Enpä keksinyt missä tästä kysyä joten kysyn täällä. Valokuvauskäyttöön tämä toki tulisi kun pesusoodan liuottaminen veteen Caffenolia tehdessä on vähän hidasta ja vaivalloista (juu, vali vali). Eli, mistähän saisi halvan magneettisekoittimen (http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_stirrer)? Voisi rakentaa itsekin, mutta ajanpuutteessa voisi vaikka ostaakin jos jostain löytyisi halpa...
Vs: Magneettisekoitin Peruskauraa jokaiselle kemian labrassa työskentelevälle. Noita magneetteja (magneettissauva päällysetty nailonilla tai teflonilla) on varmaan mulla jossakin laatikon pohjalla nippu, muistona opiskelu vuosista. Sekoittajia saa kemikaali tukkureilta (Tamro, Sigma, FF-Chemicals...) mutta hinta voi olla ihan mitä vaan. Laita pora perinteinen vispilä sekoitin: Porakone, laastivispilä tms ropeli ja porakoneen teline ? Tämän rakentaa parilla-kolmella kympillä HongKongin tai Tarjoustalon kamoista. Itse mietiskelin onnistuisiko Xtolin liuotus paremmin jos pullon laittaisi ultra-ääni pesuriin ja ja osittain veden alle ?
Vs: Magneettisekoitin Niin, löysin ebayt ja muut. About 60 egee ja semmonen olis. Kemian labrahommista tämä mieleen tulikin. Haluaisin halvemman ja jos jostain ei semmosta saa niin toki sitten pitää rakentaa. Netistä parit ohjeet jo löysin ja neodyymimagneetti löytyisi jo... ehkä pitää jostain löytää donor virtalähde ja jokin moottori tms sitten...
Vs: Magneettisekoitin xtol? Olen aina sekoittanut sen 5 litran kanisterissa, hölskytellen kunnes partikkeleita ei näy valoa vasten. Helpon tuntuisesti se on aina liuennut. Toki d-76 menee kunnolla lämmitettyyn veteen (55 astetta) vähän helpommin. Samalla kanisteri-metodilla.
Vs: Magneettisekoitin Joskus tullut kötöstettyä alle 5 minuutissa tällä tavalla: Ota tavallinen laitetuuletin (sellanen joita tietokoneissa on, esim. 8x8 cm tai isompi) ja vahva litteähkö magneetti (esim. kovalevystä purettu), liimaa magneetti tuulettimen siiven keskelle ja pistä tuuletin pyörimään. Voilá. Siihen päälle joku levy tai teline jonka päälle sekoitettava astia. Magneettisekoitussauvat eivät monta euroa Ebayssä maksa ja sellaisen itse tekeminen ei liene järkevää. Muuuutta.... Kemikaalien sekoitteluun ihan manuaalisen sekoitussauvan tai keittiölastan pitäisi olla riittävä. Pesusoodan pitäisi liueta lämpimään veteen nopeasti ja helposti alle minuutissa vähän sekoitellen. Jos ei, niin se voi olla viallista (jotain epäpuhtautta).
Vs: Magneettisekoitin Nii, mutta kun teen kehitteen aina minuutteja ennen kehittämistä noin 20 asteiseen veteen ja Tarjoustalon pesusooda vaatii about 10min hölskyttelyä ja tästä haluaisin eroon... En halua lämmittää ja sitten viilentää, toisi vaan enemmän duunia. Olisi kiva jos voisi vain kaadella kamoja jatkuvasti sekoittuvaan litkuun. Ehkäpä mä sitten duunaan sen itse
Vs: Magneettisekoitin Eikö tuossa tapauksessa kannattaisi katsoa joku nestemäisenä tiivisteenä oleva kehite? Vaikuttaisi ainakin helpommalta kuin lutraussessiot ennen kehitystä. Caffenolia sen enempää tuntematta.. Eikö siitä voi tehdä mitään varastoliuosta joka säilyisi viikkoja/kuukausia käyttökelpoisena?
