Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Filmikuvaajat välineurheilijoita?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana RB, 13 Elokuu 2006.

1. motris

motris Well-Known Member

4 893
    769
    113
    Jaa. Ilmeisesti toi oli mulle, kun oli ilman lainausta mun viestin jälkeen. Ehkä sarkasmia? Kameran arvo tippuu yllättävän nopeasti alle 45 asteen. Kuvatkin on yhtä paskoja kuin ennen. Ruutua kohden on vaan halvempaa. Digi-kuvaus maksaa näet paljon vähemmän. Silti sillä saa teknillisesti ajateltuna parempia kuvia. Painotan sanaa ajateltuna.

2. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36
    :-e

3. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36
    :-|

4. Niinpäniin... digikuvaus on halpaa ja kuvistakin tulee parempia... Sniif... Saankohan minä otettua ikinä enää yhtään hyvää kuvaa kun en omista digikameraa?

5. motris

motris Well-Known Member

4 893
    769
    113
    Niin. Kyllä tässä nyt on muutama vuosi otettu oppia näistä valokuvausfoorumeista. Kova on tuntu, ettet hyviä kuvia vehkeilläsi saa. Tekniikka, tieto ja taito kehittyy koko ajan. Ensi viikolla tarvitaan kenties jo kaksi vatupassia onnistuneeseen kuvaan.

6. villevee

villevee Member

154
    0
    16
    Tunnustan, olen keräilijä. Kerään kaikkea tarpeellista tavaraa. Köyhänä opiskelijana pohdin asiaa kymmenen vuotta, sitten tulin siihen tulokseen, että jos tarvitsen jotakin, voin sen ostaa - pakko ei ole enää olla ostamatta ja keräämättä. Totesin sitten tarvitsevani stereot, makuupussin, sandaalit, kameran, skannerin ja varmaan jotakin muutakin. Olen siis keräilijä (kavereiden mielestä törsääjä, koska maksoin sandaaleistani 97 euroa). Mukaan on tarttunut hieman tarpeetontakin tavaraa, kuten itäsaksalainen auto. Se on tarpeeton, sillä minulla ei ole muuta ajokorttia kuin ompelukoneen ajokortti.

Välineurheilija en kuitenkaan ole. Urheilusta harrastan vain saunomista, uimista ja pyöräilyä. Saunomiseen en tarvitse välineitä (olen tosin ostanut kaupungin saunaan oman mittarin, kun kaupungin mittari hukkui remontissa), uimiseen minulla on lasit vahvuuksilla. Pyöräilyyn minulla on rikkinäinen polkupyörä, joka on valmistettu sosiaalidemokraattisessa monarkiassa.

Mitä ideaa on ostaa järjestelmäkamera, jos siihen ei osta kaikenmaailman sälää? Järjestelmäkameran idea on, että siitä kootaan järjestelmä. Siihen siis kerätään kaikenmaailman sälää. Helppohan teidän digimiesten on olla keräämättä: kaupasta saa kameran ja siihen sopivan zoomobjektiivin (polttoväli nollasta äärettömään) ilman mitään kirpputorikierroksia tai nettihuutoja. Ja kun ostaa digikameran, ei tarvita valotusmittariakaan, sillä kamera valottaa aina oikein. Jalustakin on tarpeeton, sillä kuvat ovat kuitenkin aina yhtä (epä)teräviä. Ja luuppia ei tarvita tarkennukseen - kiitos AF:n - tai diojen tutkimiseen. Diaprojektori on digimiehelle tarpeeton (tietokone ja tykki tarvitaan, mutta nehän pitää olla joka tapauksessa jokaisella aikaansa seuraavalla digitaalitekniikan edelläkävijällä). Oikeassa olet, kaappien kerääminen turhaa tavaraa pullolleen on vain filmikuvaajien harrastus.

