Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Filmileica palautti kuvausinnon

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 16 Huhtikuu 2015.

1. Vasamatti

Vasamatti Well-Known Member

924
    336
    63
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

Olen syvästi pahoillani ja menen nurkkaan häpeämään. Ei pitäisi "viskipäissään" puuttua mihinkään, vaan sulkea kaikki laitteet ja painua pehkuihin.
    Lupaan parantaa tapani, kirjoitukseni oli riman alitus. Nyt ottaa päähän, kaikkien mielipiteet ovat arvokkaita ja aina niistä jotain uutta kulmaa saa itselleen.
    Olo on kuin Alabaman entisellä poliisipäälliköllä rotuerottelun aikoihin: katuojasta löytyi tummahipiäinen mies, jolla oli 27 luodinreikää rintakehässään. Lehdistön edustaja kysyi, miten tutkinta on edennyt...Päällikkö vastasi, että enää ei tutkita, tämä on pahin itsemurha mihin olen ikinä törmännyt.
    Siis anteeksi ja piste!

2. niffe

niffe Well-Known Member

13 425
    557
    113

:D

3. Vs: Leica palautti kuvausinnon

+1 :D

4. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

Tää oli hyvä postauspari!  Kuitenkin puit sanoiksi yhden ilmeisen vaikutelman ja fiiliksen joka syntyy jo otsikosta itsestään.  On ne vaan julkeita.    ;)

Mutta ei niin julkeita, että otsikko olisi:  Minkä Leican asph lasin ostin tänään.  Häveliästä hämäystä ilmassa.  <SIZE size="1"]Pikakatuminen. Meni överiksi.  Minkä Leican ostin järjestelmääni tänä vuonna, olisi osuvampi, eikä edes moralisoitavaa.</SIZE>

5. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 124
    3 466
    113

+1
    Tuo on todella totta. 
    (Esimerkiksi minä en ehkä olisi ymmärtänyt vältellä Leican kameroita näinkin pitkään,  ellei puheena olleita Leicahörhöjen kirjoitteluita olisi ollut varoittavina esimerkkeinä.)

6. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Leicalla on vähän tällaisen ikänäköisenkin helppo tarkentaa. Lisäksi on mukavaa, että summicronit piirtää jo täydelläkin aukolla kivasti. Kun siihen yhdistää 1/15 osa käsivarakuvauksen ja hiljaisuuden ja kameran hiljaisen äänen, on siinäjo monta syytä hankkia leica.

7. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Kokeillaan noin viiden kuukauden vapaaehtoisen tauon jälkeen varovaista paluuta forumille.

Leican kanssa kuvausintoni ei ikinä ole ollut kadoksissa, mutta juuri nyt olen sattuneista syistä erityisen innoissani.

Kävi nimittäin niin että ostin kesällä toisen Leica-rungon, M4-P, kun oli edullisesti myynnissä täällä Kameralaukun myyntipalstalla. Valotuksen arvioiminen täysin ilman valotusmittaria tuntui yllättävän hyvältä, ja hieman hämmästelin kun filmien kaikki ruudut olivat kutakuin oikein valotettu pelkästään Sunny 16 Rulea soveltaen. Tästä pienestä kiksistä kuvausinto Leicalla vaan kasvoi. Yhtäkkiä huomasin että M4-P roikkui useammin olalta kuin vanha kestosuosikki Leica M6TTL.

Tajusin että minun on otettava askel taaksepäin päästääkseni eteenpäin. Lopulta päädyin jättämään hyvästit valotusmittarillisille Leicoille. Leica M6TTL lähti ja tilalle tuli hieno, todennäköisesti vitriinielämää viettänyt, Leica M4 (black chrome) vuodelta 1975.

En halunnut hankkiutua eroon M4-P:stä, joten hankin toisen objektiivin Summicron 35:n kaveriksi: Elmar-M 50mm f2.8. Kivasti menee kokoon, tällä objektiivilla Leica on jo lähes taskuunmenevä kokonaisuus.

Kahdella Leicalla kuvausinto on nyt vähintään tuplattu!

