Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Filmileica palautti kuvausinnon

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 16 Huhtikuu 2015.

  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Mennäänkin paikalliseen kylpylään,kuntorantaan.illalla sitten kaljaa koneeseen.
     
  2. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 409
    1 061
    113
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Jukkis ...oletko heittänyt pyhimysrenkaan olan yli?
     
  3. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Ei mitään pyhimysrenkaita koskaan ole ollutkaan
    ja nyt kaljaa koneeseen
     
  4. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Vastako nyt, minä luotin sokeasti lupaukseesi ja ajattelin, että jos pyhimys, niin miksi en minäkin ;D
    Itse asiassa pitkästä aikaa annoin itselleni vapauden ottaa muutaman oluen, mutta vain muutaman, ettei huku todellisuus ;DD
     
  5. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    No mä en vielä kun olen harjoittelemasa kuvataidekoululla kun huomenna soitan vähän siellä sun täällä: Varkaudessa, Joroisissa ja sunnuntaina Leppävirralla kitaraa.
    Mutta nyt kotiin, vaimo toi kaikenlaisia erikoisoluita, pitänee paria tänään maistaa.
    T jukka
     
  6. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Kaljaa koneeseen tarkoittaa minusta hieman jotain muuta, äläpä enää houkuttele noilla herkullisilla mielipiteilläsi, meikäläinen sortui ihan turhaan;D
     
  7. jja

    jja Well-Known Member

    602
    587
    93
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Leffe palautti ivauskunnon ;-)

    -jja
     

    Liitetyt tiedostot:

    • Leffe.jpg
      Leffe.jpg
      Tiedostokoko:
      280 KB
      Katsottu:
      920
  8. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 644
    209
    63
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Olen ollut ennakkomoderoinnissa ja jatkan sitä vielä sen aikaa kun valvojat niin haluaa.

    Hiukan kyllä kummastuttaa se että tässäkin ketjussa, ennakkomoderointini jälkeen ja ennen on noita homppeli juttuja saunaan menemisiä kirjoitettu. Ne ei minua haittaa yhtään. Kivaa huumoriahan se vaan on. Mutta ei ole tainnut niistä kukaan varoitustkaan antaa. Sen vuoksi minusta tuntuu että taidettiin tehdä kärpäsestä härkänen minun sanomiseni kohdalla.

    Jokatapauksessa ettei asiasta jää kelekkään hampaan koloon mitään pyydän kuikerolta anteeksi nimittelyäni.  Toivottavasti hän anteeksi antaa.
     
  9. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Kuvaus, niinkuin muutkin harrastukset, varsinkin luovuutta vaativat, on aina sitä aallonpohjaa ja harjaa.
    Silti jos nyt olisi kuvaus todella alamaissa motivaation puutteesta, en osaa keksiä miten joku tietty laite sen innon toisi. Ellei kyse ole huonosti toimivan tai häiritsevän hankalakäyttöisen laitteen korvaamisella fiksummin toimivalla.

    Esimerkkinä vaikka omat LF-kuvaamiset, ne ovat olleet yli vuoden aika naftassa koska ei vaan jaksa tapella kehityslaimujen ja ongelmien kanssa. Tässä varmasti jonkun kivan teknisen vempaimen myötä tulisi kova noste - mutta se koskee vain LF-kuvaamista. Muu kuvaaminen on pyörinyt ihan ok käytettävän ajan puitteissa.
     
  10. jaaggo

    jaaggo Member

    72
    0
    6
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Onko kellään tarjota ratkaisua Leican (välillä) ongelmalliseen tarkennukseen? Koska tarkennusalue on rajattu siihen pieneen ruutuun joka näyttää sen "haamukuvan", niin esim hämärässä/pimeässä ja todella vahvassa vastavalossa on vaikea löytää varmuudella oikeaa tarkkuutta. Ja nyt mietin jotain muuta ratkaisua kuin sitä, että katsoo linssin merkinnöistä tarkennusalueen. Välillä olen koittanut opetella sitä etäisyyden määrittämistä focus tabilla, että voisi nopeasti ottaa kuvan, mutta en ole siihen ainakaan vielä harjaantunut. Eilen törmäsin tähän vastavalossa tarkennuksen ongelmaan ja yritin peittää kädellä valoa, jotta näkisin. Se toimi, mutta yhdellä kädellä on haastavaa tarkentaa.
     
