Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Filmikehitys - agitoinnin myytit ja mysteerit

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.Vuokko, 18 Toukokuu 2007.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Agitoinnissa varmaan on yhtä monta koulukuntaa kuin agitoijaakin ;)

Nyt kuitenkin törmäsin ensimmäistä kertaa yli 15 vuotisella mv-urallani epätasaiseen kehitykseen. Epäilen syylliseksi lyhyehköä kehitysaikaa (6min) yhdistettynä mun vakio-agitointiin, joka menee siten, että ensimmäisen minuutin ajan agitoin invertoimalla jatkuvasti, sen jälkeen annan minuutin välein 3 inversiota, jotka vievät noin 10s verran ja lopuksi kopautan purnukkaa ilmakuplien poistamiseksi.

No tällä kertaa etenkin taivaat näyttävät todella rumilta...

Joten seuraavana on agitointitekniikan haku lyhyemmille kehitysajoille.
    Koefilmillä ajattelin kokeilla seuraavaa: 30 s jatkuvaa alussa ja sen jälkeen 3 inversiota 30s välein.

Onko muunlaisia vinkkejä? Tekeekö kukaan agitoidessa minkäänlaista "torus"-kuviota ja yrittää saada mukaan myös hieman pyörimisliikettä - ja jos tekee, niin kuinka tuo onnistuu toistettavasti?

2. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63
    Vs: Filmikehitys - agitoinnin myytit ja mysteerit

Yrittäisin keksiä mitä tahansa, että kehitysajat olisivat pidemmät. Laimennus, kehityslämpötila tms. mutta eihän se aina ole mahdollista.

Liikuttelu on niin yksilöllistä, että siihen on vaikea antaa neuvoja ja sulla tuntuu olevan sekin puoli hallinnassa. Toistettavuus on itse asiassa erittäin hankalaa eli liikuttelumetodit kandee pitää helppoina. Tuo "torus" onnistuu kyllä.

Sulla on kuitenkin kokemuksia sen verran pitkältä ajalta, että kokeile testit uudelleen. Jos virhe toistuu, uutta purkkia ja spiraalia peliin.

3. Vs: Filmikehitys - agitoinnin myytit ja mysteerit

Olisiko mahdollista kuulla tarkempi kuvaus epätasaisuudesta, ja mikä on muuttunut kehitysajan lisäksi.

Itselläni ainoat jäljet on TMZ ja Delta 3200 24°C:ssä, muistaakseni vieläpä eri kehitteillä... Eli ainut yhtäläinen tekijä 3200 ja 24°C, kehitysajatkaan ei olleet lyhempiä kuin muuten olen käyttänyt. Perforointien ympärillä oli virtausjäljet. Olen yrittänyt viime aikoina lisätä sekoituskuviooni hieman twistiä. Silti varmaan kehittäisin 3200 filmit viileämmässä.

4. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Taivas-osuudella näkyy epätasaista, rullafilmin pitkittäissuuntaista jälkeä.
    Filmi on PanF+, valotettuna E.I. 12 mukaan ja kehitysaika 24°C on 6 minuuttia.

Mikään ei ole muuttunut, tuolla ko. ajalla olen itselleni N-kehityksen löytänyt ja toimivaksi todennut - tosin kyseisellä filmillä ei yhdessäkään kuvassa näy taivaan kaltaista tasaista pintaa.

Yleensä liiallinen liikuttaminen aiheuttaa reunoille ylikehittymistä ja liian vähäinen epätasaista kehittymistä. Tuosta päättelin, että mun liikettelutapani ei sovi noin lyhyelle kehitysajalle.

Jatkossa kokeilen jäähdytellä nesteet 20°C asteeseen ja siten antaa pidemmän kehittelyn josko epätasaisuus katoaisi. Kehitteen laimennusta (Xtol) en uskalla lähteä säätämään, koska sen jälkeen on paljon suurempi uudelleen kalibrointi kehitysprosessille edessä.

5. Vs: Filmikehitys - agitoinnin myytit ja mysteerit

Luulisi ongelman toistuvan, jos on systemaattiset samat työtavat ollut pitkään. Joskus myös valovuodot tms voivat tehdä ikäviä epätasaisuuksia.

Mulla toimii alussa kolme ylös-alas kääntöä, sitten rauhallinen 10s mittainen kääntö minuutin välein (rodinal/xtol/d-76). Käännän purkin ylösalaisin n. 5s ajassa ja samalla pyöritän purkkia 1/4 kierroksen. Sitten käännän sen takaisin oikein päin 5s aikana. Pyörityssuunta vaihtelee parillisin ja parittomin minuutein.

Mun suosikkiajat on yleensä tosin reilusti 10min yläpuolella (20C lämpötila). Ongelmia en ole tosin havainnut lyhyilläkään ajoilla (esim. 4min), joskin kokemukset noista aika vähäisiä.

