Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Filmileica palautti kuvausinnon

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 16 Huhtikuu 2015.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Leica palautti kuvausinnon

mä tilaan aina työpaikalle ja vien muiden kameraromppeiden mukana kotiin. Tosin viime vuosina olen kyllä suoraan kotiin tilannut

2. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Ei sen tarvitse olla vanha ja kulunut, jos ostaa Leican kuluneen näköiseksi disainatun mallin, joka menee kotona täydestä viidenkympin romuna:
    http://petapixel.com/2015/02/24/this-leica-m-p-correspondent-edition-was-designed-by-lenny-kravitz/

3. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Sellanen puoliso joka ei Leicaa hyväksy on syytä jätää ensi tilassa. Leica-sääntö no 2.

4. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

Tästä asiasta minäkin kaipaisin jonkun tarkkaan asioista perillä olevan selostusta, mutta luullakseni M5 ja M4-2 ovat halvimpia.  Lienee kuitenkin toinen juttu, jos mielessäsi on messinkinsä kulmistaan paljastava "black paint", sillä mustia on ollut Leicalla ainakin kolmea tyyppiä.  "Black enamel" ja "black chrome" ovat kai niitä muita.  Minkälaisia ne oikein ovat... alta ei paljastune ainakaan suoraan messinkiä ja niitten kulumiskestävyyksissä on eroja.

M4-P siirtyi jo sinkkiin messingin sijaan ja messinkiin taidettiin palata vasta  M7:ssa ja MP:ssä.  (Poistin lauseet M7 eri versioista koska luultavasti väärinymmärrystä.)  ed. Kuitenkin M6TTL:stä puhutaan että osassa niistä olisi taas messinkikuoria.  :p

(Näissä on kyse mm. rungon yläkuoresta (top plate) ja pohjalevystä.  Varsinaisesta "kamerarungon sisärungosta" en osaa sanoa mitään. Ja sitten on vielä erikseen muutokset eri malleissa vuosien varrella hammasrattaitten materiaalin suhteen ja muissa komponenteissa.)

5. mscore

mscore Member

594
    15
    18

En osaa sanoa ihan noin tarkkaan eri mallien eri versioista, mutta "black chrome" on selvästi kestävämpi pinta.

Minulla oli M6 classic aika ahkerassa käytössä monta vuotta eikä pinta näyttänyt merkkiäkään kulumisesta. Kuluessaan mattapintaan alkaa tulla ensin hieman kiiltoa ja sitten enenevässä määrin metallinkiiltoa. Sen sijaan maalattu messinkin (minulla aikaisemmin M8.2 ja nyt MP 2003) paljastaa messinkinsä päätykulmista jo vuoden sisällä, ainakin omassa käytössä. Maalipinta naarmuuntuu hyvin herkästi eivätkä naarmut näytä niin "patinaisilta" kuin romanttisissa Leica-fantasioissa...

My 5c...

6. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 128
    3 466
    113

Yleisemmin ei kait tarvitse vaivautua.  Puoliso kyllä hoitaa sen jättämisen, jos/kun jää toissijaiseksi kamerakaapin taakse.

7. RB

RB Well-Known Member

9 390
    1 257
    113

Kysäisin vieressä istuvalta emäännyydeltä mitä se tekis jos ostaisin Leican, sanoi että tekis mun elämän vaikeaksi......
    Jatkan Canonilla.

8. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 682
    545
    113

Tarkoittiko Leicaa vai itseään? Tekstistä päätellen itseään:)

Kapa

9. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 128
    3 466
    113

:)

10. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Leica palautti jälleen tänään kuvausinnon.
    Ihmeellinen kamera ja linssi.

11. Suolakala

Suolakala Member

291
    15
    18

Juu tuo messingin näkyminen kameran "kuluessa" jotenkin kiehtoo. Vähän tässä nyt arponut M4, M6 tai mp välillä. Valotus mittari rungossa olisi mukava mutta ei ehkä välttämätön.

12. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 413
    1 065
    113

Ei näy kuvissa (kenenkään), varmaan käytössä mahtava.

13. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

M6-rungot ovat Black Chrome, eli messiki ei tule siinä näkymään.

