Vs: Filmikuvan parempi yläpään toisto Tätä filmikuvan parempaa yläpään toistoa sivuten: Digillähän mikään ei estä kuvaamasta HDR-tyyliin, joko käsin kahta kuvaa sekoittamalla tai HDR-toiminnolla. Siinä on varaa tehdä sopivat huippusävyt. Toki sopii vain paikallaan oleville kohteille. Maisemakuvissa ihan toimiva useimmiten. Eipä kukaan koskaan ole yhtäkään mun HDR-kuvaa huomannut HDR-kuvaksi =) Sen dynamiikan kun voi käyttää pehmeisiin sävysiirtymiin ja silti pitää yleisjyrkkyyden hyvänä.
Vs: Filmikuvan parempi yläpään toisto Milloin sitä channel mixeriä käytettiinkään....? Photoshop 7 ? 2003? Joo, tuo BW voi kyllä olla yksi niitä juttuja, joka kannattaa tehdä 16-bittisenä.
Vs: Filmikuvan parempi yläpään toisto Channel Mixer ei eroa siitä uudemmasta BW-työkalusta muuten kuin värien jakatumisella. 3 pääväriä vs. päävärit + muutama murrettu. Esim. punasuotimen simulointiin tuo ei eroa. Kummallakaan ei saa samaa jälkeä kuin optisella suotimella. (Curves-layer -muodossa tehdyt värisuotimet ja sen jälkeen väri-informaation pudottaminen on paras tie säästyä ylidramaattisilta filtteröinneiltä ja sitä myötä artifaktien esille pomppaamiselta)
Vs: Filmikuvan parempi yläpään toisto Uskon, tuo on varmaankin juttu, jonka olet selvittänyt perusteellisesti.
Vs: Filmikuvan parempi yläpään toisto Riippuu varmaankin tapauksesta. Minulla on päinvastaisia(kin) kokemuksia.
Vs: Filmikuvan parempi yläpään toisto Onko tällainen kuva helppo saada aikaan digillä? http://www.flickr.com/photos/fortysevenronin/8805246661/sizes/l/in/pool-79333178@N00/
Vs: Filmikuvan parempi yläpään toisto Kyllä riippuu ohjelmasta. Silver efexillä saa monesti uskottavampia suotimia kuin mustavalkofilmillä optiikan edessä.T T Jukka
Vs: Filmikuvan parempi yläpään toisto Silver Efex on tosiaan yllättävänkin hyvä kunhan ei jää noiden presettien vangiksi vaan säätää loppuun asti itse.
Vs: Filmikuvan parempi yläpään toisto Juuri näin. Liukusäätimillä, suodattimen värin ja tehokkuuden säädöillä ja loppusilauksena vielä filmisimulaattori (esim. plus-x tai apx 100) ja kuvan vaatiessa sävytys, niin tulee järjettömän hyvää jälkeä. T Jukka
Vs: Filmikuvan parempi yläpään toisto Fyysinen eli optinen suodin on aina epätäydellinen. Sellaista on vaikea simuloida. Hyvá uutinen: sellaisen suorassa simuloinnissa ei ole mitään järkeä.
Vs: Filmikuvan parempi yläpään toisto Öööö... Kyllä sen koko alueen saa siihen paperivedokseen. Oletko kuullut varjostuksista ja lisävalotuksista? Esim. taivaan saa kaivettua maisemakuvaan vedostusvaiheessa lisävalottamalla, kunhan taivas vain on tallentuneena filmille. Ja mustsvslkofilmillä se yleensä on. Digillä taitaa useimmiten olla 255:ttä. Kaivapa siitä.
Vs: Filmikuvan parempi yläpään toisto Vanhan nostoa, mutta tuli mieleen että onko kenelläkään sekäkäyttäjällä filmi käytössä erityisesti kesäisin kun se kestää ylivalottamista paremmin kuin digi? Keskipäivällä kesällä voi olla niin hurjia eroja varjoissa ja kirkkaissa aluiessa, että digillä pitää aika hurjasti alivalottaa jos meinaa taivaan pitää siistinä.
Vs: Filmikuvan parempi yläpään toisto Kuten jo aiemmin olen sanonut, kuvaan ainoastaan auringon ollessa matalalla, ns. Golden hour -aikana. Valo on tällöin tasaista, pehmeää ja lämmintä. Kontrasti on huomattavasti pienempää kuin keskipäivällä, jolloin ei mielestäni ole mitään asiaa ulkoiluttaa kameraa. Sanoin aiemmin myös, että en ole koskaan nähnyt elokuvia, jotka olisi kuvattu keskipäivän auringossa. Viime aikoina on tullut Turhapuro-elokuvia. Niissä on keskipäivällä kuvattuja kohtauksia. Ei tarvitse olla asiantuntija, jotta pystyy poimimaan nämä.
Vs: Filmikuvan parempi yläpään toisto Juu, ja tällöin tapahtuu kaiken hyvän taltiointi? Ymmärrän toki puhtaan maisemakuvauksen, siinä pätee tuo.
Vs: Filmikuvan parempi yläpään toisto Itse en voi sietää keskipäivän aurinkoa valokuvissa, olkoon tilanne mikä hyvänsä. Muut toki saavat niin tehdä.
Vs: Filmikuvan parempi yläpään toisto Filmeissä on myöskin eroja ja rajusti joskus(tuli huomattua nyt TSR:n aikaan kun kuvasin erimerkkisiä filmejä). Paras filmi tähän keskipäivän kuvaamiseen on Kodakin E100VS ja Fujin Sensia 400 (lienee provia 400, kumpikin Fuji kuopattu aikoja sitten), lisäksi Velvia 50 ja seuraavaksi Fuji Provia 100F. Kaikki muut jäljellä olevat harvinaisetkin filkat voisin vaihtaa hyvin säilytettyyn kasaa E100VS filmeihin, muuta ei tarvitsis. 35mm Digijärkkä (kuten Nikon D3 jne kestää kyllä nämä ihan yhtä hyvin, joten onko sitten niin että 35mm filmi ja 35mm digi on samalla viivalla?).
Vs: Filmikuvan parempi yläpään toisto High Noon... Monia leffoja on kuvattu keskipäivällä. Lähikuvissa vain läytetään niin valoja kuin heijastimiakin avuksi. Ilman heijastimia kontrasti riippuu ilman kosteudesta enemmän kuin kellonajasta.