Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Filmikameroiden kätketyt helmet?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Suolakala, 23 Marraskuu 2020.

  1. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 118
    1 176
    113
    Itselläni on sekä Nikonin F2AS että F3HP. F2 on suurempi ja tietysti vanhempi ja toisaalta mekaanisempi. Jos tulee toimeen F3:n etsimen näyttöjen kanssa (minun mielestäni näyttää valotustiedot aivan liian pienellä, mutta tiedän ettei se kaikkia häiritse) niin ehkä pienempänä vaikka sitten se. Molemmat ovat oikein hyviä valintoja ja molempiin on pilvin pimein hyviä kiinteitä laseja ja molemmat ovat lujia ja kestäviä. Kuitenkin sillä varauksella, että aika ehkä aikanaan tuhoaa F3:n etsinnäyttöjä. Yhden rungon kohdalla niin on käynyt itselleni. Piti ostaa uusi, onneksi täältä löytyi. Niin että ehkä kuitenkin F2AS?
    F3:n kanssa suurin piirtein samanikäinen on Pentaxin yritys ammattilaisrungoksi, LX. Sillä on tapana kärsiä "tahmaisesta" peilistä, mutta jos löydät kappaleen jossa tuo on hoidettu, pitäisi sen olla myös luja ja kestävä. Itselläni ei ole siitä kokemusta. Tuolloin tietysti lasinkiinnitys vaihtuu, mutta onhan Pentaxiinkin lasia. LX taitaa olla kalliimpi kuin nuo Nikonit? Pentaxilta voisi vielä harkita mallia MX, se on lujan maineessa mutta taitaa olla nykyään jo hieman harvinainen. MX:n edeltäjä oli KX, sillä olen itse kuvannut paljon. Se ei taida olla edes puoliammattilaismalli, mutta yksinkertainen ja toimiva ja suhteellisen yleinen ja edullinen.
    Jos tähänastisella kokemuksellani nyt olisin kysyjän asemassa, ostaisin kyllä Nikonin F2AS:n. Minulla on kinorunkoja aivan liikaa ja niistä kaikista F2AS nykyään ehkä toiseksi eniten saa ulkoilutusta (eniten varmaan Bessa R2, mutta se on ihan eri tarina)
    EDIT F2:ia näyttää iipeissä kyllä olevan paljonkin eri etsimillä, lasin kanssa tai ilman. Kannattaa katsoa vähän siistimpi kappale ja myyjä joka on saanut hyviä palautteita.
     
    Viimeksi muokattu: 24 Marraskuu 2020
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 332
    2 999
    113
    Ei suinkaan. Kopiokoneet olivat ihan hyviä, niitä oli duunissa useita.
    :)
     
  3. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 430
    1 459
    113
    En mä ainakaan Leicaani niin kylmään veisikää.
    Vien sen pubiin, pidän pöydällä sitä samanhenkisten leicailijoiden kanssa, ihastelemme laitteita ja niiden ylivertaisuutta, illan aikana otan 5 litraa olutta ja sitten uskaltaudun kysymään viereisen pöydän kuhertelevalta parilta, saanko ottaa teistä kuvia, valotan trixin 1600 asan mukaan, kehitän kaikki 3 rullaa myöhemmin huomatakseni, että kaikki kuvat ovat hieman tärähteinä, mutta ei se mitään, kuvissa on tunnelmaa. Aamulla sanon vaimolle, että ei ole mitään, vähän vain nukuin huonosti.
     
    SakkeM ja keegan tykkäävät tästä.
  4. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 957
    622
    113
    No hyvä, että sinultakin sentään kopiointi onnistui Canon:in tuotteilla, vaikka se valokuvaaminen ei onnistunutkaan… :)
     
  5. m-kooteevee

    m-kooteevee Well-Known Member

    575
    955
    93
    Filmirungoista mulle on jääneet lemppareiksi Nikon F3 ja Olympus OM-2n. Jälkimmäinen oli varsin mukana kuljeteltavaa sorttia, ja jotenkin näppärän oloinen työkalu muutenkin. Ebaystä noita näyttää aika edullisesti saavan, Nikonista saa sitten pulittaa n. tuplat.
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 332
    2 999
    113
    Niinpä. Nikonin digien halpisversiot olivat tosiaan surkeita. Mutta: silloin oli jo D1x kaupoissa. Kunnollisenkin kameran olisit saanut, mutta taskujen tilavuuttahan siihen tarvittiin.
     
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 332
    2 999
    113
    Kuvaaminen onnistui kohtuullisen hyvin, mutta kamerat hajoilivat käsiin. Kustannuskysymys toki, mutta kun melko uusi noin 7000 egeä maksanut D1s vikuroi, ja JAS ilmoitti kustannusarvioksi osat 5000 euroa + työt päälle, totesin itse tykönäni, ettei minulla ole varaa moisia kaluja hyysäillä. Kuten edellä todettu, yksikään Nikon ei ole pelkällä käytöllä hajonnut.
     
  8. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Mutta kuten sanottu, niin yksikään Canonin digirunko ei mua oo pettänyt, eikä ihan kipiäksi oo ittiänsä tarvinnu maksaa.
    Miksi kuvata Nikonilla...kun voi kuvata Canonillakin..

    eikä rungon kummit repsota.
     
  9. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 957
    622
    113
    No, onhan noita kameramerkkejä ja sama se kai minkä merkkisellä kuvaa, jos kuvaaja itse on kalustoonsa tyytyväinen.