PS. Joo tiedän, paljon edullisempi vaihtoehto olisi ollut ottaa paristot pois M6TTL:stä, mutta se ratkaisu ei vaan sovi minulle.

8. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Jostain syystä viesti tuli kahteen kertaan.

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Kylläpä eilen taas tuli kuvausintoa leicalla, kun kuvasin oppilaskonsertissa loppuun tri-xiä 1600 valottaen. Mukavan kirkas tuo m4 etsin eikä turhia helokehiä kuvausta häiritsemässä.
    Ilokseni kuulin, kun takanani aina silloin tällöin kuului naks ja mekaaninen filminsiirto itse vivusta siirtäen, en kuitenkaan katsonut, millaisella kameralla, mutta ei se sulkimen äänen perusteella Leica ollut eikä Nikoninkaan....

10. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Mä olen kokeillut kaksi kertaa Kieviä ja kerran Voigtländerin mittaetsintä, mä en vaan osannut, liian peiliorientoitunut ilmeisesti. Hiljaisia molemmat olivat, ei siinä mitään, mutta kuitenkin, jokin siinä oli joka ei vain natsannut. Nyt kuvausinto tulee enemmänkin tuolta ison koon puolelta. Mutta se on hyvä että erilaisia kameroita löytyy, on jokaiselle jotain

11. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Canon Pellix on sekä että. Mulla on sellanen.

12. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Kylläpä oli kiva taas kuvata. Kuvasin 5 minuutin valotusaikoja pimeässä kun poika oli partiossa. Omituinen vaan, kun etsin on vasemmalla ja jalustalevy. Mutta hieno hiljainen napsahdus ja on hyvä yökamera tuo leica. Hyvin näkee etsimestä ja helokehä auttaa rajaamisessa

13. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Sä olet nyt kuvannu jollakin muulla. Tai sitten sulla on niin hyvä fiilis etä aivan sama mistä reijästä oisit kattonnu niin kaikki näyttää upeelta. Kuhan kuvat tulee....näkyviin.

14. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 124
    3 466
    113

Aiinoa oikea kameran ääni on yhdistelmässä Nikon F3+MD4.  Äijää.

15. niffe

niffe Well-Known Member

13 425
    557
    113

Joo, niin oli! Lisäksi Mamiya RB:n "rotanloukun" heilahdus oli myös aika mieliinpainuva hiljaisessa miljöössä... :D

16. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

No ei se hasseli ihan hirveesti jää jälkeen tuossa losahduksessa

17. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 124
    3 466
    113

Pentax 67  on ihan paras.  Kuvaaminen muistuttaa pienpetopyyntiä, ääni on osapuilleen sama kuin supiloukussa.

18. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Kun pentaxilla räsäyttää, niin mallikin hypähtää taaksepäin

19. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 413
    1 065
    113
  20. helu

helu Active Member

694
    34
    28

Nostetaanpa tätä aihetta. Jokin aikaa sitten ostin Leica M3:n + 50mm Elmar. Ihana kamera ja objektiivi :). Tänään törmäsin netissä M3 reviewiin ja oli mukavaa luettavaa ja vastaa omia tuntemuksia http://emanuelefaja.com/leicam3review/ (tuolla sivulla on hyviä juttuja esim. Sunny-16 säännöstä)

Sitten siinä kävi niin että ostin halvan 28mm objektiivin ja M3:een olisi pitänyt ostaa 28mm etsin. Kunnon etsimet maksaa sen verran paljon että oli tuuria että löysin elämää nähneen M4-P:n kunnollisen etsimen hinnalla ja ostaa paukautin senkin. Sekin käy ja kukkuu ja onpahan nyt 2 hienoa Leica kameraa ja nautin niistä taas enemmän kuin aikoihin. Yritin pärjäillä Nikonin sinänsä hienolla FM2:lla, mutta ei se korvaa Leicaa, ei ei... Ja sitä vielä sanoisin, että 10 vuoden aikana on tullut ja mennyt digi ja filmikameroita, mutta kun ois ostanut vain M3:n ja nauttinut siitä, olisi ollut riittävä minulle..