Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Filmimafia

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Mattikk, 6 Heinäkuu 2009.

Vs: Filmimafia

Tosta, kuten jo sanoin, tsekkasin kodakin alkuperäiset mömmöt, ei olis mulle mikään temppu jakaa osiin ja laittaa kunnolliset suomenkielsiet ohjeet ja varoitukset mukaan. On mulla C-41 prosessin kemioiden kaavatkin, mutta en ihan silleen ajatellut edetä että alkaisin lotrata alusta saakka kemioita. Sen kuitenkin että jaan valmiit kemiat pienemmiksi eriksi ja tösäytän suojakaasut päälle ettei ihan ala happaneen.Samantien sitten myös E-6 kemiat, ei ne sitten enää niin kauheesti monimutkaista systeemejä. Pankaas kommenttia vaikka yskärillä ellette täällä halua kehua...

1. Vs: Filmimafia

hox, mahdollisuutena olisi mainio, vaikka en noita varmaan varastoonkaan kannata. En siis vielä tilaa.
    digillä räpsyt, ja isolla filkalla valokuvat nykyään. ja kaverilla yksi 6*7 135mm lasilla lainassa, ties vaikka ostaisi. (siltä kuulosti varovausesti arvaten), ja vaikka sillä joku DSLR onkin ;)

2. Mattikk

Mattikk Member

150
    0
    16

Voitte varmaan mömmöille perustaa omanki topicin (tai kirjottaa niihin jo olemassa oleviin)?

3. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kai ne mömmötkin porukan kannattais ostaa sieltä samasta liikkeestä, mitä päättää suosia :). Siis jos nyt tällaiseen päätyy...

4. Vs: Filmimafia

saatatko sen selvemmin sanoa...

5. Mattikk

Mattikk Member

150
    0
    16

Tietenkin kannattaa ihan yhtäpaljon mömmötkin ostaa samasta paikasta. Siispä enemmän keskustelua siitä paikasta ja ostamisesta, vähemmän kaavoista ja ohjekirjoista.

Tää on vaan mun mielestä lähtenyt jo vähän väärään suuntaan kun tuntuu nyt siltä, että koko topicin pääpointtista ei oo puhuttu enää ekan sivun puolenvälin jälkeen ollenkaan.

Ei oo vieläkään tullu vastausta siihen, että onko täällä ihmisiä kiinnostuneita järkkäämään tämmöstä toimintaa. Turha se on puhua kemioista ja liikkeistä (tässä topicissa), jos ei ketään loppupeleissä kiinnosta alkaa järjestäytynyttä ostamista ajaa eteenpäin (ns. ryhmä johtajana). Itsellä ei siihen riitä luonne tai mikään muukaan. Tiedän kuitenkin, että on sellaisia ihmisiä, jotka innostuvat tämän kaltaisten projektien vetämisestä.

Tiedän myös, että on ihmisiä jotka eivät tekstistä osaa olellisia asioita poimia (en välttämättä tarkoita teitä), joten en millään pahalla nyt sano, vaan koitan vähän muistuttaa, että missä se punainenlanka menikään.

6. Vs: Filmimafia

Kuullostaa komukoiden juonelta tuolainen yhden liikkeen suosiminen. Parempi vaan, että on noita vaihtoehtoja, olen jopa käyttänyt Fredan Fotoykköstä. Kehittivät ihan hyvin mv:t, diat ja negat (myyvät myös filmiä jääkaapista, kemiaa ja tarvikkeita). Telefotosta ostanut kemiaa ja filmiä. Prolabista tilannut mainoksen ja laitoin linkin blogiini, kun vaikutti niin mukavalta.

ps. fotoykkönen kehittää 120 rullat samana päivänä. Voi hakea neljän jälkeen liikkeestä pois, jos aamupäivällä jättää. Nostava kehitys...

7. Vs: Filmimafia

Minä taas ajattelin ihan päinvastoin ;-)

8. Vs: Filmimafia

Kyllä mäkin muille kehitän, se oli puljun alkuperäinen idea, mutta en oikeen yhtä rullaa ala liottaan, tarttis kuvatakin välillä...

9. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    .

.

10. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Tosiasiahan on, että kilpailu on hyvästä (mm. hinnoille) niin kauan kuin sitä on tietysti. Jos aletaan yhtä suosia, on äkkiä tilalla monopoli, jolloin ainoa liike voi määrätä hintansa periaatteessa mielensä mukaan, jos eivät ujot suomalaiset uskalla kauempaa filmiään ostaa.

