"Filmikuvaus" pitää sisällään myös määreen sitä harjoittavasta muutosvastarintaisesta änkyrästä. Välinehulluus ja -urheilu ovat myös oleellinen osa hänen persoonaansa. "Digikuvaus" puolestaan kertoo harjoittajansa olevan uusille ajatuksille avoin nykyaikainen älykkö, useimmiten varakas ja kauniskin ;-) Tottapuhuen minäkin ihmettelen kun näillä fotofoorumeilla hyvin yleisesti "digikuvataan" kaikkea valokuvausta koskevissa aiheissa.
Niinpä, minä ainakin valokuvaan päästäessäni harkitusti valoa valolle herkälle kuvakselle - ihan siitä riippumatta millaisen vermeen läpi se valo kulkee, tai onko kuvas filmi, kenno tai vaikka asfalttilevy.
Joo, täällä jyrää <22 vuotiaat digihäröilevät kynäkaulat, jotka ovat eläneet kehdosta saakka PC kainalossa, kiskoneet valokuvauksellisen tietämyksensä parilta weppisaitilta ja..... :>
Minä olen 36v, enkä vieläkään osaa valokuvata... Anonyymit valokuvaajat, tapahtuma kerhohuoneesta. - Hei, minä ole jaakko-pekka - HEI jaakko-pekka, sanovat muut - olen välineurheilija ja olen sortunut digikuvaukseen.. enkä osaa valokuvata. Muut taputtavat ja toivottavat jaakko-pekan tervetulleeksi joukkoon ja kertovat karmeita kohtaloita digikuvauksen ympäriltä. Sitten kertova kuinka rikkoivat digikamerat ja ostiva filmirunkoja halvalla. - olen ollut jo 3 viikkoa kuivilla, sanoo pirkko-liisa. Olen kuvannut ainakin 28 filmirullaa. Myäs SINÄ voit parantua Nimet, tapahtumat ja paikat ovat muutettu. Kertomuksen henkilöt eivät ole todellisia
Näin taitaa olla. Itse käyttänyt PC-tietokoneita vuodesta 1988. Valokuvaukseen tutustuin ensikerran vuonna 1986, mutta olen silti harrastanut valokuvausta vain pari viime vuotta. En koe osaavani vielä valokuvata. Kalustoon on silti tullut investoitua. :-7
Onnistuin hommaamaan uuden digikameran, vähän käytetty, ei aivan uusinta mallia, mutta sain halvalla. http://www.streettech.com/archives_hardware/ePhoto.html Nyt joutaa filmikamerat myyntiin.
Tässä on kyllä nyt viimeaikoina tullut välineurheiltua jokseenkin reilusti, joten jos vain pidetään ne löydöt vielä siellä kaapissa
Vaikka tämä säie on otsikoitu viitaten filmille kuvaavien välineurheiluun, haluan muistuttaa siitä että valokuvaus on (kultaisena filmiaikana) luokiteltu myös todelliseksi urheiluksi. Walther Benser kirjassaan "Värivalokuvaus käytännössä" (Farbige Photographieren in der Praxis erlebt) kirjoittaa alaotsikon Valokuvaus urheiluna alla mm. seuraavaa: "Askel askeleelta täytyy kiivetä, nousta ja ryömiä kuvanottopaikalle. Pian huomataan, että harmittomana kävelyretkenä alkanut valokuvausretki vaatii tietyn määrän ruumiillisia ponnistuksia. Valokuvauksesta voi siis tulla valokuvausurheilu." Oikeutetusti tämän säikeen voisikin siis nimetä hieman laajemmin: Filmikuvaajat urheilijoita
Minä muuttaisin sen suoraan muotoon "Filmikuvaajat urheilullisia" tai mitä sitä nöyristelemään menköön suoraan muotoon: Filmikuvaajat pitkiä, komeita, tummia. Italialaistyylisiä ensirakstajia.
Kysymykseen vastaus. (huomatkaa että otsikossa oli kysymysmerkki) Ilmeisesti filmillekuvaajat eivät ole välineurheilijoita, osa on aika kiukkuisia mutta ei se mitään. Filmikameroiden keräilyvimman (vanhojen) kaltaista harrastusta ei taida digikameroiden suhteen tullakkaan, kuka nyt semmosilla onnettomilla räpsyillä mitään tekisi. Mua itseäni kiinnostaa enempi valokuvat, kuin vanhat kamerat. Uskomattoman epäergonomisia noi vanhat legendat.
Menköön tämän kerran...(itse asiassa tuon halusin teille kertoakkin, mutten suoralta kädeltä kehdannut.)... saadaan tuo Peetkin takaisin ruotuun.
Tää koko ketju on ollut niin onnistunut provo, että pitää itsekin osallistua. Mun vinkkelistä katsottuna tuo välineurheilu on kyllä täysin digijuttujen puolella. On kaiken maailman säätöjä ja nappuloita ja ominaisuuksia ja lisäksi testejä netti pullollaan. Ja näitä sitten puidaan reaaliajassa, "näytteitä" ruudulta tuijotellen. Siinä on aika vaikea pysyä rinnalla, jos voi lähinnä räplätä aukkoa ja suljinaikaa. Hauskin (kornein?) ilmiö on ehdottomasti useilla ulkomaalaisilla foorumeilla esiintyvä "lista" kaikista niistä L-optiikoista yms. pullonpohjista, joka jokaisen viestin perään allekirjoitetaan
Minä en tunne ketään, kuka keräisi monia samantyylisiä järjestelmäkamerajärjestelmiä. Yleensä kameroissa on suuria eroja tai niillä on esimerkiksi täysin erilaiset käyttötarkoitukset. Sinulla sen sijaan on kaksi digikamerarunkoa, joista kumpikaan ei ole Olympus. Mielestäni kaikki digijärkkärit ovat samantyylisiä (Olympusta lukuunottamatta), joten sinä tässä olet kerännyt samantyylisiä kameroita. Paljon on suhteellinen käsite. Joku digilaukaisimenpainaja (lue: 'digikuvaaja') voi ottaa vuodessa miljoona kuvaa, mutta kaikkien ei onneksi tarvitse kuvata niin paljon. En tunne sellaisia, jotka pitäisivät filmikameroita kaapeissa tilaa viemässä, yleensä ne ovat käytössä. Jos filmikamera kuitenkin on kaapissa pölyttymässä, on kuvaaja todennäköisesti siirtynyt digikameran käyttäjäksi. Ei minullakaan ole rahaa rojun keräämiseen, siksi en ostanutkaan kuin yhden digikameran (yhden kameran ostaminenhan ei vielä ole keräämistä?). En minäkään oikeasti syytä tämän viestiketjun aloittajaa tai muita digikuvaajia mistään. Haluan vain provoilla. Ei näytä tulevan. Digitaalikamerat eivät varmaankaan säily käyttökunnossa kymmeniä vuosia, joten miksi sellaista ongelmajätettä pitäisi kerätä? Pitkä ja komea saatan olla, mutta en tumma. Italiaa vihaan yli kaiken. Olisiko nyt oikea aika siirtyä takaisin digiin? Laitoin tänne jo linkin välinefoorumille nimeltä oomz.net. Siellä muistaakseni suositeltiin tai peräti vaadittiin tuollaista tötterölistausta allekirjoitukseen. Minäkin otan tuollaisen allekirjoituksen käyttöön täällä heti, kun on sellaisia pullonpohjia, joita kehtaan mainostaa.