Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Oletko F100:sta käyttänyt? Käsittääseni F6 on nimestään huolimatta "päivitys" F100:lle, eikä niinkään F5:lle....
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) En ole F100:sta käyttänyt. En edes aikoinaan harkinnut sen hankkimista. F6 on F5:n seuraaja; näin on Nikonkin muistaakseni jossain pressitiedotteessa todennut. F6:ta valmistetaan edelleen. <SIZE size="1"]Edit: Korjattu kirjoitusvirhe</SIZE>
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Enpä ole tuollaista tiedoitetta lukenut/nähnyt, mutta luonnollisesti F6 uusimpana ja viimeisimpänä on jossain määrin seuraaja F5:llekin. Hieman jos vertaa nykypäivään ja digiin, niin jos edellistä ajattelee, voitaisiin D800:sta sanoa D3:n seuraajaksi, jota se ei ole, vaan pikemminkin D700:n seuraaja. F100 ja F5 olivat/ovat kumppaneita siinä missä nykyään D700/D3 ja D800/D4.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Niin tai näin, on F6 kuitenkin erittäin hyvä kamera. En myy sitä koskaan pois. ;D
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Ettäkö kuutonen voisi olla jotain sukua viitoselle... Seuraajuutta on erilaista. Valmistajaa kiinnostaa eniten markkinoinnillinen seuraajuus, eli mitä tarjotaan F5-asiakkaille _seuraavaksi_. Se on asia, joka kiinnostaa myös valokuvaajia, eli niitä F5:n käyttäjiä. Kameratekniikan harrastaja taas voi tutkia "teknistä perinnöllisyyttä", eli millaisen teknologiaperinnön laite vie _seuraavaan_ sukupolveen. Sillä, että jokin on uusin ja viimeisin ei sinänsä ole mitään merkitystä mihinkään seuraajuuteen.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) F6:sta on paha mieltää minkään erityisen kameran seuraajaksi koska se on lajinsa viimeinen.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Eikös se viimeinen ole helpostikin seuraaja jollekin, ensimmäinen harvemmin sitä on.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Itse aloitin harrastuksen toissa kesänä ja jotenkin filmi tuntui kahdesta vaihtoehdosta paremmalta. Siinä pitää kuitenkin ainakin yrittää ajatella (en nyt tällä vähensy digikuvaajia) mitä kuvaa ja miten. Ja kaikkein parhaalta omaan käteen sopii Yashica 44A. Ei ole liian iso kadulle kuten 6x6 TLR:t ja melkein yhtä näppärä kuin kinojärkkäri, mutta huomaamattomampi kadulle. Niin, ja se pitää sanoa, että filmille otetuissa kuvissa on vaan jotain niin hienoa, jota mä en kuitenkaan pysty sanoin kuvailemaan., mut ei sekään oikein näissä skannatuissa negatiiveissa tule esiin, vaan vedostetuissa erityisesti. Ja nyt puhun siis mv-kuvista. Valitettavasti värikuvat ei saa samanlaista fiilistä aikaiseksi.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Mulle se on AE-1 mustana ja primelinsseillä. Periaatteessa tässä hommassa ei ole mitään järkeä sillä mulla on myös EOS-järjestelmä mutta siinä metallisessa designissä ja vanhojen primelinsseissä on laadun tuntua sekä järjestelmä on fyysisesti hieman pienempi kooltaan kuin EOS. Niin jos rationaalisuutta mietitään niin manuaalisuus lisää ajattelua, fiilistelyä, harkintaa. Tuloksena parempia kuvia. Pidemmät valotusajat kuin 2s olisi kyllä mukavia sekä mahdollisesti exp-comp mutta molemmat voi tehdä kyllä manuaalisesti ja ehkä parempi niin em. syistä. Monivalotusta toivoisin myös. RB67:sta pidän studiossa mutta painon ja hieman suuren filmikoon takia kuvaan huomattavasti enemmän GA645:lla. Jälkimmäinen on muovinen rimpula mutta moderni ja mukava matkakumppani.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Itselläni on Nikon F6:n lisäksi yhä muun muassa GA645 ja HEXAR AF. Viimeksi mainittu on ollut käytössä viimeksi yli vuosi sitten. GA645 kuvasin noin ½ vuotta sitten. HEXAR AF on ehkä paras hankintani, koska hankin sen hyvään hintaan; tosin hankin myöhemmin uuden salamalaitteen ja toisen käytetyn. Vieläkin tulee ihailtua HEXARin optiikan piirtokykyä, kun olen katsonut sillä kuvattuja Agfa ISO 50 dioja. Skannautin paikallisessa fotoliikkeessä nämä diat ja teetin samalla paperikuvia niistä. ;D
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Rehellisesti en voi enää hehkuttaa mitään alle 9x12/4x5 kameraa. Kapa
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Itsellä alko oikeasti kiinnostus filmille kuvaamiseen kun menin vahingossa kaksi kesää sitten kurkistamaan turmiollisesti Tirmossa 8x10 fieldin tarkennushupun alle Ensimmäinen tuntemus: tää on se mun juttu !