Filmi ei ole kuolemassa mihinkään, sen saatavuus ei ole viimeisenä viitenä vuonna merkittävästi huonontunut, eivätkä hinnat mitenkään järkyttävästi nousseet. Sitten on toi hämypulju jonka banneri täälläkin välillä pyörii ja sieltä saattaa ehkä saada jotain ostettua, jos on tarpeeks mukava heppu jne...

Sanoisin siis, että ei ole tarvetta tällaiselle mafialle, eikä siitä varmaankaan mitään hyötyä olisi, ellei sitten alettaisi jäsenkortteja jakaa, joilla saisi alennusta valitusta liikkeestä :D.

Helsinkiläisenä on helppo kävellä liikkeeseen ja ostaa sieltä filmit, mistä halvimmalla saa. Tarjontaa on jopa useamman puodin osalta. Jos niistä alkaisi putoilla yksi kerrallaan pelistä pois, niin sehän väkisinkin ohjaa suosimaan niitä muita jäljellä vielä olevia.
    Muualla Suomessa hyvää "filmimafiatyyppistä" toimintaa on järjestää kimppatilauksia pääkaupunkiseudulta tai ulkomailta, jos paikalliset valokuvaliikkeet eivät enää filmiä sopivalla valikoimalla tai hinnoilla myy.

EDIT: yy kaa koo :D

11. Vs: Filmimafia

Tässähän taisi alunperin olla ajatus tuollaisesta Porkkanamafian kaltaisesta toiminnasta, eli haetaan joku kauppias, joka sitoutuu kehittämään filmipuoltaan tempauksen tuomilla normaalin toiminnan ylittävillä voittovaroilla.

Porukka sitten taas sosiaalisissa verkoissa mainostaa tuota yrittäjää ja mahdollisuuksiensa mukaan keskittävät ostoksensa tuohon kauppaan. Eli ei mitään semmoista politbyroon määräämää ostopakkoa, vaan jokainen tykönään miettii, että olisko tää sittenkin kiva kaveri kun on noin luvannut pitää filkat hyllyssä ja mitähän siltä olisi odotettavissa, kun se saa fyffeä toiminnan kehittämiseen. Vähän kuin WNL täällä, porukka kehuu, kun kauppias on luvannut vastaisuudessakin kehitellä filmejä harrastajille.

12. Vs: Filmimafia

Tämän tässä vielä laitan sitten painun pusikkoon ja järvenrannalle: Ei tartte mitään mafiaa, maailmalta saa kun haluaa, Japanissa on niin mahtavat filkka ja analogisen markkinat että homma elää oikeastaan sillä. (vrt: Cosina/voigtländer, Zeissin uudet kamat, Fuji filkkakamat, jne) Mulle neuvottiin vuosi sitten että on mesta"kameralaukku´.com" jossa diggarit touhuilee, OK sinne, siis. Nyt ollaan vuosi pölötetty, saatu homma, kiitos Maco:n jotenskin hallintaan ja vielä kiitos Teemun avarakatseisuuden, vaikka aika moni oli yhdessä vaiheessa mut tilttaamassa veks kokonaan. nyt on rauha maassa (suunilleen) saitti ja hinnastot kunnossa, kamaa tulee ja menee, kävijöitä saitilla 50-100 per päivä . Suunnilleen tämä oli mielessä kun Ingo eli Die camera lopetti leican ja Maco:n kanssa, ja kysyin että voisiko jatkaa. Vielä olis aikomus saada Voigtländer Prolabiin ja joku iso puukamera ja vähän hyviä linssejä. sit eikun fotaamaan ! nytkin on Kievi ja Rollei pakattuna tossa vieressä ja kasa maco Infrafilkkaa ja jalusta, tarttis mennä toteuttaan sitä pääasiaa... valottaan filkkaa. Että kuumia heinäkuun päiviä kaikille.

13. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Ihan mielenkiinnosta, kehtaatko valottaa että mihin tyyliin kameralaukun myötä on prolabin bisnekset kehittyneet? Varmaan ainakin tieto paikasta on hyvin lisääntynyt...

Tuo JRabbitin mainitsema "sopimus" tietysti sinänsä olis hyvä. En tiä sit kuinka hyvin toimii, tai että kuinka helpolla joku lähtee mukaan. Ostakaa Prolabista, kehittäkää Who's Nextissä, niin ei ole kuin filmipuoli ;-D. Sama taitaa päteä aika hyvin Fotoimpexissä. Eirit ja muuthan noita jo vähän niinkun ajaa alas, nostaa hintoja ja pistää porukkaa pihalle.

