Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju)

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 18 Joulukuu 2013.

1. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju)

Otas hyvät kuvat tolla ja pistä palstalle, niin saadaan taas digiheppuja nöyryytettyä :)

2. RB

RB Well-Known Member

9 459
    1 289
    113

Kaikki kuvat mitä täällä on näytillä on digikuvia  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Toisissa vaan on turhia välivaiheita välillä ;D

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Minusta tuntuu, että Hannu taidat oikesti kaivata filmille kuvaamista, kun joka välissä
    puolustelet noita digikuvia :)

4. markku55

markku55 Active Member

Onko tämä samanlainen, vai mikä merkitys tuolla e-kirjaimella on?
    http://www.ebay.co.uk/itm/SOLIDA-III-FRANKA-NE-FONCTIONNE-PAS-/181305311574?pt=FR_IQ_Photovid%C3%A9o_Photo_Appareils_Argentiques&hash=item2a36a38156

Edit: Ai tuo eka olikin kai sökö, mutta tässä sitten Saksasta:
    http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=Franka+Solida+IIIe&_osacat=625&_from=R40&LH_PrefLoc=3&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.XFranka+Solida+III&_nkw=Franka+Solida+III&_sacat=625

Jos nuo on hyviä, niin tuollainen kai pitäis hankkia?

5. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Niin, se on vähän taustoista ja olosuhteista kiinni mikä tavallaan viehättää. Jos asuu pellonlaidalla ja on siellä traktoria yms. viritellyt koko ikänsä, niin voi tosiaan olla, ettei koe digiä ja tietokoneita samalla tapaa vastenmielisenä vapaa-ajan viihteenä kuin tyyppi joka on Kehä3:n sisäpuolella töissä koneen eessä päivät pitkät.

6. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

:D :D :D :D

7. RB

RB Well-Known Member

9 459
    1 289
    113

Vitsiä väliin....koittakaa kestää....mulla ei ole tarpeeksi hyviä aiheita filmille kuvattavaksi.

8. Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju)

Käsittääkseni olet muotokuvaaja ? Ja vielä viimeisenpäälle perinteikäs ?
    Eikö siinä ole aihetta ?
    Oikeesti aika moni ihminen joka haluaa lapsestaan tai vaimostaan tai koirastaan tai itsestään potretin on innostunut aiheesta perinteinen mustavalkokuva vedostettuna kuidulle ! Jotkut jopa siittä maksaakin :)

9. RB

RB Well-Known Member

9 459
    1 289
    113

Ei meilläpäin ole vanhaan tekniikkaan innostuneita (ainakaan tarpeeksi), vaikka muuten perinteistä kiinni pitävää porukkaa onkin. Ja mieluummin kuvaisin mustavalkokuvia omaksi iloksi kuin työkseni.

Täytyy myöntää että mun mustavalkotekniikka ei ole koskaan ollut niin hyvällä mallilla kuin olisin halunnut. Saan mieleisempää jälkeä digillä kuin mustavalkofilmillä.

10. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Joo, kyllä näin vaikuttaa olevan, tosin pimiössä muovipaperille vedostettukin tuntuu kelpaavan.
    T Jukka

11. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Franka Solida

Liitetyt tiedostot:

12. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Aikuisten oikeasti niitä on aika harvassa, mutta koska myös sellaista tarjoavia tahoja ei ole kauheasti, ja jos on, ne toimivat otollisilla markkinoilla, nämä kaksi osapuolta kohtaavat helpommin, jolloin syntyy harhakuva laajemmasta tarpeesta.

13. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Ei pirä paikkaansa. Täällä on aina menestynyt kuvaajia jotka on vedostanut kuvansa perinteisesti ja mustavalkoisena. Nyt ei ole noille kukaan sitä enään tarjonnu. Sanoisin että tuossa on selkeä markkinarako.

14. Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju)

Itse kun olen ihmiskokeiden ystävä olen tullut testeissäni seuraavaan tulokseen:
    Annan asiakkaalle kaksi printtiä josta valita toinen omin pikkukätösin vedostettu yön pikkutunteina ja toinen cansonin matskulle tehtynä, lähes aina valinta on ollut märkävedos !
    Mutta en tee tätä työkseni vaan sivutoimisena muiden kuvaajien leivän syöjänä.

15. RB

RB Well-Known Member

9 459
    1 289
    113

Kun ne itsevedostajat ovat pärjänneet, niin muutkin ovat tehneet samoilla menetelmillä mutta mestarit ovat taitaneet ja tehneet negan retusoinnit. Itse olen jonkinverran korjaillut mustavalko/värinegoja eikä siihen viitsi mennä.
    Tääläpäin ollaan samettikansiokansaa....ei auta vaikka kuinka esittelisi hienoja kuvasuurennoksia tai moniaukkopaspiksia, valitettavasti.

16. keegan

keegan Well-Known Member

8 658
    1 574
    113

Nuo ovat mallia III, niistä siis puuttuu mittaetsin joka on IIIe:n lisäominaisuus. Ei sellaista kuitenkaan pakko ole hankkia, mutta IIIe:n omistaja on tietysti merkittävästi muita parempi valokuvaaja ja ihminen.

17. keegan

keegan Well-Known Member

8 658
    1 574
    113

Heh, ei minulla ole mahdollisuutta eikä halua nöyryyttää ketään. Flickrissä on kuitenkin setti jossa on muutamia Frankalla kuvattuja.
    http://www.flickr.com/photos/54100950@N02/sets/72157640712813345/

18. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 604
    6 641
    113

Paljon hienoja kuvia, en tosin näe ainuttakaan syytä miksei niitä olisi voinut digilläkin ottaa? :)

19. keegan

keegan Well-Known Member

8 658
    1 574
    113

En minäkään. Nopeamminkin ne olisi voinut digillä ottaa enkä olisi ollut sidottu sisällä olevan filmin herkkyyteen. Tekninen laatukin olisi ollut parempi D600:lla ja Nikonin normaalilla. Riian ja Prahan reissuilla minulla oli mukana D600:n lisäksi tuo Franka ja F3 diafilmille ja Olympuksen XA mustavalkoiselle kinolle. Liiallista ja turhaa kamojen raahaamista? Ehkä, mutta on hauska vaihdella välineistöä matkallakin.

Niin että aivan oikeassa olet.

20. Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju)

Tuo digi/filmi-ero ei kyllä täällä näy.