    Näistä keskusteluista usein kyllä huomaa, että kerran menetettyä luottamusta johonkin tuotteeseen on vaikea palauttaa. Lisäksi, joillakin ihmisillä on hassu tapa liioitella asioita, eli jos joku on joskus saanut jonkin viallisen tuotteen, niin sitten uskotaan, että ko. tuotevalmistajan kaikki tuotteet ovat siitä lähtien aina ja ikuisesti jotenkin viallisia. On aivan sama, kauanko aikaa ko. tapauksesta kuluu ja paljonko ko. valmistaja on tämän jälkeen valmistanut täysin virheettömiä tuotteita, yksinkertaiset ihmiset pitävät uskomuksensa…
     
  10. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Kyllähän kameroissa järjestelmän vaihtaminen on muustakin kuin pelkästä rungosta kiinni. Kameran vaihdoissa tuli vilkuiltua Nikoninkin suuntaan, mutta ei se tarjonnut niin paljon hyvää että olis takaisinvaihtoon innostunut.
    Viimeisimmässä vaihrossa olis kait Sonykin ollut vaihtoehto, kuulemma EF:t toimii jollainlailla...mutta sitten olis pitänyt vaihtaa pakostakin pikkusalamajärjestelmä, 4+1 salamaa ja lähetin Sony-yhteensopiviksi........

    mutta tämä ketju on mennyt aivan pieleen, filimikameroistahan tässä olis pitänyt puhua.
    Sori vaan aloittajalle!
     
  11. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 408
    1 061
    113
    Luulen että hyvien kuvien saanti ei ole merkittävästi kamerasta kiinni.
     
    arthur tykkää tästä.
  12. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Ainakin suureksi osaksi muustakin.
     
    Kimo tykkää tästä.
  13. c

    c Well-Known Member

    5 321
    97
    48
    Toi rolleiflex on hyvä systeemi linssiensä ansiosta. Contaxit vois olla myös jotain mitä katsoa, joku Contax 167MT on edullinen ja kiva kamera johon saa myös hyvin laadukasta lasia. Contaxiin sopiva 50/1.4 Planar on yksi parhaista kinarilaseista jos resoluutiota hakee, omasta taisin maksaa huntin. Henk koht pidän contaxin batman designistä.

    upload_2020-11-25_22-28-49.png

    Piirtää vaikka kuinka monta viivaa.
     
    Viimeksi muokattu: 25 Marraskuu 2020
  14. mscore

    mscore Member

    590
    13
    18
    Nikon F6:n saa vielä alle tonnilla, valmistus tiettävästi 2019 lopussa lopetettu. Kehittynein filmijärkkäri mitä koskaan ehdittiin valmistaa. Yli budjetin mutta rungon jälleenmyyntiarvo kasvaa, veikkaan.
     
  15. mlaine

    mlaine

    8
    0
    1
    Mahtaako jostain saada vielä aivan uutena? Kiinnostaisi.
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113

    New ("other") merkinnällä ainakin näkyy. Mitä se merkitsee kussakin tapauksessa, pitää selvittää erikseen.

    Nikon F6 | eBay
    Nikon F6 | eBay
     
  17. mlaine

    mlaine

    8
    0
    1
    Ois kiva varmaan saada joku lähiaikoina valmistettu. Noissa sarjanumerot viittaa aika vanhoihin yksilöihin. Uusissa sarjanumero varmaan lähempänä 40000.
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113

    Keräilymeininkiä vai mikä siinä on.

    Nikon F6 serial numbers - post yours! - Rangefinderforum.com
    Nikon F6 | B&H Photo Video

    16 years since after its release, Nikon is recalling some F6 35mm SLR bodies - DIY Photography
    Nikon has said that they’ll take care of the problem, though, and is offering to replace the product even if your warranty has already run out.


    Kysy tuolta jos vaikka kaivaisivat sulle yhden vielä: Nikon F6 35MM SLR BODY Refurbished - Nikon Store
    "Nikonin F6 takaa puhtaan valokuvanautinnon."
     
    Viimeksi muokattu: 27 Marraskuu 2020
  19. Suolakala

    Suolakala Member

    283
    15
    18
    Ei varmasti olekkaan. Omalla kohdalla tuohon vaikuttaa varmaan eniten tuuri koska kuvaajana olen huono :(
    Kameralla toisaalta on itselle merkitystä koska tiettyjen kameroiden kanssa kuvatessa fiilis on parempi ja kuvaamisesta nauttii, siksi tuota filmi kameraakin tietyillä kriteereillä etsin. Eli nuo uudemmat Nikonit eivät kiinnosta vaikka huippu kameroita varmasti ovatkin. Haussa siis simppeli kamera muita säätöjä en halua kuin aukko, aika ja sitten se valotusmittari. Rungon haluan mustan ja mieluusti messinkinen koska sen kuluminen miellyttää kovasti omaa silmää. Tuossa hankinnassa olen varmaankin kallistumassa mustaa äffään tai om-1:teen.
     
    keegan ja Kimo tykkäävät tästä.
  20. sodeto

    sodeto Active Member

    675
    95
    28
    Osta vaan heti se OM-1 tai OM-2 niin et tarvitse enää vaihtaa mihinkään. Kerran kun kokeilet teidät miksi!
     
    Suolakala tykkää tästä.