Minulla on useita hasselin (elx 500) akkuja, joista pari on vielä hyvässä iskussa. 9v patterivirityskin löytyy. Kuitenkin kiinnostaa, voiko noita huonokuntoisempia akkuja kennottaa, missä ja mitä ehkä maksaa? Onko tuosta jollakulla kokemusta?
Vs: hasselbladin akkujen kennottaminen Kaupallisiakin puuhaajia on, mutta jos kolvi kädessä pysyy, voinee sen tehdä itsekin. Joku paremmin tietävä voinee korjata, mutta vakiotavaraa nuo Ni-Cd kennot ovat. Jostain elektroniikkaliikkeestä saanee samanlaisia tai vastaavia, eikä maksa paljon. Lisäys: esim. Bebek myy 3,6 V Ni-Cd paristoja 3.50 euroa kappale. kaksi sarjaan, niin saadaan Hasselile riittävä reilu 6V jännite. Jos pakettiin mahtuu, niin useampia voi kytkeä rinnan. http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.p ... e_id=13351"]http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.php?&tuote_id=13351
Vs: hasselbladin akkujen kennottaminen Meneekö nuo akkukoteloon(ihin), vai onko ajatuksena käyttää piuhan avulla? Kerran huomasin 9v patteriviritykseni kuumenneen paikallaan omia aikojaan ja varaus oli mennyt heikoksi? Öö... oikosulku? Mikähän meni pieleen?
Vs: hasselbladin akkujen kennottaminen Tutkin jossain vaiheessa näitä vaihtoehtoja ja ilmeisesti alkuperäisiä kennoja ei enää valmisteta. Ehdottamasi akut taitavat viedä liikaa tilaa. Yksi nappi näytti olevan 8,8 mm korkea ja kun alkuperäinen on n. 48 mm, niin tiukkaa tekee. LiPo- akuista en toisaalta tiedä, voi löytyä hyvinkin sopivat. Ne tietysti vaativat oman laturin ja tinaillessa pitää olla tosi varovainen. 9V viritys ei ole ollenkaan huono, kapasiteetti on sama kuin alkuperäisillä ja johtuen korkeammasta jännitteestä kamera on hieman nopeampikin. Ainoa ongelma on johtojen vienti paristotilasta toiseen. Johtojen pitää olla mahdollisimman ohuita mahtuakseen kannen alle, ellei halua viilata koloa niille. Itse tein adapterin puupalikasta, johon porasin reiät johdoille ja löin niitit päihin navoiksi. Olen myös nähnyt ebayssä hyvännäköisiä pitimiä 6V litium- paristolle, ehkä kaikkein tyylikkäin ratkaisu: http://tiny.cc/4673U Tietysti voi vaikka tilata näitä http://www.smallbattery.company.org.uk/ ... ad_elm.htm"]http://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_hasselblad_elm.htm , mutta hinta on aika suolainen.
Vs: hasselbladin akkujen kennottaminen Mulla on 2 noita CR-P2 adaptereita ja on hyvä ratkaisu. virta piisaa hyvin kun saa 2 patteria yhtäaikaa käyttöön. Tota patteria ei tosin hädän hetkellä saa yhtä helposti kun tota 9 volttista.
Vs: hasselbladin akkujen kennottaminen Hesassa on kaikenkokoisten akkuja/paristojen erikoisliike (yli 30 toiminut) joka pystyy kennottamaan, hitsaamaan juotoskorvakkeet akkuihin ym. erikoisjutut. Olen saanut sieltä mm. elekronisalamien erikoisakkuja pressisalamiin ym (tietysti toimitusaika). Firma on Akku-Palvelu Häkkinen V Oy, Vanha talvitie 5 Hki, puh 701 3716. Muun muassa aikanaan avasi Ylen videokameroiden erikoisakkuja ja vaihtoi kennot. Akkupaketit piti sahata auki kun olisat ultraäänihitsattuja ja sitten liimata uudelleen kasaan. Vara-akut maksoi niin paljon että operaatio kannatti reilusti.
Vs: hasselbladin akkujen kennottaminen Tampereella on myös A-Paristopiste Rautatiekadulla joka kennottaa. Olen yhden moottoriperän akkukotelon siellä laitattanut ja useamman Rollein akkuperän.
Vs: hasselbladin akkujen kennottaminen Oletko koettanut "kuukahtanutta" satsia herätellä henkiin? se simahtaminen useasti johtuu liian syvästä purkauksesta jolloin polaritetti kääntyy ja akku ei enää lataudu normaalisti. Ihan normi toiminto RC vempeleissä on antaa shokkihoitoa 12 v laturista ilman mitään välivastusta. Tössäyttel 12V virtaa ja katto kun laturin viisari villisti hyppii. sitten on auton 12V lamppu purkulaiteena. kun lampun valo alkaa purkutilassa selvästi kirkastua, ollaan saavutettu päämäärä, kaikki kennot latautuvat ! sitten vaan hidaslatauksella kennot täyteen ja hasseli laulamaan. täytyy muistaa että vanhanmallisia Nicad kennoja ( tai Ni Mh) ei koskaan saa purkaa niin paljon että joku kenno muuttaa polaritettia. Kun EL hasselin filminsiirto selvästi hidastuu on aika ladata uudelleen, jos vedetään "katkeraan loppuun" tulee siitä vielä katkerampi kun akkusatsi onkin entinen.