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Ikkunat joutuu usein puhdistamaan sormenrasvoista, mikä auttaa jo paljon.  Olen välillä miettinyt vastavalosuojaa ikkunaan, esimerkiksi mustasta kartongista, mutta tarve ei ole ollut vielä riittävä ajatuksesta eteenpäin.
     
  12. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Eilen tilasin 50 rullaa trixiä leicaan.
    Ajattelin kuvata arkielämän näkymiä kesällä ja syksyllä.
    Sopii ajankäytöllisesti elämäntilanteeseeni ja toivottavasti vie kuvausta eteenpäin.
    Ja muille laukkulaisille mielenkiintoisia kuvia odotettavissa kuvat ja galleria-osioss.
    T Jukka
     
  13. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 644
    209
    63
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Mullakin pyörii Leicassa filmi taas pienen tauon jälkeen. En lupaa mielenkiintoisia kuvia. Räpsyjä vaan mutta laitan ne teidän suruksi esille.
     
  14. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Kyllä nyt alkaa olla jo niin paljon liikaa kuvausintoa, ettei ehdi muuta tekemäänkään.
    Pitäisikö myydä koko paska pois?
     
  15. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 644
    209
    63
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Myykää vaan kaikki Leicanne pois ja lopettakaa filmillä kuvaaminen. Nousis filmien hinnat sen verran että ei tulis ku tuttuja filmikuvaajia vastaan.
     
  16. Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Ottamatta ketjun aiheeseen kantaa, niin kiinnostaa se, mistäs ole ne kehityslaimut ovat ilmestyneet, vai kehitätko ison koon aina standinä?
     
  17. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Standia en isolle ole koskaan kokeillut.

    Mulle LF on ollut nimenomaan kehityksen suhteen yksi tuskien taival - APUG:sta, Large format forumista tai täältä varmaan löytyy asiasta yhtä sun toista.

    Ehkä syynä on olleet liian kovat odotukset sävyjen tasaisuuteen tai sitten vuosia hommaa haitannut taloudellinen tilanne joka on pakottanut kaikenlaiseen DIY-säätöön jolla ei synny kuin sutta ja sekundaa. Jobojen kadottua markkinoilta tilanne on aika kehno...

    Mutta joo: Allaskehityksellä hetkittäin tuntui, että sain aikaiseksi jopa tasaisehkoa jälkeä, mutta en koskaan jatkuvasti. Kierre oli loputon: Erilaisia purkkeja, agitointimenetelmiä, dip'n'dunk -virityksiä, DIY-kehityspyörittimiä erilaisine JOBO-purkkeineen ja aina samat ongelmat.

    Kaiken kruunasivat materiaaliongelmat (nyt talous on paremmassa kunnossa, ei tarvitse Efkeillä ja muilla kauhuilla pelata), ei mitään kivaa kun kuvausreissun kuvat ovat materiaalin (ostakaa vain Ilford tai Kodak!) tai olosuhteiden (Älkää koskaan pakastako Quickload-filmejä!) osalta menneet vikaan .

    Tästä se taas jatkuu jossain vaiheessa, ensin pitää löytää jostakin palkkeja kestävä jalusta rikkoutuneen ritsan tilalle...
     
  18. RB

    RB Well-Known Member

    9 147
    1 111
    113
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Ootko kokeillut Ageponia esikostutusveteen ennen kehitystä?
    Aikoinaan tuli kehitettyä Ilfordia 120rullana Xtolilla ja kaikista erilaisista agiotintikokeiluista ja muista huolimatta kehityksessä tuli karmeita kehityslaikkuja.
    Sitten kokeilin muutaman tipan Ageponia ennen kehitystä ja laikut hävisi samantien.
     
  19. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Olen laittanut kokeeksi kehitteeseen noita aineita, hetkittäin auttoi mutta pidemmän päälle ei.
     
  20. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Aamulla kehitin leicalla kuvatun rullan, kuvia yli kuukauden ajalta.
    Filmi näytti teknisesti onnistuneelta,
    kyllä nyt olen intoa täynnä!

    Omissakin kino- ja rullafilmeissä oli monta vuotta sitten laikkuja, mutta nyt niitä ei viiteen vuoteen ole näkynyt.
    En tiedä, mistä laikut johtuivat ja mistä niiden loppuminen johtui.
    T Jukka