Alla Jsaastan, eli moderaattorin suora lainaus. Voiko sen suoremmin sanoa? ”Yleinenkeskustelu alue koettiin rasitteena niin ylläpidon kuin tulleen palautteen (kuvat.fi sekä kameralaukku.com käyttäjät) kun aiheet eksyivät aina muuhun kuin valokuvaukseen”.
Keni, sinulle se näyttää kelpaavan. Modet pääosin lähti ulos kuitenkin, mikä mielestäni osoittaa luottamuspulaa nykymenoon.
Ai jaa siellähän näkyy kuvia! Minun viimeinen havaintoni sieltä oli että vain jäsenet näkevät niitä . Ja keskusteluja. Muutama vuosi sitten. Ja senkin muistan että Keni lähti lätkimään sääntöjen takia (Laukussa kerrottua) , mutta ajat onkin siis toiset taas. edit. Siellä oli X2 kuvattu kuva myös. Eikö rajaus olekaan enää M-leica?
Muutaman kuvan klikkasin auki, toinen taisi olla linkitettynä ainakin 40 muussa ryhmässä ja toinen sitten jo yli sadassa. Kätevää, ei pääse tosiaan kuvat katoamaan. Tulee niitä tykkäyksiäki helpommin. Keskustelua ei ole tuolla käyty pitkiin aikoihin, eikä tuo kuvatarjonta ole kovin kummoista, varmasti iPhone-ryhmässä tms. luovuus on ihan toisella tolalla.
Lähdin LSF:stä moden virasta silloisten erittäin sekavien sääntöjen takia. Sen jälkeen ne laitettiin kuntoon ja palasin jäseneksi, mitä olen ollut jo pitkään. Ei sen kummempi juttu, eikä tähän liittynyt mitään suurempaa dramatiikkaa.
https://www.flickr.com/groups/l_s_f/ Otteet ryhmän kuvauksesta sekä säännöistä: Group Description To participate in LSF please post your best work created with analog or digital Leica M type rangefinder cameras or Leica M compatible lenses (bayonet & M39). Group Rules 1) Only photographs taken with Leica cameras. No miehä pistin tulkkauspyynnön säännöistä Mikaelille. Olen hänet ainakin kerran tavannutkin. Erillistä LSF foorumiakaan en löydä, joten kai se on vain Flickrissa? Virkerakenne ryhmäkuvauksessa vaatisi uudelleenmuotoilun, jotta sitä edes voisi yrittää tulkita: analog or digital or lenses. Puhumatta sen ristiriidasta säännön kanssa, jossa kuitenkin Leica kuin Leica riittää.
Eiköhän sellaisiin hommiin pyydetä ja pyrkiminen olisi enemmänkin outoa. Mutta kiitos kuitenkin, saatan harkita ja kysyä edellytyksiä taidoista yms. jos pyydetään.
Toista se on vapaassa Laukussa! Vai onko? https://www.kameralaukku.com/kuvat-ja-galleriat-f6/leica-ketju-edit-siis-kierre-m-sl-ja-r-leicat-t90435#p658306 Kuvat on tainneet kiepsahtaa eri järjestykseen kun foorumin softa vaihtui. Muistuipa huomauttaa, kun tuota linkkiä katselin ja omia kuvia. Onneksi sentään sivulla 6 tuli mode RDahl viheltämään pilliin ettei kuvia poistella! Nää on näitä jollain tapaa legendaarisia tapahtumia, kun aihe kiihdyttää monta sivua vuorokaudessa.
Hieno reppari. Nähty toki aikaisemmin, mutta kiva katsoa uudelleen! Ostin huvikseni Nikon F2AS -rungon, tuli eilen Saksasta postissa. Ihan kiva ja varmasti hyvä joo, mutta M-Leicaan verrattuna F2 tuntuu suorastaan rimpulalta. Mikään ei tunnu yhtä hyvältä kuin pelkistetty ja kompakti Leica M, näin se vaan on!
Mulla kuvauskalusto on vakiintunut nykyään aika pysyväntuntuisesti (yeah right!) MP + 50mm Leicaan ja Nikon F6 + 135mm järkkäriin. Yhdessä nuo täyttävät kaikki tarpeet, joita oma kuvastapa ja -tyyli vaativat (tällä hetkellä). Mutta mikään ei ole niin nautinnollista kuin M, aina valmiina kainalossa. Olin viikonlopun Paris Photossa ja kävelin kahdessä päivässä 30+ kilometriä Pariisin katuja, kujia ja arkaadeja, enimmäkseen sateessa ja pimeässä. Sääsuojattu MP + 50mm pahimmalta sateelta suojassa kainalossa ja F6 + 135mm kyljellä laukussa, molemmissa trixiä. Haen 50mm rajauksia ympäristöstä mutta aina välillä, kun huomaan jotain kerroksellisuutta tai haluan kuvata jostain "ikkunasta tai ovenraosta" niin F6 + 135mm esiin. Loistava yhdistelmä varusteita ja aika monen vuoden vaihtojen ja kokeilujen tulos. Hieman kadehdittavaa yöllä kuvatessa oli kaverin M7, jonka automatiikka näytti antavan lisää nopeutta hankalissa valoissa. MP etsimen erityisyys tuli aika hyvin esiin yökuvassa varsinkin kun järkkärin etsin (f2 aukosta huolimatta) oli tarkennuksessa ja af selvästi heikompi hämärässä. Niin puristi ei saisi olla, etteivät varusteet palvelisi kuvaa, jota haluaa tehdä tai käytännöllisyyttä, jolla sellaisen kuvan tekeminen on mahdollista. Mutta kumma kyllä tästä ajattelutavastani huolimatta M on edelleen #1 väline ja sillä syntyvät kuvat, joista eniten itse pidän.
Suunnittelussa varmasti selkein kohta on heppoinen pohjalevyratkaisu, varsinkin kun siihen liittyy jalustakierre. (Muuten sitten on kyse enemmän ikuisuusaiheista tai jopa mieltymyksistä kuinka se voisi olla toisenlainen vaikkapa sulkimeltaan tai etsimeltään.) Toinen alue mikä viittaa leluun on Leican nykyisyys käyttäjien piirissä. Se tuntuu usein olevan itselle hankittu palkinto, jossa on ällistyttävän tärkeää myös tietynlainen viimeistely ja lisävarusteet. On Leicoja ja Leicoja ja niittenkin välissä kokonainen skaala eriarvoisia Leicoja vaikka suurimmalla osalla niistä ei ole muuta kuin esteettistä tai jotain historiallista eroa. ed. Lelu tai koru, ne on sanoja joita rinnastan. Voi verrata myös rannekelloihin. Tai autoihin. Moottoripyörään.
Filmikuvaamisen palstalla kun ollaan... niin piti vielä sivu-lisäyksenä todeta: analoginen kuva oli selvästi dominoivassa asemassa Paris Photossa. Tapaamani ranskalainen kustantaja kertoi aikaisempiin vuosiin verraten, että analogisuus ja varsinkin vanhat vedostusmenetelmät ovat nyt selvästi ottaneet vallan taidevalokuvan kentässä. Nimekkäimmät galleriat eivät tulostettuja vedoksia esitelleet lainkaan. Esimerkiksi Masao Yamamoton (miniatyyrit) ja Jungjin Leen (käsintehdyt paperit valoemulsiolla) rinnalla koneelliset vedostukset näyttävät järkyttävän hengettömiltä. Vahvisti ainakin omaa luottamustani analogisen kuvan tulevaisuuteen ja pimiötaitojen kehittämiseen. Ja Leicalla kuvaamiseen!