Vs: Leica palautti kuvausinnon Kävin eilen tunnin mittaisella kävelylenkillä. Lenkin alussa tuli mieleen, että ei hitto olisko siistiä jos mukana olis filmileica. Vähän kaipasin sitä vanhaa tuttua fiilistä mikä oli kun kannoin ainaa leicaa olalla. Lenkin lopulla totesin etten olis ottanut koko aikana ainuttakaan fotoa. Tai pari juttua näin, mutta olen ottanut jo samanlaiset kuvat jo satoja kertoja aikaisemminkin. Se siitä ideasta! Kaksi vuotta kuvaustaukoa takana. Josko yrittäis vuoden päästä uudestaan.
Vs: Leica palautti kuvausinnon Mulla oli 5 vuotta, ei nyt täyttä taukoa, mutta kuvasin aika vähän. Digi palautti innon. Yritäs vielä, mutta ihan eri tavalla. Vaihda jotakin. En tiedä mitä. Mutta haluaisin nähdä taas kuvia, sun kuvias.
Re: Leica palautti kuvausinnon Hmmm... koetin tuota lähestymistapaa erilaisilla filmikameroilla. Kaikki ne olivat merkityksellisiä vuoron perään valokuvausharrastuksen ja -työn alkutaipaleilla. Nostalgiafiilis on suurempi kuin toteutuma. Joukosta karsiintui verrattaen uusi malli vain siksi, että vaikka onkin täysmekaaninen runko (Leica R6), jossa sekä etsimen kirkkaus ja laatu, että pistemittauksen käyttömahdollisuus ovat molemmat suuria etuja. Ko. rungon käyttö ei sekään palauta "niitä hyviä ja intensiivisiä" hetkiä, mutta mahdollistaa vaivattoman ja tiukasti omassa kontrollissa olevan mv-kuvauksen samoille urille kuin se oli 45 vuotta sitten. Ero on siinä, että nyt tietää, kuinka tässä käy.... Ainoa, mitä oikeastaan enää kaipaa, on M4 (kaikkine rajoitukseniinekin..). Paradoksaalista on, että "leicamaisen" kuvauskokemuksen saavuttaa myös mm. Minolta AL-, Olympus 35 SP- ja Retina IIIC -kameroilla. Erityisesti viimemainittu äärettömän hienosti toimivan mekaniikan että optiikan ansiosta vie vuosikymmeniä taaksepäin, jos vain oma pää on mukana.
Re: Leica palautti kuvausinnon Salakavalasti hiipi mieliin ajatus muutama päivä sitten, että vois ehkä alkaa ottamaan taas kuvia. DSLR ei huvita ja mietin pienemmän systeemin hankkimista. Omia ja toisten kuvia tsekkailtuani pari päivän ajan tulin taas tulokseen, että tykkään enemmän mv filmikuvista kuin digistä. Ja filmissä Leica on ainoa mikä kelpaa. Sen sijaan ei kiinnosta yhtään kehittämiset ja skannaamiset. Ei ole aikaa, tiloja ja energiaa moiseen lainkaan. Tarttis saada filmikuvia digin helppoudella. Mitä minä nyt teen?
Re: Leica palautti kuvausinnon Laita rullat vaikka kameratorille jossa ne kehitetään(ainakin väri) ja skannataan, jaksat kai hiukan käsitellä niitä vai tarviiko jonkun käsitellä t kimo https://kameralaukku.com/kameratori-fi-f51/-kameratori-oy-lanseeraa-filminkehityspalvelun--t117915
Re: Leica palautti kuvausinnon Vaikkapa Ilfordin XP2, siinä on mustavalkofilmissä C-41-kehitys, sen saa mistä vaan ja siihen ostettu skannaus päälle, se on jo filmikameran digikuvausta. Kodakilla vastava on BW400CN..
Re: Leica palautti kuvausinnon Synny uudestaan vähän alkuperäistä aiemmin. Olisi ollut ihan kiva olla valkohapsuinen heikko vanhus kun digiaika oikein kunnolla alkoi. Olisi vaan ihmetellyt nykyaikaa ilman uuden osaamispaineita. Ai niin mutta siis et jaksa edes kehittää... Nuori mies! Nouse jo ylös. Tee lumityöt tai jotain. (Ihan kiva ettet onnistunut poistamaan tunnustasi täällä.) Joskus vähän harmittelin että myin sun vanhan M4:n jossa on M3:n virityskampi. Se on kai ihan hyvässä tallessa jollain täällä.
Re: Leica palautti kuvausinnon Ei tuo muualla skannaaminen ja kehittäminen ole ikävä kyllä vaihtoehto. Oma kuvaustapa vaatii tietynlaisen filkan kehityksen, että saa oikean jäljen ja varsinkin skannaus on sellainen vaihe etten sitä voisi ulkoistaa. Pattitilanne. Ehkä mun vaan pitää teeskennellä, että rakastan mun Nikonia.
