Nonii, morjesta pöytään vaa. Lueskelin eräältä toiselta foorumilta valokuvauksesta ja sielä puhuivat filmikuvauksesta ja siitä miten siistejä kuvia filmillä saa ja siitä filmille kuvauksen fiiliksestä. No sittenhä muistin että kaapissa on porukoitten vanha joku kamera. Kaivoin sen esiin ja sieltähän löytyi hieno Canonin AL-1 mallinen laitos salamoineen. Sisällä oli joku vanha filmi ja oon sille kuvaillut ja testaillut noita nippeleitä ja nappeleita ja olen lukenut käyttöohjeet ja netistä filmikuvauksesta hiukan. En ole ennen juurikaan käyttänyt muuta kuin uudenaikaista taskudigikameraa joten en sen teknisemmistä laitteista paljoa tiedä. Jos porukka voisi antaa vinkkejä ja opastaa, mistä lähteä liikkeelle opettelussa, minkälaista filmiä kannattaa ensimmäisenä ostaa ja miten oppia lisää.? kiitos jo etukäteen
Vs: filmikuvauksen aloittelija Kirjastoon tai kirjakauppaan ja valokuvausopas kainaloon. Ylivoimaisesti helpoin tapa.
Vs: filmikuvauksen aloittelija Filmivalinnassa ensimmäinen asia on tietysti se, haluaako värikuvaa vai mustavalkoista. Sitten filmin herkkyys: 400 ASA on herkempää kuin 100, joten sillä saa helpommin kuvia vähemmässä valossa. Mustavalkoista halutessa kannattaa panostaa ja opetella filmien kehitys itse, siihen tarvii pari tavaraa lisää ja kemikaalit, mutta tulee paljon halvemmaksi kuin liikkeessä kehityttäminen. Tällöin pitää ostaa "perinteisiä" mustavalkofilmejä, eli ei niitä, jotka kehitetään C-41 prosessissa (tämä on prosessi, jossa värinegatiivit kehitetään). B&W Film Developing Times | The Massive Dev Chart Tässä hyvä sivu kirjanmerkkeihin, josta löytyy eri filmeille kehitysajat useimmille kemikaaleille. http://kamerat.tky.fi/cms/index.php?page=mv_opas http://www.uiah.fi/virtu/materiaalit/valokuvaus/kehitys_tarvikkeet.html Tässä pari linkkiä liittyen mm. filmin kehittämiseen. Ihan ensimmäisten kuvien kanssa värinegatiivifilmi on varmaan hyvä, siitä saa kymppikuvat helposti. Miksei diafilmikin, siitä näkee kuvat suoraan ja niitä voi katsella projektorilla. Diafilmi on hiukan tarkempi valotuksen suhteen, mutta kyllä sillekin saa hyviä kuvia jo aloittelija, kun vähänkin perehtyy. Kun pääsee alkuun, alkaa varmaankin miettimään muutakin tapaa saada kuvia, kuin nuo kymppikuvat. Pimiössä saa hyvät kuvat mustavalkofilmistä ja se on varmasti ihan mukava asia opetella, jos mielenkiintoa ja aikaa riittää. Kannattaa ottaa selvää, onko paikkakunnalla jotakin kerhoa, jonka pimiötä pääsisi käyttämään. Omankaan perustaminen ei ole mahdoton homma, mutta vaatii tilan. Laitteet ovat kyllä edullisia nykyaikana. Toinen tapa on filmiskannerin hankkiminen.. Edullisillakin pääsee hyvin alkuun, mutta kannattaa hieman ottaa selvää laitteista, ennen hankintaa, jotta ei heti menisi hermot.
Vs: filmikuvauksen aloittelija Mites sitte, minkälaisia putkia ja linssejä kannattaa ostaa. Miten noihin vanhempiin saa näitä ja onko minkä hintasia, esim fisu kiinnostais.
Vs: filmikuvauksen aloittelija Filmille, 50mm 1.8 paljon muuta ei minusta tarvitse. Ei zoomia,jos haluaa keskittyä olennaiseen.. kun kerran fiilistely mainittiin.
Vs: filmikuvauksen aloittelija Tuolta tietoa siinä muodossa kuin sitä digiaikana sulatetaan. Filkkana 400ASAista halpisfilkkaa yksi rulla anttilasta, jonka jälkeen jo varmaan tietää mitä filkkaa seuraavaksi.
