Terveppä terve! Ostinpa Pietarin reissulta vanhan neukkukameran, joka näyttäisi pelittävän. FED-1 on kyseessä ja ai että onpa se kaunis, jossei muuta niin koriste. Halu olisi kova kuvailla filmille ja kehittää itse. Negatiiviskanneri löytyy koulun puolelta. Sitten päästään siihen faktaan, että tietotaitoa ei ole filmipuolelta juuri mitään. Mustavalkokuvaus kiehtoo vallattomasti, joten jos siitä lähtisi liikkeelle. Haluaisiko joku antaa tutoriaalia, mitä filkkaa kannattaa ostaa, mitä kehitettä,kiinnitettä ja niinpoispäin että opiskelija pääsisi alkuun. Nyt ei tarvitse hifistellä mitenkään vaan saattaa harrastelijan luovuus valloilleen. Noita filmejä ja litkuja on pilvin pimein enkä tiedä mistä lähteä alkuun. Tämän kehitysrummun, mihin filmi rullataan, sain lainaksi tuttavalta. www.telefoto.fi näyttää olevan sivusto laajalla valikoimalla, sieltä ajattelin tilata. Opiskelijabudjetilla mennään eli tietenkin mahdollisimman suppealla budjetilla. Teidän kokeneempien apu olisi kullanarvoista!
Vs: Filmillä kuvaamisen aloittaminen ja itse kehittäminen Mikä on kiinnite ja saako mistään kehitettä? ja paljon maksaa?
Vs: Filmillä kuvaamisen aloittaminen ja itse kehittäminen Telefotosta saa kaikki tarvittavat kamppeet. Kuvaamaan joutuu itse Tietty fiksuinta on ensin selailla kaikki käytettyjen palstat läpi. Uusina mm. muovit (tankit, spiraalit, kannut, yms.) tuppaavat maksamaan aika paljon. Mutta luovuudella ja etsimällä pääsee hyvinkin edullisesti. Kannuiksi käy mitalliset keittiökannut, jne...
Vs: Filmillä kuvaamisen aloittaminen ja itse kehittäminen kodakin filmi on parasta ja rodinallia kehitteeseen!
Vs: Filmillä kuvaamisen aloittaminen ja itse kehittäminen Aha ;D ja sitten niitä faktoja pöytään ;D ;D ;D
Vs: Filmillä kuvaamisen aloittaminen ja itse kehittäminen Netissä on 1001 neuvoa, lisätään yksi. Vaikka asia ei oo kauhean pop ja moderni, kirjastoista löytynee edelleen lukuisia kirjoja, joissa kehitysprojekti käydään läpi. Näitä teki ainakin Hedgecoe ja sitten vielä viisaammat Adams jne. Voi olla vanhanaikaista, mutta lopulta aika helppoa tiedon hankintaa. Homma toimi muuten ihan hyvin 70-luvulla APX100/Rodinal on "klassikko", toinen voisi olla Tri-X ja D-76 1:1 Kodakin stoppi (joo, joo, etikkahappokin käy... vesi? ....) Agefix/Ilford Rapid Fixer Ja joku huuhteluaine Jobon purkit ovat hyviä. Tarpeeksi purnukuita kemioille, ihan uusiakin saa halvalla muovikaupoista. Pari mittalasia. Lämpömittariksi joku kohtuullinen ja heti kaksi. Toinen olkoon referenssi, jos eka hajoaa. Kannattaa siis katsoa, mitä keskenään näyttävät ja merkitä muistiin. Joku kello, itse kehitän läppärinkellolla ja excelillä Negalehtiä on hyvä olla ennen kuin filmi on kuiva. Onnea - jota ei tarvita, ei oo onnesta kiinni - matkaan!
