Tiettyjen juuttujen etsiminen hauilla ei onnistu pelkästään harjoittelunkaan tuloksena, vaan onnistumisessa on olennaista hyvä muisti. Pitää keksiä ja kokeilla juuri oleelliset hakusanat ja siksi minunkin hakuni vanhoista useimmin perustuu siihen että muistan jotakin nähneeni tai lukeneeni, jonka persteella kokeilen mikä hakusana nappaisi. Tässä edellä esitit (tämäkin ulkomuistista) että sillä MP yksilöllä olisi jokin mieletön hinta nykyään. Kuitenkin esitit linkin italian ebayhin jossa se oli ollut tarjolla tiettyyn hintaan. Myydyt kohteet ovat ebayssa vihreitä. Etsin (silloin muutama päivä sitten) samalta myyjältä myynnissä olevia kameroita ja totesin että ne muodostavat jonkinlaisen keräilijän kokoelman. Taisi sieltä aina välillä toki jotain kaupaksikin käydä. Muuten tuo sun kysymä oma vanha juttusi löytyy kyllä ihan hyvin (uskoisin että löytyy) Laukun omallakin haulla. Kirjoittajaksi esim J.W* (Tähti sallii kaikki lisämerkit). (Minä jäin taas vaihteeksi kiinni tähän koneelle ja on kiire ulos päivännäön aikaan hommiin. Siksi moro.) (Ja vielä se että site: lisärajaus on hyvä googlessa. esim. site:kameralaukku.com Laukun omaan hakuun saa kuitenkin myös nimimerkin.)
Kun nykyinen laukku teki taas noi vitun källit, niin poistui kovin suuri osa tarinoista. https://www.kameralaukku.com/tutoriaalit-ja-diytsitee-se-itse-f19/uudistuksistafoorumilla-t125360
Pyyntöhinta. Ei myyty jos oikein ebayta ymmärrän. Italiaa en ymmärrä enkä jaksa nyt käännöskoneita. Toanna ehkä meinasikin huikealla arvonnousulla 1500 markkkaa 20000 kruunua.
Kyllä mulla ainakin bajonetin kanssa menee hyvin kiinni, niin vanhat neukkulasit, Nikkorit ja Leicat (Leicoja tosin minulla ei ole) ja hyvin vorkkivat. Vanhana slr-kuvaajana en ole oppinut kuvaamaan molemmat silmät auki, kuin palkkikameralla. Tuossa vanhan Leicajäärän kommentointia: https://www.youtube.com/watch?v=tD3oRSTRDgw Kapa
Tuolla aikeisemmin näimmekin jo esimerkin, mikä on oikeaoppinen kameran ote. Yhden käden ote peukalo laukaisimen päälle. Toinen, se joillakin otetta tukeva käsi missä lie. Siinä kun painaiset nappia, niin suttua tulee, ja jos joku vahingossa tönäisee, niin se oli siinä. Tulee mieleen ETYKin aika, kun olin nöössipoikana kuvaamassa silloista Neuvostoliiton valtion päämiestä Helsingin rautatieasemalla vastassa. Nikon kädessä ja odottelin puolipolviasennossa lehdistökortti rinnalla roikkuen, kun alkoi jalkoja väsyttää. Juna saapui, ja kulmakarvat astelivat laiturille, niin sitten ylös ja seuravaksi kunnon kolautus päähän. Takana oleva veteraanivalokuvaaja antoi pienen oppitunnin nöössipojalle, miten arvojärjestys pidetään. Siinä olisi Leica tuollaisella otteella ollut tantereella. Mites tämä sitten liittyy takatelkkaritarkentajiin - ehkäpä siten, että tukevaa otetta kuvaamiseensa saavat yhtä hyvin kuin kyseinen leidi lehdykäisen kannessa. Ylätelkkua kun katseltiin Rollikan /Hasselin/Bronican luupista, niin silloin oli otteet vehkeestä hieman erilaiset. Kapa
Yksi osa nykyistä laitehurmaa on tosiaan nämä vakaajalliset vehkeet. Neljättäkymmenettä vuotta sitten mä opettelin pitämään kamerasta kunnolla kiinni, enkä ole vieläkään ajatellut, että vakaaja (sen paremmin kuin takanäyttökään) olisi minulle tarpeellinen. Mutta toisaalta kuvauskohteeni eivät ole toistaiseksi kovasti karkuunkaan juosseet, että olen sen suhteen toki edullisessa asemassa... Tämä ei kyllä taida liittyä filmiLeicaan muuten kuin että siitäkin pidetään kiinni eikä vakaajaa ole.
