Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Filmileica palautti kuvausinnon

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 16 Huhtikuu 2015.

  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Oli pari kuukautta olo, että voisi myydä koko kuvauskaluston pois.
    Leica M4 + Summicron 50 sai kuitenkin innon palautettua.
    Ihan täytyy tunnustaa, että tuo ihmeellinen laite sen sai aikaan.
    Näin silmälasipäisenä tuo 50 mm polttoväli ja leican etsin on toimiva kombinaatio. Näkee kuvan ulkopuolisiakin alueita, toinen silmä jää kameran rungon ulkopuolelle - toisin kuin slr:ssä - ja jotenkin tuo leica sopii käteeni hyvin.
    Hiljainen klik ja ajatus siitä, että on 100 vuotta vanha toimivaksi havaittu perinne, ja laite, joka melko varmasti elää pidempään kuin minä, on hieno.
    Ja että täydellä aukolla voi kuvata ihan huoletta ja käsivaralta käyttää 1/15 aikaa tärähtämättömien kuvien saamiseksi.
    TJukka
     
    saurama ja sjk tykkäävät tästä.
  2. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Hyvä uutinen. Siinä mielessä pieni keväinen kulutushuuma voi joskus hyvästä, että tulee kokeiltua jotain, millä rakkaus harrastukseen iskee uutta tulta. Itselle kävi vähän samalla tavalla taannoin Sigman kanssa, jota ei monella järkiseikalla voi perustella,vaan on enemmänkin paluu perusteisiin ja epämukavuusalueelle :).
     
  3. Vs: Leica palautti kuvausinnon

    +1

    Mulla on samanlainen tunne tuon Retina III C:n kanssa.
     
  4. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Joo ja mä kuvasin rullan Yashica A kameralla. Into on nyt piukeena. Mutta kun rulla on kehitetty palaan taas arkeen ja alan suunnittelemaan filmivehkeiden hävittämistä.
     
  5. Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Kai se pitää sitten Leica laittaa tai joku muu uusi peli. Kuvausinto hävisi talven aikana eikä merkkiäkään, että palautuisi.
     
  6. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 383
    1 757
    113
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Aika mollivoittoista kuvaamisen suhteen täälläkin, kuten minulla yleensä talvisin. Nyt viikonloppuna Jurmo kutsuu jälleen, ja mukaan vaihteeksi pelkästään Leica M6, Summicron 35/2 ja muutama rulla Tri-X:ää. Ehkä se siitä lähtee...
     
  7. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Itsellä kuvaaminen on ollut hiljaista, muutamaa muiden pyytämää kuvauskeikkaa lukuun ottamatta jo ainakin pari vuotta. Ei kuitenkaan tulisi mieleenkään hankkia tavaraa palauttaakseneen tekemistä takaisin.
    Kuvaustahtoa tulee taas joku päivä kun jokin hyvä idea kirpoaa mieleen tai valo muuten houkuttelee sitä kuvaamaa.
    Ei ole käynyt tavaroiden myyntikään mielessä, enkä ymmärrä miksi pitäisi, jos niiitä ei olisi ollut varaa hankkia ja raha olisi tärkeämpää, niin en olisi hankkkinut alunperinkään. Ei kamera kaapissa happane ja into voi palata koska hyvänsä. Väkisin ei mielestäni mitään kannata tehdä, siihen elämä on liian lyhyt.
     
  8. Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Hyvä jos Leica palautti kuvausinnon. Varmaan Saab palauttaa monella autoilun tai Suzuki mopoilun ilon. Mulla esmes kanelikorput palautti kahvittelun ilon, harmikseni en muista niiden merkkiä, mutta en olekaan leicamies. Leicamies muistaa aina että hänellä on leica. Leicamies nyökkää toiselle jolla on myös leica. Virnistävät miehelle joka tulee Canon kädessä. Heillä on leica, he ovat parasta A-ryhmää.

    Tajusin muuten mikä näissä "Leica on paras, mulla on Leica, Leicassa pitää olla curryn värinen satulanahkahihna ja kanadalainen, keraaminen hippula" -jutuissa jotenkin häiritsee: Mersuilu. Siis semmone äijä, joka kailottaa että "Mulla on mersu." Aina siihen pitää kuitata, ei suomalainen vaan siedä semmosta. Mersuäijä, leicaäijä, röh röh. Kanelikorppuäijä. 
     
  9. pj.haaja

    pj.haaja Well-Known Member

    1 936
    46
    48
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Mulla oli toissa talvena ja viime keväänä sama juttu, että into kateissa, mut viime talveksi päätin, et kamerat pysyy pitkälti kotona. Ei sitä välttis tarvii talvella edes kuvata. Tarkoitus oli viettää aikaa suurennuskoneen kanssa, mut ei sitäkään tullut tehtyä kuin kerran, mut ei se haittaa. Talvella käytiin kerran pari parin laukkulaisen kanssa autolla pörräämässä Helsingin lähikunnissa ja kuvaamassa maisemaa kunnon talvisena auringonpaisteisena päivänä ka se riitti oikein hyvin talveksi. Nyt kun kevät koittaisi kunnolla, ni pääsisi useammin ulos.
    Itse tullut yhdistettyä tähän kuvaamiseen pari kaveria täältä foorumilta joiden kanssa on mukava kävellä sinne sun tänne ja löytää uusia kuvauspaikkoja, ni se on pitänyt intoa yllä.
    Kesällä toivottavasti pääsee lähtemään johonkin lähikaupunkiin vaikka yhdeksi yöksi kuvausreissulle.
     
