Nykyään tulee enemmän digitoitua, mutta tarkoitus on päästä taas vedostamaan. Pitää vain järjestää sille edellytykset, kun pimiö lähti alta pois.
Ei ole tullut noita käytettyjen markkinoita seurattua piiitkään aikaan niin sanokaas viisaammat liikkuuko Suomen niemellä kuinka käytettyä M6 millennium tai MP black paint malleja? Nuo taitaa olla kuitenkin ainoat normaali ihmisen tavoiteltavissa olevat mallit mittarilla ja mustalla maalipinnalla? Käytetty kiinnostaisi noista kovasti.
Ja lisäkysymys vielä. Jos aikoo pääasiassa kuvata 21mm 28mm 35mm objektiiveilla, ottaisitko 0,58x etsimen vai 0,72? 50mm tulee tod näköisesti olemaan oman laukun tele, onko tuon käyttö 0,58x etsimellä hankalaa?
Hankin Leica M2 rungon pari vuotta sitten. Oli huollettu ja vielä varsin halpakin. Hienoja mekaanikan mestariteoksia ovat, tunnustan, ilo käyttää sen puolesta. M2 oli ainoa oikea mali minulle: ei muoviosia ja tähän yksilöön oli vielä vaihdettu M4 etsin, eli kamerassa oli kaikki helokehät, 35/50/90/135 - itselleni 35 mm on normaalikakkula, siksi M2 oli pois laskuista. Hankin mittariksi Voigtländerin, sen pienen joka istuu salamakenkään ja on helppokäyttöinen. Mutta mutta... kun on ikänsä tottunut näkemään valotustiedot etsimessä oli irtomittariin tottuminen vaikeaa. Ruuvaaminen arvot ensin mittariin ja sen jälkeen kameraan osoitautui aikaa vieväksi ja turhauttavaksi, säätöjen jälkeen oli tilanne ohi. Ja mittari oli yleensä kameralaukun pohjalla kun tuppasi irtoamaan salamakengästä. Kamera on myös painava ja koska oli tavallaan digikameran lisänä jäi painonsa vuoksi yleensä pois laukusta. Myin pois ja toivottavasti on nyt ahkerassa käytössä. Minulle ainoa oikea filmikamera on nykyään Minox 35 ML kuten se on oikeastaan aina ollut: sillä olen ottanut parhaat kuvani koska se mahtuu aina mukaan ja kakkula on loistava 35 mm, f 2.8.
Ainakin M2 ja M3 rungoissa on muuten 2 sekunnin valotusaikakin: B ja itselaukaisin (jos sellainen on kamerassa, kaikissa ei ole)
Minullakin oli Minox aikoinaan ennen digiä. Oli hankala valotuksen kanssa, varsinkin jos taivas oli valkoinen. Mittasi ylhäältä ja alivalotti. Kun kuvasi kamera ylösalaisin, niin osui valotuskin kohdalleen, kun objektiivin alla oleva levy toimi varjostimena.
Minusta juuri manuaalifokus leikkoprismalla ja mekaniikka oli mitä olin kaivannut. Otin Mamiya 645 Super kaapista. Tosiaan on valotusmittari prismassa. Ja kappas yli 10 vuotta kamerassa ollut 4LR44 paristo oli kuin uusi, nyt on mennyt 6 filmiä ja mittari paristo ei ole hyytynyt vieläkään ulkona. Olen niin tyytyväinen Mamiyan taidonnäytteeseen.
Ja sitäpaitsi tämä oli ensimmäinen kerta Pikkumamiyan käyttö leikkoprismalla kaihileikkauksen jälkeen, kun näkö samalla korjaantui miltei normaaliksi. Helpottaa huomattavasti manuaalitarkennusta.
<Lainaus, Kasimir: Minullakin oli Minox aikoinaan ennen digiä. Oli hankala valotuksen kanssa, varsinkin jos taivas oli valkoinen. Mittasi ylhäältä ja alivalotti. Kun kuvasi kamera ylösalaisin, niin osui valotuskin kohdalleen, kun objektiivin alla oleva levy toimi varjostimena. Sinulla on ollut malli GT tai joku varhaisempi. ML -malissa on valotuksen lukitus laukaisimen etuvedon yhteydessä ja ledit näytössä. Lisäksi sitä voi käyttää täysautomaattina tai kuten yleensä aukko käsin ja kamera valkkaa ajan. Monissa on sulkimissa vika, netissä on ohje kuinka se korjataan hetkessä. On minulla Rollei 35 SE mutta siinä ei ole itselaukaisinta ja se on painava eikä mene taskuun. Muutoin hieno kamera sekin.
Itselläni on Mamiya 645 Pro Tl ja se on kyllä mainio laitos. Luotettava kapistus, hyvä mittari siinä prismassa ja kelvolliset lasit. Ja vaihtoperäsysteemi toimii hyvin.
Joskus oli minullakin Minox, mutta meni epäkuntoon suurin piirtein yhtä nopeasti kuin Lomo (siis yhden hieman intensiivisemmän kuvausjakson lopulla), mutta yksilöeroja varmaan niissäkin on. Laatuvaikutelma ei kaikkiaankaan kyllä ollut kovin hyvä. Taskukameroista kokemukseni mukaan omaa luokkaansa on Contax T. Laadukas laite, oikeasti hieno lasi ja pieneen kameraan on saatu mahtumaan kytketty mittaetsin.
Ei oo minoxia, mutta leica m4 löytyy 50 cronilla ja 90 tele elmaritilla. Intoa olisi, mutta pimiötä ei. Nyt kyllä sain skannerin kytkettyä. Leica palauttaisi kuvausinnon, jos filminkehitysprosesdin saisin ratkaistua
Eihän filminkehitys mikään temppu ole. Joku pimeä komero purkittamiseen, tai sitten pussi. (Minulla ei pussi oikein toiminut, koska kädet hikosivat.) Lopunhan voi tehdä keittiön tiskipöydällä. Pölytön paikka kuivaamiseen on kyllä sitten hyvä olla.
Kyllä, en tuossa Nikonia maininnut koska se on kuitenkin pitemmälle "automatisoitu" ja kaikkiaan vähän eri ajatuksella tehty. Mutta Nikon on oman kokemukseni mukaan kyllä parempi kuin Contax T2 jonka hinnat ovat nettihypetyksen vuoksi nousseet aivan järjettömiin. Nikonissa on paras 35 mm:n optiikka mihin olen ikinä törmännyt.
Pölytön paikka voisi olla vaikka kylppäri jota ensin vähän suihkautellaan mahdollisen pölyn sitomiseksi.
Ei minulla ole ollut oikeastaan ikinä pölyongelmia vaikka filmit kuivuu työpöydän vieressä ja tosiaankaan ei olla mitään siivousintoilijoita. Tosin skannaan ne heti kun kuivuvat. Filmileica kyllä innostaisi mutta vielä ei ole osunut halpaa kohdalle, mutta eiköhän sekin päivä tule.