Vs: Filmille kuvaamisesta enemmän irti juu kyllä mää sen uskon kuitenkin mutta ehkä sitä LISÄKS vois ens kesänä harkita jotain pentaxin halvempaa dslr:ää jos kesätyöt onnistuu
Vs: Filmille kuvaamisesta enemmän irti Kiitoksia vain keskustelijoille hyvästä pähkäilystä. Tälläinen käyttäjien tarjoama tieto on niin paljon mielekkäämpää ottaa vastaan kuin pelkät firmojen tarjoamat korulauseet ja pohjalliset/pohjattomat lupaukset. Vaikka se onkin välillä hieman ristiriitaista. Asioissa on aina vähintään kaks puolta, toiset tykkää etupuolesta ja toiset takapuolesta. MV ja diakuvaus se olis varmasti se mihin ite keskittyisin, ja tuntuu vähän keskustelujen perusteella että siihen tälläsen perussäätäjän rahkeet ja kukkaro vielä taittus. Varsinkin, jos ajattelee, että pyrkis toimiin kotioloissa. Diaprojektoria nyt ensiksi lähden hakemaan, ja jätän ne kalliit vehkeet rauhaan, tolkku se kaikessa. Ja se pimiön pelko tieten on taltutettavissa. Paikallista valokuvaseuraa suositeltiin työpaikalla, sieltä kuulema halvalla sais myös sitä mv-filmiä. Pitää lähteä opettelemaan alkeita ja avata sitten viestiketju "Kotipimiötä perustamassa". Skannerin suhteen pidän vielä korvat höröllä mutta en hae sitä hakemalla. Jos sattuu eteen soppeli, niin sit. On siinä aina se vaara että muuttuu liian digiksi harrastaminen. Kiitos ja kumarrus!
Vs: Filmille kuvaamisesta enemmän irti Ehdottomasti kannattaa pimiötouhuun tutustua, ei se oo kovin vaikeeta kun vähän harjottelee. Ite oon n. vuoden nyt harrastanu ja tuntuu että alkaa sujuun jo suht rutiinilla. Ei sillä etteikö saman tien sais hyviä kuvia, mutta tulee semmonen tuntuma ettei mee niin paljon hukkaan koepaloja/paperia. Tosiaan kerhoilla usein on rullauskoneet joista saa ite purkitettua filmiä tai sitten on yhteistilauksella hankittu vähän edullisemmin.
Vs: Filmille kuvaamisesta enemmän irti Mites muuten toinoin DVD-soitin + telkkari? Voiko niillä muuten ees kattoa muita kun j-peggejä?
Vs: Filmille kuvaamisesta enemmän irti Värinega näyttää ihan loistavalta kunhan ei anna kymppikuvaliikkeen raiskata niitä missään välissä. Suurin osa värinega-antipatioista tullee näistä ajoista kun vietiin värinegaa citymarkettiin kehitettäväksi ja otettiin kymppikuvat, ja heitettiin varmuudeksi negat roskiin tilaa viemästä. Itsevedostettuna varmaan loistavaa mutta itse olen värinegan osalta kehityttänyt jossain missä negaa ei turhanpäiten tössitä, ja skannannut hyvällä kinofilmiskannerilla itse. Esim. Realasta irtoaa ah niin ihanat värit, tarkuutta, yksityiskohtia, terävyyttä.. Olen siitä pervo että mielestäni hyvähköllä 21" LCD-näytöllä jossa on kunnon väritoisto ja kontrasti, kuvia on todellinen ilo katsella.
Vs: Filmille kuvaamisesta enemmän irti Noh telkkariresoluutio on vielä moninverroin surkeampi kuin dataprojektorin, joten se kelpaa vaan skenaarioon "pitää mummolle näyttää kuvia kissasta". Ällikällä sillä ei lyö ketään vaikka kunnon diaprojektorilla se onnistuisikin.
Vs: Filmille kuvaamisesta enemmän irti Kamerahuoltoon, mars-mars. Säädetyllä sulkimella säästät aika pian filkkakuluissa ja tietysti kuvaaminenkin muuttuu mielekkäämmäksi. Kyllähän noita 6x7-projareitakin tehdään/ on tehty (Götschmann ja Pro Cabin), hinnat on kyllä aika kovia käytettyinäkin. Suomessa taitavat muutenkin olla aika kortilla.
