Vs: Filmikamera on tiensä päässä Sinänsähän tuossa Aamulehden jutussa ei kovin suurta virhettä ollut, sanotaanko tavanomaisen kameran satunnais- tai viihdekäyttäjän osalta. Etenkin uusien filmikameroiden myynti taitaa olla kaupallisesti varsin merkityksetöntä muutamia erikoisliikkeitä kenties lukuun ottamatta. Digillä taas on edellä mainitun satunnaiskäyttäjän kannalta heikkona puolena (mielestäni) muistaakseni PeterF:n proolle hyväksi puoleksi mainitsema koko ketjun hallinta. Se edellyttää satunnaiskuvaajalta jonkinlaista tietotekniikan hallintaa ja esimerkiksi tietoa siitä, että varmuuskopiot on sitten syytä ottaa. Vedokset pitää muistaa tulostaa itse tai lähettää tulostettavaksi muualle. Filmin kanssa prosessi on satunnaiskäyttäjälle tavallaan helpompi: kuvaa rulla täyteen, kelaa filmi takaisin, vie kehitykseen, hae kuvat + negat. Olen itse kerran palauttanut tänä vuonna eräille tutuille digipokkarin muistikortilta hävinneet näiden esikoisen ensimmäisen joulun kuvat. Ne tuntuivat olevan tutuilleni varsin tärkeitä kuvia. Tiedostojen palauttaminen kortilta oli kuitenkin näille ihmisille aivan tekemätön paikka. Tiedostojen palauttamisen jälkeen kehotin heitä a) teettämään kuvista paperivedokset mahdollisimman pian ja b) varmuuskopioimaan kuvat 2 - 3 eri paikkaan. Tällöin minulle tuli mieleen - jälleen kerran - se, että joissain tapauksissa filmi on kuitenkin mediana hieman robustimpi erityisesti satunnaiskäyttäjälle. Toki kameran takakansi saattaa aueta ja filmi valottua, mutta yleensä tällöinkin säästyy muutama kuva. Vaan saattaa muistikortillakin tosiaan mennä bitti vinoon sen verran, että jotkin tiedostot jäävät palauttamatta, yritit sitten lähes mitä tahansa. Harrastajalle kortin lähettäminen ammattimaiseen palautukseen ei useinkaan ole taloudellisesti järkevää tai ehkä edes mahdollista. Mutta keskuudessamme on siis vielä ihmisiä, jopa nuorehkojakin, joilla on tarve ja halu silloin tällöin dokumentoida valokuvin oman elämänsä hetkiä, mutta joilla ei ole halua opetella tietotekniikkaa työssä ehkä tarvittavaa tekstinkäsittelyä ja ehkä sähköpostia enempää. Tällaisille ihmisille kaupan hyllyllä, takimmaisessa nurkassa pölyyntyvä Mjuu voisi olla aivan hyvä vaihtoehto. -Topi Kuusinen
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Niin, en mä väitäkään tuosta kameroiden myynnistä mitään, mutta väitän, että filmikameroitakin yhä kehitetään. Väitän myös, ettei mv-filmi ole millään tavalla Tampereella tiensä päässä, koska niitä voi aivan hyvin ja helposti itse kehittää (ei vaadi edes mitään ihmeellistä opiskelua, kunhan katsoo ohjeet netissä ja sijoittaa pienen summan tarvikkeisiin) ja Hertell:kin kehityttää niitä, samoin kuin diafilmiä. Vaikka filmejä ei Tampereella kehitetäkään, niin ihmettelen, miksi kirjoitetaan, aivan kuin ei enää olisi järkeä ostaa mv-filmiä tai diafilmiä. Niitä kun kuitenkin aivan hyvin vielä saa kehitettyä. Nämä olivat lähinnä ne asia"virheet" tai harhaanjohtavat lauseet tässä jutussa, joihin otin kantaa, ei niinkään se, mitä se peruskuluttaja kaupasta ostaa tai mihin suuntaan filmin ja filmikameroiden suosio on menossa tai mennyt takavuosista; sehän on selvä fakta.
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Jutun suurin fiba on sen otsikko. Siitä saa helposti käsityksen ettei filmikameroita voi enää käyttää ollenkaan. Toimittaja tainnut vetää vähän mutkia suoraksi. Itse jutun sisältö on vähintään harhaanjohtava, koska aika oleellisia asioita jätetään kertomatta. Tuosta voi saada käsityksen ettei Tampereella ole diafilmipalveluja tarjolla asiakkaalle lainkaan. Mustavalkofilmistä "unohdetaan" kertoa että sitä on ihan hyvin saatavilla ja useimmat kehittävät sen itse. Hyvä jos saadaan tähän vertailukohdaksi se Hesarin juttu, siinä kun on lähdetty aivan vastakkaisesta päästä liikkeelle: Haastateltu valokuvauksen harrastajaa ja esitelty hänen tottumuksiaan, ei kirjoitettu siitä mitä kamerakauppias haluaisi myydä. Lehti minullakin olisi tuolla mutta skannerikokoonpano vähän turhan monen mutkan takana.
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Kiitän täten kaikkia ihanista (ja varsin huvittavista) lukukokemuksista
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Ihan kiva että nostit tämän ketjun ylös tällä informaatiorikkaalla kommentilla. ^____^
Vs: Filmikamera on tiensä päässä No se oli kolmantena listassa. Ja jos joku ei ole tätä nähnyt niin kyllä minusta tämä jo kuuluu nähdä. Jos tämä olisi video laittaisin sen YouTubeen. Jos tämä olisi tapahtunut IrCssä olisin laittanut sen quoteihin. Nyt en vaan oikein keksi mitä sillä tehdä
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Kiva että huvittaa mutta muille tämä ei taida kertoa sen enempää kuin jos vain pistäisit viestiisi hymiön, esim ":-D".
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Kameralaukussahan tämä keskustelu on nähtävänä, ilman että sun täytyy "tehdä" mitään.
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Höh? Eihän niillä ole mitään hajua asioiden tärkeysjärjestyksestä! ;D
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Siis onko joku ihan aikuisten oikeasti niin harhainen että on ollut lehteen yhteydessä Kyllä ne on nauranut kippurassa?
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Jari, etkös sä jo voittanut? Ja todistanut että olet paras kuvaaja? Eiks me nyt kuitenkin saatais näperrellä näitä ihan turhia juttuja?
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Jos tässä joku on harhainen, niin sinä... Kuvittelet että mitä uudempi ja hienompi kamera sekä photoshoppi, niin sen enemmän kuvassa on sisältöä ja taiteellista näkemystä... Mutta kukin taplaa tyylillään.
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Joo oon kyllä todella harhainen. Mutta nauran silti itse kippurassa.. :-------------D Tai no oikeastaan lähinnä säälittää.
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Itseasiassa kun tsekkasin mun toisen sähköpostin, niin oli tullut vastaus palautteeseeni. En ainakaan ihan vielä julkaise sitä kuitenkaan tässä...