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Holga - tuo valoisien päivien riemu! Ja myös kevyt kantaa. Tarkkuus on harha.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Juuri tuo filmikuvan hienous mitä mainitset on se juttu joka potkii aina lataamaan uutta filmiä kameraan. En sitä minäkään pysty enempää selittämään mutta kun koko prosessin on käynyt läpi ja valmis kuva on paperisena kädessä, se vaan on ihan oma juttunsa. Monta kuvaa olen myös skannannut ja printannut mustesuihkulla mutta en vaan osaa niistä tykätä. Digirunko on jäänyt enemmän ja enemmän laukun pohjalle ja nousee sieltä lähinnä silloin kun jotain tilauskuvaa pitää ruveta tekemään. Tuota 4x5 laatikkoa kun saisi tehtyä eteenpäin että saisi senkin käyttöön.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Samoilla linjoilla, filmille kuvaaminen on selkeästi ammatikseen kuvaavalle pako työstä. Digikameraa ei halua pitää vapaalla käsissään. Noin mahdollistaa harrastamisen myös Hasselblad 500/501 on aina ollut minulle se kamera, jolla "tulee" paljon parempia kuvia kuin muilla kameroilla. Siinä kamerassa on vain joku mystinen taika. Kaikkea on ajateltu ja asiat on pelkistetty käytännöllisiksi mutta silti muunneltavissa jokaisen mielihalujen mukaan. Saman sarjan linssit pysyvät linjassa ja jälki näyttää yhtenäiseltä. Neliöstä saa myös poikkeuksetta rajattua pystyä/vaakaa tarpeen tullen. Ison peilin potku antaa lämpöä sydämeen. Minulla on ollut sama 501 vuodesta -98 ja kerran olen varmuudeksi sen käyttänyt huollossa. Käsien läpi tuona aikana on varovaisen veikkauksen kautta kulkenut yli sata muuta kameraa ja melkein kaikki jatkaneet seuraaville omistajille…
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Joo. No, Fujin 680 on kyllä aika kiva, jos ei paino ja virtariippuvuus ole este. Muuten, Linhof Technikardan oli se juttu. Parempaa hienomekaniikkaa ei ole. Jos kuvauksessa olisi kyse vain kameran näpelöinnistä, niin se.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Yritän olla hiukan järkevä filmin saatavuuden ja kustannusten takia joten kuvaan rullafilmille eniten ja joskus kinofilmille. Harrastan MF kuvaamista Mamiyalla ja olenkin kokeillut "LF" kuvausta CrownGraphic:illa (4x5) mutta käyttänyt vain 6x9 peria. Mikäli saisi halvalla 4x5 filmiä JA kaupallisia kehityspalveluja niin sitten kuvaisisin varmaan 4x5 laakaa.