  10. Bastardiser

    Bastardiser Member

    103
    1
    18
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Je suis Oskar
     
    saurama tykkää tästä.
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Ajattelin että Leica M kameroita voisi verrata vaikkapa englantilaisiin klassikkomoottoripyöriin, mutta eihän tuo Mersukaan kaukaa haettu ole, jos herra Daimler siihen vähän liittyy.  Ensimmäisen moottoripyörän rakensivat saksalaiset Gottlieb Daimler ja Wilhelm Maybach vuonna 1885. Se oli ensimmäinen bensiinikäyttöinen kulkuneuvo.  http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottoripy%C3%B6r%C3%A4#/media/File:Daimler-1-motorcycle-1.jpg 
     
  12. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Niin, senhän tässä tunnustan, että laite innosti.
    Ei uusi kuvan sisältö tai valaisuidea tms.
    Vaan kylmä metallilaite.
    Terveiset kaikille täältä takatalvesta ja erityisesti kaikille leicamiehille.
    Mulla on leica mustassa nahkahihnassa, pitänee hommata se ruskeahkovaimikävärisepitikäänolla?
     
    saurama tykkää tästä.
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Mulla on harrastekuvauksen välivuosi. Joka toinen vuosi on ollut kuva päivässä projekti joka ei tunnu kestävän 2 vuotta peräkkäin.
    Nyt on tulossa toosi kiireinen vuosi eikä mitään lomiakaan ole tulossa. Koskaan en mitään kuvausreissuja ole tehnyt, se ei todellakaan ole mun juttu. Ennemmin kuvaan lähiympäristöä ja muuta vastaavaa.
    Kesällä alkaa suurempi oma projekti, josta oli esimakua viime lauantain kuvaus, joka kesti klo 10 keskiyöhön. Kyseisen projektin ainut päämäärä ja innoittaja on hyvät kuvat, kalusto on toissijainen, vain työkalu.

    Jos joku kamera on nimettävä, niin se on edelleen C 20D surkealla EF 35/2 varustettuna. Sitä on kuitenkin tarkoitus vuodenmittaan jonkunverran ulkoiluttaa.
     
  14. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Ei kai sillä niin väliä minkälainen hihna siinä on kunhan se on Leican tekemä ;)
     
  15. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 456
    1 395
    113
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Tuollaista sattuu. Itse en missään vaiheessa lopettanut filmille kuvaamista, mutta RB67:n ostamisen jälkeen kyllä filmille kuvaaminen (myös kinolle) lisääntyi voimakkaasti. Edelleenkin ajoittain eteen tulee joku sellainen kamera  - optiikka yhdistelmä joka vaan tuottaa omanlaisensa fiiliksen hommaan, viimeisimpänä varmaan Nikonin FE ja siihen Ai-s 50 / 1,4.
     
  16. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Joo, tuo on kanssa hieno yhdistelmä. Viime kesänä kuvasin enimmäkeen sama optiikka, mutta kamerana nikon f2as. Siinäkin mulla on nahkahihna
     
  17. helu

    helu Active Member

    694
    34
    28
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    +1.

    Just samat kokemukset, oli mulla hienoja filmileicoja ja niillä oli mahtava kuvata, mutta aina filmin kehityksen jälkeen masennus iski ja lopuksi tosiaan hävitinkin filmileicat pois. Nyt M9:llä on ilo kuvata ja kun kuvat saa koneelle silloin se vasta ilo alkaa :). Silti kuvaaminen on hiipunut pikkuhiljaa, mutta lujasti olen päättänyt, että M9 objektiiveineen pysyy niin kauan kun toimii, eikä muita kameroita tule.
     
  18. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Nallipyssyjen ongelma on se että vaikka mukava on kuvata mutta negat ei valitettavasti pärjää isoille formaateille. Varmasti tuo Leica on hieno peli.
     
  19. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Nallipyssymies on taas herännyt talviuneltaan. Ettei vain olis paukut märkiä. Sä tällä nallipyssy jutulla yrität nostaa oman arvon tuntoasi ja perustella itelles miksi et kuvaa kinolla. Hyvä jos edes ite uskot. Kimo ei tajua sitä että ei aina haluta jotakin hyvää laatua. Mä kuvaan välillä Dianalla ja kohta posti tuo Lubitelinkin. Digillä vedän sitten huimaa laautua. Large format kuvilla saa hyvää laatua näyttelyyn ja nomeen muuhun mutta en usko että niistä enään mainoksia tehdään juurikaan.
     
  20. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Leica palautti kuvausinnon

    Nallipyssy on erittäin käyttökelpoinen vormaatti ainakin minulle.