Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Filmikamera on tiensä päässä

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Frank, 4 Maaliskuu 2008.

1. randomm

randomm Active Member

1 073
    0
    36
    Vs: Filmikamera on tiensä päässä

Hei, mä en ollut huomannutkaan että säkin olet mukana "kuka ekana 10,000 postausta" -kisassa! Onnea siihen sekä hyvää joulua!

2. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Kuikurillahan on jo yli 13000 viestiä, kaikki täyttä asiaa.

Mutta asiaan: kyllähän filmikamera kaupallisessa ammattikuvaamiessa on ollut jo tiensä päässä ainakin 10 vuotta, mutta harrastajille sen sijaan ei, ja ei kaikille taidekuvaajillekaan.
    T Jukka

3. randomm

randomm Active Member

1 073
    0
    36

No nyt sä Jukka pilasit koko homman. Tarkoitushan toki oli että nimenomainen olisi päässyt viestittelemään lisää kertomalla tuon sinun juuri kertoman.

4. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Adams oli hassu setä, kovasti se kirjoissaan opasti kuinka tehdään kentällä hienot zone-kortit per nega, niihin muistiinpanot ja kuinka arkistoidaan.

Noh, oma elämä ja arkistointi ei ollut ihan sitä, minkä A.A. jossain kirjassa mainitsikin. Monessa kuvassa vuosilukukin on muistinvaraisesti - ca. 1932 jne... Saattoi olla vuos pari siitä johonkin suuntaan ;)
    Laakafilmejäkin muuten kertyy sitä tahtia, että niiden arkisto on satoja kuvia ajasta jäljessä. Kaikesta kun pitäisi heti kirjoittaa joku rivi edes taulukkolaskenta-ohjelmaan jossei paperille. Jos se jää parilla päivällä niin pian pöydillä/laatikoissa notkuu niin paljon katselmusta odottavia negoja että homma jää...

5. Vs: Filmikamera on tiensä päässä

Kun valokuvaus filmille keksittiin, käytiin vastaavaa arvokeskustelua "mikä on nyt maalaustaiteen tulevaisuus kun valokuvaus korvaa sen?"

6. Vs: Filmikamera on tiensä päässä

Menkää sanomaan graafikoille että "Grafiikka on tiensä päässä" tai muusikoille että "Steinway flyygeli on tiensä päässä" kun on keksitty sähköpiano, puhumattakaan saksofonista kun on keksitty ... niin mikä...?? Melodica tai midi puhallin... älkää naurattako...

7. Vs: Filmikamera on tiensä päässä

Juuri näin JW. Tätä ajatusta olin hakemassa.

8. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    548
    113

Kun tuli serigrafia, niin oikeat graafikot torjuivat jyrkästi moisen, ja kielsivät sen olevan taidetta. Kun valokuvataiteilijat halusivat Suomen taiteilijaseuran jäseneksi, niin graafikot olivat ensimmäisinä torjumassa.
    Vaan ajat muuttuvat, nyt graafikot valokuvaavat, tekevät videoita. Jopa mustevedokset ovat hyväksyttäviä.
    Valokuvaajat vedostavat polymeerejä, kuvaavat filmille vanhoilla laatikoilla diginsä rinnalla. Tämä on rikkautta, rajat murtu(i)vat.

kapa

9. Vs: Filmikamera on tiensä päässä

Kuitenkin yhä katsotte asiaa aika pienestä vinkkelistä. On muutamia ihmisiä, jotka vielä ajavat ajoittain vanhalla rintintinillä tai kaappariovisella citikalla, mutta kyllä nämä arkisin kuitenkin työmatkansa taittavat modernilla kulkupelillä, myöskin koko autokannasta iso osa on kuitenkin vain korkeintaan parikymmentä vuotta vanhoja. Sama asia viestinnässä, itse sähköttelen radiolla, mutta en minä viestejä muille sähkötyksellä välitä tai kuvittele, että tuo sähkötys olisi nykyään jotenkin validi viestintämuoto.

Voidaan myös pohtia tuota Jukan musiikki vertausta. Montako top-50 kappaletta on soitettu steiwaylla tai monessako noista kappaleista yleensä soitetaan oikeaa saksofonia. Samaten jos otetaan otantana kaikki taustamusiikki, niin paljonko siitä on soitettu oikealla pianolla. Taitaa olla jopa aika pieni määrä, mitä oikeita pianoja tai vieläpä steiwayta yleensä valmistetaan vuosittain, suhteutettuna kosketinsoittajien lukumäärään. Mikäli nyt katsotaan musiikkia noin kokonaisvaltaisesti.

Ihan varmasti on valokuvataiteilijoitakin, jopa harrastajiakin, jotka kuvaavat filmille ja tulevat kuvaamaan vielä pitkään, on sellaisiakin jotka kuvaavat märkälevylle. Nämä nyt vaan sattuvat olemaan marginaaleja. Esimerkkinä tien päästä, minulla on suunnitteilla tempaus, missä ihmisistä otetaan kuva ja annetaan se pohjustettuna matkaan odottaessa. Pohdin, että polaroidhan tuota tukisi hienosti ja olisi näyttävää. Tutkiskelin 4x5 polaroidin saatavuutta ja hintaa, sen jälkeen ryhdyin rakentamaan digitaalista järjestelmää kuvan tuottamiseksi.

