Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Filmileica palautti kuvausinnon

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 16 Huhtikuu 2015.

1. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

Olihan ilkeästi sanottu. Jos vihjaat että olet eri mieltä tänään aiheesta kirjoitetusta, toivon ko. asian esillenostoa. (Esim vastaus 819.) Tuo kirja on älyttömän laaja ja on englanniksi. Kaikkein tärkeimmän voi sanoa muutamalla lauseella, mutta harva siihen pystyy.

2. keegan

keegan Well-Known Member

8 540
    1 455
    113
    En viitannut (enkä tarkoittanut) tänään aiheesta kirjoitettuun enkä tähän ketjuun enkä ensisijaisesti edes tähän foorumiin. Netissä ja myös kasvokkain käydyissä keskusteluissa on paljon epämääräistä mutua mihin hyvä, tutkittu tieto usein auttaa.
    Sen, että kirja on laaja, toinen puoli on se, että se on hyödyllinen myös muille kuin aivan aloittelijoille, myös heille jotka ovat jo sen muutaman lauseen kuulleet.
    Voi toki olla että olen väärässä kun oletan aiheesta kiinnostuneiden osaavan sen verran englantia kuin mitä tuo edellyttää.

3. Jari_S

Jari_S Well-Known Member

3 491
    720
    113
    Suuret Kiitokset, niin tästä kuin aiemmastakin kirjoittamastasi infosta zone-aiheeseen liittyen. Tuon linkin takaa rupesi jo näkymään niitä roomalaisia numeroitakin, joita Gossen -valotusmittarissani on ja joiden ihmettelystä koko juttu osaltani alkoi.

Kaikki ”insinöörimäisyys” on tietystä syystä meikäläisen mielestä pelkkää plussaa… ;-)

4. Mirrored

23 779
    748
    113
    Kysyy suurta joviaaliutta olla välittämättä siitä, ettet välitä mitään foorumin rakenteesta ja aihejaoista. Ketjun kaappauksestakin on mainittu ilman mitään vaikutusta. Kuitenkin sun jutut ovat pääasiassa blogimaisia eikä täälläkään mikään estäisi ihan omia blogimaisia otsikoita. Luuletko että niitä ei huomioitaisi ja luettaisi? Onko jatkuvat huomautukset muilta juuri sitä mitä haet tyyliin huomiota se on negatiivinenkin huomio? Olen iloinen että "Jukkas better blues" on syntymässä.

5. Mirrored

23 779
    748
    113
    Kohta postaa luultavasti itkuosaston tyypit, jossa etsitään syypäitä jälleenpoistuneen mielensäpahoittamiseen. :) He ovat 'viattomia' ihmisiä jotka tietävät miksi foorumilta on poistunut tärkeitä ihmisiä ja miten tämä homma ideaalisti toimisi. Realiteetit heilläkään eivät ole kuitenkaan hallussa, jos ei ymmärretä yhteisten pelisääntöjen ja hyvän käytöksen ja toisten huomioonottamisen periaatteita. Narsismilla ei pötkitä tällaisissä ympäristöissä.

JW, nimimerkki Kameralaukkumies ilmestyi ihan tasan sinun myötäsi. Siitä päätellen sinulla lie myös antifaneja seuraamassa kulkuasi internetin ihmeellisessä maailmassa. Vilkkaus on lisääntynyt selvästi, vaikkei radikaalisti, kun tulit taas mukaan. Sen huomaa esim. 2,5 tuntia sitten postatun kuvankin alta: luis mendes.jpg (232.27 KiB) Katsottu 171 kertaa

Sen vielä sanon että tässä on aivan siguainesta:
    ;-D

6. keegan

keegan Well-Known Member

8 540
    1 455
    113
    " TÄTÄ NYT VAAN TULEE JA TULEE.."

Juu, on huomattu...

7. Mirrored

23 779
    748
    113
    Narsistiset piirteet ja vaikuttimet eivät ole harvinaisia eivätkä minuakaan väistä. Niitä on hyvä nähdä ja tiedostaa. Jos ei siihen pysty, on paljon mahdollisemmin narsisti.

En sanonut sinua narsistiksi, mutta myönnän että aihe pohditutti minua myös sinun kohdallasi.

edit. Ai jaa taas siinä oli tota naurettavaa googlaussontaa. Ei siinä ajatuksessa ole mitään järkeä.

8. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Ihan jännittää, josko nyt saisi Helsingin reissulla tri-x rullan täyteen ja ensi viikon lopulla kehitettyä.
    Leicassa tietysti rulla kesken.