Vs: filmikuvauksen aloittelija En tiä paljonko canonin fisu maksaa, mutta jos haluat halvalla päästä niin osta M42 zenitar ja vaikka toi Praktica tuolta myyntipalstalta. Zenitareja liikkuu ihan kivasti käytettynäkin Suomessa, jotain alta 150 vois olla semmonen järkevä hinta. Veikkaan et tommonen yhdistelmä (jollain halvalla M42-rungolla) tulee halvemmaks kun Canonin FD-fisu, mutta en mene vannomaan. Suosin kiinteäpolttovälisiä, en omista zoomeja. Kiinteissä on paljon valovoimaa, mikä mahdollistaa syväterävyysalueen hallitsemisen. Lisäksi joutuu miettimään perspektiiviä enemmän, kun rajaus tapahtuu liikkumalla itse. 50/1.8 on varmaan ihan hyvä ja edullinenkin putki. Lisäksi sitten joskus joku laajis vaikka, tosin tuo fisu voi osaltaan ajaa sitäkin asiaa. Myös joku valovoimainen 35mm objektiivi voi olla hyvä yleisputkeksi, esim. joku 35/2 jossa on kiva valovoima ja 50-millistä laajempi kuvakulma. Itse en tykkää pitkistä teleputkista, tulee niin tylsä perspektiivi ja joutuu kaukaa kuvaamaan. Joku muu voi toki tykätäkin. Potrettihommiin joku 85-100 mm on ihan kova tietysti, mutta 50-millisellä hoituu kyllä nekin. Ei kannata alkaa keräilemään putkia. Kaikkia se varmasti houkuttaa, itsekin sen virheen tein, sitten niistä moni jäi lähes käyttämättä ja myin pois. Joku foorumilla kertoikin kokeneen kamerakauppiaan sanoneen jotain tyyliin "jos minä saisin päättää, jokaisella valokuvaajalla olisi 28mm, 50mm ja joku lyhyt tele (85mm) eikä muita objektiiveja"
Vs: filmikuvauksen aloittelija Voi kuule, tässä on mahdollisuus selvitä vähemmällä tekniikalla. Esim tietokonetta ei välttämättä edes tarvi, mikä nykypäivänä tuntuu uskomattomalta. Niinkuin Svitanttikin suositteli, yks tapa oppia filmityöskentelyä olisi, että hommaisit edes vähän pimiövehkeitä, joitain kippoja, kuppeja ja kemioita, jotta saat mv-filmit kehitettyä itse. Silloin tulis kuvattua enemmän, ja kuvaamalla oppii virheistään, ainakin tiettyyn pisteeseen asti. Ainakin kemioista joudut maksamaankin hieman, mutta kun silmät ja googlen pitää auki niin eiköhän tavaraa ainakin ole pian nurkat pullollaan. Vai allekirjoittaako kukaan? Filmin kanssa työskentely on aika mukavaa, hyvinkin johdonmukaista toimintaa, jossa sitten näkee jo valmiissa negatiivissa työnsä jäljen. Tässäkin on yks peruslinkki. http://www.sksl.fi/sksl/valokuvausohjee ... minen.html"]http://www.sksl.fi/sksl/valokuvausohjeet/mustavalkofilmin_kehittaminen.html Ja sit kun sulla on valmis nega, ja jos on tarpeeksi kippoja ja kuppeja ja paperiakin voit ainakin tehdä negoista pinnakkaiset, siis ne pikkukuvat. Nämä nyt ainakin onnistuu kämpilläkin, jos riittää mielenkiintoa ja aikaa. Itestä ainakin tuntuu että on paljon enemmän osallisena omista kuvista, kun on ollut koko prosessin ajan osallisena niiden valmistuksessa. Ja mitä enemmän on osallisena, sitä enemmän oppii itsestään ja työtavoistaan. Kun katsoo itse kuvaamaansa väärin tarkennettua, valotettua, kehitettyä ja naarmuista negatiivia, jonka pinnalla on pölyä ja sormenjälkiä, ja tietää että itse on vastuussa niistä kaikesta, ei voi olla oppimatta seuraavaa kertaa varten.
