vs: filmin digitointi, miten suoraksi Konstit on monet sanoi akka, ku kissalla pöytää pyyhki.Tässä tapaukseesa ota rulla ja filmit kainaloon painu kehysliikkeeseen.Pyydä leikkaamaan mustaan 1,6 mm paspapahviin noin millin kaks isommat aukot mitä aiot kuvata. Filmin ruudut. Pahvin ulkomitan voit itse arvioida. Leikkuu pinnat tussilla mustaksi. Selkäpuolet vastakkain, näin on negapidin. Toimintaa helpottaa, jos toiselle puolelle liimaat noin 2 x filmin paksuiset ohjaimet, filmille pahvista. Voit liimata myös toisen puolen kiinni tähän. Filmille jää käytävä. Tai teet sarana mallin, jonka voi avata. Mikäli tuntuu vielä huterolta, niin toinen paspa kerros päälle. Himmennys aukolle 11-32, se korjaa pienet filmin laineilut. Kuvaamisiin
Vs: filmin digitointi, miten suoraksi Tässä tapahtuu jokin outo ilmiö. En saa tästä otetta, mutta kuviin muodostuu keskelle ruskea läikkä. Tämä tapahtuu vain ja ainoastaa aps-filmeillä, millään muilla en näe mitään viittausta tähän. Alkuperäisissä kehitetyissä kuvissa en näe myöskään ongelmaa. Valoa vasten katsottaessa en näe negatiivissa vikaa. Ilmiö toistuu rullasta toiseen. Esimerkkikuvat: 1. Minolta 50mm, ilman omaa loittoa 1:2 2. Minolta 50mm, omalla loitolla 1:1 3: Minolta 50mm, loittopakasta rengas 4, Minolta 50mm, loittopakasta rengas, negatiivi käännetty nurinpäin Mistä voisi johtua? Negatiivi lasilevyllä, kuvaan ylhäältä, altapäin heijastaen salamalla. Levyssä ei näy likaa ja tosiaan muut kuvautuvat hyvin.