Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Filmikuvaajan sielun maailma?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Herra iso herra, 6 Tammikuu 2014.

1. markku55

markku55 Active Member

Vs: Filmikuvaajan sielun maailma?

Miten sinä ja JLN voitte lukea NOIN VÄÄRIN, jos sanon, ettei kyse ole paremmuudesta, niin te tulkitsette että on kyse paremmuudesta, voi helvetti, mikä ihmeen tarve on hakea kaikesta jotain vääristelyn aihetta?

2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Siihenhän  *sinä*  et tietenkään sortuisi... :)

3. c

c Well-Known Member

5 425
    111
    63

Jep, tällä oli selkeä tavoite. Nimenomaan kyseenalaistaa alotusviestin tekstiä.. jossa kritisoitiin koirankusetuslenkillä syntyneitä kuvia yms. vähempiarvoisia "räpsyjä"

Eli juuri pyrin tätä sun esittämää pointti valottamaan.

En ole silti alottanut ketjuja, joissa pyrin esittämään oman valokuvamakuni oikeana makuna. Kuhan huomautin oleellisen ristiriidan.

Mun mielestä on ihan ok postata kuvia koirankusetuslenkeistään jos siltä tuntuu. On se hauskempaa kuin esim. aukea.netin viikon välein yksi TEOS. joka johtaa hirveisiin ylipuunattuihin "täydellisiin" valokuviin.

4. c

c Well-Known Member

5 425
    111
    63

tulkitsit väärin tän, nimenomaan taidettiin kumpikin olla samaa mieltä sun kanssa... ei tosiaan ole kyse paremmuudesta.. ja oikeista valinnoista

ja kyl täs ketjussa on hyvinkin paljon, nimenomaan vertailua kameroista.. mitä filmillä tekee ja mitä digillä ja kumpi näistä on parempi.

jopa väitteitä siitä, että tietty kameravalinta tuottaa "huonompia" eli vähemmän parempia kuvia

5. markku55

markku55 Active Member

No nyt palasit asiaan, paitsi että olet ymmärtänyt väärin sen, mikä on mielipide ja mikä on oikeasti tarve vääntää vaikkapa laukun gallerian arvosteluperiaatteita joksikin toiseksi, sillä sitähän ei voi kukaan edes olettaa voivansa tehdä, VAIN ja AINOASTAAN OMIA MIELIPITEITÄ täällä kerrotaan, ja siihen on meillä jokaisella oikeus.

6. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38

Heh heh heh, buaaah:D
    Huonosti on kyseenalaistunut muulla kuin Aleksi päässä, kyseenalaistamista huomatavasti autaisi että yritäisi keskittyä sen verran että tietäsit mistä kulloinkin on puhe.
    Toki varmaan sun maailmassa riittää että selittää jotain sekavaa ja liittää perään juutuubi linkin.
    Ei se mitään, kukin kyvyillään.
    No saahan Aleksi kuitekin huomiota, joka on sille niin tärkeetä;-)

7. aaki

aaki Active Member

3 685
    2
    38

Se on just näin feeliksestä on kyse siis minun kohdallani.
    Olen katsellut kuviasi ja joistain olen pitänytkin ja maininnut siitä mutta tosiaan ainoat kuvat joista olen saanut feeliksejä olivat ne postaamasi filmikuvat jotka olit aikoinasi kuvannut.
    En muista mitä niissä oli mutta ne oikeasti herätti tunteita ja hyviä siis. Kuvissa oli ihmisiä, vaimo/tyttöystävä ehkä tai jotain. Itse varmaan muistat paremmin.
    Silloin ajattelin että olet osannut ottaa hienoja valokuvia joskus. Yksikään postaamasi digikuva ei ole herättänyt sellaisia tunteita vaikka toiset hienoja kuvia ovatkin olleet.

8. markku55

markku55 Active Member

Ei kamera ole media jolle kuvataan, joten en ymmärrä mistä tuo käsitys syntyy.