Vs: Filmille kuvaamisesta enemmän irti Nooh... Sanoivat Mustonen&Laineella ajoista, että ovat Bronican tehdastoleransseissa... Eli nopeat ajat hitaita ja hitaat ajat nopeita... Eipä siitä sen enempää...
Vs: Filmille kuvaamisesta enemmän irti Jos ajat ovat tiedossa niin sittenhän niitä voi kompensoida kuvatessa.
Vs: Filmille kuvaamisesta enemmän irti jos ne alle puoli aukkoa heittää niin tuskin edes vaikuttaa? tai puolikaan aukkoa ei varmaan ihan kauheeta tee?
Vs: Filmille kuvaamisesta enemmän irti Kyllä dialla huomaa neljännesaukon erot, mutta onko sillä merkitystä? Puoli aukkoa on monissa systeemeissä kuitenkin se pykäläväli, jota voipi toki kiertää halutessaan herkkyysasetuksella.
Vs: Filmille kuvaamisesta enemmän irti Taisi olla seuraavasti nuo ajat: - 1/1000s = 1/700 s - 1 s = 0,7 s - 1/60s = 1/60s tasan
Vs: Filmille kuvaamisesta enemmän irti Oi kyl nyt kelpaa, sain Pradovitin 250 diaprojektorin hommattua johon ostin vielä Leitz Colorplan 2,5/90mm objektiivin. Maksoin 75e, olisihan ajan kanssa laajalla haulla löytänyt halvempiakin mutta paskan marjat, ajattelin. Kun nyt kerran eteen tuli, ja laite on käyttäjäarvostelujen mukaan ikuinen, niin napataan kainaloon. Pari rullaa on diafilmiä, nyt pitää alkaa vaan käyttään. Uusvuos voi olla aivan hyvä startti. Valmiita dioja vaan ei ole yhtään täällä Keski-Suomessa, pitää lähteä vanhempien vintille koluamaan joitain omia vanhoja kötöstyksiä. Muistaakseni olen joitain tosi merkityksellisiä pusikoita kuvannut kuvitteellinen baskeri päässä ja piippu suussa. Kuvitteellinen sekin. Hitto, olen aivan liekeissä tuon kanssa. Mites, onks kirjastoissa tms dioja lainata? Aivan sama mistä aiheesta. Ainakin mitä olin Oulussa taidemuseolla töissä niin sieltä sai asiakkaat lainata dioja teoksista. Oishan se vaihtelua, ettei Makuunin kautta tuliskaan leffa kainalossa kotiin vaan diat kainalossa kirjaston kautta ! Ps. Ei Äänekoskella mitään fakin makuunia edes ole
Vs: Filmille kuvaamisesta enemmän irti ...jatkan tätä mun blogia...ikuisesti! En vaiskaan. Oli vielä kirjaston varastohyllyssä dioja! Löyty biologiat, maalaustaiteen mestarit ja satuja. Olen tässä pari päivää katsellu talitinttejä takomassa jäisiä pihlajanmarjoja vuonna -81. On hienoa, ja mahtavan kuvan projisoi. Tuli vaan mieleen, kun edellinen omistaja on, hajusta päätellen, tainnu tupakoida kaksin käsin, niin mitenhän tuota projektorista tulvahtavaa tupakanhajua vois vähentää? Muuten kuin pumpulia nokkaan? Mua se döfä ei haittaa, mutta rouva paiskaa meät molemmat pihalle.
