Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Filmikuvauksen suosion kartoitus

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Tepi_78, 9 Huhtikuu 2013.

Millainen on suhteesi filmikuvaukseen

1. Kuvaan pääsääntöisesti filmille nyt ja jatkossa

43 ääntä
    30,5%
  2. Kuvaan pääsääntöisesti digille nyt ja jatkossa

17 ääntä
    12,1%
  3. Kuvaan pääsääntöisesti filmille, mutta aion siirtyä digikuvaukseen

1 ääntä
    0,7%
  4. Kuvaan pääsääntöisesti digille, mutta aion siirtyä filmikuvaukseen

7 ääntä
    5,0%
  5. Olen kuvannut aiemmin pääsääntöisesti filmille, mutta sittemmin olen siirtynyt digiin

19 ääntä
    13,5%
  6. Olen kuvannut aiemmin pääsääntöisesti digille, mutta sittemmin olen siirtynyt filmiin

16 ääntä
    11,3%
  7. Kuvaan jatkossa yhtä paljon filmille ja digille

38 ääntä
    27,0%
    Vs: Filmikuvauksen suosion kartoitus

Soitinanalogia toimii paremmin sajattuna sähkösoittimiin:
    analogielektroniikalla toteutetut soittimet ovat analogisia ja digitaalilitekniikkaa hyödyntävät digitaalisia. Väliin jää jonkinverran epäselvää aluetta, mutta pääsääntöisesti jako on selvä.

Torvea voi sitten verrata vaikka camera obscuraan.

1. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

Viimeksi muokattu: 16 Maaliskuu 2019
  2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Pilalle mennyt kebab.  Kebax?

3. Vs: Filmikuvauksen suosion kartoitus

Digitaalikuvauksellahan tämä alkoi, vaikka olisi ollut 80 luvulla mahdollisuus kuvata filmille. Joten otetaanpa vahinko takaisin ja aletaan kuvaamaan myös filmille. Kun on katsellut tarpeeksi jopa ehkä puuduttavan kliinejä digitaalikuvia alkaa noissa filmikuvissa näkyä enemmän vaan sellaista sävyä.. piirtoa..jota ei vaan kertakaikkiaan ole digissä.
    Mitä lie nuissa flimikuvissa onkaan mikä sitten näyttääkin nyt monestikkin paremmalta. Vaikea tuota on edes määritellä, kun se vaan näkyy kuvasta.
    Toisaalta ei digikuvausta syytä hylätä sille on ihan oma paikkansa olemassa. Kuvaustulosten nopeammin esille saatavuus ja monet muut edut. Digiä ja filmiä siis jatkossa.

4. JukkaT

JukkaT

51
    0
    0

Miksi Filmi edelleenkin? Kun ei ole tarvetta julkaista välttämättä mitään kuvia esimerkiksi netissä ja kun pääasiassa omaan albumiin ne tuotokset päätyvät, niin en ole pystynyt perustelemaan itselleni digiin siirtymistä. Niille jotka ihmettelevät filmissä pysyttäytymistä olen vastannut, että odottelen digiformaatin valmistumista. Se ei liene valmis koska useamman kerran vuodessa täytyy esitellä uudet mallit lähestulkoon joka merkillä ja mallilla. Jos tarpeet omalta kohdaltani muuttuvat käännän kelkkaani ja alan kuvaamaan digitaalisella kameralla. Tosin en kaipaa sitä loputonta kierrettä lasitavaran hankintaan eli varmaankin hankin jonkinlaisen edistyneen kompaktimallin jossa on hyvät käsisäätöominaisuudet. Jokainen tekee tässäkin niin kuin haluaa ja pystyy.

Pimiöharrastus jatkuu myös jos olosuhteet eivät muutu. 2008 palasin pimiöön pitkän tauon jälkeen ja toivon ettei tarvitse jatkossa taukoja pitää. Mukavaa harrastelua ja vastapainoa arkiselle elämälle. Kinolle väriä ja mustavalkoista pääasiassa Nikonin kalustolla. Keskiformaattia tosi harvoin Mamiya 645 superilla mv- tai diafilmille.