Vs: filmikuvauksen aloittelija Joo noita purkkeja löytynee ihan kivasti vaikkapa huutonetistä tai täältä foorumilta, jos ei muuten niin ostoilmolla, tai sitten voi ostaa uutenakin (telefotossa on ainakin joku valmis settikin, jossa on vähän muutakin, mutta en kyllä tiedä ovatko kaikki kovin tarpeellisia). Mv-filmin kehitykseen tarvitaan: Kehityspurkki ja spiraali, vettä, kehite, kiinnite. Keskeytteenä voi käyttää vettä ja fairya voi käyttää loppupesussa. Sen verran noista ohjeista, kun itsekin niitä linkkejä laitoin, että ihan kaikkea ei kannata ottaa 100% faktana. Työtapoja on erilaisia, esim. lämpötilan ja kääntelyn suhteen. Järkevintä on kun tekee samalla tavalla, ei ole niin väliä, tekeekö juuri samoin kuin joku tietty ohje sattuu sanomaan. Meinasitko että tekis ilman suurennuskonetta? Eipä ole tullut mieleenkään, vaikka onnistuishan se varmasti tietty niinkin jotenkin..
Vs: filmikuvauksen aloittelija Juu valo kuin valo toimii. Paitsi loisteputket, niiden kanssa meni hermo Otsalamppukin oli kyllä vähän huono, siitä jäi ne ledit kuvaan. Mutta ei tarvi kattolamppua kauaa räpsäyttää, niin riittää valoksi pinnakkaiseen.
Vs: filmikuvauksen aloittelija Yleisesti ottaen linssejä, putkia ja objekteja löytyy hyvin, tosin äärimäisimpiä (kuten kaloja) on tietysti vähiten tarjolla. Itse etsisin mieluimmin turskaa, mutta hätätilassa voisin tyytyä myös haukeen,
Vs: filmikuvauksen aloittelija Mä voin esim myydä yhden spiraalin syövän kehityspurkin spiraalin kera halvalla, samaan hintaan saat sitten vaikka Rodinali kehitettä pienen purkin niin pääsee alkuun, saattaisi löytyä jotain kiinnitettäkin pieni määrä. Vesi ja fairy sulta löytyy oletettavasti kotoa, sitten ei muuta kuin ostamaan esim. Anttilasta Agfan APX filmiä, joka sopii tuon Rodinalin kanssa oikein nätisti, ja on halpaa ja ihan hyvää filmiä. Sen jälkeen vaan metsästät jotain suurennuskoneen ja muutaman altaan, mulla muistaakseni on myös punalamppu suojavaloa varten, eli jos vaan löytyy joku lamppu johon sen saa kiinni niin on sitten se suojavalo asiakin hoidettu jos päädyt alkaa itse vedostamaan.
Vs: filmikuvauksen aloittelija Itse olen tuota MV kuvausta vastaan ainakin alussa. Ehdottomasti kannattaa kuvata värinegaa. Syynä on se, että MV:stä ei kuitenkaan jaksa / viitsi vedostella puoliakaan kuvaamistaan ruuduista. Värinegat kun kehityttää ja ottaa kymppikuvat, niin ainakin näkee mitä on kuvannut. Aluksi kannattaa todella keskittyä siihen, että ymmärtää ajan ja aukon päälle, sekä oppii tarkennuksen. Sitten kun olet saanut riittävän tuntuman hommaan, niin sen jälkeen MV vie kyllä mennessää. Ja siinä vaiheessa alkaa kinoruutu tuntumaan melkoisen pieneltä
Vs: filmikuvauksen aloittelija Ihan hyvä pointti, jos ei heti alkuun pimiötä tai skanneria ole ja muutenkin ei pääse sitten itse munimaan filmejään kehitysvaiheessa. Saattaa kuitenkin olla että se filmin "fiilis" vähän kärsii, jos kuvat on labran kymppikuvia, mutta kameran käytön ja valokuvauksen perusteet siinä varmasti oppii ja voi sitten sen jälkeen siirtyä eteenpäin. Itse kyllä olisin muutenkin tuossa fiilistelyhommassa vähän varovainen. Nettikuvat on kuitenkin skannattuja ja kyllä se filmin fiilis voi niissäkin jonkin verran näkyä, mutta se oikea syy kuvata filmille on ehkä kuvien saaminen muuhun muotoon kuin digitaaliseksi tiedostoksi. Muutenkaan ihan se, että kuvan ottaa filmille, ei siitä tee mitään ihmeellisempää, ellei kuvassa jokin asia sitä tosiaan vaadi. Digipokkareihin verrattuna filmijärkkäri on kuitenkin aika eri tason laite ja on varmasti hieno päästä harjoittelemaan ihan järjestelmäkameralla kuvaamista, niissä kuvissa varmasti on eroja ihan kamerasta johtuen digipokkarin kuviin..