14. Vs: Filmimafia

Niin kyllähän tää saitti sellainen on, että varmasti kaikki internettiä käyttävät filmivalokuvaharrastajat täältä löytyy.

Tiedä sitten, kuinka hyvin tuommoiset porkkanamafia tyyliset jutut istuu filmikauppaan, on kuitenkin jo niin marginaalihommaa, että omistaja tekee sitä jo nyt intohimosta filmikuvaamiseen. Tuskin tuo mitään lisäkannustinta tuommoinen. Ehkäpä viisi-kymmenen vuotta sitten olisi voinut toimia, kun digitaalisuus alkoi tunkea markkinoille.

15. Vs: Filmimafia

Oho, ihan selvä kehotus vastaukseen! Aluksi mulla oli kerhoalennus 10% fotoporukoille, mutta sitten kävi niin että kaikki kuulu"porukkaan"
    eli kaikille laskettiin toi 10%, muutin sen hintoihin suoraan, eli kaikki maksaa saman, hinnaston hinnan paitsi yksi, minä itte, joka tilitän vaan ALV;n verottajalle. panen vaan taskuun matskua senverran kun tartten ja tilaan lisää kun käy vähiin, ei se sen kummallisempaa ole. En mä mikään bisnesmies ole ( kattokaa vaikka yritystiedoista), macon APUG saitillakin mut esitellään "Fotokunstler" tittelillä. parempi niin kuin joku Juha Turunen, joka oli mun parhaita asiakkaita Racing puolella. Mennään vain silleen että kerrotte vaikka yskärillä mitä haluatte ja mä kaivan sen esiin, sillä erotuksella että Fotoimpexin kamat (adox jne) ei käy kun Maco ja impex on kun kissa ja koira, aina toistensa hännässä kiinni. Macon  Hartmund on vanha Tetenal jäbä joka pani pystyyn oman puljun Macon kun noi tetenal hommat fiiras jo aikoja sitten. Vähän yksoikoinen sekin on, esim 400S ja 400 IR on käytänössä sama kamaa, toinen vaan tuplasti kalliimpi. arvatkaa kumpi ! OK sauna kutsuu...

16. Mattikk

Mattikk Member

150
    0
    16

Nyt täytyy kyllä mainita eräs juttu joka tuli mieleen tästä. Kerran kävin telefotosta ostamassa pari rullaa niin törmäsin siinä herraan jolla oli kaulassaan Leica M3 ja lähettiin just samaan aikaan liikkeestä pois ja katteltiin vähän toistemme kameroita just kun olin avaamassa suuni hänen Leicastaan, kuului "hieno kamera sulla" ja vastasin, että "olin juuri sanomassa samaa". Ajattelin, että olikohan hän yksi kameralaukkulaisista, joten kysyin ihan suoraan muutamien sanan vaihtojen jälkeen mm. filmiskannaamisesta ja hän vastasi, että ei ole kuullutkaan. Suosittelin kuitenkin foorumia hänelle esim. filmiskannerin ostoa varten. En tiedä eksyikö hän kuitenkaan koskaan tänne asti.

Pitkä stoori, mut yksinkertanen pointti: ei kaikki filmiharrastajat ole täällä.

17. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Ei kyllä varmasti. Moni varmaan vieroksuu näitä foorumeita, vaikka internetiä muuten käyttäisikin... Sitten on tietysti ne, jotka eivät juuri muutenkaan internetissä surffaile, joten eivät täälläkään.

Mm. sen takia olis kiva että WNL vähän enempi "mainostais" niin muutkin kuin kameralaukkulaiset, ohikulkijat tai entiset Dialabin asiakkaat(?) saisivat tietoa paikasta... On kuitenkin hyvät hinnat ja osaava labra. Uskoisin että hyvä vaihtoehto silloin kun paikallisessa on Eirin hinnat luokkaa 9 euroa per rulla.

18. Mattikk

Mattikk Member

150
    0
    16

Noh, ehkä tää oli vähän turha topicci kun en ollut ihan tilanteentasalla, mutta nytpähän olen. Kiitoksia vaan.

19. jj

jj Member

310
    1
    16

Kiinnostaisi tietää, oliko tämä se huoneenlämpö-RA-4-kemia, jossa oli tämä ongelma, vai se "oikean" lämpötilan vaativa satsi?