Oliko joskus joku digitaalinen M Leican näköinen kamera jota jossakin lentokentillä myytiin? Vai oliko se joku muu merkki. Halpa ja huono. Mutta se vois olla niin huono että se saattaapi nyt olla hyvä ja tosi retro.
Olisiko tuo O. avannut suunsa ja uskaltanut hymistelyn sijaan sanoa jotain negatiivista tuotteesta? Rohkea mies Kapa
Tuosta vakaajasta vielä: Minulla on Fujin 10-24/4 objektiivi, jossa on vakaaja. Onhan se tosin Fujilta, ja siksi naurettava lelu vakaajansa kanssa. Kaikesta naurusta ja pilkasta huolimatta olen sen kanssa tullut toimeen, ja todennut käypäiseksi. Sellainen riittää minulle. Kun löydän vastaavan Leican, niin harkitsen vaihtoa, edellyttäen samaa hintatasoa ja parempaa (?) laatua. Kapa P.s. Ai niin, tämähän onkin filmihemmojen palsta. Anteeksi taas hölmöilyni.
Monta samaa kohtaa. 1:1 etsinsuurennos. Filminlataus. Suljin. https://kameralaukku.com/filmikuvaus-f38/leica-m3-vai-uudempi-t39357-s40#p310286 https://kameralaukku.com/filmikuvaus-f38/mittaetsin-suosituksia-t38975-s20#p299868 M4 oli kivempi kuin M2, mutta valitsin M6TTL:n josta poistettiin häiritsevät 75mm ja 135mm rajaukset ja himmennettiin valotusmittarin valoja harmaasuotimella ettei häikäise hämärässä. ;-) https://kameralaukku.com/viewtopic.php?t=63502 Laajikselle on harkinnan arvoinen runko MDa.
Mitä kuvausintoon tulee, niin sitä painaa ja masentaa kesken jääneet kehitys- ja kuvanvalmistuspuuhat.
Muutamien M-Leicojen jälkeen olen löytänyt oman unelmasettini: musta M4 jossa krominen Elmar-M 50/2.8. En enää kaipaa tai halua valotusmittaria. Ainoa asia mistä olen M3:sta ja MP:stä kateellinen on niiden kauniimpi takaisinkelauskampi (olkoon että M4:en on käytössä parempi, mutta tämän osan vaihtaisin jos voisin). Mun M4 on black chrome, pysynee siistinä elämäni loppuun, vaikkakin messinkikulumat toki ovat erittäin cool. Luigi Crescenzin käsinvalmistettu halfcase suojaa ja tuntuu mukavalta. Laitetaan nyt samalla kuvakin, vaikka on ollut esillä aikaisemmin Pelit ja vehkeet -ketjussa. Mulla on kaikenlaisia kameroita, välillä käytössä ja välillä lepäämässä, mutta tämä on AINA ladattuna Tri-X:llä.
Nyt on melkein pakko kysyä, kun muistan jotenkin vielä ajan jolloin kameroissa oli valotuasetuksina joko pilvinen ta aurinkoinen. Siis toimiiko Leica M 4 samalla ajatuksella, kun valotusmittaria ei tarvita ?
Sunny 16 rule ja hieman mutua, siinä vastaus. Ja onhan se iPhone aina taskussa mikäli syntyy epäilyjä valosta. Mutta aika harvoin viitsin sillä tarkistaa. Tri-X on onneksi anteeksiantava filmi. EDIT: Enää yksi Leica, se pilviselle säälle. Aurinkoisella säällä en juuri viitsi kuvata.
Leicahan on sitten minun kamerani, jos ainoat säädöt on aurinkoinen ja pilvinen. Joo, ebayssä niitä on näköjään tarjolla.
[quote="Seppo R" post_id=858758 time=1510060411 user_id=17123] Leicahan on sitten minun kamerani, jos ainoat säädöt on aurinkoinen ja pilvinen. Joo, ebayssä niitä on näköjään tarjolla. [/quote] Näinhän se suurin piirtein on, Sunny 16 rule on selkeä ja helppo. Ja fiilis on sekä innostava että vapauttava kun päästää irti valotusmittarikahleesta. Siis ihan oikeasti!