Vs: Filmille kuvaamisesta enemmän irti Vai dia kallista. No mitenkä asiat laskee. Telefoto – Fotokauppa kotonasi, etkä maksa liikaa. Kodak elitecromea saa 10 rullaa 34€ eikä ole minusta huonoa laisinkaan. Ja mulla ainakin tahtoo mennä 1-20 kuvaa suoraan roskikseen kehityksen jälkeen. Viime rulla tais olla surkein kun jäi vain muutama kuva käyttöön. Joten kehystän vain ne jotka jätän käyttöön. Itellä on kaks projektoria eli vanha Leitzin pravodit P190 (josta hihna poikki, jos joku tietää mistä saa niin ostan) Ja toinen on Agfan Reflecta jossa on myös Leitzin opiska. Kyllä nää kotioloissa käy. Jos jossakin auditoriossa näyttää niin saa olla paremmat vehkeet että valoteho riittää ja tuuletus toimii. Mitä skanneriin tulee olen skannaillut nettikäyttöön tasoskannerilla. Nyt hommasin dia/nega skannerin. http://www.reaxon.fi/index.php?pageid=49&trid=1&PHPSESSID=b8cebbfdffdab848d87155e903a6bcd7 SE mallisen. En ole vielä kaikkia hienouksia opiskellut mutta laskin että diasta tulee 66Mpix kokosta kuvaa. Taitaa hakata Minoltat toi skanneri...ainakin hinnallaan. Ymmärrän hyvin tämän lähtökohdan että haluaa kuvata filmille ja kuitenkin joitakin otoksia skannailla ja ehkä photoshoppailla eli (shopata) kuviaan. Ei muakaan enään saa pimiöön. Siellä osan nuoruutta kasvoin (ainakin sen aikaa milloin ei pussikaljaa juotu). Mä kehotan pitämään näkemyksestä, kuvata filmille, kiinni. Jo vaikka sen takia että kun digikamerasta lataa heti kuvaamisen jälkeen kuvat näytölle ne on silloin niin ihania. Mutta viikon päästä jo harmittaa. Ja nega/dian kehitystä odotellessa kerkiää kuvauksen huuma jo laantua ja arvostaa kuvia erinlailla. Tämä on se seikka josta mä pidän. Jos mulla olis digijärkkäri saisitte nähä typeriä ensihuuma otoksia paljon.
Vs: Filmille kuvaamisesta enemmän irti Voisitkos pistää yhden kuvan tuon skannerin jäljestä esimerkin vuoksi? Vaikka niin että yksi kokonainen ruutu pienennettynä ja sitten siitä 100% croppi jostain keskeltä. Jos 7200DPI tarkkuus pitää paikkansa niin pitäisi jo rakeiden muodonkin erottua selvästi..
Vs: Filmille kuvaamisesta enemmän irti Kyllä ne erottuu 2400dpi:n diaskannereillakin, mutta tuohon 7200dpi:hin sanon että *tut, tuskin pääsee edes puoleen ;-)
Vs: Filmille kuvaamisesta enemmän irti Rakeet erottuu mutta ei vielä niiden muoto Skannasin joskus Minoltan 5400DPI:llä Rodinal-kehitettyä Agfapan APX 100:sta ja alkoi jo muotokin erottumaan.
Vs: Filmille kuvaamisesta enemmän irti Kyllä mä voin laittaa kuhan vaan osaan. Mä oon tosi nolo näissä. Eli kun mä skannaan täysillä mahdollisilla resoluutiolla kuvasta tulee 150mbit kokonen. Mihinkä mä semmosen saan laitettua näytille? Croppi tuosta. Eli tarkottaako se että otan vain tietyn kokosen leikkauksen? Sun pitäää opastaaniin saat.
Vs: Filmille kuvaamisesta enemmän irti Joo, eli skannaa sillä tappiresolla (7200DPI) ja saat sen ison kuvan. Sitten kuvankäsittelyssä rajaat siitä keskivaiheilta jonkun sopivan näköisen vaikka 500x500 pikselin alueen ja tallennat jpegiksi. Sitten peruuta rajaus, lataa kuva uudestaan tai mitä hyvänsä että saat sen alkuperäisen ison kuvan takaisin, ja pienennä kokokuva vaikka johonkin suurinpiirtein 1600x1200 kokoon tai jopa 800x600 (esim. Photoshop: Image -> Image size, varmista että ruudussa Keep aspect ratio on ruksi), sitten talleta se jpegiksi. Nämä molemmat sitten jotenkin laitat vaikka weppisivulle tai meilaat minulle (<EMAIL email="toni@tuug.fi"]toni@tuug.fi</EMAIL>) tai laitat tänne foorumiin jos ne vaan mahtuu.