Vs: Magneettisekoitin En ole kehitettä vaihtamassa. Tykkään jäljestä ja juuri on prosessi vakioitu parille parille filmille niin tässä kehitteessä pysytään. Ymmärtääkseni Caffenol ei kestä varastointia sellaisenaan. Olen itse kokeillut kerran kehittää viikon vanhalla, ilmat pois puristetussa pullossa säilytetyllä kehitteellä ja ohuempaa negaa siitä tuli. En ole sen enempää sitten kokeillut. Yksi vaihtoehto olisi tehdä iso satsi pesusoodaliuosta koska sen liuottaminen on se ongelma. Sitten vain lisää askorbiinihapon ja pikakahvin ennen kehitystä... No, tekaisin tuossa aamulla nyt tuon sekoittimen, mutta virtalähde pitää vielä löytää jostain laatikon perukoilta, sekä varmaankin ostaa pari sekoitinsauvaa ... paksulla rautalangan pätkällä homma ei oikein pelittänyt.
Vs: Magneettisekoitin Eiköhän se olisi helpointa vaan tehdä se iso satsi oikean vahvuista pesusoodaliuosta valmiiksi.
Vs: Magneettisekoitin Niin mutta sitten ei pääse ostamaan tai rakentamaan magneettisekoitinta! Hassua tekstiä mieheltä joka tekee omat filminsäkin
Vs: Magneettisekoitin Good point! Siis homman gluehan on nyt se, että magneettisekoitin on aivan olennainen sen emulsion teossa. Eli, nyt kun sinulla on magneettisekoitin niin seuraava askel on selvä.
Vs: Magneettisekoitin Ei juma. Sitten viimeistään vaimo sekoais... Eipä silti, Autochromen tekeminen kiinnostais periaatteessa ihan helkkaristi...
Vs: Magneettisekoitin Jos nyt vaan tekisit sitä Autochromea niin pääsisit maailmankartalle. Autochromen itse tekemisestä möliseminen on ollut APUGissa vuosia tapetilla, mutta kukaan ei varmaan ole oikeasti saanut aikaiseksi tehdä asialle mitään. Autochromen olennainen osahan on se värimaski, sen kehittelynhän voi aloittaa vaikka ihan kaupallisten mv-filmien kanssa. Tietysti sitten lopputuotteeseen pitää tehdä myös oma emulsio...
Vs: Magneettisekoitin Mölisen asian vierestä vielä kun oma säikeeni on enkä pikaisella googletuksella mitään löytänyt: Eikö Autochromen simulointi onnistuisi korvaamalla värjättyjen tärkkelyspartikkeleiden tason helkkarin isolla Bayer -filtterillä? Tämä siis jos jostain olisi halvalla (niinpä, heh-heh) saatavissa Bayer filtteriä bulkkina. Silloinhan ei tarvitsisi edes mustata tärkkelyspartikkeleiden välejä, senkun vetäisi panchromaattisen emulsion Bayerin päälle. Joo, mutta toki juttelen vain lämpimikseni
Vs: Magneettisekoitin Kyllä, tai miten olisi tällainen xiittaus: - Kokoaa punaisista, vihreistä ja sinisistä POST-IT-lapuista sellaisen ison matriisin seinälle - Kuvaa sitä diafilmille kaukaa, kehittää filmin - Päällystää sen emulsion päälle uuden pankromaattisen mustavalkoisen. - Kuvaa "väärin päin" filmipohjan läpi.
Vs: Magneettisekoitin Aika paljon menis Post-it:tiä, sponssaiskohan Scotch ... mutta joo, tuonhan pitäisi teoriassa onnistua!
Vs: Magneettisekoitin APUGissa joku taisi mölistä television RGB-matriisin kuvauksesta. Taisi ottaa kuvankin mutta ei tainnut päästä sitä pidemmälle. Se olis kyllä helppo. Eli jäljelle jää vaan se pankromaattinen emulsio. Se onkin astetta haastavampi.
Vs: Magneettisekoitin Ei pankromaattisessa mitään erityisen kallista ole. Väriaineiden metsästys voi olla vähän hankalaa ja sitä voi joutua ostamaan enemmän kuin tarvii. Ei mutta perkele, määhän ostin kryptosyaniinia ( http://omlc.ogi.edu/spectra/PhotochemCAD/html/cryptocyanine.html ). Ellen ihan väärässä ole niin se on sopiva punaherkistin. Voin diilata vaikka 100 mg, sillä pötkii pitkälle kunhan ei roiski tai aivasta! Klorofylli oli ensimmäisiä punaherkistimiä mutta se on ilmeisesti aika tehotonta. Sitä on ainakin ilmaiseksi yllin kyllin saatavilla. Sain sitä asetonilla murskatuista lehdistä erotettua. Oli tarkoitus kokeilla emulsiossa mutten ole saanut aikaiseksi. Ikävintä lienee täysin pimeässä työskentely.