M4 lötyyy sekä Black Chrome että Black Paint, jälkimmäiset järkyttävän hintaisia.

MP on Black Paint, mutta MP taas ei syö Leica IXMOO-filmikasetteja minkä takia tämä malli ei itseäni kiinnosta. Aitoon filmileicaan pitää sopia IXMOO-kasetit!

Mulla oli M6TTL mutta halusin päästä eroon valotusmittarista joten hankin Black Chrome M4. Hirvittävän kallis oli sekin, käytännössä lähes käyttämätön yksilö. Mutta voi pojat miten se palautti kuvausinnon!

Edullisin ja ehkä järkevin tie takaisin Leicapolulle taitaa olla M4-P, erittäin hieno kamera, se ei häviä M4:een tai M6:een missään muussa kuin hintapyynnöissä. Niistä suurin osa Black Chrome -versioita, Black Paint ovat harvinaisuuksia.

Itse ajattelin myös aikaisemmin että Black Paint -runko olisi kiva, mutta sitten hankin Leicatimen old age -käsitellyn halfcasen M4:selleni joka tuo sitä tietyttä ”käytettyä” lookia. En enää kuolaa Black Paintin perään, en ole edes miettinyt koko asiaa.

14. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

Näin se olisi riippumatta pinnoituksesta, koska siinä ei ole messinkikuoria.  Yllä viesti numero 186.  ( ed. Poistin lauseet M7 versioista sieltä.  Siinä ainakin  taisi olla väärinymmärrystä.)

ed.  On tämä kyllä sekava aihe, kun on niin ristiriitaista tietoa ja toisaalta aina jotain poikkeuksia.  Tuolla puhutaan M6TTL muutoksista. http://photo.net/leica-rangefinders-forum/00aQox

Tästä katselin aiemmin muistini tueksi:
    http://leica.nemeng.com/042b.shtml
    https://www.cameraquest.com/mguide.htm

15. Suolakala

Suolakala Member

291
    15
    18

Juu eihän tuota black paint m:n hankkimista ehkä voi järjellä perustella. M6 ttl mulla oli aiemmin eikä siinäkään sinänsä mitään vikaa ollut. Ehkä tuo normaali M6 on se jota täytyy etsiä. M4 ja leican valotusmittari menee kuitenkin suurinpiirtein samaihin hintoihin.

16. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Se vasta palauttaa kuvausinnon kun luopuu kokonaan valotusmittarista! Sunny 16 Rule toimii hyvin, ja Tri-X antaa hyvin anteeksi aukon sinne tänne. Vahva ääni parhaalle Leicalle, M4:lle!

17. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Ite kyllä tykkään valotusmittarista. Ruuvi leicassa on sellanen modattuna ja nyt M6 kamarassani on tietty mittari. Nimittäin näillä saan niitä ylivalotuksia ja alivalotuksia bullauksia prässäyksiä silityksia ja mitä lie paljon helpommin toteutettua. Ei tartte muistella mitä olen tekemässä kun laittaa mittarin sinne mitä haluaa.

18. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Minäkin pidin ennen valotusmittaria aivan välttämättömänä. Mutta vapauden tunne on huikea kun irtautuu tuijottamasta valotusmittarin ledejä. Arvioi etukäteen valoa ja säätää etäisyyden about valmiiksi. Sitten kamera silmän eteen ja hiljainen naps. Mikäli joskus olen valosta epävarma, kaivan puhelimen taskusta ja varmistan sillä.

19. mscore

mscore Member

594
    15
    18

Samoin mittarin rooli omassa kuvauksessa on vaan korostunut. Välillä vaikuttaa siltä, että Tri-X vain uskottelee antavansa anteeksi... Parikin askelta alivalottunut kuva tuntuu olevan rajoittavampaa materiaalia pimiössä. Ylivalotus haittaa vähemmän.

20. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Mä mittasin valon M6:lla kämmensyrjästäni, joka on keskimäärin hieman tummempi kuin harmaa kortti ja mielestäni onnistuin tällä tapaa yleensä paremmin kuin sillä keskialueen mittarilla kohteesta mittaamalla.