9. c

c Well-Known Member

5 425
    111
    63

mielipiteiden esittäminen onkin hyvä homma, se vaan pitää osata tehdä siten että kunnioittaa toisten mielipiteitä.. eikä pyri niihin vaikuttamaan tai niitä manipuloimaan itselleen suotuisiksi.. joka oli ikäväkyllä mun käsitys koko tän ketjun tarkoituksesta

ja jos luet miten alotus on kirjoitettu, mun mielestä se paistaa aika suoraan läpi... asia ois voinut ilmaista hyvin monella tapaa, jos ois oikeasti ollut kiinnostunut ihmisten mielipiteistä.

silloin ei yleensä kannata olla hyökkäävä, muita mitätöivä ja ylimielinen.

10. markku55

markku55 Active Member

Kiitos, ja kun vielä tiedetään, että ne kuvat oli skannattu vedosteista ;))
    Eli mulla on ollut koko ketju joskus hallussa, eikä siitä siis ole enää mitään hyötyä digikuvaamisen kannalta, kuinkakohan huonoja mun digikuvat olisi jos en olisi aikoinaan oppinut kehittämään ja vedostamaankin, hahhahhaa ;))

11. markku55

markku55 Active Member

Olet oikeassa, mutta ei pidä provosoitua, onhan Jarin tekstit joskus, hmm..."tulkinnanvaraisia", mutta miksi kaivaa siitä se kaikkein riitaisin vaihtoehto?

12. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Fakta on se että jos puhtaasti asiallsesti ja kaikkia miellytävästi avaa jonkun keskustelun, niin se kuolee päivässä kahdella joo komentilla.

Ikävä kyllä suomalaisesta juntista ei saa mitään irti jos sitä ei vähän ärsytä, sit alkaa tulee niin mielipiteitä, joista voi hetkittäin syntyä joku keskutelu.

Sivuvaikutuksena (ei suotavana) kaiken maailman epävakaa myös laukee ja käy henkilöön, mutta se lienee hinta joka on maksetava että keskustelua syntyy?

13. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

En ole tätä ketjua jaksanut kunnolla seurata, mutta kameramalli vaikuttaa tietenkin sillä syntyviin kuviin ohjaten tietynlaiseen lähestymistapaan. 

Itse kaipaan aika usein "Hasselblad-kuvaa" jossa on neliöformaatti sekä tähtäys kuilun kautta luupin avulla.  Eipä niitä kuvia tunnu syntyvän ilman apua Nikonilla ja täytynee hommata taas uusi kulmaetsin (on mulla parikin vanhaa mutta kiinnitys on toinen) sekä sitäkin olen miettinyt kuinka ratkaista etsinkuvan rajaus. Toki D800:n 5:4 rajaus auttaa mutta loistavaa olisi jos löytyisi myös 1:1 rajaus. 

Nuo ovat kaksi merkittävintä asiaa tässä tapauksessa. Onhan siinä muitakin juttuja "digihasselin tekemisessä"  mutta esimerkiksi etsimen peilikuvaa en usko kaipaavani.  Hasselilla peilikuvan kanssa toimiessa asia on syytä välillä muistaa tai muuten tekee mieli usein kääntää peilikuvaksi kuvaa tehdessä.

Filkkaa Hasseliin ja menoksi on toki myös hyvä vaihtoehto.

14. c

c Well-Known Member

5 425
    111
    63

Mä enemmän veikkaan että se on vaan mahdotonta sulle, koska jos luopuisit sun kaikesta provosoinnista.. muiden haukkumisesta. Huomasit, että olet ihan samanlainen juntti kuin muutkin.. et olisikaan keskipiste.

Sen keskipisteenä olemisen eteen pitää tehdä tosiaan paljon, vaikka se onkin vain illuusio jota koko elämänsä joutuu ylläpitämään provosoimalla ja haukkumalla ihmisiä junteiksi ja vähempiarvoisiksi.

Se on kehä, riippuvuus. Joka ruokkii ainoastaa itseään, vaikka sille antaisikin korkeampia arvoja. Kuten että keskustelu syntyy vain jos provosoin. Ehkä se onkin, että huomio syntyy vain jos sitä vaadin.

Keskustelu syntyy ihan itsestään kun sille on tarvetta, samoin kun kevät tulee ilman että kukaan sen eteen joutuu mitään tekemään.

