Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Juhlakamera!

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana MickeE89, 11 Joulukuu 2011.

Ajattelin ostaa kameran mun canon 7d seuraksi. Haluisin kameran joka kulkisi helpommin mukana, esimerkiksi juhlissa tai muuten vain aina mukana. Onko esimerkiksi tämä NEX mikrojärkkäri ehkä liian suuri? Onko mitään ehdotuksia. Haluisin lisätä että budjetti on 300-600e eli mitään leicaa en tarvitse :)

1. Vs: Juhlakamera!

No, kyllä tuohon budjettiin mahtuu vielä Leicakin... ainakin v-lux 20
    http://www.rajalacamera.fi/leica-v-lux-20/product-11v20/dp
    Itselläni tuollainen kulkee mukana päivittäin.

2. Vs: Juhlakamera!

Kiitos vastauksesta ! Viellä lisättävää sillä leicoja en ole tutkinut pahemmin, onko tuo esimerkiksi hintansa väärti ? Voin hyvin maksaa kyllä tuollaisen määrän. Mutta olis myös mukavaa jos ihmisillä olisi kokemuksia kameroista!

3. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63
    Vs: Juhlakamera!

Vanha kansanviisaus tietää, että digipokkareissa Leica ei ole _koskaan_ hintansa väärti, ellei pidä 30 % lisähintaa Leican omistamisen väärtinä.

Nykyään on ihmisten tapana suositella tällaisissa tilanteissa Canonin S95:ttä tai sen seuraajaa. Se on hyvä kamera myös hämärämmissä juhlissa ja mahtuu hyvin monissa juhlavaatteissa oleviin taskuihin.

4. Vs: Juhlakamera!

Ihan parhaita kameroita on ollut Panasonicin LX3, uudemmassa LX5 on pitempi zoomi, tutustu jos se vastaisi hakuasi.

5. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Mulla oli eilen juhlissa Olympuksen E-PL1 + Panasonicin 20/1.7. En kuvannut paljon, koska juhliminen oli pääasia, mutta muutama mukava kuva syntyi, eikä salamaa tarvinnut edes putkauttaa esiin.

6. Jaakko

Jaakko Active Member

1 176
    12
    38

Samsungin EX1 on kanssa hyvä.

7. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Fuji X100 on hyvä ja taitaa tälläkin foorumilla saada jo mainittuun hintaan.

8. Vs: Juhlakamera!

Itselläni on Fuji X-100 jokapäiväisessä käytössä, vasta yhdet juhlat olen ehtinyt kuvaamaan mutta olen kyllä pitänyt laitteesta. Jos käytetty löytyy tuohon intahaarukkaan, niin ihan varteenotettava vaihtoehto. Miinuspuolena juhlakuvaamisen suhteen ehkä se, että kyseessä on vähän monimutkainen väline jonka käyttöä pitää ajatella, ja ajattelemisen ja juhlimisen yhteensovittaminen voi tuottaa vaikeuksia.

Nexeistä pitää vaan todeta että intataso ainakin pysyy budjetin rajoissa. Hain juuri vaimolle Nex vitosen 16mm objektiivillä, maksoi joku 350e. Huomenna se lähtee sen kanssa juhlimaan, joten tiedän lisää kun palaa.

Budjettimielessä Nex on ainakin hyvä valinta: jää rahaa itse juhlimiseen.

9. Jaakko

Jaakko Active Member

1 176
    12
    38

On se hyvä, kuvanlaatu on aivan erinomainen. Mutta siinä käytettävyydessä on jotain outoa.

10. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Ei siinä mitään outoa ole, mutta X100:n käyttö vaatii keskittymistä. Se on kuvaajan kamera, ei juhlijan kamera.

m43 kameroita saa edullisesti ja pienikokoisissa kiinteissä obiskoissakin on runsaasti valinnanvaraa. Samaten NEX3 tai 5 malli 16mm pannarilla voisi olla ratkaisu. Nikon 1 sarjasta saattaisi löytyä vieläkin parempi vaihtoehto, onhan sen tarkennusta kehuttu paljon ja herkkyysominaisuudetkin ovat yllättävän hyvät.

En tosin ymmärrä miksei se 7D toimi juhlakamerana.

11. Vs: Juhlakamera!

.

12. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Minä myin LX3:n koska sen kuvanlaatu ei ollut kummoinenkaan jos vallitsevassa valossa kuvasi. LX5 tai esim Oly ZX eivät liene juuri kummempia. m43 kameratkin hyytyvät tyypillisessä huonevalossa. Mainitsemasi Fuji X100 on sensijaan ihan toista maata. Sillä kuvaa vallitsevassa siinä missä hyvällä järkkärilläkin.

13. Vs: Juhlakamera!

Menee aika reilusti ohi kysyjän budjetista, vaikka varmaan ihan hyvä ostos muuten olisi

14. Jaakko

Jaakko Active Member

1 176
    12
    38

Noita (siis X100:ia) on myyty reilulla 700 eurolla, eli ei se hirveästi ohi budjetin mene.

15. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Kun nyt kerran budjetti on selvästi annettu ja sillä saa tarkoitukseen sopivia kameroita pakollisine tarvikkeineen, ei ole liikaa vaadittu pysyä ehdotuksissa sen puitteissa.

16. AndyCapp

AndyCapp Well-Known Member

3 561
    159
    63

Budjetti raamiin mahtuisi Fujin X10 tai Canon S100, ei oma kohtaisa kokemuksia. Itse miettinyt kumpi olisi seuraava taskussa kulkeva?

17. Vs: Juhlakamera!

Vaimo antaoi hieman feedbackiä tuon Nexin juhlakäytöstä: ei kuulemma jotenkin tuntunut yhtä hyvältä kuvata kuin oplympus pen ep3, jota käytti edellisissä juhlissa. luulen että johtui pääosin kittilinssin erikoisesta polttovälistä, mutta ehkä myös pokkarimaiseksi suunnitellusta käyttöliittymästä.

Kuvia katsellessa huomiota kiinnitti selkeästi Olumpusta parempi kuvanlaatu korkeilla herkkyyksillä, mutta kittilinssin polttoväli (24mm kinovastaava) ei todellakaan ole kauhean yleispätevä. Tietysti riippuu jokaisen omasta juhlakuvaustyylistä, tuohonhan saa vielä jotain kalansilmä/ultralaajis lisäkkeitä jos ei vielä vääristä tarpeeksi.

Jos miettii budjettiin 300-600e toimivaa kokonaisuutta, niin varmaan hyvä vaihtoehto voisi olla joku vanhempi Olympus tai Panasonic runko ja omaan kuvaustyyliin sopiva objektiivi.

Itse en ole kauhean suuri M43-fani, lähinnä hämäräkuvausominaisuuksien takia, mutta objektiivivalikoima ehkä tuossa hintaluokassa tekee siitä Sonyä järkevämmän vaihtoehdon.