9. makinette

makinette Member

61
    0
    8
    Totta, kyllä jos ei ole paikallaan pysyviä kohteita laakafilmillä tai rullafilmikaseteilla kuvaaja, zone-systeemin http://bit.ly/2zWGmfV käyttö on hankalaa. Siinä jo pelkästään filminkehityksen kalibrointi on työlästä http://bit.ly/2zg8RIf (eng. http://bit.ly/2B2kwHS ) ja valonmittaus vaati pistevalotusmittarin jos itse kameranrunko ei siihen sovellu. Melkein ainoaksi vaihtoehdoksi jää kahdella kamerarungolla kuvaaminen ja esim.kahden eri tyyppisen m/v-filminkehitteen (loiva-/normaalijyrkkyys) )käyttö, kuten itse teen. Tietysti jos näin digiaikana haluaa vielä nähdä sen vaivan mitä zone-systeemi http://bit.ly/2j8xKuz vaatii, lopputulos yleensä palkitsee upeina m/v-vedoksina.

10. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    Oletko siis Jukkis ensi viikolla Helsingissä? Kahvit/oluet joku päivä duunin jälkeen? Voisi vaikka samalla päivittää tätä vanhaa ketjua: https://kameralaukku.com/kuvat-ja-galleriat-f6/englishman-in-new-york-t90153

11. motris

motris Well-Known Member

4 892
    763
    113
    Jos nyt vain kävisit vaikka alkuun lukemassa linkittämäsi kirjan zone-systeemistä. Vaihtoehtoisesti voinet esim. omin sanoin kertoa heti kuinka se palvelee kuvaajaa, joka teettää vedokset muilla. Tai mikä on matriisimittauksen ja tuon sinun "perustietoteoksen" välittämän tiedon välinen yhteys. Voinet laittaa vaikka funktioita muillekin jakoon? Vaikka tänne? Eikös näin?

12. keegan

keegan Well-Known Member

8 540
    1 455
    113
    Minulla on tuo kirja hyllyssä ja olen toki sen lukenut. Se palvelee kuvaajaa (joka teettää vedokset muualla) opastamalla varsin monipuolisesti filmin valottamisessa ja kehittämisessä sekä teoriapohjan että käytännön esimerkkien kautta. Vedostamista teos myös käisttelee paljonkin, mutta sehän ei kysymykseesi sisälly. Matriisimittausta ei kirja mitenkään erikseen käsittele.
    Kummastelen hieman viestisi aggressiivistä sävyä.

13. motris

motris Well-Known Member

4 892
    763
    113
    Itse ihmetellyt (taas) sinun viestiesi sävyjä. Hevosmiesten tietotoimistoviittauksineen jne.

Et tosin vastannut mihinkään kysymykseeni. Vaikka kova olet muilta vastauksia vaatimaan.

14. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Joo, ti tai ke 16.15 loppuu keskustan lähellä ja sen jälkeen kyllä voisin pari olutta ottaa.

15. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    OK, jatketaan yv:llä.

16. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Ok, mulla taitaa olla muistaakseni sun numerokin puhelimessa.

17. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Nyt taas tuntuu siltä että Leica palautti innon. Tämän päivän kuva vaikka se 25 asan Adox ei ihan päivän pimeyteen sopinutkaan. Mutta sinne 1/15s aikoihin ja 2.5f aukolla tuli kuvia käsivaralta tietty.

Liitetyt tiedostot:

• f.jpg
      f.jpg
      Tiedostokoko:
      741,5 KB
      Katsottu:
      819
  18. keegan

keegan Well-Known Member

8 540
    1 455
    113
    Kysyit miten ao. kirja palvelee kuvaajaa. Vastasin siihen. Kysyit matriisimittauksesta ja tuosta kirjasta. Vastasin siihen. Mihin kysymykseen siis käsityksesi mukaan en vastannut? Voin toki kirjahyllyn ääreen palattuani laittaa vaikka kuvan kirjan sisällysluettelosta, jos se auttaisi?

19. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Kyllä tuossa on kaksi synkkää pohjalaista miestä ja kuvaajana on vieläkin synkempi piilohäjy. Myös myöhemmin klubipäivään yksi nainenkin liittyi mukaan. Tässä punaisessa kuvassa hän kehittää filmiä. Veeran sisko Saarakin oli Pohjanmaan valokuvakeskuksessa.

Liitetyt tiedostot:

20. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Sitä olin vaan sanomassa että kyllä se Tri-X filmi on sitten mukavaa filmiä. Voisin seuraavaksi vaikka sillä kuvailla.