Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Puhdistusvinkkejä vanhojen diojen skannaukseen

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana JarzaS, 2 Huhtikuu 2012.

1. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36
    Innostuin tuossa vanhoja kinodioja skannailemaan.
    Diat on arkistoituna pääasiassa gepen laatikoihin ja kehystetty gepej lasillisiin kehyksiin. Kohtasin pari ongelmaa joiden kanssa olen koittanut taistella.
    Laatikot on majailleet parikymmentä vuotte komerossa jota ei ole paljonkaan auottu kuis satunnaisesti. Diojen pintaan on tarttunut erittäin hienojakoinen pöly/likakerros, ikäänkuin himmeä kalvo. Tuo lähtee kyllä pyyhkimällä pois mutta reunoja on vaikea saada puhtaaksi. Toinen ongelma, vähän vaikeampi on laatikoissa majaileva vähän karkeajakoisempi pöly joka ilkeästi majailee lasin pinnassa. Nyt koittanut puhaltimella, säämiskäliinalla ja ohuella mikrokuituliinalla josta viimeksimainittu on ehkä toimivin. Kuitenkin tuntuu että pöly ei oikein lähde vaan siirtyy/imeytyy takaisin.
    Kolmas ongelma on dian ja lasin tarttuminen toisiinsa, se näkyy kuvassa laikkuna, tuohon ei kai auta muu kuin aukaista kehys.

Vinkkejä, kiitos.
    Lasille tietysti vois jollain optiikkacleanerilla kostuttaa tuota liinaa ihan kevyesti mutta entäs kun pääsen noihin laatikoihin missä on lasittomia kehyksiä.

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
  3. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36
    Vs: Puhdistusvinkkejä vanhojen diojen skannaukseen

Tänks, hyvä ketju oli tuo mutta ei ollut tähän apua.
    Totesin just että osa pölystä on lasin sisäpuolella. Onneks ei oo mun kehystämiä, muuten pitäis mennä lyömään itteensä halolla. Eli joka kehys vaan auki ja puhdistus puhaltimella ja liinalla. Ja kun on vielä jotenkin tarttunut tohon lasiin, ei liiku puhaltamalla

4. Vs: Puhdistusvinkkejä vanhojen diojen skannaukseen

mikroliina on aika hyvä, mutta ei irroita noita mustia pisteitä jotka ovat jotakin bakteeriä.

5. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
  6. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

No mä aattelinkin että mitä noi pilkut kun on niin sitkeessä että ei edes liiku kun pyyhkäisee.
    Joka päivä voi oppia jotain uutta. Onko tuo sitten jonkinlainen diojen ongelma kun pajlon vanhempia negoja tullut pyöriteltyä mutta ei niissä tuollaista pilkullisuutta ole ollut. Johtuuko sitten tuosta lasista?

7. Johannes

Johannes Well-Known Member

2 346
    302
    83

70-luvulla mainostettiin lasitettujen diojen säilyvän parhaiten. Valetta, ainoat diat joiden kanssa minulla on ollut pilaantumisongelmia, ovat nimen omaan lasikehyksellisiä. Lasittomissa kehyksissä ovat säilyneet hyvin. Se vaaleanharmaa kalvo on kuulemma jotain lasista erittynyttä soodaa.

8. mla321

mla321 Member

54
    0
    6

Samanlaiset ovat minunkin kokemukset lasikehyksistä. Kaikissa on ollut enemmän tai vähemmän ongelmia. Likaa on myös lasin sisäpinnalla eli ulkopinnan puhdistaminen auttaa vain osittain. Jos haluaa kunnon skannaustuloksen niin ei siinä auta muu kuin ottaa filmi kehyksestä ja laittaa skannauskehikkoon. Itse filmit ovat yleensä olleet tällöin ihan puhtaita, joissain tosin värivirheitä on ilmaantunut. Parhaiten ovat säilyneet Kodakin pahvikehyksissä olevat lasittomat diat.

9. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

Joo, lasittomat mullakin on ihan ok, mitä nyt irtopölyä.
    Nyt on sitte tänään sata kehystä avattu, pyyhitty ja skannattu. Eipähän tartte photaroida hippusia niin paljon.
    Noi missä emulsio on niikuin tarttunut lasiin, on varmaan pysyvä jälki mutta kun se harmaa kalvo on lasista pyyhitty, ei tuo laikkukaan kuvassa enää juuri näy.

10. Vs: Puhdistusvinkkejä vanhojen diojen skannaukseen

itse olen käyttänyt itsepäisissä dioissa wurthin tuulilasipuhdistus sprayta ja hinkannut mikroliinalla, sitten poistanut tuon vaahdon ja töhnät vesihuuhtelulla jossa on ollut Rollei RWA:ta. kaikki muu on irronnut paitsi nuo itsepäiset mustat pisteet.