Re: Leica palautti kuvausinnon M Monochrome olisi ratkaisu. Minusta tuo kehittäminen ei ole kovin tylsää hommaa mutta skannaaminen on, tähän oma ratkaisu oli Pakon F135 skanneri joka skannaa rullan 15 minuutissa, jälki on värifilmillä kerralla valmista, mv filmiä en oo vielä paljon skannaillu. Vaatimaton 6 mp tarkkuus ei haittaa mua tippaakaan. Kertakaikkiaan skanneri joka on saanut filmikuvauksen taas uusiin afääreihin, mutta tuon toimintakuntoon laittaminen meinas viedä hermot...
Re: Leica palautti kuvausinnon No ei se skannaaminen ole hankalaa kun on oikeat vehkeet eikä takkuile kaiken maailman negan kuvaaamisten ynnä muiden settien kanssa. Tässä on halvalla hyvä skanneri jolla saa myös roskatkin pois jos haluaa, samalla kun skannaa. Ei tartte enään skannerin jälkeen työstää fotarilla. Negat kuuden kappaleen liuskoissa on aika nopeaa ja vaivatonta. Työntää filminpidikettä seuraavaan kohtaan ja painaa skannaa nappia. Tää on muuten nyt tarjouksessa. Mukaan tulee Silferfast 8.8 ohjelmakin. https://www.reaxon.fi/tuote/plustek-opticfilm-8100-filmiskanneri-diaskanneri--negaskanneri/PL-8100/
Re: Leica palautti kuvausinnon Tuo varmaan kuorii jo perunatkin. Tuon "halvan" tarjousskannerin hinnalla saa melkein viisi meikäläisen skanneria.
Re: Leica palautti kuvausinnon Eihän tuossa ole infrapunakanavaa? Vasta kalliimmassa mallissa on, mutta hintakin sitten tuplat. https://www.reaxon.fi/tuote/plustek-opticfilm-8200i-ai-filmiskanneri-diaskanneri--negaskanneri/PL-8200iAI/
Re: Leica palautti kuvausinnon Leica teki sen taas! Kävin katsomassa VB-keskuksella Pekka Sammallahden ja McKenzien näyttelyn. Osa kuvista oli hienoja, vedokset nykyaikaisia ja virheettömiä, vähän karkkivärin puolelle meneviä. Seinällä nuo mustesuihkuvedokset eivät näytä yhtään miltään. Muutenkin värikuva kertoo jo liian paljon, ei jätä mielikuvitukselle tilaa. Siitä syntyi hirvittävä into kuvata elämää kaupunkien ja kyläkeskusten ulkopuolella. Ilmoitus faceen ja johan on maalla, palveluiden ulkopuolella asuvia miljöineen innokkaita kuvattavaksi. Kuvat otan ainoastaan 1970 tehdyllä Leica M4 ja 1969 vuoden 50 mm summicronilla. Vedostan pimiössä tutulle paperille. Enpä käytä aikaa 5mk4 yms. laitearvoteluiden lukemiseen. Long live Leica and tri-x!
Re: Leica palautti kuvausinnon Uusiako? Ei voi olla kummosia. Käytettyjä saa tietty. Mutta tämmän laatuisia ei uutena halvemmalla saa. Niin ei olekkaan. Tiedoissa lukee että "Ohjelmallinen pölyhiukkasten ja naarmujen poisto." Mulla on sellanen infra juttu ja se on kyllä hyvä. Tästä ei ole kokemuksia. Mutta jos Leicalla kuvaa ja hyvin kehittää ei juuri roskia tule.
Re: Leica palautti kuvausinnon Mulla tulee roskaa jo kuvaamisenkin yhteydessä <EMOJI seq="1f642"]:slightly_smiling_face:</EMOJI>
Re: Leica palautti kuvausinnon Niin mullakin, ainakin 30% kaikista kuvista menee silppuriin, osan tietää jo kuvatessa, mutta silti pitää yrittää
Re: Leica palautti kuvausinnon Minulla on semmoinen käsitys, että tuo "Ohjelmallinen pölyhiukkasten ja naarmujen poisto." on lähinnä markkinointikikka. Se ohjelma ei voi tietää, mikä on pölyä ja mikä kuvan yksityiskohtia. Infrapunakanava toimii kuin junan vessa, tosin paljon hitaammin. Prikkaaminen ei kiinnosta niin paljoa... Leicalla kuvaaminen..... No joo, sanotaan nyt vaikka niin, että roskat eivät tosiaan juurikaan enää häiritse niissä kuvissa, useinkaan.
Re: Leica palautti kuvausinnon Itse kun olen oppinut filmillä valottamaan oikeammin -> enemmän valoa niin kummasti vähentynyt prikkaamsienkin tarve, tumma näköjään kerää enemmän pölyä niin kuin joku tumma kangaskin. Ja ei ole leicaa tarvinnut. Ja muutto tosiaan vähensi kehittämisen jälkeistä pölyisyyttä myös.