Ihan kokeena, kokeile luopua provosoinnista. Muiden pilkkaamisesta, ylimielisyydestä.. vaikka kuukaudeksi. Veikkaan että ainoa mikä muuttuu, on se.. että et tunne itseäsi enään niin mahtavaksi ja tärkeäksi. Muuten maailma jatkaa pyörimistä ihan ilman suakin.

Huomaisko kukaan sun kuviakaan niin paljoa, jos et aina provosois ihmisiä? Jopa tohon sun tekstiin, oli upotettu provokaatiota, huomionhakuisuutta.. juntiksi haukkumista. Ja jopa marttyyriutta. Kaikki siinä vain korottaaksesi itseäsi.

Provosointia voi myös harrastaa itseään ylentämättä, nimittäin. Sillon kun se on selkeä kiinteä osa ihmisen käyttäytymistä, puhutaan huomionhakuisuudesta.

15. markku55

markku55 Active Member

Mä en oikein ymmärrä miksi pitää ruveta kertomaan mielipidettään jonkun henkilön tarpeista, syistä ja seurauksista, ne ei kuulune tämän saitin normaali aiheisiin, eikä kai ole edes sallittua.
    Ei ruveta leikkimään psykologia toistemme suhteen, yritetään pysyä aiheessa, jos ei provosoidu, niin ei tarvitsisi tällaisia asioita tuoda esille. Oletko lukenut omia kirjoittamisiasi, etkö mielestäsi ole provosoinut lainkaan, tuli mieleen se vanha juttu: "En minä mutta ne muut".

16. c

c Well-Known Member

5 425
    111
    63

motiivit on mun mielestä hyvin tärkeitä asioita missä tahansa tekemisessä... ehkä tää on provosointia saada suomalaisista junteista irti jotain muuta kuin niitä "normaaleja aiheita", kuten kenen kamera on mahtavin :)?

17. Peidu

Peidu

174
    0
    0

Toi peilikuva on yks asia mikä saa mut välillä raapimaan päätä keskarilla. Se on usein jollain tapaa unohtunu kuvatessa. Mut enpä mä sillä oo kuvannukkaan vielä ku kourallisen rullia, niistäkin ekat menny ihan vaan tutustuessa laitteeseen.

18. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Mitä sillä on valiä miksi jäsen C minut kokee leikimökinkeittiöpsykologina, ei sillä ole mitään tekemistä minun kanssani, jos jäsen C ei muunlaisen keskusteluun kykene, niin enempi hänen oma häpeä.

Vaikka kuinka yritäisi tai jopa onistusi minun nolaamaan, niin filmin opetavuus digikuvauksessa ei muutu mihinkään;-)

19. timppis

timppis Well-Known Member

1 906
    219
    63

Digipuolen vahvuudeksi kannattaa mainita isojen printtien esittäminen vaikkapa näyttelyissä. On mennyt pitkä aika, kun olen nähnyt perinteisin menetelmin tehtyjä kuvia isossa koossa. Viimeisin minun näkemä filkalle kuvattu ja kuitenkin huolella tehty näyttely oli Pekka Luukkolan näyttely galleria Heinossa. Tosin nekin oli tulosteita vaikka filkalle pääosin kuvattu. On ihan oikeesti hyvä ja kiva juttu, että kuvia tehdään kaikenlaisilla menetelmillä, mutta kyllä ihmetyttää kuinka tämä aihe vuodesta toiseen on näin kuuma. Tämähän menee ihan politiikan kaltaiseksi paskan jauhamiseksi vaikka tästä voisi olla opin kannalta monelle muutakin hyötyä. Kuinkahan monta hyvää kuvaa tämänkin ketjun seuraamisen aikan on jäänyt ottamatta, tai onkohan sillä oikeesti edes väliä.

20. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Peilikuva tuo jännän lisämausteen vaan.  Ei pidä liikaa unohtua tähtäämään etsimen kautta vaan katsella ilman kameraa riittävästi myös niin kyllä se siitä.  Kysehän on sitten valokuvaa ajatellen kuvanlukemissuunnasta ja siitä syntyvistä asioista.  Hyödyllistä voi olla joskus katsella kuvia puolin ja toisin kokeeksi.  Vaikka negojakin.