Vs: Filmillä kuvaamisen aloittaminen ja itse kehittäminen Nyt kun matskulistaa on jo kasattu, niin tässä itse kehittämisen työnkulusta sarja. Tuo on mun mielestä melko hyvä yleispätevä ohje itse kehittämiseen (mv): http://www.uiah.fi/virtu/materiaalit/valokuvaus/kehitys_kehittaminen_1.html
Vs: Filmillä kuvaamisen aloittaminen ja itse kehittäminen http://www.sksl.fi/sksl/valokuvausohjeet/mustavalkofilmin_kehittaminen.html Tossa on toinenkin ohje. Itte mietin pitkään tota mv negan kehittämistä. Osoittautui perusmuodossaan todella simppeliksi hommaksi, vaatii kehityspurkin+spiraalin, sakset, juoksevan veden, astiat kehittelle, käytetylle kehitteelle ja kiinnitteelle sekä pimeän tilan jossa laittaa filmi spiraalille ja purkkiin. Kellona olen käyttänyt kännykän kelloa, filmin kuivatus vaatehengariin teipillä kiinni. Kehitteiden ja kiinnitteiden laimentaminen on helppoa ainakin d76 ja Agfa fixin kanssa, niin varmaan muidenkin merkkien. Fiminä olen toistaiseksi käyttänyt tri-x.
Vs: Filmillä kuvaamisen aloittaminen ja itse kehittäminen Kodak, Fuji, Ilford, Agfa -- huonoja tuotteita ei olekaan, kaikki ovat hyviä ja oikeastaan kaikki saatavilla olevat filmit ja kehitteet käytännössä sopivat "yleiskäyttöön" ainakin jonkun mielestä! Jos kerran budjetti on pieni, lähtisin liikkeelle ostamalla halvinta. Se on ihan hyvä valintaperuste. Em. valmistajilla laatu ei ole hinnasta riippuvaista vaan aina hyvää. Rodinal on hyvä kehite mm. taloudellisuutensa ja säilyvyytensä takia. Ostat kerran sen pullon ja se kyllä riittää pitkään. Mutta mikä tahansa muukin käy. Agfa APX100 ja APX400 ovat edullisia ja hyviä filmejä, saatavuus tosin voi ruveta jossain vaiheessa olemaan heikko, Agfalle kun kävi miten kävi. Mutta mikä tahansa muukin kelpaa. TMax400? Miksi ei! Kehitteiden ominaisuuksista tässä vaiheessa riittää varmaankin tietää, että Rodinal tekee aika rakeista mutta terävää jälkeä. Eli jos tuloksen rakeisuus ei miellytäkään silmää, niin tietää mitä tekijää kannattaa ensimmäiseksi vaihtaa. Mutta monet diggaa! Stoppia ei filmille tarvita, vesi on ok jos tarjolla on juoksevaa vettä tai mahdollisuus vaihtaa tankissa oleva vesi 4 kertaa. Kiinnitteeksi käy mikä tahansa tarjolla oleva kiinnite. Valmistajilta löytyy usein selkeitä ohjeita. Esim: http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/200629163442455.pdf Kodakilta löytyy vastaavat dokumentit. Kannattaa lukea valitsemasi filmin brosyyri/datashiitti valmistajan sivuilta, siinä on myös ohjeita. Ja kehitteelle samoin. Paketeissa olevilla tiedoilla pääsee jo pitkälle. Niistä saat lähtökohdan kehitysajalle ja ohjeet agitoinnille (purkin vispaamiselle). Kehitystankit/spiraalit on käytännössä pakko hankkia valmiina, ei niitä voi itse tavallinen ihminen valmistaa. Kirppareilta ym. saattaa joskus tehdä löytöjä, huutonetistä löytänee myös. Uutena joutuu pulittamaan jotain nelisenkymppiä. Mutta tämä onkin ainoa! Kaiken muun voi soveltaa itse.
Vs: Filmillä kuvaamisen aloittaminen ja itse kehittäminen laitas vaikka yksärillä katuosoitteesi, laitan velotuksetta filkka ohjeiston postin kautta( aika monisivuinen moniste) suomenkielisenä. terv JW