Vs: filmikuvauksen aloittelija Minä unohtaisin alkuun kaiken itsenysväämisen, mutten myöskään antaisi labran pilata kuviani. Siispä kuvaisin dialle. Projektori ei investointina ole kummallinen, näinä filmipakoaikoina.
Vs: filmikuvauksen aloittelija Ja tietenkin dia kaikkein vaikeimpana filmimediana on itsestäänselvyys aloittelijoille? Kyllä mielestäni nega on oikea vaihtoehto, jolloin melko perseelleen valotetut ruudutkin ovat vedostettavissa jollain tavalla. Pari aukkoa ali-tai ylivalotettu dia taas on mennyttä kamaa... Tietenkin jos jo ymmärtää valotusmittauksen rajoitteet ja osaa ne kompensoida, niin dia on kyllä ehdoton media! Mutta sen soveltuvuudesta aloittelijalle olen ehkä eri mieltä...
Vs: filmikuvauksen aloittelija Ei ei ja ei ;-D Eikös tässä nimenomaan olut kyse valokuvauksen aloittamisesta, eikä kolme aukkoa ketulleen valotetun negaruudun labran lopputuleman kummastelun aloittamisesta? ;-) Jos ei valotusmittarilla varustetulla kameralla saa valotusta oikeaksi, voi kysyä että onkohan tässä mitään tolkkua. Vähän sama kuin aloittaisi mikroautolla ajo suola-aavikolla, jottei vaan tule ongelmaa pysyä radalla. Jos aikoo kuvata kymppikuvia negalle, voi yhtä hyvin jatkaa digipokkarilla -kuvanlaatu on tosin pikkudigillä sitä negakuvaa parempi, kun todella tuhnuja kuvia noista labroista tyrkytetään. Jos kuvataan digitavoin, eli räpsytellään niin paljon kuin muiden hermot kestävät, siihen on nega ehdoton media -vaikka unohtaisi laittaa mittariin virran päälle saa todennäköisesti valotuksellisesti kelvollisia kuvia. Eli negalla ei opi mitään valottamisesta, mutta digillä opitut asiat pätevät diallakin..
Vs: filmikuvauksen aloittelija Kyllä tässäkin on pointtinsa. Jos on opetellut pienemmän toleranssin, on helpompi siirtyä isompaan. Kunhan vaan jaksaa mahdolliset alkukankeudet. Vaikka ei se diankaan valottaminen paljoa vaikeampaa ole. Sen sijaan on kyseenalaista, oppiiko valokuvauksen teknisestä puolesta paljoakaan, jos pitää valottaa vain sinne päin ja kuvien sävyt on labbiksen korjailun armoilla ja muutenkin sivussa filmin optimidynamiikasta. Mutta jos haluat oppia ottamaan hyviä kuvia, on tekninen puoli vain korkeintaan puoli kakkua, ja siitäkin valotus vain osa. Toinen puoli onkin huomattavasti vaikeampi, siis se visuaalinen handlaaminen. Ja taas kirjastoon...
Vs: filmikuvauksen aloittelija Minulla on Zenitar M42->FD sovitteella käytössä Canoneissa ja hyvin toimii, näitä löytyy käytettyinä vaikka eBaystä tai sitten uutena esim. www.foto-walser.de tai rugift.com...
Vs: filmikuvauksen aloittelija Jos Mv- hommat kiinnostaa ja englannin lukeminen sujuu, suosittelen lainaamaan/hankkimaan Ansel Adamsin The Negative ja The Print (mikäli vedostaminen kiinnostaa) -kirjat. Mulle ainakin kyseinen kirjasarja selkeytti asioita aika paljon, ja antoi paremman kokonaiskuvan siitä, mitä mv-kuvaamiseen kuuluu.