Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Viime aikoina olen kuvaillut Nikon FE:llä ja olen todella tyytyväinen. 2/50 kanssa paketti on pieni, tarvittaessa nopea ja näen etsimestä myös kohtuullisen hyvin - valotusmittarin neulaa ja asteikkoa ainakaan näillä laseilla niin hyvin kuin haluaisin. Jalustahommissa itselaukaisin nostaa peilin alussa ylös, joten heilahtamisen vaarakin vähenee. Aukon esivalintaan perustuva valotusautomatiikka on tarkka, kunhan selvittää itselleen, mistä kohtaa ja millä painotuksella keskustapainotteisesti kamera mittaa. ............................ Jos sitten ajatellaan sopimista näppeihin ja tuntumaa kun nostaa kameran silmille, ei vielä parempia kymmenien kameroiden kohdalla ole kinokokoisissa kameroissa tullut kuin M-sarjan Leicat ja Nikon F tavallisella prismalla. Kyse on kämmenen koon, sormien pituuden ja säätimien asettamista vaistonvaraisesti oikeisiin paikkoihin. Kumpikaan ei ole kokoonsa erityisen kevyt mutta ei toivottaman painavakaan. Ja kummassakin on pomminvarman mekaanisen kameran tuntu. Nikon F:n voi virittää paremmaksi laukaisimeen kierrettävällä, reilun sentin korkuisella painikkeella ja joissain olosuhteessa M-Leican laukaisin on helpompi käsitellä jos siinä on "laukaisun pehmennin". Näin erityisesti hansikkaat kädessä. OM-1ssä ja OM-2ssa on laajempi ja parempi etsin kuin Nikon F:n vakioprisma. Leicaflexissä kontrasti on parempi.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Ääni täältäkin Zuikoille ja Olylle. OM-2, 100mm f2.8 ja kuvat Ektarille, kyllä hivelevät silmää 40x30cm vedoksina. Jotenkin pidän enemmän niistä kuin Nikon F100:lla ja paljon modernimmilla objektiiveilla otetuista kuvista, vaikka jotenkin terävämmiltä näyttävätkin verrattuna Zuikolla otettuihin.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Leica M5 Viimeinen filmi Leica joka koottiin Leican tehtailla käsityönä.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Luulisin että tuo vaatisi tarkennusta. Kokoaminen tehdään tietääkseni hyvin pitkälle käsityönä nykyäänkin, mutta M5:n jälkeinen aikakausi toi Leicoihin uudenlaista suunnittelua ja komponenttia, jotka asennettiin enemmänkin "ruuvaa kiinni komponentti ja testaa" -periaatteella, jossa hylätyn testin tuloksena vaihdettiin asennettu komponentti toiseen kun taas vanha käsityöläistapa oli "asennetaan pala ja ruuvi ruuvilta, testataan ja säädetään ja testataan" kunnes kaikki on kuten pitää. Olen ollut käsittävänäni että komponentteja yhdistettiin osin isommiksi palasiksi tai niiden rakenne ja tekotapa joissain kohdin muuttui ja niitä kaikkia ei ollut enää edes ruuvarein pilkottavissa tai säädettävissä aina. The end of the old craftmanship.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Kamerakorjaaja osaisi varmasti oikoa osin ehkä väärätkin käsitykseni edellä tai tarkentaa. Kuitenkin tuossa oli jotain tottakin ja samansukuinen ero on Nikonilla F2:n ja F3:n välillä.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Contax RTS III+ Distagon 35mm f1.4 ja Planar 50mm f1.4 Oli ilo kuvata, tunsi pitävänsä kameraa kädessä. Nikonin F vuodelta 64 ja F5 hienoja kameroita itsellä tappoi filmille kuvaaminen, teettämisen kalleus.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Rolleiflex 2.8F Viimeistä piirtoa myöten laatupeli. Iso, riittävän kirkas etsin, silkkinen suljin ja laukaisun ääni pieni suhahdus. Omaa luokkaansa TLR-kameroiden joukossa. Kaunis.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Mamiya RB 67 pro-S, siinä kamera jolla ne onnistuneet ja aikaa kestävät kuvat olen ottanut ( 2 kpl kasassa)
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Tämä täsmenti juuri oikein asian. Ja syvensi asian merkityksen.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Mulla oli Mamiya RB 67 Pro-SD jolla tykkäsin kuvata kovasti. Ihan kiva työkalu...hajun muistaa vieläkin.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Tää on mielenkiintoinen, mitä niille Leicoille sen jälkeen tapahtui?
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Yllä tuosta jotain sanailin. Starting with the M4-2, Leitz changed the M camera design philosophy and internal construction. Leica M Guide
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Ei M5:sta, M4/M4-2/M4-P -malleja voi suoraan verratakaan toisiinsa. Se on hyödytöntä, sillä, kuten tiedämme, kaikkia malleja voidaan tehdä hyvin tai halvalla. Ja usein ne halvallakin tehdyt toimivat oikein hyvin. 4-alkuiset olivat vielä sen aikakauden lapsia, joita tehtiin manuaaliperiaatteella ja M5sen täytyi kilpailla uusien, entistä enemmän elektroniikkaa sisältävien mallien kanssa. Sitä paitsi. M5stä puutuu se kaikkein tärkein. Leica-fiilis. Sori.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Tottakai kaikilla pitää olla oma mieilpide missä Leicassa on Leica fiilis ja missä ei. Ei tarvetta anteeksi pyytelyyn asiassa. Joillekkin on ollut juuri tuo M5:n eriävät ulkomitat verrattuna muihin tai sittten se että siinä on valotusmittari ja koetaan että kilpailee muita merkkejä vastaan ..liian edistyksellinen...lian erilainen.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Joo toi sama on mulla ja nykyisin haisee Helvetinkolun suovedelle, koko vehjes oli täynnä vettä, mutta viikkon kun piti riisikipossa niin hyvin toimii.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Tuota riisikippo-juttua en tiedäkään. Kertoisitko lisää miten se auttaa kastuneeseen kameraan ? Nimimerkki: ihminen ei ole koskaan liian vanha oppimaan lisää
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Juu pitkospuilla heitin lipat kamera olkapäällä ja sinnehän se lensi komeasti suohon, pulp pulp... Riisi korvasi tässä tapauksessa silca geelin. Kilo halvinta riisiä kotimatkalta kamera kokonaisena taikinakulhoon ja riisi perään, viikon päästä ravistelin riisit pois ja kuvamaan. Hienosti toimii ja kuvannut oon rungolla noin 100 rullaa sen jälkeen, lasilla hieman vähemmän.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Riisiähän käytetään mm maustesirottimissa, jotta itse maustejauho ei kovettuisi kosteudesta, riisi on ilmeisen hyvä kosteuden imijä vaikka ei siltä rakenne tunnukkaan.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Nikon F6 on ollut hyvä hankinta ja samoin Nikkor optiikat, jotka hankin siihen. Harkitsin myös F5 mallia, mutta se oli omaan käyttööni liian painava yms. Tämän vuoksi en hankkinut paristoperää F6:een. Se olisi ollut yhdistelmänä myös painava.