Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Filmileica palautti kuvausinnon

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 16 Huhtikuu 2015.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Ei mulla oo kuin yksi, 50 mm type 3
    Ei se ole samanlainen kantoväline. Voi käyttää hitaampia suljinaikoja ja tarkennus on helpompaa mittaetsimellä.

2. Pelari

Pelari Active Member

948
    63
    28
    Olen juuri tuomassa Saksasta tuttavalta saamaani Leica R-E:tä 50 millisellä. On kuin uusi ja on kyllä hieno kamera. Saa nähdä, kun on ollut käyttämättömänä tosi pitkään, miten toimii.

3. Noita kun on ollut 45 vuoden aikana yhteensä 8 erilaista, niinsa noisin, että Rolleicordilla täytyy himmentää pari pykälää enemmän kuin Flexillä. Samaten reunat ovat terävämpiä Flexillä, jos innostuu kuvaamaan jotain, joka on käytännössä samansuuntainen kuin filmitaso. Eroa on myös etsimen kirkkaudessa mutta kyllähän Cordinkin etsinkuvan kirkkaammaksi saa rahalla.

4.  
  5. Tulipa yhtäkkiä kummallinen viiru tuohon tarkennus ruutuun, toisaalta eipä tuo nyt paljoa häiritte. Ehkä lähtee samalla tavalla poiskin ku tullukki.

Siittä huolimatta on se Leicalla kuvaaminen vaan ihan oma juttunsa, vaikka tuotokset ei mitään päätähuimaavia olekkaan!

Liitetyt tiedostot:

• image.jpeg
      image.jpeg
      Tiedostokoko:
      265,9 KB
      Katsottu:
      2 544
  6. Kts. oheisia rakennekuvia etäisyysmittarista. Mustassa levyssä on tuo ikkuna, jossa ko. karva tms. näkyy.

Katso tarkemmin: http://www.rangefinderforum.com/forums/showthread.php?t=152453

7. sodeto

sodeto Active Member

694
    97
    28
    Tämä ei välttämättä ihan sovi tähän ketjuun mutta en viitsi uutta perustaa. Aina sillon tällöin iskee tuo Leicakuume ja tähän asti olen pystynt olemaan hankkimatta. Olen ennenkin kokeillut mittatetsinkameralla kuvaamista, mutta ei oiken ole iskenyt. Mutta taas alkoi Leicakiinnostus heräämään, ja jos se nyt vaatii sen Leican jotta kuvausinto taas heräisi... M6 tai M6 TTL on lähinnä käynyt mielessäni. Muutama päivä sitten juttelin yhden Leicaomistajan kanssa ja hänen mukaan M6 on paristosyöppö ja oli sitä mieltä että kannattaisi ennemin hankkia M4 kun M6. Mitä kokemuksia tämän foorumin käyttäjillä? Onko tuossa paristojutussa perää? Ja mitä mieltä olette muuten siinä M4 vs M6 asiassa? Irtomittarin kanssa puljaaminen ei niin hirveästi kiinnosta sen takia olen ollut M6 puolella. Kertokaa mielipiteitänne.

8. massee

massee Member

420
    0
    16
    M6 paristot kestävät aivan mainiosti. Jos esimerkiksi kamera lojuu laukussa siten, että laukaisunappi painuu alaspäin, voi paristo kulua nopeasti. En väittäisi paristosyöpöksi, enkä ole käytännön elämässä ongelmaa huomannut. Ulkoiset mittarit (esimerkiksi leicameter) ovat kömpelöitä verrattuna kameran omaan mittariin. Jos silmä on harjaantunut ja tatsi hyvä, mittarittomallakin pärjää hyvin.

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Itselläni on m4, kun rollikalla kuvatessa opin valottamaan ilman valotusmittaria. M6 on erinomainen kamera ja vastaa tarpeitasi paremmin kuin m4.

10. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    M6 tai M6TTL eivät ole paristosyöppöjä, molemmat versiot ollut käytössä. Vaihdoin M4:een koska halusin oppia kuvaamaan kokonaan ilman mittaria. Hyvin samanlaisia kameroita muuten.

11. mkoskenn

mkoskenn Member

44
    1
    8
    Ei minunkaan Leica kutoseni syö paristoja. kestävät aika tovin, yhtä hyvin kuin muissakin omistamissani kameroissa.

12. jeesuksen_mopo

jeesuksen_mopo Member

445
    13
    18
    Tärkeintä on, että on hauskaa ja mielenkiintoista. Ostin itse vähän aikaa sitten myös kinofilmikameran kymmenen vuoden tauon jälkeen. Kaksi rullaa kuvattu ja odottamassa kehitystä

13. Mun M6:ssa on kestäny patterit viime kesästä tähän päivään, kamera on melkein aina autossa kun lähden töihin. Siis talvellakin parhaimmillaan noin -30 asteen pakkasillaki autossa aina, nää nykyset patterit kestäny tällähetkellä noin 120- rullaa. Ostin kameran ja vaihoin patterit siinä 100- rullan kieppeillä. En ole huomannut mitään eroa pattereiden kulumiseen onko vehe viritetty vai ei. Onhan ne patterit melko kalliita(8-9 €) , jos ostaa niitä energizerin "parhaita", mutta kestää niin pitkään ettei mitään väliä.

14. On se Leica vaan ihme vehe. Karva hävinnyt etsimestä :D ei taia muut merkit kyetä vastaavanlaiseen..

15. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Leica taas käsissä ja aijai, niin se vain into palautuu.

16. Jaakko

Jaakko Active Member

1 174
    10
    38
    No minäkin asian myöntämään.

Hei kaikki, olen Jaakko ja ostin Leican. Malli M2. Ja vuosia hukassa ollut kuvausinto palasi just saman tien, kun kameran käsiini sain. On se jämäkkä.

17. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Pitäää taas kokeilla palauttaako filmi Leica kuvausinnon. Vielä tiukka viikonloppu töitä jonka jälkeen on taas aikaa Leicaa ulkoiluttaa vaikka yötä päivää elokuuhun asti.

18. A_Renko

A_Renko Member

338
    13
    18
    Sain vähän aikaa sitten hyppysiini M3 DS:n, olihan se pakko jossain vaiheessa testata. Eipä tule mieleen toista kameraa, joka toisi samanlaista tyydytystä pelkästään mekaanisen täydellisyytensä takia.

Kuvat on toki yhtä huonoja kuin aina ennenkin.

19. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Onneksi alko vapaat niin on aikaa itselle ja monille omille projekteille kuin myös Leicalle........

Mökki pitäis vanhoista hirsistä rakentaa ja sitä ennen purkaa se rakennus. SItten olis yksi taide hallin rakennusprojekti myös työn alla jossa olen lupautunut olemaan mukana. Ehkä ensivuonna sitten sinne jotakin valokuviakin saan esille laittaa jos ahkerasti olen töissä rojektissa. Niin ja sinne Tanska/Norja reissulle pitäis vaimon kanssa mennä. Ja laatikkokameroiden kokoontuminenkin on Chaplinin hengessä 7.7. Ja kameran korjauskurssia.

......Kerkiiköhän sitä sittenkään Leicalla kuvailla? No jos se vaikka sen kuvausinnon palauttaa.

Liitetyt tiedostot:

20. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Tuli oikein kuvattuakin Leicalla. Tänään opin sen kuinka vasemman käden etusormella voi tarkennuksen sekä aukon säätä samanaikaiseti ja erikseen. Hiukan vaati vielä opettelua. Olikos siitä Leicalla kuvaamisesta oikein oppaita tehty kuinka pitää sormet olla ?

Liitetyt tiedostot: