Tervehdys! Olen perinyt jo vuosia sitten kasan vanhoja kameroita ja koska perheessämme muut, kuin edesmennyt isäni ei alaa harrasta, niin olemme vihdoin päättäneet löytää näille uuden kodin jossa niitä osattaisiin arvostaa. Nyt tarvitsisin siis apua ja neuvoja koska omaa tietoa näistä laitteista ei paljoa ole ja netistäkin näyttää olevan kohtuullisen vaikea löytää. Mikä on järkevin tapa hoitaa asia - siis millä hintaa ja miten...? Olen kuvannut suurimman osan kameroista ja tehnyt niille nettigallerian, joka löytyy osoitteesta: http://picasaweb.google.com/mikael.tiittanen Leicojen tiedot malleista ja valmistusvuosista ovat peräisin "Identifying Leica Cameras" -opuksesta, mutta muista kameroista ei paljoakaan infoa ole. Kaikki tieto, kommentit ja korjaukset olemassa oleviin tietoihin otetaan kiitollisena vastaan. Sekä tietenkin arvioita järkevistä hinta-arvioista : ) Olen samasta aiheesta aloittanut keskustelun SVHY:n kotisivulla ja Digikamera.netissä josta mua neuvottiin myös tälle palstalle.
Vs: Perintökamerat kiertoon? SVHY lienee ihan hyvä keino. EP Kamerasta saanee myös arvioita, mahtaako maksaa jotain, en ole varma.
Vs: Perintökamerat kiertoon? Jos rahan määrän haluaa maksimoida, niin nuille Leicoille saattaisi olla kysyntää ihan maailmallakin, eli Ebayssa myyden voisi saada kaupaksi. Jos haluaa pitää tavarat kotosuomessa, niin sitten... no sitten se voi ollakin hankalampaa EP-kamera on kyllä lähimpänä oikeaa paikkaa silloin.
Vs: Perintökamerat kiertoon? Totta! Ja onhan se Ebaykin sitten kaikille avoin, että ilmottelee vain että sellaista tavaraa on kaupan.
Vs: Perintökamerat kiertoon? Varamsti yritänkin, kunhan ensin saan selvitettyä millaisia hintoja noista pitäis pyytää : ) ...ja ainahan sitä voi tarjouksia jättää...
Vs: Perintökamerat kiertoon? eBaysta voit tietty myös selata toteutuneita kauppoja, mutta pitää ottaa huomioon että niiden ostajat eivät pääse esim. kameraa kokeilemaan, vaan ostavat riskillä. Jos viet kamerasi esim. EP Kameraan arvioitavaksi ja niissä on todella hyväkuntoisia, voi niiden arvokin olla selvästi korkeampi. Ainakin Leicojen osalta tuo on varmaan paras tapa saada hinnat laitteille, varmaan kyllä muillekin hinnat saa, joten suosittelen sitä. Täältä tietty voi jengi heitellä jotain hintoja, jotka perustuvat kokemuksiin, mutta tuskin helpolla saat jokaiselle hintaa ja kokemukset voivat vaihdella reilusti. Voi tosin olla, että sellaiset hinnat ovat realistisempia, varsinkin jos itse myyt, jolloin mm. jää liikkeen antama takuu ostajalta saamatta. Voisi kuitenkin olla ihan hyvä tapa myydä suoraa itsekin, kunhan varmistuu että toimivat (tai menevät keräilijälle). Ilkeää ostaa arvokasta kameraa käyttäjältä joka kertoo vain että "en osaa käyttää tätä". Tämänkin takia jos ei paljon tietoa ole, voisi olla hyvä viedä arvioitavaksi asiantuntijalle, jolloin selviää, ovatko kunnossa (ja millaisessa). Ihan arvotavaraa näyttäis kuitenkin olevan, joten vaikka parikymppiä arviosta joutuisi pulittamaan, saattaa jo se varmuus toiminnasta maksaa tuon takaisin.
Vs: Perintökamerat kiertoon? Tuolla on joukossa selvästi arvotavaraa. Soita EP -kameraan Helsinkiin sovi, milloin voit toimittaa kamat hänelle arvioitavaksi ja mahdollisesti jättää myyntitiliin. Sitä ennen älä myy yhtään mitään kenellekään millään hinnalla. Sinulle -jos et laitteita arvosta- isolta kuulostava tarjous on todennäköisesti reilusti alakanttiin. Muuta en osaa suositella.
Vs: Perintökamerat kiertoon? Mutta kannattaa silti henkisesti varautua, että jos hinta-arvio on kova, niin myynti ei suju käden käänteessä. Tosin luulisin tälläkin foorumilla olevan muutamia jotka kieli pitkällä odottavat sitä, milloin pistät nuo kunnolla myyntiin
Vs: Perintökamerat kiertoon? Tuskin siinä kovin suurta henkistä varautumista tarvitaan, jos ovat vuosia olleet kaapin täytteenä
Vs: Perintökamerat kiertoon? Miksei mun faija tai vaari ollut tuollainen keräilija Hienoa tavaraa, toivottavasti laitat jotain myyntiin myös tänne kunhan saat oikeat hinnat selville.
Vs: Perintökamerat kiertoon? Juu, ehdottomasti ammattilaiselle arvioitavaksi. Hienokuntoisen näköisiä, ainakin nuo M-rungot, joita katsoin. Ja jos noiden alkuperäiset pakkauslaatikot, ohjeet ja vastaavat paperit vielä löytyvät jostakin, niitä ei saa missään nimessä heittää pois... -Topi Kuusinen
Vs: Perintökamerat kiertoon? Hienoja M leicoja, ne saa helposti kaupaksi. Itsekkin saattaisin ostaa tommosen M2n.
Vs: Perintökamerat kiertoon? Jo vain on nätissä kunnossa tuo M2! Taitaa olla DR Summicron tuo optiikka? Viheliäinen harrastus tämä. Niin paljon hienoja kameroita, niin vähän rahaa ja aikaa kuvata niillä...
Vs: Perintökamerat kiertoon? Ilmoittaudun kiinnostuneiden joukkoon. Laitahan ilmoitusta tänne laukkuunkin, kun myyntihinnat ovat selvillä. Laskeskeliko kukaan satsin arvoa vaikka McKeovin perusteella? Riittääköhän 10.000 euroa?
Vs: Perintökamerat kiertoon? Puhu vaan, kerro että taas tarvitaan Rodinalia, kuin se pilaantuu niin äkkiä.
Vs: Perintökamerat kiertoon? Kiitos vaan kaikille innokkaille ja neuvonsa antaneille. Rupeaa vähän jo hahmottumaan asiat. Varmasti ilmoitan täällä heti kun saan noi arvioitettua. Mukavan leppoisa tunnelma täällä, verrattuna moniin muihin netin keskustelupalstoihin : ) Mielelellään kauppaisin nuo kotimaahan, vaikka sitten vähän kestäiskin tai hinta ei olisi ihan yhtä kova kuin maailmalla - rahapula kun ei ole myymisen motivaatio. Mä olen järkeillyt asian niin, että koska itselle nuo eivät ole samalla tavoin rakkaita kun isälleni oli niin myyn ne pois ja ostan rahoilla jotain vastaavalla tavalla itselleni arvokasta - vaikka sit jonkun vanhan hienon soittimen ja samalla joku joka noista diggaa saa itselleen niistä iloa. Isäni muistan kyllä hyvin ilman noita kameroitakin ja toki muutaman säästän kyllä itselleni joita tuossa listassa ei ole.
Vs: Perintökamerat kiertoon? Muista räplätä niitä pari kolme kertaa vuodessa, vääntelet namiskoja ja lauot kameraa niinkuin ottaisit kuvia ilman filmiä. Muuten ne jumittuvat käytön puutteeseen.