Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Filmileikkuri??

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana jarit, 30 Lokakuu 2010.

Taitaa ikänäkö painaa prkle ja mv-filmin saksiminen on vähän sinnepäin.
    Erityisesti tuollainen alivalotettu ja vaalea pohjainen kuten Acros ja Retro80S on hieman vaikeaa. Onko jollakulla suosittaa filmileikkuria 35mm:lle tai jotain kikkaa miten tästä eteenpäin ?

1. fotomik

fotomik Member

786
    0
    16
    Vs: Filmileikkuri??

Fiskarssilla kyllä on menty aina, mutta otapa mittametodi käyttöön sen sijaan... Suoraan negapussiin työnnät filkkaa ja naps poikki oikeasta kohdasta?
    Paitsi jos ongelma on tosiaan se ettei osu Fiskarsseilla ruutujen väliin. Vaan ei se leikkurin kanssa helpompaa ole, ja ne semmoset puoliautomaattiset mitä valokuvakaupoissa ajoittain näkee on NIIN pelottavia laitteita että. Enemmän niillä kai vahinkoja sattuu, puolikkaita ruutuja.

2. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Yksi kikka olisi, mutta ei kovin halpa:
    Mene optikolle ja hommaa sellaiset silmälasit, joiden kanssa
    tuo leikkaus onnistuu.

kapa

3. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

ikänäön ollessa kyseessä ,niin tiimariin hakemaan  vahvuudella 3-4 lasit ja naama kiinni negaan,onnistuu varmasti,Optiikon lasit perustuu samaan,eli kohteen suurentamiseen.älä maksa turhasta.

4. Vs: Filmileikkuri??

Plussalasit vaan silmille. Apteekista löytyy hyviä ja halpoja ainakin täällä. Jos on oikein ohut nega niin katson sitä PC:n näyttöä vasten, että löydän oikean leikkauskohdan. Sitten vaan Fiskarsia, sitä pienemmän kokoista.

5. Vs: Filmileikkuri??

Optikolla on käyty ja  +1,5-1.75 lasit ovat käytössä joilla on menty reipas vuosi, eikä ole nöyryyttä lähteä hakemaan vahvempia. Kenties tuo Mablon ohje pienimmistä Fiskarseista voisi olla se paras vaihtoehto. Tai sitten on siirryttävä kuvaamaan filkkaa jossa on tummempi pohja, ne ovat helpompia leikata :)

6. Vs: Filmileikkuri??

parturin sakset ja hyvä valopöytä.

7. Vs: Filmileikkuri??

Kun halpislasien jälkeen on käyttänyt oikeita laseja niin halpiksia ei kaipaa sankojen eikä linssienkään osalta. Kunnon lasit on hyvä sijoitus.

K.

8. Vs: Filmileikkuri??

Tämmöistä oli ainakin Tampereen Foto-Hertellin hyllyssä. Toimii.

9. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Ohuiden negojen ja tiheiden diojen kanssa olen suosinut reikien laskentametodia. Filmin reijityksestä on helppo laskea aina seuraavan ruudun paikka kunhan kamera siirtää filmiä tasaisesti.

Leikkaan filmit aina suoraan kuivaus-paikalla filmin roikkuessa pystysuorassa, joten sekin ehkä vaikuttaa tämän tavan yleisyyteen mulla.

Varsinaisia filmileikkureita mulla on yksi, gepen pienellä omalla valopöydällä varustettu diafilmin leikkuri. Tarkoitettu kyllä yksittäisten diaruutujen leikkaamiseen kehystystä varten.

10. Vs: Filmileikkuri??

Vakuuttavan näköinen laite :)
    Tajusin tuon JVuokon reiistä laskemisen vasta muutama viikko sitten ja se kyllä auttaa. Filmipohjan värillä on myös suuri vaikutus leikkaamisen helppouteen. Kenties ääriesimerkki on juuri tuo alivalotettu retro80s joka oli aika vaikea tapaus. Vaimo kävi hankkimassa minulle askartelu Fiskarsit ja vannotti perheen neitiä että "näihin et koske, ne ovat isin filmisakset". "no saanks mää leikata niillä edes omat filmini??"  -oli neiti 9v vastaus.
    Isin tyttö, ihan selvästi... :)

11. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

En oikein saa kiinni ajatuksesta miten filmipohjan väri vaikuttaa ruudunvälin näkemiseen, vaan vain siitä että mustuma ruudulla siihen vaikuttaa.

En näe mitään kuvaa.  ???

12. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 329
    403
    83

+1

13. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Kävin viikolla optikolla.  Oikean silmän näkö on enää 50% (eli siis linssi auttaa vain siihen asti). Muuten havainnossa lienee nyt jotain softapuolen vikaa... onneksi eivät  huomanneet kun 45v lähestyy ja todistus optikolta piti ottaa ensimmäistä kertaa ajokorttia varten. Tulee nyt sitten merkintä että silmälaseja on käytettävä.

14. Vs: Filmileikkuri??

Mulla on ollu tuollanen. Pölyä ja naarmuja luvassa jos on rauhattomuus ja levottomuus vähänkään samaa luokkaa kuin minulla..

15. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 329
    403
    83

Itse laitteesta en ole huomannut, että se rusikoisi filmiä. Strategisiin paikkoihin kertyvän pölyn vaarat olen tiedostanut ja suihkin filmiä ja vekotinta ahkeraan käsipuhaltimella homman edetessä.