Eli on tosiaan rikkautta ja varsin hienoa, että löytyy ihmisiä ketkä vaikeuksista huolimatta kuvaavat filmille, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että filmille kuvaaminen vaikeutuu ja mitä vaikeammaksi se muuttuu, sitä vähemmän sitä harrastetaan. Myöskin jos oikein puristisesti tulkitaan, niin maailman valokuvaamisesta on aika pieni ripaus sitä valokuvataidetta.

10. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Vaikeuksista  ;D
    Mitä vaikeuksia nyt filmikuvaamisessa voisi olla....  ::)

11. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 12 Maaliskuu 2019
  12. Vs: Filmikamera on tiensä päässä

Musiikkia on niin monenlaista, kuten on valokuvaamistakin. Tietysti  suurin osa "kevyestä musiikista" on tehty syntettisesti, jopa ihan mäkillä. se ei kuitenkaan poista sitä että määrätynlaiseen musiikkiin ei tämä elektroniikka sovi, kuten ei digitaalinen valokuvauskaan kun halutaan määrätyn laista jälkeä. Tämmöinen yleistys kun otsikon "filmikamera on tiensä päässä" on yhtä turha kuin nuo mainitsemani musiikkiesimerkitkin muka vanhanaaikaisina ja tiensä päässä.
    Se on totta että "kaappariovi citikoita" ei enää tehdä, mutta ranskalaisia Selmer foneja tehdään vaikka ovat jo perusrakenteeltaan yli 150 vuotta vanhoja.(puhumattakaan oboesta, ja vaikka poikkihuilusta)

13. Vs: Filmikamera on tiensä päässä

No ainakaan oopperan orkesterimontussa ei noita sähkösoittimia juuri näy.

K.

14. Vs: Filmikamera on tiensä päässä

Pian on edessä se, että kaikki muut laitteet paitsi kännykät ovat marginaalisia valokuvan ottamiseen. Suurin piirtein samoihin aikoihin still-kuva jää marginaaliseksi liikkuvaan verrattuna. Sen jälkeen taas ja niin edelleen. aivan sama. Musiikki on aika hyvä osoitus siitä miten me olemme kaikki tietyn ajan lapsia. Valokuvauksessa on aika vastaava juttu: viehtymys kiinnittyy johonkin genreen. Omasta mielestäni riittävä peruste tehdä (harrastaa) jotakin jollakin laitteella tai menetelmällä on: Koska minä voin ja haluan. Ihan samoin kuin riittävä syy mennä jonnekin on: Koska se on siellä. Ja mieluummin nyt, koska elämä tunnetusti on ihmisen parasta aikaa. Filmihemmoilla on tietysti lisäksi oma syynsä kuvata filmille: Koska sitä on - vielä.
    -p-

15. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 12 Maaliskuu 2019
  16. Vs: Filmikamera on tiensä päässä

No eikös noi filmikamerat periaatteessa ole ikuisia? Et kun filmikameroilla tulee mun vuodessa otettua ehkä 100ruutua etmul ne kyl on ikuisia. AV ykkösellä olen kuvannu tänävuonna yhden rullan ja EOS1000FN mallilla 3rullaa.

17. randomm

randomm Active Member

1 073
    0
    36

Ihan varmaan verrannollista kuvausmäärään. Mulla ei ole digiä niin filmiä palaa ihan kiitettävästi. En oleta etteivätkö joskus mun kamerat vaatisi huoltoa...

18. Vs: Filmikamera on tiensä päässä

Tokihan nuo joskus huoltoa vaatii esim 40deelle tein omahuoltoa kun salama oli jumittanu kii ja muutenkin jumis kaikki mut nyt pelaa taas hienosti.

Vois varmaan kyl ens vuon enemmänkin filmillä harjotella, alku ihastus oli niin iso mut sit se lopahti.

19. Vs: Filmikamera on tiensä päässä

Olympuksen XA:ssa on edelleen sama vuonna 1998 aloitettu rulla, ikuisuusprojekti jos mikä.
    -p-

20. agostini

agostini Active Member

1 839
    0
    36

....Danten jumalaisen näytelmän 4.s kohta vaivaa: Laiskuus
    Olenko liian laiska ja saamaton? Hommaamaan kamoja(kehitys), väsäämään pimiöt(vaimonpelko), opiskelemaan tekniikat(aivojen? ylikuormitus), siivoomaan jälkensä(vaimonpelko2), jaa mutta missä helvetissää mä ne kuvat skannaan, printtaan, kaulitsen ja käännän....

T. Justiinanpelossa elävä anonyymi kotikiusattu tikitikitaali

ps. joskus vielä ostan siltä salaa rungon ja teetän kuvat jollain ammattimiehellä pimeenä.