Vs: Filmimafia Se on se huoneenlämpöinen. En tiedä onko Tetenalilla muita? Joka tapauksessa (mm. entisen Kodakin Foto-insinöörin mukaan) ongelma on siis se, että bleach ja fix on jo varastoliuoksessa sotkettu yhteen, eli "mono-concentrate". Ne kun ilmeisesti sisältävät sellaisia ainesosia, että eivät säily yhdessä kovin pitkään. Näin taitaa olla lähes kaikissa valmiissa "kittikemikaaleissa", joten pitäisi ostaa esim. Kodakin aineita, joita saa erikseen... tosin vain isohkoissa määrissä. Näin ainakin käsitin, mun kaveri noita enempi on tutkinu ja harrastanu, itse vähän vähemmän. Eihän näistä kyllä paljon muualta ole kritiikkiä kuulunut, se tietysti hieman askarruttaa.
Vs: Filmimafia Oli niillä (Tetenal) muistaakseni ainakin yhteen aikaan kummankin lämpötilan settejä. Taisivat kaikki tosin olla "mono". Itsekin noilla huoneenlämpöisillä aloittelin ja en kyllä silloin huomannut mitään muuta ongelmaa kuin säilyvyyden (ja hinnan). Parasta ja toistettavinta jälkeä syntyi toisiaan purkkien avaamisen ja sekoittelun jälkeen, sen kyllä huomasi. Mutta en kyllä silloin huomannut mitään periaatteellista ongelmaa. Ehkä tuurilla oli sattunut olemaan tuoreet setit? Ostin itse juuri vähän aikaa sitten tätä Kodakin "oikeaa" kemiaa. Tuleehan se ainakin määrään nähden paljon halvemmaksi, eikä noita helppoja RA-4 settejä enää ihan joka paikasta edes löydä. Mutta on Tetenalissa ainakin se hyvä puoli, että mukana tulee aina hyvät ja käyttökelpoiset ohjeet. Sekoittelu on muutenkin vähän kinkkisempi juttu oikeilla kemioilla, kun ainesosia ja pulloja on enemmän. Lisäksi developer vaatii erillisen startterin (ei tule mukana), joka tuli kantapään kautta opittua. Ja tietysti tuo oikea lämpötila vaatii joko prosessorin tai lämmittimet altaisiin. Huoneenlämpöisillä oli kyllä kiva kun vedostussession sai nopeasti käyntiin, eikä tarvinnut niin paljon viritellä näiden prosessorien kanssa.
Vs: Filmimafia Joo, ei noissa meilläkään oo läheskään aina mitään kovin selvää näkyny. Ehkä se prosessi korjaa ne virheet, jotka sitten taas paljastuu vasta kun vaikkapa valkaisee tai uittaa blixissä vanhoilla tehdyn vedoksen. Totta puhuen mulla ei itsellä mitään selviä vikoja oo kai näkyny pahemmin, paitsi parit laikut valkoisissa ja oon useammalla kitillä Tetenalia tehnyt. En oo sen tarkemmin sitten enää tutkinutkaan, mutta uskon toistaiseksi noita kritiikkejä koska kaverilla on niistä esimerkkiä ja suht luotettavat lähteet on asian varmistanu (apugin "Photo Engineer" nyt ainakin vaikuttaisi olevan tietävä heppu). Kyllä Tetenaleilla siis kuvia saa varmasti, mutta voi olla että kannattaa aika pikaisesti käytellä kapasiteetti... ja voi olla että tulokset on varmempia ja tasaisempia vaikkapa Kodakin kemikaaleilla joissa noi osiot on erikseen.
Vs: Filmimafia ei se starter ole muuta kuin keinotekoinen "vanhentaminen" isoissa labbiksissa ei millään voida ajaa kamaa läpi että prosessi balansoituisi. siksi on "starter", hobbilabbikseen riittää että laittaa vähän vanhaa kuraa jemmaan ja tuikkaa snadisti uuden satsin sekaan.
Vs: Filmimafia Ahaa, kiitos Jukka - tuo oli hyvä tieto ja selitys, miten tuo "starter" toimii. Sinulta olen monia näitä tärkeitä tiedonjyviä ja vinkkejä poiminut.
Vs: Filmimafia Ole hyvä vaan ! Toi lämpötila juttu on sillai, syystä että saadaan prosessi nopeaksi. kun kaupallisesta toiminnasta on kyse, helpottaa kuoletusten ym. maksamista että sylkee nopeasti kamaa ulos, nimittäin jos on jotakin mitä sylkeä...! Fuji on lanseerannu uuden C-41 setin joka on tarkoitettu pieniä volyymeja varten, ettei mee kaikki ihan kuralle vaikka seisois käyttämättömänä pienen tovin. En tiedä eroa, enkä paljon aijo selvittääkkään, kun toi Rollei/ maco toimii ihan loistavasti niitten ohjeitten mukaan minkä tossa laitoin uuden tutoriaalin mukaan, jonka saa kun viitsii täräyttää mun emailiin oman osoitteen tai Prolabin asiakastunnuksen. (Jollakinhan mun tarttee houkutella "paluumuuttajia"...)