Vs: hasselbladin akkujen kennottaminen Juupa juu. Sähköopin perusteet: "12V virtaa" ei ole" Ohmin laki – Wikipedia
Vs: hasselbladin akkujen kennottaminen Jukalla on näköjään paljon tietoa akkujen toiminnasta ja tosiaan yksikin huono kenno voi pilata koko akkupaketin. Tällaisissa massatuotantoakuissa yksittäiset kennot ovat erilaisia kapasiteetiltaan. Kun akkua sitten käytetään liian tyhjäksi, voi heikoimman kapasiteetin omaava kenno vaihtaa polariteettia ja sen jälkeen ei virta enää kulje. Hasselbladin moottoripiirissä on diodi sarjassa, joka takaa ettei purkaantuminen jatku alle diodin kynnysjännitteen, mutta se ei silti välttämättä estä näiden huonojen kennojen kääntymistä. RC- akuissa tämä vältetään käyttämällä sovitettuja kennoja, eli tehtaalla haetaan saman kapasiteetin omaavat kennot ja myydään ne pakettina. RC- akut kasataan näistä kennoista yleensä siten, että jokainen kenno voidaan erikseen purkaa diodilla varustetulla purkuvastuksella. Tällä tavalla ei valitettavasti näitä Haselbladin pötkylöitä voi hoitaa. Jos yrittää akun herättelyä, sitä ei kannata ehkä tehdä millään kymmeniä ampeereja antavalla tehovehkeellä, vaan näillä pienillä kotikäyttöön tarkoitetuilla autonakkulatureilla. NiCd- kennojen sisäinen vastus on pieni ja voi savu nousta, jos rupeaa isot virrat kulkemaan. Vaikka termi "12V virta" ei olekaan ihan oikeaoppinen, niin voisiko laveasti ajatella, että siinä tarkoitettiin 12 V jännitteellä aikaansaatavaa virtaa ottaen huomioon laturin kapasiteetin ja piirin vastukset
Vs: hasselbladin akkujen kennottaminen Niin no, hasselin (EL/M jne...) akkujen nimellisnapajännite on 6 V. Jukan ohje 12 voltin shokkihoidosta voi toimia tai...
Vs: hasselbladin akkujen kennottaminen On se helvetin hyvä että täällä onj noita "älypoliiseja", jos mä jotakin koetan neuvoa, on heti hyökkäämässä joku joka sanoo, no ei se ainakaan noin ole.. siinähän ostatte akkuja joita kyllä ebaysta saa, ei ihan halpoja enää, kun harvinaiseksi ovat käyneet. Kyllä vartaltakin saa , mutta ne on entisten kokoiseen pitimeen ujuttettuja piensarja-akkuja ja hintakin on sen mukainen, siitä vaan googlaamaan... Kyl toi mun herätys systeemi toimii, jopa LiPo akuilla, oli skabarissa (vene tälläkertaa) kärvähtäny säädin ja oikariin meni koko homma, savu vaan nousi . ajattelin että tasaraha koko sähkösysteemi. no sit tartti taas mennä revitteleen, katsoin josko tuosta alemmasta olis vielä mihintään vaikka tuli oli kärventänny kuoria, volttimittari näytti 0,3V jännitettä koko paskalle.eiku akkulaturiin kiinni. viisari hyppi villisti kun kennot nikotteli rajua käsittelyä. eiku kädessä vaan akkupakettia, jotta heti tuntis paineen nousun korkeampana lämpötilana, heti ku alkais kuumottaan niin piuhat irti. Ihan kiltisti nyt taas automaatti (hidas) laturilla lataa... en tosiaankaan suosittele näitä mun systeemejä kenellekkään, tarttee olla vuosien kokemus ja kisaajan luonne, missä yks posahtava kenno ei tunnu missään kun tällainen raaseri jossa nää kenot on menee tavallisesta lasikuitu soutuveneestä kyljestä läpi ja toiseta puolelta ulos, ja vauhtia on tollaiaset 120km/t OIKEATA nopeutta.
Vs: hasselbladin akkujen kennottaminen Olisit uskottavampi jos voltit ja amppeerit ei menisi sekaisin.
Vs: hasselbladin akkujen kennottaminen en ole uskottava, siinäpä se... Tärkeämpi on kuitenkin miltä akkupaketti kädessä tuntuu, se ei ole uskon asia. sellainen anturi joka digitaalisesti mittaa lämpötilan ja katkaisee latauksen määrättyyn raja arvoon, niitä tietenkin on olemassa, insinöörithän niitä suunnittelee ja kiinalaiset väsää ja jobbarit kauppaa. saman asian kuitenkin ajaa kunnon koura ja suu josta pääsee raja arvon ilmaisin: AUTS, ja ihan vaistomaisesti nappaa latauksen poikki. Hyvää kesää kaikille...
Vs: hasselbladin akkujen kennottaminen No jos viitsii pitää akkupakettia kädessään latauksen ajan ja osaa tunnistaa hetken, ennen kuin...