• Käytin Eastman 5222 -filkkaa 1960-luvun lopulla ennen siirtymistä Tri-X:ään. Ei ole erityistä syytä suositella Eastman-filmiä, varsinkin kun Tri-X:ää paranneltiin hienorakeisemmaksi v. 2007.
Kerro vain lisää jos kokemuksia on tuosta Eastman 5222 filkasta. Se rae on niin ihanaa. Mikä filkka tuo raetta parhaiten esille? Kaipa sitä raetta saa prässäämällä irti näistä sileimmistäkin filmeistä.
Kerkesin sitä hiukan lukea. Mielenkiintoisia juttuja. Tai itseasiassa se aikaisempi postaus kiinnosti laittamaan viestiä että mulle voi lähettää tekstiä. Nyt tämä viikko on hiukan liian kiireinen kun on 22 esitystä vahdittavana. Tai no marraskuu yleensäkin on se teattereiden kiireisintä aikaa. Pitää oikein antaumuksella lukea vielä. Tykkään mä. Lääkityksen tarkistamista olis jokaisella. Myös sellasella jolle tämmösen foorumin tekstit alkaa harmittamaan. Eihän näitä ole pakko lukea.
Onko tuossa Eastman 5222 filmin pakkauksessa jonkinlaista ”parasta ennen” -merkintää? Ostin pari 30,5 m pituista rullaa 16 mm leveää Eastman 7222 filmiä ja niiden pakkauksista en em. merkintää ole löytänyt. Myyjä vakuutti, että filmi on ”tehdastuoretta”, mitä en sinänsä epäile, sillä aivan odotusten laatuisia kuvia olen saanut ko. filmillä ja Minolta 16 pienoiskamerallani. Jotenkin vaan on tottunut siihen, että kaikissa filmipakkauksissa tuo ”parasta ennen” -merkintä on.
Käytiin Kenin kanssa filosoimassa leicoista äsken ja vähän muustakin, muutama olut, pikkujaskasta hampparit, pari olutta janoon. Ei tietenkään kahta samanlaista sooloa koskaan, eihän se silloin mikään soolo olisi. Jukkas better blues , I cant get a single sound... Ja Brown kiljaisee, goog god, hit me Siinä elämän olennaisuudet. Hienoa kuvaa Vataselta tulee
Watasen muusikkokuvista paras on tuo hänen vuonna 1929 Leicallaan kuvaavamansa 12-vuotias Yehudi Menuhinin.
No, näköjään foorumin säännöt eivät koske rangafinderfreakia, koko saitti alkaa haista sen verran pahalta että taitaa olla parempi yrittää vähentää täällä vietettyä aikaa.
Kyllä se Filmi Leica oli se joka palautti taas sitä intoa. Eilen Black Wednesday tarjouksesta Kameratorilta ostin Rolleiflexin. Se on niin ruma että se on komia.
On tuota etulautaa hiukan tuunattu ja muuten se onkin sitten kulunut. Model 622 http://www.rolleiclub.com/cameras/tlr/info/early_tlr.shtml Ei toistaiseksi tartte lähettää mihinkään huollettavaksi.
Jos siitä filmi Leicasta taas juttelis. Kaimalta kysyn ja myös muiltakin mikä on parasta Leica filmikameraan filmi kehite ja agitoinnin määrä? Ite olen aika montaa filkkaa kokeillu ja en ole oikein löytänyt yhteen sopivaa kompoa Leica M6 kameran kanssa. Varmaan teen kaiken väärin kun en ole sitä 14vuotiaana tajunnu niin en nytkään. Oli kiva paussi kuvauksessa ja nyt kun hiukan sellasta intoa näkyy puskevan voisin opetella aivan uuden tavan tehdä kuvia. Opetella jonkun tavan joka sopis tuohon Leica M6 +Summarit 50 f2.5 +Elmar 90mm f4 pakettiin. Tietty voin jonkun testipaketin filmiä ja kehitettä ostaakin että vois kokeilla. Se paussi oli siitäkin hyvä että ei ole se väline joka vie vaan nyt on oikeesti kuvaamisen halu. Välineet on onneksi laadukkaiata joten siitä ei ole kiinni. Jos oppis jonkun itelle sopivan tavan tehdä kuvia vois sen jälkeen vielä oppia jonkun itelle sopivan tavan kuvata kuvia.
Tri-X 400 @ ISO200, ekaks liuotus vedessä 2 min, sen jälkeen kehitys HC-110 4 minuuttia. Nesteiden lämpötila 20°. Rauhallinen jatkuva agitointi ekan puolen minuutin ajan, sen jälkeen yksi rauhallinen käännös ja kopautus pöytään joka 30 sekunti. Toimii kuin junan vessa silloin ennen vanhaa!
Näytti olevan HC-110 litran purkissa. Pakkohan sitä on laimentaa julmetusti että siitä litrasta riittää johonkin. Mikä on laimennussuhde? Pitää ilmeisesti ruiskulla ottaa kerta kehityssatsi tuosta purkista.