Ja tällainen mies kutsuu filmikuvaajia kerääjiksi! Helppohan se on digillä kuvata kahdella kameralla yhtä aikaa, kun voi näyttöä käyttää etsimenä. Mutta koitappas laittaa kaksi filmikameraa yhtä aikaa naamalle. Ei minulla mitään vararunkoa ole eikä edes varaobjektiiveja. En tarvitse, sillä luotan kameroihini. Ja ainahan on niitä digikuvaajia, joilta voi pyytää kuvista kopioita tai joilta voi lainata vararunkoa.

Kaikkea sinäkin murehdit! Ei minullakaan ole digikameraa enkä saa varmasti hyviä kuviakaan. Mutta se ei haittaa, sillä en näytä kuviani kenellekään. Vaikka olisinkin maailman huonoin pöytälaatikkokuvaaja, ei kukaan saa tietää.

7. Jan

Jan Member

825
    0
    16
    Pakkohan ne rahat on johkin laittaa. Aluksi sitä tuli hommattua monenlaista palikkaa kun ei vielä
    tiennyt mitä oikeasti tarvi, nyt ne on melkeen myyty pois. Aika hyvin sitä on pärjännyt yhdellä
    kiinteellä lasilla ja filmirungolla. Vielä kun olis sitä intoa kuvaamiseen.

8. RB

RB Well-Known Member

9 395
    1 259
    113
    Sori , olen huono lainailemaan tekstiä.

En tarkoita sitä että kootaan järjestelmä....mutta tuntuis että moni kerää MONTA samantyylistä järjestelmää/kameraa. Mullakin on 2 filmijärjestelmää, kino & 67 vermeet ja niillä kuvataankin ihan eri tyypin kuvausta. Mulla oli Hasseli & Mamiya systeemit samaan aikaan mutta vain parempi niistä jäi henkiin.

Digillä käytän valotusmittaria, jalustaa ja kiinteäpolttovälisiä objektiiveja. Filmijärjestelmään on paljon helpompi löytää hyvälaatuiset kattavat Zoomit kuin croppi-digiin. Digi ei tosiaankaan valota aina oikein ja yllätysyllätys käytän myös luuppia (älkää vain kysykö mihin).

----------

2 Runkoa--kumpikaan ei Olyn 330 joten en käytä näyttöä etsimenä. Mutta varakamera (runko) sikäli pakollinen kun työkseen tekee. Ennen oli yhteensä 4 filmirunkoa---nyt 2 digirunkoa joilla kaikki onnistuu.

Ja tarkoitus ei tietenkään ollut syyttää ketään, ihmettelen vain monen kaipuuta kaikkeen vanhaan kameravehkeeseen, joilla ei edes paljon kuvata. Mulla ei oo ollut koskaan ylimääräistä rahaa rojun keräämiseen.

9. no joo... mikä vitun "filmikuvaus" ?! ...daa

10. Mitäs väliä sillä sulle on ? Edellämainitsema ongelma ei liene sun puurolautaselta pois. Kantsisko miettiä omgelmaa toiselta kantilta. Miksi toisten tekemiset kutittaa omaa persettä ? Turha sitä jääräillä on digin tai filminkään puolesta.

11. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Tän on pakko olla provo...

12. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Täytyy varmaan pitää pieni paussi, kun alkaa olla taas sellainen sotaisa meininki täällä. Ei viitti lukea, heippa.

13. Anonymous

Anonymous Guest

Tai porvoo...

14. Ei ollut ollenkaan tarkoitus, pahoittelen huonoa artikulaatiota.

15. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36
    Ainoa kaikkia tyydyttävä ratkaisu lienee enää tämä:

16. Mäki tunnen yhden tyypin jolla on NELJÄ kameraa!
    Vittu mikä pässi...

17. peet

peet Member

764
    0
    16
    *1,2,3,4,5,6......*
    34 kameraa ja digit päälle, minkä arvonimen tällä saa?

18. "Välinekohkaaja"

19. villevee

villevee Member

154
    0
    16
  20. peet

peet Member

764
    0
    16
    50 on ilmeisesti seuraava raja milloin "ylennystä" voi hakea? ;)