Erillinen rivakka pyöräytys kääntöjen jälkeen näkyi mulla vähän erilaisena kehittymisenä rullan alussa ja lopussa. Näissä tosin yksilöllinen tekniikka ja omat purkit/spiraalit tekevät varmasti isonkin eron.

6. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Minä törmäsin epätasaisen kehityksen ongelmiin kun kehitin x-tolilla. Vaikka kuinka rullafilmiä esikostuttelin,kaadoin kehitteen vauhdista, ravistelin ja kääntelin, niin lopputulos oli surkea vaikka kehitysaika oli pitkä.

Yksinkertainen ratkaisu:

Ageponia esikostutusveteen, kehitteen pintajännitys oli tipotiessään ja kehityset onnistui ilman kehitysraitoja.

7. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Mietin sitäkin vaihtoehtoa, josko tämä Xtol-erä ei ole sekoittunut kunnolla?
    Valmistin sen noin vuorokautta ennen käyttöä.

Tässä kuitenkin esimerkkinä skanni jossa tuota "valumaa" jne. jälkeä näkyy ja rumasti.

Mielenkiintoista tässä on se, että jäljet kulkevat filmin suunnassa ylhäältä alas, eli purkissa ollessa tuollaisia luulisi saavan lähinnä tikulla pyöritellen, ei ylösalaisin kääntelemällä.

8. Vs: Filmikehitys - agitoinnin myytit ja mysteerit

itse kehitän filmistä riippumatta pyrolla 3 ml +3ml purkki a ja b , 1,5 alkukääntely  24 min kohdalla 10 sek kääntely ja 48 min kohdalla keskeytykseen(vesi) ,valumia ei koskaan,kehityspurkukkaan noin 700 ml 1 kpl  6x7 filmille,tekee minusta aika siistiä negaa,yleensä filminä joku iso 50-100

9. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Vielä kummallisempaa - nuo jäljet koskettavat lähinnä 2 ensimmäistä negaa (spiraalilla uloimpana). Muissa ei näyttäisi olevan taivasosuudella skannerin nähtäviä vikoja.

Onni onnettomuudessa on se, että otin tuon rullan alkuun vahingossa 2 kuvaa fujista vaikka kamerassa piti olla kiinni N+2 -perä jossa filminä Fp4+@64 tuon Panf+@12 sijasta - eli nuo pahasti raidoittuneet negat ovat myös saaneet pari aukkoa liian vähän valoa.

Kunnolliset kuvat pitäisi oleman siis turvassa Fp4+ -rullalla joka kehittyy mulla aina rodinaalissa.

10. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Kokeile Ageponia. Mulla se tepsi justiinsa tommosiin raitoihion X-Tolilla kehitettäessä.

(Vanha) sähkövatkain on hyvä sekoittamaan jauhemaista kehitettä.

11. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Annetaan ageponille tilaisuus.
    Missä suhteessa laitoit kostutusveteen ageponia?

12. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Ihan vain pikkutippa....jottei kovin vaahtoomaan rupia.

Kokeele johonkin vähemmäntärkiään vilimihin ensin.

13. Vs: Filmikehitys - agitoinnin myytit ja mysteerit

Toi sähkövatkain olikin hyvä vinkki! Mun magneettisekoitin-projektikin meni jäihin, kun tuli liian epästabiili ja hätäinen vekotin, ne pomppivat magneetit alko rikkoa lasiastioita :)

Unohdinpa minäkin mainita että minullakin on käytössä esikostutus ja Photo-Flo:ta menee sekaan tippa/desi noin karkeasti. Olen itse asiassa jo unohtanut miksi aloitin tuon Photo-Flo:n lisäämisen, mutta liittyi kai pintajännitysten varmisteluun ja/tai havaintoihin paremmasta antihalo-värien poistumisesta. Lisäksi haen tuolla vähän rauhallisempaa alkua, lämpötilan vakiointia ja pidempää kehitysaikaa. Nyt kun prosessit on kalibroitu tuolle tavalle, en pääse siitä varmaan ikinä eroon. :)

Tollasta epätasaisuutta ei mulla ole xtol:lla tullut, mutta sen sijaan muuten kehitysajat vähän tuntui vaihtelevan. Liekö mulla sitten liian rautapitoinen vesi tai jotain. Kerran meni kahdesta identtisestä pullosta toinen yhdessä yössä reilusti heikoksikin ja totesin ettei ole mua varten.

Ero rullan alussa ja lopussa voi johtua hyvin vaikka jostain purkkiin syntyvästä nestekierrosta. Mistäpä sitä tietää miten se alkaa pyöriä kun purkkia keikutellaan ja jostain suppilosta tulee vielä osa sekaan. Pyöriihän se vesi lavuaarissakin, kun poistaa tulpan. Pyöriminen purkin keskellä on helposti erilainen kuin reunoilla.

14. äyni

äyni Member

414
    0
    16

Ettei vaan kyse olisi tästä, mistä aiemminkin keskusteltiin:
    http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?p=64759#p64759

15. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Hmmm.. pitänee kokeilla lisätä tuohon agitointiin pientä pyöräytystä mukaan.